Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nackdelen med att sitta i köket och plantera fröer.
När det blev ett över petades det ner i en närliggande kruka. Så nu har jag har.. nånting? som växer ihop med ampelliljorna. Ser lite gurklikt ut, eller kanske squash.
Jaja, överraskningssådder är ju alltid kul.
 
Fick lite gjort ikväll. Omplanterade lejongap i samma grupper som de stod i pluggarna. Tänker också plantera ut dem i grupper sen så det blir nog bra. Omplantering av hälften av tomaterna också, känns bra då de ännu var rätt små och jag kunde begrava stora delar av stammarna i jorden. :)
Gjorde också något som jag så sent som förra året tyckte var helt onödigt. Jag har sått ringblomma som jag ska förodla i tunneln. De tar ju sig jättebra med direktsådd men jag har så fina sorter att jag inte vill chansa. Jag blir också ganska slarvig med typ ringblommor, de är lite för enkla, så risken är att jag bara hattar ut dem nånstans och inte tar så bra hand om dem. Jag har också börjat gilla mer att sätta ut plantor än att direktså.

Sen omplanterade jag mina två gurkplantor och ställde i fönster istället för under lampan. De blommar och har fruktämnen så nu hoppas jag på att lyckas med fönstergurka. ☺️ (Vad tycker ni om dagens väder? Vi tänkte byta till sommardäck idag men ändrade oss...)
Visa bifogad fil 67755

Njuter just nu av att känna mig ovanligt redig och ordentligt med sådder och omplanteringar. Känns riktigt kul. :)
Hur stora är lejongap när du omplanterar?
 
Sambon fick ett ryck igår och ville så - sagt och gjort, det blev tre sorters sallat, rädisa och spenat.
Åkte förbi Blomsterlandet idag och kom ut över tusen kronor fattigare, trots att jag "bara" skulle ha giftspray åt de satans bladlössen vars tid nu snart är förbi! :devil: Det blev främst blomster men också lite kål, lök och annat "bra att ha" som jag säkerligen nu har dubbelt av. Även lite mer fiberduk slank med, det kan man aldrig ha för mycket av.

Min förodling av kål gick ju hädan men skam den som ger sig, imorrn ska jag förså ett nytt brätte men som kommer stå i växthuset. Min sena försådd av tomater har tittat upp, ser lovande ut.
 
Omplantering av mina februarisådder idag.. det var verkligen på tiden. Har lyckats hålla mig enligt plan att inte ha överbelamrade fönsterbrädor ännu, men tänkte förså massa blommor och kryddor i helgen så misstänker att det kommer gå över styr :angel::D beställde också hem jord och gödsel för dyra pengar. Grannarna lär väl tro att jag är knäpp när alla säckarna kommer, men den bjuder jag på:p
 
Jag tänkte börja ställa ut mina begonior, som växt till sig rätt ordentligt nu, under några timmar varje dag för att börja härda dem lite innan de får bo utomhus på heltid. Bör jag ställa ut dem i de små plastkrukorna de bor i just nu, eller är det bättre att plantera ut dem i utekrukorna som jag tänkt ha dem i först?
 
Jag kan ha "råkat" så två honungsmelon frön från köpemelon. På prov. Så nu har jag två rangliga plantor ståendes i fönstret. Frågan är om det ens kan bli något av dom och hur jag tar hand om dom bäst?


Annars växer mina paprikor, chili och krukgurkor för fullt. Alla 4 gurkplantor har blommat och nu väntar jag bara på att gurkorna ska växa sig stora så jag kan provsmaka. Även luktärtorna har börjat kika upp i sin kruka.
 
Jag har ett gäng tomater i gästhuset. Ute ligger snö på gräsmattan och trädgårdslandet är bara gegga. SMHI lovar rejäla minusgrader de närmaste nätterna.

Hur det ska bli tillräckligt varmt att sätta upp (och först beställa!) plasten till tunneln och sedan göra i ordning landet för sådd fattar jag inte. Det lär ju dröja. Tomaterna lär förväxa sig.

Känns inte det minsta lockande att vara odlare just nu.

Dessutom HATAR jag kvickrot. Den är överallt. Framförallt i pallkragarna inne i växttunneln. Tillsammans med rottrassel från det hundraåriga äppelträdet intill. Alltså måste jag gräva ur pallkragarna innan jag kan använda dem.
Giv mig styrka.
 
Förslag på låga sommarblommor? Jag vill ha en balkonglåda med bara blommor men alla verkar växa sig för höga, så jag inte ser ut, särskilt som lådorna sitter relativt högt.
 
Förslag på låga sommarblommor? Jag vill ha en balkonglåda med bara blommor men alla verkar växa sig för höga, så jag inte ser ut, särskilt som lådorna sitter relativt högt.
Tagetes är inte så höga. De som är mest blodröda är väldigt vackra
1618414216504.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp