Bukefalos 28 år!

Träna gammal häst

Cambrie

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna (eller ja, den står redan i stallet:o) en äldre valack (tio år) som varit borta i två års tid p.g.a en skada. Han kvalade i slutet av september på ett bra sätt men därefter har han bara motionsjobbats och gått på walkern hos en proffstränare.

Tänkte testa honom i monté och tycker han är intressant p.g.a att han har ganska mycket pengar på sig, kommer med i loppen utan problem om det skulle vara så och har väl tagit pengar under hela sin karriär innan skadan, även om det handlar om matlappar så verkar han ändå inte helt slut.

Nu till mina dunderingar. Hur jobbar man vidare med en gammal häst som gjort 80 starter för att så att säga få dem på bra humör? Är det någon som lyckats med konstycket att få en äldre häst att tjäna pengar? Jag är lite tveksam till riktiga intervaller, men antar att det behövs, jag förmodar nämligen att hästen gjort mååånga intervaller i sitt liv. Visst har jag lite egna funderingar och så, men min erfarenhet är ju tyvärr att det är ganska svårt att få en häst att tända om. Är det någon av er kloka som har några idéer?
 
Sv: Träna gammal häst

10 år är väl ingen ålder för en valack...:) Jag har själv en 12-åring som jag håller på köra igång igen, en 10-åring som kom igång i somras efter 2 års bortavaro, en 10-årig märr samt ett sto på 8 år som precis är igång igen efter fölning...:angel:

Du skriver att hästen gått motion samt i walker hittills. Intervalljobb 2 gånger i veckan i till en början långsamt tempo för att sedan succesivt utökas både i antal och i tempo. Mycket hage och ibland några lugna turer i skogen. Så skulle jag göra. Hästen är lite gammal och behöver tid att hela sig mellan träningspassen både fysiskt och psykiskt. Inga banjobb utom möjligen ett i lugnt tempo ett par veckor innan kval (har man startat 80 gånger kan man banan utan och innan). Kvalet i sig blir ju också ett träningspass. Innan start så kör man lämpligen ett par korta snabba intervalljobb så hästen får spänst i benen.
Givetvis beror ju uppträningen på hur hästen är och hur den varit innan, vilken typ av skada den haft osv. Men så har jag gjort med mina och det har fungerat iaf. Träningen ska vara rolig för hästen. Blir den gladare av att träna med kompis så gör det. Är den lugnare (om het) så träna ensam. Den kanske går att ridträna? Galoppintervaller brukar de tycka är kul.
 
Sv: Träna gammal häst

Som oki skrev: Galoppintervaller.. De tycker de flesta hästar är gööör kul :)
 
Sv: Träna gammal häst

Knapplånar lite jag ;)

har någon nåt förslag på Lobys Alice? Har ju då varit snäll mot tanten, motionskört,ridit, kört något banjobb inne på Valla då & då för att kolla av att allt är bra. Tant är mer än träningsglad!! Men, när vi kommer till lopp så tar hon inte i när hon hamnar längst bak. I provlopp & lopp där en enda kusk kört henne framåt har hon gått bra. Nån som kan hjälpa mig med lite tips? Inte Galopp intervaller då hon knappt travar under sadel utan att sura & bromsa :smirk:

Ska jag börja med Provlopp 25-klunga på måndagar ett tag, för att sen gå till 25 fri & sen 22-fri? Och sen intervaller på tors alt. fredagar?
 
Sv: Träna gammal häst

En häst som är så rutinerad som Alice skulle jag helt undvika banan med under träning.
Men ett alternativ som har fungerat för en del hästar som tappat löpsuget är att köra invändigt i massor med provlopp. Aldrig lyfta ut till spurt. Efter ett antal provlopp har förhoppningsvis suget kommit tillbaka (kanske) och det kan kännas som att hon vill klättra över de framför. Inte heller då får hon ges fritt. Har du kommit dithän så kan det vara dags att börja starta. Har du tur så kan du ha fått tillbaka löpglädjen.
Men min personliga erfarenhet av hästar som verkar ha ledsnat är att det är svårt att få tilbaka glädjen att tävla på. Det kan vara värt ett försök iaf. Tempot i provloppet är ganska oväsentligt.
 
Sv: Träna gammal häst

Å det är så skönt att du finns Oki :) Jag har juh tänkt starta upp med 25 klunga eftersom hon skrotat i hage sen senaste starten i början på januari, ska bara jolla runt lite med motion i skogen först.. Men mellan provloppen då? Skrota i skogen under sadel, det tycker hon iaf om, låååånga skritt turer & lyssna på fåglarna.
 
Sv: Träna gammal häst

Men min personliga erfarenhet av hästar som verkar ha ledsnat är att det är svårt att få tilbaka glädjen att tävla på.

det som gör det lite svårt att lägga ner med henne är att hon känns inte less.. Förrän hon får harva längst bak i varje lopp. Sen är hon väldigt lätt att "genera", hoppar en framför eller bredvid ja då studsar hon oxå. Kör inte kusken på henne loppet igenom, ja då släpper hon grejjerna, går det saktare än 18 tempo jag då kommer hon inte igång osv. Annars är Alice helt okomplicerad :smirk:
 
Sv: Träna gammal häst

Å det är så skönt att du finns Oki :) Jag har juh tänkt starta upp med 25 klunga eftersom hon skrotat i hage sen senaste starten i början på januari, ska bara jolla runt lite med motion i skogen först.. Men mellan provloppen då? Skrota i skogen under sadel, det tycker hon iaf om, låååånga skritt turer & lyssna på fåglarna.

Hehe, alltid till tjänst...tack! :)
Till att börja med måste du ju veta att hon är helt fräsch men det förutsätter jag att hon är.
Är det en månad sen hon startade senast behöver du nog inte köra eller rida så mycket innan första jobbet. Några snälla turer bara.
Går hon provlopp en gång i veckan så ta det bara piano däremellan. Gör det som hästen tycker är bra och kul. Ingen långsamkörning (motion - sliter mer än det gör nytta på en äldre häst) om du kan undvika det.
Träningsmässigt blir hon knappast bättre av detta men nu var det viljan som var viktigast antar jag. Senare kan du lägga in t ex ett intervallpass mellan provloppen för att få henne i lite vassare form.
1.25-tempo låter alldeles lagom till att börja med.
 
Sv: Träna gammal häst

det som gör det lite svårt att lägga ner med henne är att hon känns inte less.. Förrän hon får harva längst bak i varje lopp. Sen är hon väldigt lätt att "genera", hoppar en framför eller bredvid ja då studsar hon oxå. Kör inte kusken på henne loppet igenom, ja då släpper hon grejjerna, går det saktare än 18 tempo jag då kommer hon inte igång osv. Annars är Alice helt okomplicerad :smirk:

Okomplicerad?? :angel: VArför hamnar hon längst bak i loppen? Är hon trög ut?
Testa lite ny utrustning. Det kan få en del att tända till. Stänknät, jordbländare, öppet/stängt huvudlag, variera lite vare sig grejerna behövs eller inte.

Just det ja. Om du inte kör provloppen själv så poängtera mycket noga för kusken hur han ska köra. Annars viker han/hon ut om det känns finnas kvar i hästen. Om du inte har en väldigt ovanlig kusk vill säga...:angel:
 
Sv: Träna gammal häst

Hon backas alltid sist, av nån anledning som kuskarna aldrig svarar på... kan väl tänkas att hon står sämst till i odds & ofta får bakspåren eftersom hon som 0 poängare kommer med som reserv. Säger till om att hon går inget bakifrån utan behöver vara med i matchen & köras offensivt. En tog det till sig i brasade upp i dödens........ Men hon är alltid (enligt kuskarna) toppfin, har aldrig varit bättre etc etc.. å så nästa gång är det samma visa, varannan gång är det galopp med i bilden. Calle Lindblom är den som kört henne felfri & bra! Klättarde i ryggar på Eskils i somras, var då först utan eftersom hon inte fick fritt.

Vi tog på henne nät & nosfladder i somras, och hon blev mer körbar i loppen. Stängt har hon gått med hela sitt liv typ, jag har provat halv stängt några ggr. Funderar på att testa öppet i provlopp men risken finns att hon blir för ofokuserad & ser spöken överallt.

Jag kan juh inte volta, tyvärr.. annars har jag lugnt kört henne själv. Jag blir för stressad med hästar runtikring. Min sambo har kört förut men hans intresse är numera obefintligt & jag får leta ny kusk som är bra på att lyssna..
 
Sv: Träna gammal häst

Tack för funderingar! Skönt att det finns fler som inte ger upp hoppet :D. Jag var lite inne på det som Alice funderade på. Licenskursen börjar här nästa vecka och det är ju 28-tempo, hade tänkt vara med där för att ge honom lite pondus och självförtroende om några veckor, men det kanske jag ska skippa då?

Hur lång tid kan man räkna med att det tar för en sådan här äldre herre att komma tillbaka. Som sagt kvalade han i slutet av september, gick då invändigt 1.20 och var trea i kvalet, killen som körde sa att han bara joggade och gjorde det på ett mycket bra sätt. Han är muskelfattig men vi brukar köra en hel del i backar, både långsamt och lite snabbare i galoppintervaller så musklerna ska han väl få tillbaka hoppas jag. Han kommer ju i vilket fall kvala i monté det första han gör (har vunnit en del montéprovlopp så det ska inte vara problem att fixa för honom) men kan man räkna med ett par-tre månader till start? Eller snabbare/längre tid? Skadan han hade var en rejäl muskelskada som jag fattade det, han "drog till" någon muskel eller något. Vet inte hur allvarligt sådana skador är men det är ju ingen ligamentskada i alla fall.

Då hästen har hoppat mellan olika (bra) proffstränare och varit lite överallt i träning i Sverige är det ju svårt att veta hur han ska tränas för att tända till lite, nu verkar han mest inte bry sig om någonting utan vara halvt som halvt knäckt. Men det kanske bara är som han ser ut i ögon och så. Återkommer med mer info när vi kört honom.
 
Sv: Träna gammal häst

Tack för funderingar! Skönt att det finns fler som inte ger upp hoppet :D. Jag var lite inne på det som Alice funderade på. Licenskursen börjar här nästa vecka och det är ju 28-tempo, hade tänkt vara med där för att ge honom lite pondus och självförtroende om några veckor, men det kanske jag ska skippa då?

Det går säkert utmärkt att köra i licensloppen. Jag tror bara att med en gammal rutinerad häst ska man låta bli att köra till över upploppet för att bygga upp viljan igen. Sedan om det är en häst med lite skavanker i bagaget så tycker jag att regelbundna banjobb sliter mer än om man kör t ex intervaller (men i 28-tempo så borde ju benen hålla...). Och när du tränat upp din gamling så vill du ju ha en häst som både är fräsch och som blir glad av att återse banan...:smirk:
Men absolut, att köra licensloppen på ett klokt sätt kan både bygga upp fysiken igen samt ge tillbaka lite kaxighet.

Hur lång tid kan man räkna med att det tar för en sådan här äldre herre att komma tillbaka. Som sagt kvalade han i slutet av september, gick då invändigt 1.20 och var trea i kvalet, killen som körde sa att han bara joggade och gjorde det på ett mycket bra sätt. Han är muskelfattig men vi brukar köra en hel del i backar, både långsamt och lite snabbare i galoppintervaller så musklerna ska han väl få tillbaka hoppas jag. Han kommer ju i vilket fall kvala i monté det första han gör (har vunnit en del montéprovlopp så det ska inte vara problem att fixa för honom) men kan man räkna med ett par-tre månader till start? Eller snabbare/längre tid? Skadan han hade var en rejäl muskelskada som jag fattade det, han "drog till" någon muskel eller något. Vet inte hur allvarligt sådana skador är men det är ju ingen ligamentskada i alla fall.

Då hästen har hoppat mellan olika (bra) proffstränare och varit lite överallt i träning i Sverige är det ju svårt att veta hur han ska tränas för att tända till lite, nu verkar han mest inte bry sig om någonting utan vara halvt som halvt knäckt. Men det kanske bara är som han ser ut i ögon och så. Återkommer med mer info när vi kört honom.

Har han varit igång sedan kvalet så ska det normalt inte behövas så mycket mer än lite tempojobb för att kunna starta. Sedan beror det ju givetvis vad ni vill ha ut av hästen hur mycket man förbereder honom i övrigt. Har han tjänat mycket pengar krävs ju mer av honom och han måste då också förberedas mera. Men ofta så är det bättre för en gammal häst att han känner sig glad, omtyckt och fräsch än att den är supervältränad.
 
Sv: Träna gammal häst

Tänkte testa honom i monté och tycker han är intressant p.g.a att han har ganska mycket pengar på sig, kommer med i loppen utan problem om det skulle vara så och har väl tagit pengar under hela sin karriär innan skadan, även om det handlar om matlappar så verkar han ändå inte helt slut.

Tänker du inte fel nu? Hästar med pengar är ju dom som hamnar på tillägg hela tiden. :confused:
 
Sv: Träna gammal häst

Både Tingsryd, Kalmar och Åby startar en del med auto öppet för alla hästar... Finns ju vanliga sulkylopp också, och de är ju aldrig fulla, här startar inte mer än 6-7-8 hästar, max, i dessa.
 
Sv: Träna gammal häst

Både Tingsryd, Kalmar och Åby startar en del med auto öppet för alla hästar... Finns ju vanliga sulkylopp också, och de är ju aldrig fulla, här startar inte mer än 6-7-8 hästar, max, i dessa.

SAmma sak här uppe. Har man en häst som tjänat 4-500 000 kr så kan det ibland vara enklare att ta ut den i lopp öppna för alla än i ordinarie klass. Åtminstone under vintern.
Sällan de loppen blir fulla också.
I montén så står dessa hästar oftast på dryga tilägg i voltlopp men det skrivs ut rätt många autolopp öppna för alla numera så nog finns det startmöjligheter i båda kategorierna.
 
Sv: Träna gammal häst

Javisst, voltlopp går ju inte att vara med i, så bra är han nog inte (utan att ens ha testat honom) att han kan springa på 40-60 meters tillägg men kommer han till start igen så har han ju 750 på sig och då kan det vara idé att anmäla ut till snabbloppen i Kalmar där de alltid kommer med, så länge det inte är v75. Vi ska testa honom i två månader och därefter skriva papper. Han skulle ha sålts till Malta men jag vet inte om ägaren blev lite blödig så han frågade om vi ville prova honom då han dessutom gått bra i sadeljobb under hösten.

Jag tycker jag har hållt på med så många gamlingar som visat att de inte vill springa mer så därför vill jag inte att vi ska starta honom om han visar samma sak, men som sagt, innan skadan har han väl tagit pengar i hela sin karriär så jag hoppas verkligen att skadan inte har knäckt honom, för då kommer han inte till start igen. Åtminstone inte i vår regi. Fast det är en otroligt snygg häst så jag skulle gärna ha honom till ridhäst :love: även om vi har för många hästar för att bara ha som ridhästar.
Vi ska köra igång honom på lördag (han kom i onsdags) och köra motion med honom 10 dagar, sedan blir det nog galoppintervaller och dressyrjobb om vartannat och i mars testar vi ett par licenslopp, invändigt (tur att du skrev det, jag är väldigt duktig på att vrida ut när jag har chans, brukar inte vara några prepere lopp för min del :D) och om allt är ok ett montékval i april. Det är den preliminära funderingen. Vad tror ni om den?
 
Sv: Träna gammal häst

Vi ska köra igång honom på lördag (han kom i onsdags) och köra motion med honom 10 dagar, sedan blir det nog galoppintervaller och dressyrjobb om vartannat och i mars testar vi ett par licenslopp, invändigt (tur att du skrev det, jag är väldigt duktig på att vrida ut när jag har chans, brukar inte vara några prepere lopp för min del :D) och om allt är ok ett montékval i april. Det är den preliminära funderingen. Vad tror ni om den?

Det låter som ett vettigt upplägg. Hästen har ju inte stått helt sista tiden av vad jag förstått så någon längre uppbyggnadsperiod ska ju knappast behövas. Under förutsättning att han sattes igång klokt efter skadan.
i mars testar vi ett par licenslopp, invändigt (tur att du skrev det, jag är väldigt duktig på att vrida ut när jag har chans, brukar inte vara några prepere lopp för min del :D)
:rofl: Ja, det är ju det som är själva grejen, att aldrig vrida ut. Är hästen kvick från start och tar ledningen så släpp direkt. Bättre att sitta i rygg på ledaren än sist i fältet, det kan få även den piggaste häst att tappa sugen. Kloss irygg och lyft aldrig ut...:smirk:
Det är här man sållar ut vilka kuskar som har nerver....;)
Monte kan nog passa så länge det inte rört sig om senskador på frambenen, då skulle åtminstone jag låta bli.
 
Sv: Träna gammal häst

Näe, så bra att han fixar det är han inte :p eller vad vet jag, jag har ju aldrig kört hästen, men som sagt, knäcka han vill jag inte. Förhoppningen är ju att han duger (tar lite poäng och matlappar) i de vanliga sulkyloppen, enbart montéloppen som är öppna för all lär han ju inte komma med i (folk anmäler ut rätt konstigt, åtminstone här i montén, hästar med 20-30 000 som har en trea i raden anmäls ut i montélopp öppna för alla, lite märkligt egentligen då ingen skulle anmäla ut sin häst som sprungit in 20 i ett snabblopp öppet för alla, men det är klart, det är lite sämre klass inom montén fortfarande).

Jag är glad om vi kan få igång honom så pass att han tar matlappar, tycker det är skoj och kommer med i loppen.
 
Sv: Träna gammal häst

Du får gärna berätta om hur det går sedan. Vi har ju lite gemensamt...
 
Sv: Träna gammal häst

Ska göra det. Sambon har kört honom första gången idag, fick ändra lite då hästen tappat skor så han körde honom långsamt, barfota i sanden. Han säger att det är en fruktansvärt lugn och flagmatisk häst...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 928
Senast: Sixten
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 687
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 945
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp