Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt vänta i två veckor till men råkade bli ivrig när jag fick leverans idag. :laugh: kommer ångra mig när de hinner bli för stora innan jag kan plantera ut dom i juni. :angel:
Jag råkade visst också få leverans idag, och är helt klart nybörjar-ivrig! I värsta fall kan jag börja värma inglasningen nattetid så kan de stå där ute längre fram. Mina fyra känns dock ganska futtiga jämfört med din samling :laugh:
 
@tanten @starcraft kollade in tagetes, snygga och verkar lättskötta! Det får bli så. Har inte bestämt mig för om jag ska vänta tills det kommer plantor eller försöka så frön.
Jag ska så frön i helgen. Brukar vara bra groddbarhet. Förra året sådde jag 20 april, satte ut dem i början på juni när frostrisken var över/mindre och då blommade flertalet redan. Plantor i handeln brukar komma ut i maj, men oftast är de bara orange i färgen tycker jag, så vill man ha mer variation så rekommenderar jag att så själv.
 
Den har jag i år, ska bli kul. :) Förra året hade jag Panther och Boy o boy och fastnade verkligen för tagetes!
Jag har alltid haft en förkärlek till dem och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte i mina kretsar. De är fina, enkla att odla och sköta och blommar hela sommaren. Och färgvariationen och de mer röda inslagen i strawberry blonde gillade jag skarpt istället för bara orange och gult som det annars lätt blir. I år blir det mer av den, men ska också testa stor tagetes (vanilla) och kryddtagetes (signet lemon) tänkte jag :)
 
Är det någon som vet om gullvivor är lätta att dra upp från frö? Eller är det mer värt att köpa färdiga plantor?
 
Jag har alltid haft en förkärlek till dem och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte i mina kretsar. De är fina, enkla att odla och sköta och blommar hela sommaren. Och färgvariationen och de mer röda inslagen i strawberry blonde gillade jag skarpt istället för bara orange och gult som det annars lätt blir. I år blir det mer av den, men ska också testa stor tagetes (vanilla) och kryddtagetes (signet lemon) tänkte jag :)

Mitt problem med tagetes är väl just det att de mest kommer i gula och orange nyanser. Jag vill gärna ha rosa, röda och lila färger.
 
Sådde krasse ikväll! Både busk och slinger. Men hur stora blir de egentligen? Jag misslyckades förra året i en kruka som glömdes bort och krasse blev väl nåt litet fjun bara. Kanske lite slingerkrasse under majsen?
Idag hade det också börjat titta upp sommaraster i en kruka som stått utomhus med plastpåse över sig. Påsen åkte av och krukan åkte in i tunneln. :) Där utöver gödslade jag pallkragen med jordgubbar med hästgödsel. :d
Visa bifogad fil 67903

Fråga @Lillgrådis hur stor krasse kan bli :angel:
 
Jag har alltid haft en förkärlek till dem och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte i mina kretsar. De är fina, enkla att odla och sköta och blommar hela sommaren. Och färgvariationen och de mer röda inslagen i strawberry blonde gillade jag skarpt istället för bara orange och gult som det annars lätt blir. I år blir det mer av den, men ska också testa stor tagetes (vanilla) och kryddtagetes (signet lemon) tänkte jag :)

Jag älskar kryddtagetes, fin och god i sallad.
 
Idag ska jag sätta ned mina petunior och lobelior i lådorna tror jag bestämt! Det borde vara tillräckligt varmt på nätterna nu för att det ska räcka med att täcka dem istället för att bära dem in och ut varje dag.
Så ärtor ska jag också! När jag läste vidare om de jag redan satt stod där att de visst inte blir mer än tjugo cm höga, det är inte mycket att ha i krukan med klättertipin. :D De nya är blandade ärtor med tre olika färger och smaker på poddarna. Gula, lila och gröna!
 
Förra året fick jag en enda melon, som unghunden åt upp vid ett tillfälle då vi glömt stänga dörrarna till växthuset. I år kör jag flera plantor, MEN jag råkade sätta Emir-Melon för tidigt. Hittade en sida att den behövde tid på sig, så jag sådde den redan i februari. Nu växer de långt ut över barnens pysselbord, utöver hela fönstret som de tagit. En djungel med andra ord, så hur kan jag korta ner dom utan att riskera att plantorna dör. De ska ju inte ut förrän typ maj/juni :arghh::nailbiting:
 
Ja jag läste det, tror att jag köper några plantor och sedan frösår jag tidigt nästa vår, de verkar vilja ha en kylperiod såg jag.
Tycker det låter rimligt vid denna tidpunkt! :) Mina i trädgården frösår sig varje år och jag hade i så fall efterliknat de naturliga förhållandena vid frösådd.
 
Alltså den här trädgården är så kul. Jag tycker att jag pejlat in det mesta men plötsligt hittar man något nytt. Som en massa ormöga i en slänt där farmor planterat grejer, lite rabatt eller halvvild plantering. Jag trodde det mesta av vår ormöga försvann när vi anlade en ny uppfart och jag tänkte inte på att rädda dem innan (trodde väl de kanske skulle klara sig).
Här ska rensas lite varsamt på hallon och praktlysing (det växer rabarber, getrams och mängder med tidlösa i närheten) och så ska jag ta plantor att flytta till andra delar av min lövlund.
IMG_20210415_094411257.jpg


Så fina! Älskar de blåa blommorna.
 
Alltså, efter förra årets misslyckande med krasse så undrar jag vad @Lillgrådis har för mirakeljord. ;) Men jag direktsådde och kanske var lite sen, kanske vattnade för dåligt... jag fick inga blommor och nåt ynka blad. I år blir det förodling och kanske lite mer omvårdnad tills de etablerat sig. :)

Värstingkrassen var den jag skulle ha "lite i kanten" på grönsaksodlingarna och bara petade ner på friland lite random (dålig idé). Men när jag tänkte att det skulle välla ut vit/ljusgul slingerkrasse på beställning när jag satte fröer i en stor flätad gammal potatiskorg i fjol, nähä, då var de mer svårflörtade. Men, skam den som ger sig! Nytt försök i år med sorten "Moonlight", lite åt vanilj/aprikoshållet i färg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp