Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frön är nog lite för sent nu. Tagetes är ofta billiga. Köp läckra plantor när de kommer i handeln (de vill inte ha frostgrader)

Ja kollade in Plantagen och de kommer snart ut med plantor för en inte alltför stor peng. Och jag som just köpt ett litet växthus/drivbänk med växtljus och ingenting att så i den! Om inte tomatplantorna (och basilikan) jag har beställt får stå där tills det inte är risk för frost. Sedan är planen att kunna ha färska kryddväxter under vintern.

Edit: Nu tycker jag att april borde bli lite varmare
 
Fördelen med att fota mycket: man kan jämföra våren med i fjol. Den är några dagar senare i år.
Jag fick upp ett Facebookminne från 13 april 2020. Då satt jag tydligen i trädgården i t-shirt och drack årets första glas rosé. Igår satt jag i trädgården i jacka och halsduk och försökte få lite sol på kinderna mellan hagelskurarna :meh:

(men idag börjar det kännas som att det går mot ordentlig vår igen - idag räckte det med tunn övertröja och hagel slapp jag!)
 
När man laddat upp i flera veckor för att åka till handelsträdgården som äntligen fått öppna, kollar öppettiderna precis innan man ska åka och inser att de stänger kl 18 varje dag :arghh: 9-18, vilka jädra öppettider är det på en vardag?? Riktigt barnsligt besviken blev jag! Min nya plan är att börja jobba tidigt imorgon bitti, ta en längre lunchrast och smyga iväg då istället. Rhododendron, jord, blomlådor samt blommor till nämnda blomlådor ska inhandlas.
 
Har pjåtat ner lite penser runt en uppstammad thuja boll som jag har i en kruka. Den växer väldigt ojämnt och tufsigt,.. bollen, hur mkt kan man egentligen frisera en sån? Nån som vet?

Imorgon kommer det förhoppningsvis jord och frön i min lilla pallkrage, lovat mkt sol ^^
 
IMG_20210414_192430.jpg

Planterat dahlior idag. Jag rymmer MAX 20. Har planterat 37 stycken. Jag hoppas nästan att några av mina 23 stycken övervintrade inte kommer överleva. :laugh:

Det är tur att jag har tagit semester i juni så att jag kan bygga ut dahlia-bädden..
 
Sådde krasse ikväll! Både busk och slinger. Men hur stora blir de egentligen? Jag misslyckades förra året i en kruka som glömdes bort och krasse blev väl nåt litet fjun bara. Kanske lite slingerkrasse under majsen?
Idag hade det också börjat titta upp sommaraster i en kruka som stått utomhus med plastpåse över sig. Påsen åkte av och krukan åkte in i tunneln. :) Där utöver gödslade jag pallkragen med jordgubbar med hästgödsel. :d
IMG_20210414_171403755.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp