Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du inte ha odlingslådor istället så slipper du stenen?
Är inte helt nöjd med mina lådor hittills, tyvärr. Och marken är så himla ojämn och lutande där, så det blir ändå ett attans jobb för att få det någorlunda snyggt. (även om vi envist hävdar att det inte finns några raka linjer eller räta vinklar där vi bor 🤪 )
 
Om/när svältdöden nalkas så erbjuder casa Lillgrådis ett ymnighetshorn av:

Svarta vinbär (dock tidigast 2021 pga små sticklingar)
Lök i typ alla former
Gråpäron (när de är lagom mogna dvs under en tid om cirka 72 timmar)
Samt jordärtskockor. Dagens överskott som inte fick plats att återplantera efter rensning: en fylld 47-liters back. Ok, en del grönt bland det. Men ändå. Många jordärtskockor blir det.

Det kan vara svårt att kombinera en festmåltid på enbart dessa ingredienser, men som sagt in case of hungersnöd så går det nog ner. Välkomna!

IMG_4486.JPG
 
Alltså, den här tiden på året får jag avfölja varenda odlingsgrupp jag är med i på FB för att inte få krupp. Samma frågor hela tiden. "Hjälp, mina tomater är långa och rangliga, vad gör jag för fel?!". Eller som inte förstår basic pollinering. "Varför blir det ingen frukt på min tomat i köksfönstret?!". Jag kanske är hemsk men jag tröttnar något enormt på att folk åtminstone inte kan ta två minuter till att scrolla lite och upptäcka att samma fråga redan ställts elva gånger de senaste två timmarna.
Gud, jag håller med! Samtidigt märker jag ju att det verkligen är extrem skillnad på kompetenser i olika grupper, Bäckmos och Farbror Gröns brukar ju hålla någorlunda bra nivå. I en pallkrageodlingsgrupp jag är med i däremot har det senaste veckorna postats MÅNGA inlägg med totalt döda små grödor och texten "vad gör jag för feeeeeel". Och så är jorden KNUSTORR och tomaterna/gurkan/chilin/ är helt enkelt enkelt ihjältorkad. Jag som förutsatte att man ändå hade en förståelse för att man behövde vattna sina grödor om man drar igång med odling 🤪

Samtidigt är det lite gulligt. Alla är ju nybörjare någon gång. Och det finns verkligen folk i båda ändarna av spannet; "bör jag plantera om"-inlägg kan både gälla meterhöga rangliga tomater i niocentimeterskrukor men också pyttesmå tändstickstomater som någon slängt ner i en tioliterskruka :D
 
Idag har jag haft god hjälp med att vända om och plana ut delar av trädgården av en grävmaskinist. Imorgon kommer två lass med matjord som ska spridas ut.. men innan dess måste beslut kring trädplacering tas och just nu snurrar det bara i huvudet :nailbiting:

Försökte fokusera på annat och det slutade med att jag sådde gurka, bondbönor och slingerkrasse.. således snart ännu fler plantor som vill ha schysta växtplatser..
 
Funderar lite. Läser om Yin-Yang-bönor. Någon här som odlat såna?
Det står om dem att de vill ha någon form av stöd, att de ska växa mot korta störar. Jag funderar på om de klättrar eller om man behöver binda upp dem mot sitt stöd?
 
Jag menade att du gräver bort den med grävaren, dumpar jorden och fyller på med ny ☺
Aha blir nog lite dyrt och risken att få in andra oönskade saker som Kirskål är jag nog inte beredd att ta framförallt som att det inte går att lösa problemet med kvickroten i grunden iom att den växer på ställen som inte går att komma åt
 
Är inte helt nöjd med mina lådor hittills, tyvärr. Och marken är så himla ojämn och lutande där, så det blir ändå ett attans jobb för att få det någorlunda snyggt. (även om vi envist hävdar att det inte finns några raka linjer eller räta vinklar där vi bor 🤪 )
Ah, jobbigt läge
 
Gud, jag håller med! Samtidigt märker jag ju att det verkligen är extrem skillnad på kompetenser i olika grupper, Bäckmos och Farbror Gröns brukar ju hålla någorlunda bra nivå. I en pallkrageodlingsgrupp jag är med i däremot har det senaste veckorna postats MÅNGA inlägg med totalt döda små grödor och texten "vad gör jag för feeeeeel". Och så är jorden KNUSTORR och tomaterna/gurkan/chilin/ är helt enkelt enkelt ihjältorkad. Jag som förutsatte att man ändå hade en förståelse för att man behövde vattna sina grödor om man drar igång med odling 🤪

Samtidigt är det lite gulligt. Alla är ju nybörjare någon gång. Och det finns verkligen folk i båda ändarna av spannet; "bör jag plantera om"-inlägg kan både gälla meterhöga rangliga tomater i niocentimeterskrukor men också pyttesmå tändstickstomater som någon slängt ner i en tioliterskruka :D

Just när det gäller pallkragar och vattning försöker jag ha överseende med det i åtanke att alla måste få vara nybörjare någon gång :crazy: jag tycker pallkragar är som svarta hål när det gäller vatten, det torkar ju ut på nolltid...
 
Jag tänker såhär om min trädgård i år: jag är glad om det blir något gjort! Jag jobbar borta måndag-fredag, så det är min stackars sambo som får sköta all "specialvattning". Jag hinner aldrig plantera om något. Jag har klippt ner allt(?) som ska klippas ner, men det ligger kvar i rabatterna som skydd mot trädgårdsterroristerna. Dom har dock genomskådat mig, så det ligger nedklippta växter och jord precis överallt. Jag vet inte när jag ska hinna gödsla, plantera och hönssäkra allt. Eller gräva en ny rabatt när jag tyckte att typ 36 dahlia var en rimlig mängd. Eller plantera de växter jag har beställt för flera tusen. Eller plantera ner dom 15 växter jag köpt i veckan.

:angel: :angel:
 
När vågar man plantera ut tomaterna på friland? Bor i princip på höglandet men nära Vättern så det kan vara jättesvårt att avgöra sånt här. 10 dagars prognosen ser jättebra ut, över 5 grader alla nätter och rätt varmt på dagarna. Kan jag våga börja plantera ut de som ska vara mer härdiga i morgon? Vi har ju risk för frost i juni men så länge kan man väl inte vänta :confused: Eller måste man vänta en vecka in i juni... Minns inte riktigt hur jag gjort innan, inte odlat tomater så mycket.
 
När vågar man plantera ut tomaterna på friland? Bor i princip på höglandet men nära Vättern så det kan vara jättesvårt att avgöra sånt här. 10 dagars prognosen ser jättebra ut, över 5 grader alla nätter och rätt varmt på dagarna. Kan jag våga börja plantera ut de som ska vara mer härdiga i morgon? Vi har ju risk för frost i juni men så länge kan man väl inte vänta :confused: Eller måste man vänta en vecka in i juni... Minns inte riktigt hur jag gjort innan, inte odlat tomater så mycket.
Skitsvårt tycker jag. Dagens prognos säger 10 grader som lägst här i natt. Det var 5 grader för 30 minuter sedan
 
+5 här med just nu.
@malumbub Min brevlåda blommar :banana::banana::bow: det låg en lite förskrämd ,mörkrädd,frusen stackare där ute,nu är den inne o satt i vatten.
När ska man stoppa den i jord?
 
När vågar man plantera ut tomaterna på friland? Bor i princip på höglandet men nära Vättern så det kan vara jättesvårt att avgöra sånt här. 10 dagars prognosen ser jättebra ut, över 5 grader alla nätter och rätt varmt på dagarna. Kan jag våga börja plantera ut de som ska vara mer härdiga i morgon? Vi har ju risk för frost i juni men så länge kan man väl inte vänta :confused: Eller måste man vänta en vecka in i juni... Minns inte riktigt hur jag gjort innan, inte odlat tomater så mycket.

Den här våren har ju varit lite knäpp så jag hade varit försiktig med utplantering. Har du flera av varje sort? I så fall kan du ju plantera ut typ en av varje och se hur det går (visst har du zon 3-4?). Men jag hade nog varit beredd med fiberduk inför järnnätterna.
 
Hittade en intressant blomma i svärmors trädgård. Nån som känner igen den?

Visa bifogad fil 51200
Det känns som väldigt utanför vad jag kan men kanske magnolia? Beroende på var det är, de klarar väl max zon 2 tror jag.

Jag vet inte vad det är för blomma men magnolia är det nog inte... de brukar blomma på bar kvist och i busk eller trädform. Numera finns det sorter av magnolia som klarar bistrare zoner, jag har sett flera som lever här i zon 4/5 :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
379
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
9 341
Senast: sjoberga
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp