Bukefalos 28 år!

träna i sommarvärmen

Pallas_Athena

Trådstartare
hur tränar ni era hästar nu när det e så varmt??

min valack har lite ont av att det är så varmt och blir helt seg o trött.
försöker träna han på kvällen runt halv åtta men det e fortfarande varmt,kan inte rida senare eller tidigare då ja jobbar.

dumma väder :D

ställer ni av era på sommaren eller rider ni lättare eller som vanligt??

försöker själv rida som vanligt men i lugnare tempo o lite längre stund.

denna tråd är endast menat folk på barocksidan :) ja menar så den får ligga kvar,ni andra får gärna svara med :rofl:
 
Har hittat ett våldsamt lyxigt (och ISOLERAT) ridhus med stora fina speglar att sitta och mulla runt i. Inga insekter heller :love:
 
jag brukar rida lite lättare med honom. inte så mycket styrka utan mer kondition. om jag inte är å badar med honom då. då kan jag lätt ta några vändor i klätter backen å sen bada med han. annars när man gör annat (hoppar, kör, longerar, tömkör) så låter jag honom bestämma lite. så när han tycker d är jobbigt så får han gå i vilket tempo han vill. kanske stanna å vila lite, dricka lite vatten för å sen fortsätta..
 
Min lille häst fick gå på bete nu i nästan 3 v. Jag har ridit några dagar i v lite lätt. Men för en vecka sen så har jag ridit 6 dagar/v. Vi tar det lite lugnare och rider helst väldigt tidigt eller ganska sent. Vi har ridhus. Men det är tyvärr inte isolerat. Alltså det är en bastu därinne. Så vi håller till på volten om det ska dressyras.

Nu åker vi iväg på kurs också. Och då kommer jag rida minst ett pass om dagen. Det beror på vad jag och hästen orkar.
 
Jag försöker rida på kvällen då det svalnat av lite... ridhuset har varit igenbommat den senaste månaden men annars brukar det vara svalt och skönt därinne. Trots att min häst inte fick gå på "riktigt" bete (jag motionerade honom under tiden) blev han rund som en boll och har tappat både kondis och styrka... :smirk: Men vi jobbar på det :)
 
Jag rider på morgonen eller kvällen. Hittills har det inte varit några problem. Idag hade det hunnit bli ganska varmt i solen när jag skulle rida men i ridhuset var det ännu rätt svalt efter natten.
Nyttigt att rida med speglar, men hemskt avslöjande!!!!!!

I tajt sommartopp syns liksom sitsen/överkroppen lite mer än i bylsiga vinterkläder :o

Är det någon som har ett tips på hur man får axlarna att hamna där de ska vara istället för helt kutigt framåt? Så fort jag försökte räta upp dem började jag svanka istället :p och föll fram med bäckenet.
 
Tack för tipsen, men det var ungefär så jag försäkte göra. Tyvärr blev det då svank i stället, inte så mkt bättre precis.
Om jag verkliegn koncentrerar mig så kan jag få till en rak fin rygg, men då är det inte speciellt avslappnat och andas kan jag glömma :p Funderar på att gå till en kroppspedagog här i närheten och se om man kan få några tips på hur man får en bra kroppshållning!
 
Usch ja, visst är det jobbigt...

Tidigare ikväll var jag iväg och red ett enskilt träningspass för KR. Besten var tämligen svettig efteråt, fastän vi nästan bara skrittade i 25 minuter.

Dock fick jag nya "pusselbitar" med mej hem och det känns som om jag vill försöka igen, så fort som möjligt. Imorgon kommer jag att vara i stallet jättetidigt, innan det blir varmt...

Immer
 
Äsch, mina dör inte av värmen - och inte jag heller. Vi har "bara" haft varmt nu i 3-4 dagar, innan dess har ju detta varit en kall sommar. Under vår semestervecka i sommarstället så hade vi mellan 2-8 grader ute på nätterna. I mitten på juli.

Nej, jag rider på som vanligt men försöker väl till viss mån att lägga passen till lite svalare tidpunkter (om tiden finns och planeringen fungerar), alternativt svalare områden. I skogen är det inte lika varmt och skog har vi mycket av :).
Visst svettas dom mer om man rider i värmen, och behöver dricka mer - men något mer alarmerande tror jag inte händer. Promenerar dem tills svetten torkar och svampar av dem efter passen, ifall de blivit svettiga.

Men då handlar det också om inte alltför ansträngande pass. Ska vi ut och galoppera och "konditionsträna" så väljer jag att lägga detta på kvällen (efter 8 typ).

Ett värre problem är ju dock ohyran - bremsar gillar värmen och solen, men mygg och knott och sviare härjar mest på kvällarna och nätterna. Just nu rider jag alltså hellre på kvällar eller morgnar, men om några dagar - om det kommer lite regn, så lär det vara trevligare att rida på dagen.

Vill ju passa på att rida medan vädret är bra, och underlaget på vägarna är ok - innan vintern kommer menar jag :).
 
Men - andningen är ju nyckeln till bra hållning? Varför slutar du andas när du rätar till dej?

Nå, jag är inte så bevandrad men mina kutiga framåtlutande axlar får jag bäst bukt med om jag koncentrerar mej på min andning och på min tyngdpunkt. Tänk på solar plexus i magen (alternativt fokusera ännu längre ner, knän, fötter), andas djupt. Öppna hjärtat :).
Fokusera energin i magen och lek lite med åt vilka håll du kan "släppa iväg" energin (dvs lek med din mag och ryggmuskler) alt stänga in den och se vad som händer.

För att hjälpa andningen på traven kan jag behöva spänna axlarna ett par gånger, dvs dra upp axlarna och spänn dem medan du andas in och under utandningen så slappnar du sakta av i axlarna.

I övrigt kan det nog, om du har dålig hållning även när du inte sitter till häst, vara värt att hitta ett stretchingschema för bröstmusklerna (och axlar/skuldror). Börjar du stretcha och samtidigt medvetet försöker ändra din hållning kan det nog hända mycket.
 
Tack för råden! Jag har mkt riktigt dålig hållning även utan häst och kämpar envist med att få bukt på det. Tyvärr är det inte så effektivt som jag skulle önska, vanor sitter så djupt tyvärr!

Jag vet att man ska andas djupt osv men jag kan omöjligt räta ut svanken om jag inte spänner magmusklerna samtidgt, och då kan jag inte andas djupt. Börjar fundera på om jag kanske har för dåliga ryggmuskler?
 
hej,
fick lära mig en jättebra stretching av min naprapat: ställ dig med näsan rakt in i ett hörn (45 grader), ställ ena foten in mot hörnet, den andra lite bakom och sätt upp armarna rakt ut från kroppen åt sidorna sas men vinkeln under armhålan och i armbågsvecket 90 grader - då kan du känna hur du drar ut hela framsidan av bröstmuskulaturen.
Om någon nu förstår min beskrivning.
Ryggmuskler är ju bra att ha - naprapaten sa att min existerar bara under skulderbladen och neråt - förklarar ju varför jag har svårt att bära upp axlarna.

Men sommarvärmen! min häst blir ett ök när det är varmt och allra värst är bromsarna, nu sista tiden (han har gått på bete) får han vara inne på dagen och gå ut igen sent på em - har fungerat bättre.
Jag tror det värsta är att jag själv är lika besvärad - jag tycker helt enkelt inte om att rida på sommaren - varmt under hjälmen, myggbett och BÖKIGT tycket jag att det är. Längtar till krispiga höstmornar vad gäller ridningen i alla fall.
Tips mottagen tacksamt på hur man väcker häst och ryttare i sommarkoma,
lena
 
men jag kan omöjligt räta ut svanken om jag inte spänner magmusklerna samtidgt, och då kan jag inte andas
Jag känner igen problemet och skulle gärna att kunnigare på området kom och rätade ut begreppen. Tex har jag fått lära mej att om jag på promenader (tex) drar in magen ca 1 cm så avlastas bäckenet. Men då blir det mycket svårare med andningen och så fort jag tappar andningen så fallerar hela min hållning. Var hittar man jämvikt?

Men det jag märkt är att om jag leker med solar plexus, med fokus i magen och hur mycket energi jag släpper ut/stänger in och hur jag riktar energin (dvs jag föreställer mej det hela) så förbättras både hållning och andning på köpet.
Jag upplever det som att om man aktiverar nedre delen av ryggen och magen och arbetar med DE musklerna - så kan man fortfarande andas djupt och ha bra balans i kroppen. Värre blir det om man försöker "dra upp" magmusklerna.

Nå, som sagt, jag förstår problemet men vet inte riktigt vad man gör åt det :).
 
Inte att glömma bäckenbottenmuskulaturen också! :)

Jag tycker man ska tänka "förläng ryggmusklerna" istället för att tänka "ihop magmusklerna". När man andas så kan man tänka på att aktivera hela överkroppen. Nyckelbensandningen, ländryggsandningen och bröstkorgsandningen. Väldigt häftigt och man kan leka mycket med att bara använda en av de olika varianterna eller ta alla samtidigt.

Nyckelbensandning - nyckelbenen rör sig bort/ut och in/mot varandra. Här kan man få med axlarna.

Ländsryggsandning - Tänk att hela nedre ryggen ska bli bredare och "plattas ut".

bröstryggsandning - När vi andas "roterar" bröstkorgen runt bröstkotorna. Tänk förstora bröstkorgen och att få till den lilla vridningen runt kotorna i bröstryggen (bara genom andningen).

När man drar ihop magmusklerna för att räta ut ryggen är det lätt att man samtidigt drar ner bröstbenet och axlarna åker fram ännu mer. Svank och framåtdragna axlar beror till största sannolikhet på svag rygg. Rodd och push-ups (armhävningar) tycker jag hjälper bra som ren styrketräning. Beroende på varför man inte har ruggmuskler kan det ju behövas även andra åtgärder för att lösa pusslet (tex göra kroppen medveten om ryggen).
 
Vad skönt att höra att andra känner igen det jag beskriver :D Jag var rädd att bli helt idiotförklarad :o :p

Nu ska jag "hörnstretcha" (jo beskrivninngen var bra, fast jag fick läsa ett par gånger), försöka motivera mig till at börja med push-ups och andas med nyckelbenen (mm)

Tack alla vad gulliga ni är som kommer med så bra funderingar :love:
 
har du mycket svank menar du? då är d ju itne ryggmusklerna som är för svaga, då är det magmusklerna..
 
En fd ridlärare till mig gav rådet att visa tuttarna :D
Eller rättare sagt han kallade det för att visa juvelerna ( ps, han var gay :smirk:)
Det funkar skitbra för mig för när du petar ut tuttarna åker axlarna bak och du sträcker ryggen eftersom du vill ju inte visa magen :o
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: AbCdE
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 254
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp