Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Värstingkrassen var den jag skulle ha "lite i kanten" på grönsaksodlingarna och bara petade ner på friland lite random (dålig idé). Men när jag tänkte att det skulle välla ut vit/ljusgul slingerkrasse på beställning när jag satte fröer i en stor flätad gammal potatiskorg i fjol, nähä, då var de mer svårflörtade. Men, skam den som ger sig! Nytt försök i år med sorten "Moonlight", lite åt vanilj/aprikoshållet i färg.
Den har jag haft för några år sedan, den dyker fortfarande upp lite här och där. Väldigt trevlig :). Hade den tillsammans med ringblomma snowqueen som också åter sår sig årligen även om fler och fler börjar få andra nyanser än ljusgul.
 
Alltså, efter förra årets misslyckande med krasse så undrar jag vad @Lillgrådis har för mirakeljord. ;) Men jag direktsådde och kanske var lite sen, kanske vattnade för dåligt... jag fick inga blommor och nåt ynka blad. I år blir det förodling och kanske lite mer omvårdnad tills de etablerat sig. :)
Ingen mirakeljord, ingen förodling... tricket heter: sätt enstaka frön där du bara vill ha någon liten planta "för att fylla ut", och vips -

20200715.jpg


du hittar inte motötterna som var den egentliga sådden :cautious:
 
Förra året fick jag en enda melon, som unghunden åt upp vid ett tillfälle då vi glömt stänga dörrarna till växthuset. I år kör jag flera plantor, MEN jag råkade sätta Emir-Melon för tidigt. Hittade en sida att den behövde tid på sig, så jag sådde den redan i februari. Nu växer de långt ut över barnens pysselbord, utöver hela fönstret som de tagit. En djungel med andra ord, så hur kan jag korta ner dom utan att riskera att plantorna dör. De ska ju inte ut förrän typ maj/juni :arghh::nailbiting:

 
1618551963057.png

När man fick detta i födelsedagspresent av maken känns det som att han kanske känner mig litegrann :D:love:

Nu kan jag bygga mig en mysig stig till mitt blivande växthus som jag också fått i födelsedagspresent, av familjen/släkten. Känner mig ungefär 1000% bortskämd :o:heart

I år är jag verkligen så taggad på att få iordning i trädgården, det är så mycket som vi velat göra i flera år och som vi nu, allt på en gång, bestämt oss för att ta tag i och till viss del redan börjat med. :bump:
 
Visa bifogad fil 67956
När man fick detta i födelsedagspresent av maken känns det som att han kanske känner mig litegrann :D:love:

Nu kan jag bygga mig en mysig stig till mitt blivande växthus som jag också fått i födelsedagspresent, av familjen/släkten. Känner mig ungefär 1000% bortskämd :o:heart

I år är jag verkligen så taggad på att få iordning i trädgården, det är så mycket som vi velat göra i flera år och som vi nu, allt på en gång, bestämt oss för att ta tag i och till viss del redan börjat med. :bump:
Vad fint! :love:
 
I helgen tänkte jag unna mig ett besök på handelsträdgård utan barn, det ni! Jag är sugen på mer träd och buskar. Egentligen både fruktträd och prydnads men jag är ju inte rik så jag får väl kompromissa. ;)
Jag räknar med att från och med i helgen så smäller det. Vi ska inte ha mer minusgrader på nätterna den närmaste tiden och det ska bli 14-15 grader i helgen/början på veckan. :love:
 
Alltså jag har ju googlat ganska mycket på prydnadsträd och buskar men ni får gärna skriva era favoriter som funkar norr om Skåne. ;) Kul med inspiration! Jag har en lövlund med höga lönnar, aspar, sälgar och björkar där jag vill skapa intresse i en lägre nivå (upp till ca 5 m?) med olika färger, former, blomning. Inte något som ger giftiga bär som ser goda ut i ett barns ögon. Väldränerad neutral jord i lövträdsskugga med soliga bryn i olika väderstreck. :) Nu senast köpte jag trädgårdsprakttry och snöbollsbuske!
 
Alltså jag har ju googlat ganska mycket på prydnadsträd och buskar men ni får gärna skriva era favoriter som funkar norr om Skåne. ;) Kul med inspiration! Jag har en lövlund med höga lönnar, aspar, sälgar och björkar där jag vill skapa intresse i en lägre nivå (upp till ca 5 m?) med olika färger, former, blomning. Inte något som ger giftiga bär som ser goda ut i ett barns ögon. Väldränerad neutral jord i lövträdsskugga med soliga bryn i olika väderstreck. :) Nu senast köpte jag trädgårdsprakttry och snöbollsbuske!
Rhododendron brukar trivas i sån miljö. Mahonia också. Om du får till ett mikroklimat någonstans så magnolia. Perukbuske och buddleja borde också vara alternativ.
 
Alltså jag har ju googlat ganska mycket på prydnadsträd och buskar men ni får gärna skriva era favoriter som funkar norr om Skåne. ;) Kul med inspiration! Jag har en lövlund med höga lönnar, aspar, sälgar och björkar där jag vill skapa intresse i en lägre nivå (upp till ca 5 m?) med olika färger, former, blomning. Inte något som ger giftiga bär som ser goda ut i ett barns ögon. Väldränerad neutral jord i lövträdsskugga med soliga bryn i olika väderstreck. :) Nu senast köpte jag trädgårdsprakttry och snöbollsbuske!

Doftolvon, vitbrokig kornell, Hortensia tex limelight, någon japansk lönn i rött/orange, höga ormbunkar. Speciellt doftolvon tycker jag om, lite osäker på läge men tror alla kan trivas i det du beskrev ^^ perukbuske kan vara kul, fint med lite olika färg på bladverk ☺️
 
Nu har jag tagit upp de dahlior som det inte hänt ngt med alls. Allihop hade ruttnat 😭 tyckte jag fuktade jorden lätt bara men men
Dyr läxa och nu är dahlior slut precis överallt så jag får helt enkelt "klara" mig på de jag har i år.

Har skrivit upp vilka som gav vika så att jag med säkerhet får med dem till nästa år.
 
Rhododendron brukar trivas i sån miljö. Mahonia också. Om du får till ett mikroklimat någonstans så magnolia. Perukbuske och buddleja borde också vara alternativ.
Perukbuske, den glömmer jag alltid! Är ju härdig här och en synnerligen rolig buske jämfört med vad som växer där nu. :) Magnolia hade varit jättekul, det finns väl vita (stjärn?)magnolior som är lite mer härdiga även om min favorit är de ljusrosa praktmagnoliorna. Hade varit riktigt kul.
 
Doftolvon, vitbrokig kornell, Hortensia tex limelight, någon japansk lönn i rött/orange, höga ormbunkar. Speciellt doftolvon tycker jag om, lite osäker på läge men tror alla kan trivas i det du beskrev ^^ perukbuske kan vara kul, fint med lite olika färg på bladverk ☺️
Doftolvon har jag missat, verkar ju jättefin plus doft på det! Hortensia har jag varit skeptisk till då vi har så bra avrinning, men jag tror jag kan få till mer fuktighetshållande jord om jag anstränger mig lite. Får hitta en plats där berget inte är 0,5 m under markytan. ;) De är ju verkligen superfina. :love:
 
Nu har jag tagit upp de dahlior som det inte hänt ngt med alls. Allihop hade ruttnat 😭 tyckte jag fuktade jorden lätt bara men men
Dyr läxa och nu är dahlior slut precis överallt så jag får helt enkelt "klara" mig på de jag har i år.

Har skrivit upp vilka som gav vika så att jag med säkerhet får med dem till nästa år.
Det är inte säkert att det är ditt fel. Tyvärr så är vissa knölar döda redan vid inköpet
 
Jag har petat ner alla mina buskar som jag hämtade för två veckor sedan.

Nästan alla buskar jag hämtade vill säga. Benved Evert kvar och jag har ärligt talat ingen aning om var peta ner. Eventuellt skulle jag också lägga vantarna på en blodfläder (Black Lace) som jag inte heller har en susning om var plantera.

Börjar jag bli en växthoarder?! :nailbiting:

(tidigare säsonger har det varit rosor, jag verkar ha gått över på en mer allsidig diet nu :cautious:)
 
Nu har jag tagit upp de dahlior som det inte hänt ngt med alls. Allihop hade ruttnat 😭 tyckte jag fuktade jorden lätt bara men men
Dyr läxa och nu är dahlior slut precis överallt så jag får helt enkelt "klara" mig på de jag har i år.

Har skrivit upp vilka som gav vika så att jag med säkerhet får med dem till nästa år.

Vad tråkigt , men som sagt det behöver inte vara ditt fel. Vad jag förstått på olika användare på instagram så skiljer det sig enormt mycket åt i kvalitet beroende på vad man köper dom. Har sett att det finns dahlior kvar på Magnolia, tillgången sjunker fort men än finns det några kvar.

Däremot så verkar flera använda Tradera för att tjäna pengar på "dahlia-hysterin" då vissa begär alldeles för höga priser, samt att folk är som tokar. Såg en knöl som såldes för drygt 300 kr, en cafe de lait med många budgivare bakom den summan.
 
Alltså jag har ju googlat ganska mycket på prydnadsträd och buskar men ni får gärna skriva era favoriter som funkar norr om Skåne. ;) Kul med inspiration! Jag har en lövlund med höga lönnar, aspar, sälgar och björkar där jag vill skapa intresse i en lägre nivå (upp till ca 5 m?) med olika färger, former, blomning. Inte något som ger giftiga bär som ser goda ut i ett barns ögon. Väldränerad neutral jord i lövträdsskugga med soliga bryn i olika väderstreck. :) Nu senast köpte jag trädgårdsprakttry och snöbollsbuske!
Jag är väldigt förtjust i prydnasaplar i olika former professor sprenger är mycket trevlig men det finns mängder, rysslön/ginnalalönn är också en tålig och fin favorit (den får en sådan fin form och härlig höstfärg), bland de japanska körsbären så är det Accolade och Kurilerkörsbär som är favoriterna. Sen gillar jag verkligen prakthäggmispel men den har fått någon form av smittsamt bladmögel så den används nog knappt längre. Hagtorn är också ett trevligt litet träd med både blommor, bladverk, vacker form och bär.
 
Jag har insett att jag behöver input utifrån när det gäller vårt trädäck. I år vill jag ha ett sådant där mysigt trädäck som känns som en oas 🤩
Så bered er på bildbomb

Bild 1 - typ översiktsbild
IMG_20210416_140206.jpg

Solen går upp till vänster i bild så däcket är nästan i rakt söderläge från vårt hus
 
Jag har insett att jag behöver input utifrån när det gäller vårt trädäck. I år vill jag ha ett sådant där mysigt trädäck som känns som en oas 🤩
Så bered er på bildbomb

Bild 1 - typ översiktsbild
Visa bifogad fil 67967
Solen går upp till vänster i bild så däcket är nästan i rakt söderläge från vårt hus
Bild 2 - grillen
IMG_20210416_140221.jpg

Mellan grillen och fram till altandörren i bild kommer det byggas ett litet avlastningsbord för att underlätta vid just grillning.
Till vänster om grillen kommer det bli trappa ner till trädgårdsskafferiet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp