Träna hund som är hundrädd?

KasperTim

Trådstartare
Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken.

Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot hanar.
Han har tidigare sedan valp lekt med andra hundar, hanar som tikar, och det har gått galant!

Han blev som 10 månaders valp påflugen första gången när vi var ute och gick i skogen och det kom en lös hund, i detta fallet en rottishane, som tuggade lite i min hund, inga jätte skador mer än en fläskläpp och att han blev lite osäker att gå i skogen några veckor. Ingen ägare till hunden funnen och polisanmält händelsen utan resultat.

Andra gången var han ca 1,5 år och vi var på marknad och när vi stannade för att vila lite från solen så kom det en schäfer med ägare, på nått sätt tappade ägaren hunden som fick tag i min hund, några bitmärken i en tass och ägaren till schäfern erbjöd sig att betala veterinärkostnaderna.

Nu sista gången för ca 1 månad sen så var vi i hundrastgården och lekte, bestämde träff med några lekkamrater och grinden till rastgården är lite dum att stänga så jag har alltid med mig ett spännband som jag sätter fast grinden med. Då kommer det en dam med en leonberger, hon står utanför ett tag och så frågar vi om hon vill komma in, men det ville hon inte för hennes hund var aggressiv mot alla andra hundar. Så vi sa att vi bara hade 5 minuter kvar att vara där inne sen skulle vi gå och allt var okej. Men helt plötsligt så släpper hon in sin hund in i rastgården och den hunden tar sikte på min hund och det blev ett rejält slagsmål. Polis tillkallades för att reda ut situationen då hon vägrade betala veterinärkostnaderna trots att jag erbjöd mig själv att betala en viss del på hennes hund. Allt reddes iaf ut.

Men nu funkar inte min hund längre med andra hundar, han krullar ihop sig till en boll och kommer en hund nära så hugger han vilt omkring sig, hans gamla hundkompisar går inte längre att leka med.

Jag har ringt runt till olika tränare men samma svar från samtliga "vet inte om det går att lösa ring denne ist" .
så nu medan jag ringer runt till fler hundtränare så skriver jag också en tråd här för att kanske få lite tips och råd.

Jag har aldrig tyckt synd om min hund alltså kastat mig över honom och "åååh lilla gubben.." efter att han blivit påflygen, jag har bara försökt få honom att tänka framåt, vilket har fungerat bra.

Har ni erfarenheter av sånt här?

Jäkligt trisst när detta händer, när man haft en så trevlig hund som har gått bra med allt och alla.
sorry för långt inlägg.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Jag har en 12½-åring som även han har fått några omgångar av andra hundar genom åren. Ett par "stora svarta" hanar har gett sig på honom, en softis hoppade över staket och det blev råkurr, en tollare tuggade i honom så han var väldigt svullen i hela kroppen dagen efter. Allt detta har gjort att anfall är bästa försvar om det är stora svarta/softis/tollare/golden och liknande hanar som är okastrerade. Är de kastrerade så går det bra. Alla övriga kastrerade eller ej går i regel bra att hälsa på.

Det du skulle kunna göra till att börja med är att komma överens med nån av hans kompisar. I så fall går ni åt samma håll med båda hundarna kopplade. Första gången går ni på avstånd som om ni gick på var sin sida om en gata. Nästa gång lite närmare och så vidare. Till slut kan de gå på samma trottoar vid sidan om varandra. Han behöver ju inte vara störtförtjust i den andra hunden, bara acceptera att den går vid sidan om honom. Han har förmodligen tappat tilliten till alla andra hundar och det är den man måste försöka få tillbaks. Reagerar han likadant på tikar? Annars kan han leka med en lugn snäll tik till att börja med. Gärna då en tik som inte är så intresserad av honom, så att det blir han som får söka kontakt. Men släpp honom inte lös första gången, eller rättare sagt innan du vet hur han reagerar. Glöm inte berömma när han gör rätt, kommentera inte alls när han gör fel, gå då bara iväg med honom utan att rycka o slita.

För att slippa utfall mot hundar ni möter så kan du prova skvallerträning. Detta kräver tålamod, kommer att ta tid. Det hela går ut på att han ska titta på dig istället för den mötande hunden. Använd klicker o belöningsgodis. Samma sak här, kommentera inte om han gör fel men glöm inte berömma när han gör rätt.

Förmodligen har du reagerat med rädsla/ilska vid de olika händelserna och sådant går som en röd tråd genom kopplet ner till hunden. Det är ju naturligt att vi reagerar så, så det är inget konstigt med det.

Det bästa är om du kan få tag på en positiv instruktör innan du börjar träna, t ex en immi instruktör. Det brukar stå annonser i både Hundsport, Brukshunden och Härliga Hund.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

tack för svar!
jätte bra tips med att gå i koppel, det ska jag absolut testa!
med tikar går det bättre, dom luktar ju gott! min kompis har en äldre snäll tik samt en äldre kastrerad hane, ska ringa och prata med henne om promenad i koppel.
Klicker funkar min bra med, så det ska jag absolut testa det där med skvallerträning, det funkar bra hemma ska även testa på stan, om han tappar koncentrationen på mig och tittar på den andra hunden, vilket sätt är då bäst att få tillbaka uppmärksamheten på?

ja jag har ju självklart blivit jätte rädd dom gångerna han blivit påflugen och säkerligen har det smittat av sig på honom även om jag ignorerat honom, han känner väl av min energi. Dock vid hundmöten så känner jag mig lugn men ibland när vi mött en större hund så märker jag på mig själv att jag dragit honom till mig, jag försöker sluta med det och därför jag letar tränare för att hjälpa mig och min hund. Men har inte hittat någon ännu. Men jag letar vidare, tills vidare ska jag absolut ta tillvara på dina tips!
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

För att få upp uppmärksamheten så ta t ex ett eller två steg ifrån hunden, vänd dig lite ifrån samtidigt. Men inte så mycket att det blir helt om. Rör dig på ett sådant sätt att du fångar hundens uppmärksamhet utan att säga något. Prova dig fram om du ska röra dig mjukt eller kanske hoppa o knixa. Klicka o beröm så fort hunden tittar på dig igen. Upprepa om hunden tittar bort igen.

Tänk också på att hunden behöver inte gå fram o hälsa på alla hundar. Det räcker att den har några fasta kompisar som den gillar. Säg vänligt men bestämt om någon propsar, att nej min hund har blivit skrämd så jag vill inte att han ska hälsa mer än på sina kompisar.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Tack för tipsen!

I lördags och igår gick jag promenad med kompisen som hade sin tik och kastrerade hane och min hund skötte sig riktigt bra, vi körde skvallerträningen under tiden och han kom av sig några gånger, men jag kom på mig själv med att göra en puss ljud så har jag åter igen hans uppmärksamhet, klick och godis.

Dom har inte fått hälsa på varandra än, vi tänkte gå på tisdag, torsdag och lördag igen och på lördag tänkte vi att dom får hälsa på varandra.

Ja det är jätte smart att bara ha några få hundkompisar och jag tror det får vara så nu.
Jobbigt bara när man går på stan och någon inte kan hålla in sin hund även fast man ber dom göra det.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Tycker du har fått bra svar av dpmatte. Min gamla hund var hanhundsaggressiv när han kom till mig som omplacering. Jag la inte upp det med träning med andra hundar i första hand. Utan jag jobbade på vår relation och lärde honom att i alla väder och i alla situationer så var det jag, jag och åter jag som bestämde.
På så sätt fick min hund mycket mindre anledning att vara skeptisk mot andra, det behövdes inte.

Sen är det här med rastgårdar ett jäkla gissel, jag är inte en fan av dem.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Jag tycker rastgården här har fungerat väldigt bra tills det där hände, nu är jag lite skeptisk.
Jag har bra relation med min hund, men vi jobbar på att få själva lydnaden bättre och har faktiskt hittat en tränare som jag tror kan fungera med oss och som är villig att jobba med oss. så jag har stort hopp på att detta kommer att gå att lösa med tiden.

Hur lärde du din hund att du bestämde? mycket lydnad? och vad för lydnad i sånt fall?

Vi har ju mest vardagslydnad och det har fungerat bra, borde man avancera det mer?
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Hur lärde du din hund att du bestämde? mycket lydnad? och vad för lydnad i sånt fall?

I korthet, när vi mötte en annan hund så såg jag till att avståndet till den andra hunden var så nära att min hund kände av den, men så långt ifrån att han inte behövde göra utfall. Där började vi, med kontaktövningar. Sen tog vi oss närmare och närmare andra.
Sen lärde jag in ett "titta!" som innebar ögonkontakt som hunden inte fick släppa för ens han fick ett fri

Sen spårade jag mycket, slarvade jag med det blev han genast mer suspekt mot andra. Jobbade mycket med kroppskontroll.
Plus vanlig lydnad, hela tiden på mitt initiativ. Jag la ner mycket tid på inkallning och följsamhet.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

*kk*
Min amstaffhane har också blivit påhoppad flera gånger, och blev efter det också osäker. Jag röstar också på kontaktövningar, han måste släppa kommandot till dig och lita på att du ansvarar för flocken. Jag skulle nog även testa skvaller.

Hoppas det funkar och berätta gärna hur det gick! :)
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Så bra, då är det redan framsteg.

Låt det bara inte bli en konfrontation, alltså att ni går rakt emot varandra, utan ni avslutar promenaden med att gå vid sidan om varandra. Om de vill lukta på samma fläck t ex så låt dem göra det. M a o de ska inte busa runt lösa så att det händer något igen utan helst bara lukta lite på varandra första gången.

Vi har testat detta många gånger och matten/hussen till den hund som brukar reagera är helt förvånade att det funkar så bra.

När det sen är dags att släppa så släpp bara en hund i taget de första gångerna. Därefter kan man släppa två och så till sist alla tre. Men inga andra lösa hundar samtidigt.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

ja vi har gått promenader brevid varandra och det går faktisk bra, mest för att jag tror att min väns hundar inte bryr sig så mycket om andra hundar och är lugna i sig, känns som det smittar av sig på min hund.

Skvaller träningen tackar jag grymt för! det har verkligen fungerat super bra!
Imorgon onsdag så har vi vårat första möte med hundtränaren, han vill då bara se hur hunden beter sig i hemma miljö samt hur han beter sig i koppel på en lugn promenad. Sen ska vi prata om vad vi vill uppnå osv :)
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Låter som en bra hundtränare, ja även människotränare för det är ju det han är egentligen. Han lär dig hur du ska lära din hund.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

ja absolut! Jag längtar så himla mycket nu till kl 18:00, det ska bli så himla spännande!
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Om du inte har superduperlångt till Vårgårda så kan jag rekommendera en extremt bra tränare. Hon har hjälpt mig och min hund obeskrivligt mycket :love:

Skvallerträning, för att få lugnare promenader. Börja helt utan distrahering, utöka LÅNGSAMT. Ha gärna den-allra-bästa-belöningen-som-finns-i-hela-världen, och använd den gärna enbart när du tränar skvallerträning.

Hitta hundens "bekväma" avstånd. Kan den hantera hundar utan att bli tokig på 100 m avstånd, ge den 100 m till en början. Korta sedan avståndet succesivt. Tvinga inte hunden att gå närmre en främmande hund än vad den klarar, det skapar mer stress och försvarsinstinkt.

Gå koppelpromenader med bekanta hundar som han gillat innan. Bara gå rakt fram, inget hälsande eller så, bara rena promenader. Läs av hunden.

Om hunden klarar det, åk till hundtävlingar och liknande. Parkera långt bort och kom innan klassen startar (!!!) då det är viktigt att din hund inte stör dom tävlande. Gå med vovve så långt bort som behövs för att han ska kunna fokusera på dig. Lägg in ett litet klickerträningspass eller liknande, så att han håller sin fokus på dig. Flytta dig även där närmre med tiden.

Viktigast av allt är att hitta balansgången. Min hund (hon har varit likadan som din) får man absolut inte pressa eller bestraffa. Samtidigt kan man inte mjäka med dom och på så sätt visa att dom gör rätt i att vara rädda. Och låt det ta tid!

Jag rekommenderar ändå att du träffar en bra tränare. Var noga med att tränaren hjälper dig att bota problemet, inte bara symtomen! Alltså att han/hon inte fokuserar på själva utfallen, utan fokuserar på rädslan för hundarna.

Lycka till!
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

om han tappar koncentrationen på mig och tittar på den andra hunden, vilket sätt är då bäst att få tillbaka uppmärksamheten på?

Då har man gått för fort fram och bör backa ett steg tillbaka. Om situationen vid ett hundmöte går helt överstyr och jag känner att jag absolut aldrig kommer kunna bryta henne så vänder jag, går åt andra hållet medan jag kallar på hennes uppmärksamhet. När jag har den vänder jag tillbaka och försöker igen. Jag brukar undvika att gå rakt emot andra hundar, kommer hellre från sidan.
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

åh vilket bra svar! :D

Tränaren som jag hade ut verkar helt underbar och han förklarade väldigt bra och precis som du säger, han vill bota rädslan inte bara symptomen! Han säger även att mycket sitter i mig, även om jag inte tycker att jag visar det så känner min hund självklart av min energi. Men han tror att detta kommer att gå fort att lösa då min hund är uppmärksam på mig, även om han ibland vänder bort huvudet för en halv sekund så är han lika snabbt tillbaka "in action" så att säga :)

Han var noga med att förklara att vi inte kommer att gå för fort fram utan öka långsamt. Först ska vi jobba mer på kontakten mellan mig och min hund INNAN vi ger oss ut på stan där det rör sig mycket folk och hundar. Så vi har i läxa att öva lydnadsträning, eller kontantsöknings övningar som han sa :) Hunden ska söka kontakten till mig, han ska vilja ha kontakt med mig hela tiden och lita på att jag har kontrollen.

Han berömde att jag har lagt en bra grund för min hund, men den behöver finslipas och det håller jag med om, jag har ju inte stenkoll på min hund, han lyssnar men inte alltid med båda öronen så att säga ^^ Vi fick iaf väldigt mycket och bra övningar som vi absolut kommer att träna på till nästa gång som blir på söndag!


Jag tror att detta kommer att bli kanonbra!
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Kul att höra! Helt underbart att du verkar ha hittat en passande tränare! :) Alltid kul att höra att folk tar itu med sina hundars problem! Det krävs ju (som din tränare sa) att man själv lär sig en del. Hoppas mina tips kommer till nytta och att ni kommer någon vart med problemen! Den är en lång väg, men man får en otrolig kontakt med hunden och stor kunskap på vägen :)
 
Sv: Träna hund som är hundrädd?

Ja dina tips var kanonbra!

Tränaren är helt underbar! Vi har tränat 2 ggr till sedan sist och det går verkligen framåt, vi har gått en promenad i stan och det gick förvånandsvärt bra och vi tappade bara kontakten en gång när vi mötte en hund som gick på samma sida, min hund tittade bara, han sa ingenting och kröp inte ihop utan han var mer nyfiken, min tränare sa att det antagligen berodde på att jag var tryggare i mig själv och inte drog hunden till mig. Vi tränar varje dag med skvallerträningen och vi har även pratat om att anmäla oss till en lydnadskurs för nybörjare. Nästa gång så kommer vi gå promenad med mina vänner och min tränare kommer då att vara med, om allt fungerar bra så kommer min hund få hälsa på sina gamla kompisar.

Skönt att höra att det inte var hunden som var största problemet utan att det är jag själv som är det och att det är mig vi tränar :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp