Träna hunden att va tyst utan korrigering

Queen

Trådstartare
Jag undrar helt enkelt hur ni får en hund att lära sig att vara tyst med enbart positiv förstärkning!

Anta att man köper valp som man misstänker har nära till skall. Hur börjar ni?
Eller om en hund har fått ovanan att skälla så fort något rör sig/låter utanför?

Problemet som jag ser det är att beteendet kan vara självbelönande och naturligt för hunden. Så hur får man hunden att vara tyst även om jag inte är i rummet? Att lära in ett kommando för tyst kan ju vara bra, eller lära in kommando för skall och enbart belöna det när man gett kommando för det? räcker det? Har enbart klickertränat hästar och där har man inte riktigt det problemet :grin:

Alla idéer på positiva metoder är intressanta!
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Det här är väl egentligen ingen positiv metod i den bemärkelsen men på min skällfia tycker jag att det har funkat bra att tydligt visa att skällandet inte lönar sig. Jag har mest använt mig av denna metod för att bli av med skall under lydnadsträningen men då gör jag så att jag ber henne gå och lägga sig när hon börjar skälla. Så får hon ligga tyst en liten stund och sen kör vi igen. Om skallen återkommer upprepar jag.
Det har blivit väldigt tydligt för henne och jag har i princip blivit av med alla skalltendenser i samband med träning.

Det är ju ingen positiv metod för det bygger på en slags bestraffning men jag tycker att det är en mild och vänlig metod som dessutom, iallafall på min hund, fungerar bra.

Tänker att den funkar att använda hemma också. Om hunden börjar skälla så får den gå och lägga sig. Och det är ju inget kul. Om den uppför sig = är tyst så får den vara med i det roliga som händer.

Annars kan man också koppla ljuden som hunden reagerar på med något bra. Tex att man kastar ut en massa godis på golvet när det låter i trapphuset eller när det ringer på dörren. Blir en slags skvallerträning fast på ljud.
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Inte så dumt i mina öron, att skälla är att gå upp i varv, att gå och lägga sig är att gå ner i varv. Så varför inte.

Annars så brukar jag göra så här: Dra igång hunden i skall, brukar inte vara så svårt. Sätt en knuten näve framför näsan på hunden i näven, kyckling. Så fort hunden blir tyst, öppna handen. Lär hunden för att få upp näven, måste jag vara tyst. När hunden fattat galoppen först då lägger jag till kommando.
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

De måste ju självklart vara individuellt vad som funkar för olika hundar!
Det känns ju lite klurigt att lära hunden att göra ingenting som respons på ett yttre stimuli.... att lära den att den ska göra något, ex gå och lägga sig, skvallra för mig osv verkar för mig enklare. Frågan är då om det beteendet består när jag inte är där. Man vill ju inte att hunden ska skälla på grannarna när jag inte är hemma heller!
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Det här är väl egentligen ingen positiv metod i den bemärkelsen men på min skällfia tycker jag att det har funkat bra att tydligt visa att skällandet inte lönar sig. Jag har mest använt mig av denna metod för att bli av med skall under lydnadsträningen men då gör jag så att jag ber henne gå och lägga sig när hon börjar skälla. Så får hon ligga tyst en liten stund och sen kör vi igen. Om skallen återkommer upprepar jag.
Det har blivit väldigt tydligt för henne och jag har i princip blivit av med alla skalltendenser i samband med träning.

Ungefär sådär gjorde jag med mina hundar när de for igång så fort någon plingade på dörren eller hälsade på tok för ivrigt på gäster. Jag visste att de skulle dra igång, så innan det plingat har jag stängt in dem i ett rum med kompostgaller, sedan får de komma ut först när de är tysta och står med alla fyra tassar på marken. Drar de igång igen, ja då säger jag åt dem att gå tillbaka. Tog inte många upprepningar innan de fattade vad som gällde :)
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Jag har klickat in skall, och när det är befäst har jag klickat in "tyst" vilket gör att hunden snabbt förstår vad jag vill=Problem solved :)
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Lär in kommandot skall. Lär sedan in kommandot tyst. Klart!

Går enkelt att göra med klicker.
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Hur hade du gjort om hon fortsatt skälla när hon lagt sig. Väntat ut henne?
 
Sv: Träna hunden att va tyst utan korrigering

Hur hade du gjort om hon fortsatt skälla när hon lagt sig. Väntat ut henne?

Ja typ. Det händer ibland om i lite extra taggade situationer och då brukar jag påminna henne "lägg dig", "tyst". Hon brukar då tystna ganska fort och då berömmer jag, låter henne ligga still en liten stund och ger sedan ok-kommando.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 847
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min hund har kommit in i en ålder (10 månader) har nyligen löpt osv. Där hon ser lite "spöken" väldigt lyhörd för vad som sker utanför...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Kivina
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 394
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
12 791
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp