Bukefalos 28 år!

Trädgård?!

Sv: Trädgård?!

Min fasa är ju att jag slafsar ut lite grönsaker osorterat, med ett antal fruktträd och sen inser att allt sitter fel. Alltså, jag planterar träd och sen typ spärrar dom av halva tomten.

Eller så sätter jag några buskar någonstans och det ser helt sjukt ut.

Förresten, vad styr om man vill ringa in sin tomt eller inte? Utan att ha en susning så kan jag känna att det kanske är mer protektionistiskt än vad jag vill, att börja stänglsa och sätta upp häckar.

Kan man ha det öppet?
 
Sv: Trädgård?!

Har du grannar nära inpå?
Vill du solbada näck?
Springer det runt småparvlar som tror att din gård är en allmän fotbollsplan?
Finns det risk att A-lagare sätter sig i solstolarna och matar fiskarna i eran stilfulla karpdamm?

Alla dessa scenarior är fullgoda anledningar att kasta upp lite täckande häckar åt alla håll. (I solbadningsfallet kanske en riktigt hög häck är motiverad dessutom om inte folket ska kunna se in och förfasa sig över de nya grannarna.)

Jag skulle nog sätta upp nån slags tomtavgränsare oavsett. Lågt staket eller låg buske om grannarna verkar ok, rejälare doningar om störningsmoment finnes.

Eller nej, ändrar mig: Jag skulle göra som grannarna har det. Har de staket så blir det staket, har alla öppna ytor så blir det öppna ytor.
 
Sv: Trädgård?!

Min fasa är ju att jag slafsar ut lite...

Förresten, vad styr om man vill ringa in sin tomt eller inte?... Kan man ha det öppet?


Slafsa på du; det är tillåtet! :rofl: Det är ju din trädgård. Man lär sig av misstagen. Är det din fasa eller någon annans..?

Och ja, man kan ha det öppet. Du styr. Enda styrningen utifrån är att man inte får skymma sikten i korsningar etc.

:p
 
Sv: Trädgård?!

Karpdamm! :rofl::rofl::rofl:

Du satte nog fingret på något, man gör som grannarna gör. Åt ena hållet finns ingen avgränsning till granne, åt andra hållet finns två tomter som ska bebyggas.

Gaaaah! Undrar om sånt här främjar grannsämjan?
Stangsel.nu_erondoclock.jpg
 
Sv: Trädgård?!

För att sabba grannsämjan? Antagligen.

Ska du börja med bågskytte?
arc2.gif

Eller är det mer avancerat än så?
autofire.gif
 
Sv: Trädgård?!

Börja med det roligaste. Frossa i trädgårdstidningar och böcker.

Dela sen in trädgården i rum - ej synliga för ögat, kolla ljusförhållanden och jordmån. Lägg ut slang för att se former och hur stor plats "det" tar i praktiken.
Välj ett rum att börja med.

Gräsmatta må vara trist men inte så trist som ogräs i rabatter man inte hunnit med.

Plantera träd först som någon redan sagt.

Konsulter är guld enligt min erfarenhet om man inte vill tillbringa sitt liv i trädgården på knä.
 
Sv: Trädgård?!

Börja på ETT eller TVÅ ställen, nu framemot augusti och höstkanten är det läge att fynda perenner, rosor, buskar mm till kraftiga rea-priser. Har du väl kommit igång med nån lättare rabatt så kommer sen inspirationen under vintern.

Självklart kan du "barrikardera" dig på din tomt; mur, staket, häck eller annat. Går också att testa med en bit, så att exempelvis matplats blir insynsskyddad.
 
Sv: Trädgård?!

Jag tycker en klassisk "skihage" (heter säkert gärdsgård el. något liknande på rikssvenska) är en väldigt skön form av staket. Öppet och inbjudande men ger ändå en gräns för den egna tomten.
skihaga17.jpg


Finns det något ställe du vill vara ännu mer skyddad eller vill göra ett rum i trädgården så planterar du syrén mot skihagen.
 
Sv: Trädgård?!

finns det någon trädgårdslinje/trädgårdsmästarutbildning/trädgårdsarkitektutbildning etc. i närheten som behöver övningsobjekt? jag vet att vi har "gratisjobbat" för att lära oss både planering, anläggning och beskärning.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 398
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp