Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

1000006587.jpg

Herrgårdspionen blommar. ❤️
 
Är det någon som har erfarenhet av att köra jordfräs i torr och hård sandjord med gräsrötter? Tror det är mitt enda hopp till att få ytan odlingsbar.
 
Ser att detta med för många tomater tydligen är ett utbrett fenomen... Jag behöver uppenbarligen inte känna mig ensam... :angel:
Jag tänkte såhär:
"Några tomatfrön kommer nog inte att gro, och i värsta fall kan jag säkert ge bort några plantor."
Alla tomatfrön grodde och jag känner tydligen inte många som vill ha tomatplantor. 😞
Först tänkte jag om jag skulle slänga några plantor på komposten, men när jag ser deras livskraft och iver så gör det alldeles för ont i hjärtat att ta livet av dem! 💔
 
Hjälp :arghh: Jag AVSKYR myror och de har flyttat in i mina pallkragar! Gula små myror i den ena och vanliga svarta i den med blommor. De svarta svärmar kring mina stackars solrosor. Vill inte använda gift eftersom det är ätbart i lådorna. Kan jag göra något åt det? Varför ger de sig på solrosorna?
 
Hjälp :arghh: Jag AVSKYR myror och de har flyttat in i mina pallkragar! Gula små myror i den ena och vanliga svarta i den med blommor. De svarta svärmar kring mina stackars solrosor. Vill inte använda gift eftersom det är ätbart i lådorna. Kan jag göra något åt det? Varför ger de sig på solrosorna?
Jag sparar kaffesumpen och när den torkat så strör jag ut det på jorden där myrorna är, tror jag hittade tipset på google, det funkar iaf för mig både i mina pallkragar och i gräsmattan. ☺️
 
Jag är så glad att jag kom ihåg att inkludera allium i höstens vår/sommarlöksbeställning! Dock verkar de inte lika populära bland humlorna som tidigare år, överlag har jag sett väldigt lite bin/humlor i år. Det känns väldigt deppigt, även om jag såklart inte kan säga säkert vad det beror på.

20240523_125446.jpg
 
Hjälp. Jag planterade sommaraster och har nu ett gäng avhärdade plantor. Kruka eller rabatt? Var ska jag ha dom? Råd önskas. Dom är ju inte så roliga att titta på innan dom blommar men jag vill verkligen ha lön för mödan.
 
Mina "badkarspotatisar" börjar bli riktigt stora :) ! Och tomatplantorna växer på så fint vid söderfönstret bakom silverfilten. Där jag har jag också ett par krukor med sallad och morötter som har börjat titta upp så smått!
Hur har du gjort för att potatisarna inte ska bli för blöta om det regnar?
Räcker det att ha öppet i utrinningshålet?
Jag har ju ett badkar över eftersom jag inte har hästar längre, och jag är bra sugen att testa badkarspotatis jag också :)
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 276
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 266
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 659
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 654
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp