Bukefalos 28 år!

Träna hunden - Hur?

R

Real_Life

Jag har ett mål med våran träning iallafall, och det är (lite) lydigare vovve och bättre kondition/balans/koordinationsförmåga (heter det så?)
Det ska vi ha i augusti.
Så vi har ju sommarlovet på oss, men några veckor går ju bort och jag har inte tid att träna varje dag
Det vi kan använda oss av:
* Skog, både tät och ganska öppen
* Skolgård
* Litet spår runt liten sjö, ca 700 meter kanske?
* Större spår runt större sjö, ca 2-2,5 km
* Liten äng med oftast lugnt runt
* Större äng (brevid kyrka) med lite mer liv och rörelse
* Sånt man har hemma

Så nån som har tips på vad vi kan göra som är roligt också?
 
Balansera på stubbar och stockar. Simma är en utmärkt motionsform för både hund och matte. :D Bygger både muskler och motion.

Gå några raska varv runt sjön alternativs springa.

Kör uppletningar i skogen. Gör personsök eller rapport om du har en vän med i skogen.

Finns hur mkt som helst i skogen. :D
 
mitt tips är att du anmäler dig till en kurs, själv har jag otroligt dålig fantasi, så jag går lydnadskurser, spårkurser och åker på freestylekurser när jag kan. Agilitykurser håller jag i själv så lite självdiciplin så funkar det också :crazy:

//E
 
I skogen kan du som sagt träna balans, du kan låta hunden krypa under och hoppa över naturliga hinder, träna lydnad på ängen, även inlärning av löjliga tricks ökar lydighet och arbetslust. T ex give me five, slalom mellan dina ben (om hunden inte är för stor. :D) rulla, vinka, ja allt fjantigt man kan tänka sig. (min ena hund kastar sig upp i famnen om man varnar henne för "akta pudeln" :rofl:)
 
:rofl:
Det där med slalom har jag faktist försökt med :cool:
Med det lilla (ca 60 cm då) puckot tvärstannade mellan mina ben och tiggde godis :crazy: :rofl: :love:

Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 515
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 098
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 874
Senast: Ramona
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 667
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp