Bukefalos 28 år!

Träna inkallning

Sv: Träna inkallning

Samt träna plats!

Sätt ner hunden och gå ifrån den. Kalla in den och spring eventuellt bort ifrån den om den inte kommer efter "tävlingsmodellen" i mitt tidigare inlägg. När den kommer; som alltid; var roligare än allt annat den kan tänkas rymma efter. Du som förare ska helt enkelt vara det roligaste på jorden att komma till.

/B
 
Sv: Träna inkallning

UrsusRex skrev:
Samt träna plats!

Sätt ner hunden och gå ifrån den. Kalla in den och spring eventuellt bort ifrån den om den inte kommer efter "tävlingsmodellen" i mitt tidigare inlägg. När den kommer; som alltid; var roligare än allt annat den kan tänkas rymma efter. Du som förare ska helt enkelt vara det roligaste på jorden att komma till.

/B

Då är det bättre om man får hjälp i denna övning tycker jag. Kommenderar man plats så ska hunden veta att man alltid ska sitta kvar tills föraren anländer. Man får aldrig gå iväg för att kalla in från en platssittning.

Men om Du menar att man sätter hunden och kommenderar stanna kvar, så är det skillnad. Men det beror ju på hur man tränar och inför vad man tränar.

Men det är viktiga saker att tänka på innan man tränar. Så man är klart med vilka kommandon man ska använda sig av och i vilka situationer.
 
Sv: Träna inkallning

Vad jag inte håller med om är att enkla ryck i kopplet är rätt metod. Kopplet är alltid en säkerhetslina och ska i mitt tycke användas så lite som möjligt i dresyren. Bättre är att hålla kopplet i höger hand och låta vänster vara fri för att kunna nypa till hunden bakom örat för en tillrättavisning alternativt över nosen för en bestraffning..... då slipper man "listiga" hundar som tror de kommer undan så snart kopplet är av.

Jag hade gärna använt mig av metoder som att nypa till bakom örat eller över nosen, men min hund bryr sig inte om jag gör det. Han är väldigt fysiskt hård och den enda korrigeringen jag hittat som fungerar på honom är ett ryck i kopplet.
 
Sv: Träna inkallning

GaurdianAngel skrev:
Då är det bättre om man får hjälp i denna övning tycker jag. Kommenderar man plats så ska hunden veta att man alltid ska sitta kvar tills föraren anländer. Man får aldrig gå iväg för att kalla in från en platssittning.

Men om Du menar att man sätter hunden och kommenderar stanna kvar, så är det skillnad. Men det beror ju på hur man tränar och inför vad man tränar.

Men det är viktiga saker att tänka på innan man tränar. Så man är klart med vilka kommandon man ska använda sig av och i vilka situationer.

Nja får och får?

När jag säger plats till min hund så ska den sitta tills jag löser den ifrån det. (Egentligen ligga för det är komandot jag valt på ligg)
Om man ska tävla så springer man ju fram och tillbaks och förbi hunden och den ska hålla kontakt men inte röra på sig. Man tränar tom att gå och stå över hunden samt att förarna springer slalom runt hundarna.
Jag ser inte hur det skulle motsäga att man från det läget kallar in hunden.

Däremot vet jag att man inom tävlingsträning ofta säger så liksom man alltid ska göra halt och vändningar med rätt fot för att hjälpa hunden... men det är ju fusk ju :d ;)

En annan sak man inte "får" göra är att komendera fot istället för hit men varför inte? Vill jag ha hunden i fot så varför ge två komandon istället för ett utanför en tävlingsbana?

Beror som sagt på vilka komandon man väljer och inför vilka situationer man vill att det ska fungera och jag förstår vad du menar.

Men vad jag menar är att vederbörande nog inte gått på en hundkurs eller har ambitioner att tävla eftersom frågan om inkallning kommer upp. Då är ett sätt att träna det "sitta kvar" och inkallning för att slippa distraktioner som att hunden är i full galopp mot något roligt då man ska försöka träna inkallning.... och det gör man ju även under tävlingsträning. Även om det då inte var plats utan "sitt kvar" och inkallning istället för "plats" och inkallning.

Anledningen till de olika komandona är för att underlätta för hunden under tävling inget annat. Det finns inget som säger att det är "fel" att kalla in från plats, däremot är det lättare att tävla med en hund som vet att plats betyder inget annat än att jag ska sitta här och hålla kontakt med min förare. Så att den inte sitter och spänner sig och väntar på en inkallning..... alltså HJÄLP ("fusk") under tävling inte att det är fel att kalla in en hund från plats.

Hoppas du inte tar illa upp nu för du har säkert fina lydiga hundar det är inte det jag säger! Men jag har sett min beskärda del av champions som inte är hälften så lydiga utanför banan och det fungerar helt enkelt inte under ett jaktprov eller liknande.

Men OBS jag håller med dig i det sista du säger och allt du säger igentligen om man ska tävla.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Jag hade gärna använt mig av metoder som att nypa till bakom örat eller över nosen, men min hund bryr sig inte om jag gör det. Han är väldigt fysiskt hård och den enda korrigeringen jag hittat som fungerar på honom är ett ryck i kopplet.

Är det du och din hund på bilden?

Jag menade det inte som en pik till dig. Är det det enda och bästa sättet ni klarar det på så är det ju bra och det funkar.
Jag säger bara att i mitt tycke är kopplet inte till att användas så då jag ger råd till personen som startade tråden..... vart nog som om det var riktat till dig.. sorry!

Jag hade en münsterländer som var minst sagt hård. Tränade med ridspö för att slippa rycka i kopplet. Höll spöt bakom ryggen och snärtade till då det behövdes... finns som sagt sätt att låta bli kopplet och "listiga" hundar som tror det är fritt fram när de är okopplade även om man har hårda hundar.

MEN DET ÄR INGET jag rekomenderar! Hårda hundar är verkligen hårda och de är sällsynta. Det handlar inte om att jag har en pitbull eller schäfer de är hårda hundar och jag måste ta i med hårdhandskarna! Risken är att man får totalt motsatt effekt om man inte vet vad man gör. SÅ GÖR INGET DUMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ni som läser detta[/B]..... Jollra, ha en godisbit i mungipan och var roliga för hunden helt enkelt så får ni kontakt under lydnadsmoment.
Kontakt för att be om lov fås genom ledarskap och konsekvent tillvägagångssätt tex vid maten och passage genom dörrar osv.

Tro absolut inte att för att ni har en "hård" ras måste ni ta till hårdare metoder! Pitbull är ju praktexemplet och en av mina favoritraser. De är faktiskt rätt mjuka hundar tväremot vad många tror. Men oerhört stabila psykiskt! En pitbull hade mått dåligt av min münsterländers träning och blivit ett oregerligt monster istället! (Edit; Givetvis finns undantag inom alla raser även Pitbulls som kan behöva hårdare tag även om jag faktiskt inte tror det just därför att pitbull är en såpass psykiskt stabil hund, får man problem med den är det snarare ledarskapet som brister än att hunden är hård.)
I de allra flesta fall räcker rösten mer än väl och handfasta metoder är överflödiga.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

tror inte det handlar om spontana blickar utan intryck av saker och ting som gör att hunden tar kontakt. troligen läser du din hund inte till fullo utan upplever dessa som spontanblickar.

sen får alla ha sin egna uppfattning. om min hund vill ge mig spontana blickar så är det helt ok men inget jag kräver.

fast sen givetvis funkar ditt sätt på vissa individer och inte på andra.

vad har du för hund idagsläget?
 
Sv: Träna inkallning

ja när jag menar hundar med allvar i menar jag att hunden tar till allt för att bevisa sin status och står för detta till hundra procent.

rejäla menar jag lugna självsäkra individer och i detta fall tjänstehundar som gör allt för att ex i ett skyddsammanhang tar sig över cyklar el dylikt för att komma åt sin figurant eller om hunden belastas extremt så svarar hunden hårdare tillbaks tills den övertygat fig om vem som bestämmer. detta i samspel med total lydnad.

detta kräver en individ som kan sortera saker på mindre en en sekund, som besitter ett stort aggressions pkt och stabila nerver.

sen är hårdheten en viktig detalj. hade en hund kickwas lou som tyvär gått ur tjänst men som råkade få ena frambenet avbitet av en devinas hund och lyssna knalla vidare och lekte med sin boll innan veterinären sattes i sikte i ilfart. då pratar jag en annan typ av hundar än dig tror jag men kan ju ha fel.
 
Sv: Träna inkallning

en hund födds inte förarvek utan något du formar den till.
 
Sv: Träna inkallning

en pittbull samt amstaff är ett praktexemplar på förarveka hundar.
att dom kör sitt egna race beror inte på att dom är hårda utan dom saknar flockkänsla precis som rottweilern fast rottisen har större flockkänsla ngt somhör ihop med hundens revirkänsla.

stor revirkänsla stor flockkänsla.

sen kan man givetvis forma om dessa grunder som hunden är född med.
 
Sv: Träna inkallning

att använda visselpipa kan ju vara en kul ide men tror nog inte det är så bra vad händer om din pipa går sönder? jollra??? seriöst ja....det kan man ju också göra
 
Sv: Träna inkallning

regel nr ett

sitta kvar kan aldrig vara sitt plus stanna

sitt skall räcka....ett moment ett kommando.


ja en platslaggd hund skall kunna sortera platsliggning även om den ropas in eller sätts upp i momenten och sedan återsändes.


sortering tror jag det handlar om.

ngt du bara kan lära din hund
 
Sv: Träna inkallning

att använda visselpipa kan ju vara en kul ide men tror nog inte det är så bra vad händer om din pipa går sönder? jollra??? seriöst ja....det kan man ju också göra
 
Sv: Träna inkallning

Nä det tror jag inte... Det är milsvid skillnad mellan valpar den dagen du hämtar de. Det är skillnad redan i valplådan... Se på alla jaktlabradorer, tror knappast att "alla" deras ägare har lyckats uppfostra de förarveka... Jag har en underbar förarvek liten tjej. Men med en mer dominant matte så skulle hon vara mycker mer märkbart förarvek, men visst finns det i henne...
 
Sv: Träna inkallning

Jag förstår inte riktigt vilka inlägg som är menade till mig.

Pittbull? Jag håller med dig och det var vad jag försökte säga, de är inte "hårda" hundar som många tror.

Visselpipa? Där har du en poäng, en pipa som går sönder kan resultera i att hunden inte lyssnar längre. Men å andra sidan har jag haft två olika pipor till två olika hundar (- funkar bäst på fjället att vissla istället för att ropa därav pipa till fågelhundar). Efter ett tag vart det så att jag bara använde en pipa och båda hundarna lyssnade till den så jag tror inte det är någon katastrof om pipan går sönder.

Jollra? Vad jag menar med jollra är "brraaaaaa" (är det förståeligt?) Det där som man lär sig på hundklubbarna och får arbeta dubbelt så hårt med som tjejerna bara för att man är kille som ser löjlig ut när man gör det... Jag menar inte att det är inkallningen. Inkallningen är ett komando som sägs en enda gång därmed basta! Det ska åtlydas punkt slut. Jollret som jag kallar det är själva berömmet eller "göra" sig rolig inbjuda till "här-är-det-roligare" under inlärningen. Tro mig jollra är det sista jag gör med mina hundar de vet nog att de lever om de inte gör som jag säger av trots.... men inte under inlärlingen och jag har haft högt meriterade hundar så jag tror jag vet vad jag gör.

Sortering? Jag håller med dig. Jag tävlar inte längre med mina hundar. De kan plats (ligg kvar på platsen tills jag säger till), fot (gå vid min vänstra sida håll kontakten med mig kolla inte på annat än mig, sitt ner då jag står still), inkallning (kom hit och sätt dig tills jag löser dig från det), sedan kan min fågelhund även apport(hämta, håll i tills jag säger till, döda inte), hämta rådjuret (förfölj riv ner döda skadskjuttet vilt) dirrigering (framåt, höger, vänster), ligg då viltet reser så att jag kan skjuta utan att oroa mig var hunden är). Samt förståss komandot jaga (sök/driv) och sök (eftersök) och det vardagliga varsågod vid maten dörren osv. Det är min sortering och vad jag kräver av hundarna för att fungera under min jakt.
Beaglen är dock ett ständigt pågående arbete vad det gäller inkallning pga av kontaktproblem då hon jagar.

Vad jag menar är att man mkt väl kan komendera en hund att sitta kvar, sedan kalla in för att träna inkallning och befästa momentet.
Sedan att man har två kommandon vid lydnadstävling för att "hjälpa" hunden att göra skillnad på stanna kvar och stanna kvar snart ropar jag på dig..... tycker jag också är befängt.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

Tassetass skrev:
Vad gör du om du får en stämbandsinflammation och inte får prata på 3-4 veckor..? ;)

Blåser i min pipa medans du försöker ropa hit? ;)

Mvh
Björn
 
Sv: Träna inkallning

Däremot är det förödande att ha en överljudspipa. Går den sönder vet man det ju inte eftersom man inte hör om det låter eller ej.

Mvh
Björn
 
Sv: Träna inkallning

Dean skrev:
Om min hund sticker iväg på vilt, andra hundar, katter mm. så får den absolut inte beröm när den sen kommer till mig efter flera minuter.
En hund har ett minne, den vet att den gjort fel.

Allt handlar om minnesbilder. Gör hunden något rätt, ge den en positiv minnesbild av situationen. Är hunden olydig ge den en negativ minnesbild av situationen.

I det här måste jag säga att jag håller med dig till fullo till skillnad från många andra på hundklubbar osv.
Hundar vet definitivt om de gjort fel då de stack! Mina "skäms" ihjäl (visar underkastelse) om de rymt utan tillåtelse.
Det ser man också hundarna emellan då de yngre rymt och kommer hem till de ranghöga tikarna, de får helt enkelt pisk för att de rymt.

/B
 
Sv: Träna inkallning

julia_v skrev:
Hur kul är det för hunden att komma till dig?

DU måste vara roligare än det andra runt omkring som gör att hon väljer att inte komma till dig, fjanta dig, "spela hund" ha en superrolig leksak som hunden får leka med NÄR den kommer till matte..När hunden kommer till dig måste det alltså vara "värt"
för hunden att komma till matte..

Långlina kan säkert fungera på vissa hundar, på min fungerade det inte alls då han insåg direkt när linan inte var på..
Det här är vad jag menar med jollra!!!! (*muttrar surt åt alla spydigheter*)

Men samtidigt måste jag hålla med Dean för det handlar inte endast om att vara roligare än allt annat. Man är helt enkelt inte roligare än en löptik eller en hare då är det ledarskapet som gäller.

Vart lite grinig på dig Dean en stund där. Jag tycker ju för FAÀN du har rätt i det du säger till viss del och så bemöts jag sådär vad är det för stil? Allt jag säger är att jag personligen anser inte att kopplet bör vara ett kontaktmedel till hunden - tiken har inget koppel eller hur? Då är det bättre att nypa till eller om det är riktigt illa som med min gamla münster helt enkelt en gång för alla göra upp och lägga ner han på rygg med ett fast tag i nackskinnet och ligga där tills han förstod vem som var chef (det tog 3 timmar innan han gav upp!) men samtidigt är det under inlärningen inget fel i att "jollra" och göra sig till för att göra det hela positivt för hunden.... tycker jag = högst personlig åsikt. Plus att hunden kommer utstråla den glädjen vilket ger pluspoäng under tävling jämfört med en lika lydig hund som inte skiner av den där lusten utan bara gör det den ska i hundraåttio men inte mer.

När det väl är befäst är det en helt annan femma! Då vet hunden vad som förväntas och lyder den inte så är det av ren trots och då j**lar (Precis som en alfahund hade gjort).

Sedan kan jag förstå om du är av annan åsikt vad gäller jollret eftersom din hund används på ett helt annat sätt en de flesta andra hundar. För er/dig är det ju viktigare att hunden gör som du säger än att den tycker det är tivoli på stan att lyda dig. Plus att du antagligen kräver mkt fler moment av din hund än vanliga dödliga och då duger det inte att "jollra" fram. OCH OBS jag säger ingenting om att din hund inte skulle visa glädje när den lyder dig!!!!!!!! Menar bara att jag sett många såna hundar och själv haft två såna hundar som var hur lydiga som helst men ingen glädje i dom.

Hoppas nu jag inte gjort någon mer groda! För jag håller med er allihop men ser helst en medelväg mellan "joller" och den "gamla skolan". Det var vad jag försökte förmedla till den som startade tråden.

Men som sagt det var aldrig menat mot dig - jag vill bara ge rådet att inte använda kopplet för att slippa "listiga" hundar.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning

UrsusRex skrev:
Nummero uno (För vardagslydnad ej tävling)
Det absolut bästa är att redan då du får hem hunden köpa en domarpipa i närmaste hundbutik. Blås två korta signaler varje gång du ger mat, sätt ner hunden, ställ ner skålen, säg varsågod => du får en inkallning med pipa på två korta signaler och befäster att man ska komma och sätta sig för då får man något gott och det är JÄTTEkul.
Givetvis fungerar det med komandot hit, jakthorn, trumpet eller vad man nu vill använda - jag tycker visselpipa är bra plus att det finns två ändar = flera signaler och möjligheter till att träna in många komandon på en och samma pipa i framtiden för dirigering tex.

Lina; (För absolut lydnad och "heta" hundar tex en jakthund som fått syn på en hare)
Harva och dra in linan efter komendering för att visa vad som gäller- funkar iofs.
Alternativ; sätt på linan och låt hunden springa fritt i den, då linan nästan är slut komenderar du hit. Lyder inte hunden tar linan tvärstopp och det blir obehag för hunden (vilket kan förstärkas med ett NEJ eller annat gormande) samt att den undrar vad du gör. Släpp linan och spring åt andra hållet, jollra och var riktigt rolig så att hunden följer efter. Fortsätt spring så att hunden får upp riktig fart och inte riskerar att stanna halvvägs för att ta ny sats mor rymningen.
Möt upp hunden, håll eventuellt ut armarna om det behövs, för att bromsa den. Led in den med en godbit, sätt ner den, då den sitter ge godis och beröm, komendera "hopp och lek" ( eller vad du nu väljer för komando för att lösa hunden från arbete) och jollra och lek med den = se till att du är MKT roligare än allt annat den kan tänkas hitta på de gånger du vill kalla in den.
Den här metoden kan ses med skeptisism men används ofta i dresyrsamanhang i jakthundsklubbar. Den strider mot metoden att springa ifrån hunden. Det är nämligen så att i nästa steg då man tar bort linan så springer man istället efter hunden om den inte lyder och gormar allt vad man har tills den stannar och tar kontakt - det funkar! Hunden lyder mer av rädsla för konsekvenserna än av glädje till att göra som föraren begär. Metoden sägs också riskera att förstärka hundens rymning genom att hunden tror att man följer efter och skäller för att hjälpa till. Det är förvisso sant men då har man haft för bråttom under inlärningen.

Bättre alternativ; (För tävling plus en gladare hund)
Skippa linan helt! Var hellre på ett inhängnat område om du är orolig men byt område så att hunden inte endast lyder där. Det finns många lydnadschampions som är toklydiga på banan men inte av den.
Använd alternativt lina som en säkerhet utanför inhängnat område.
Gör inkallning och spring bort ifrån hunden det fortaste du kan följer den inte efter så jollra och gör dig till stanna inte spring bortåt hela tiden och fort. Sedan lika dant se till att få upp farten på hunden så den inte riskerar att "avbryta" inlöpningen, möt upp den för att bromsa in den så att den inte bara springer förbi. Led in den, sätt ner den, beröm lugnt, komendera hopp och lek och var det roligaste som finns för din hund på denna jord.
Den här metoden är mer accepterad och sägs härma vildhundarnas beteenden. Tiken kallar på ungarna endast då det är fara och då springer man efter mamma helt enkelt. Man får en hund som kommer av glädje och den kommer snabbt om man gör rätt vilket imponerar under tävling då hunden springer upp från plats likt skjuten ur en kanon och sätter sig vid förarens sida.
Förmodligen den bästa metoden men tar mer tid, i gengäld får man en gladare hund och bättre resultat.

Samt börja tidigt! Det är aldrig för tidigt för inkallning. Den yngsta hunden jag sätt på kurs var 12 veckor och det fungerade utmärkt med den barskare linmetoden på den vorstehvalpen. Själv börjar jag som sagt redan från första dagen jag får valpen med inkallning vid utfodringen vilket senare kan användas för att bygga vidare på inkallningen vilken metod man än väljer.

Tjata aldrig genom att ropa hit flera gånger, det gäller överhuvudtaget. Ett komando ska bara sägas en gång och lydas så enkelt är det. Tjatar man lär sig hunden att man inte behöver lyssna förns föraren börjar bli irriterad. Samt det är aldrig för sent att lära gamla hundar att sitta.

Mvh
Björn

Måste bara lyfta fram det här igen för det var vad som efterfrågades sedan spårade det ut i massa nonsens.

De här tre metoderna är de jag tycker fungerar bäst. Själv har jag enbart tränat den första med mina nuvarande hundar för att befästa inkallningen. Sedan flyttat det till "verkligheten" och krävt det av dom och det har fungerat kalasbra! Dock har jag enorma problem med beaglen som är totalt avstängd från allt utom spåret då hon driver och omöjlig att kalla in om jag inte befinner mig inom synhåll så att jag kan vråla i åt henne för att bryta få kontakt och simsallabim komendera hit => då kommer hon som ett skott.

Det är heller inte så att pipan är det enda sättet för mig att kalla in utan jag kan även ropa hit vilket jag tränade in genom att blåsa två korta signaler just efter att ha sagt hit----- funkade alldeles utmärkt.

Samt sist och inte minst så är det ingenting som säger att man lika gärna kan ropa hit som blåsa i pipan då valpen kommer hem och ska få mat första gången.... vilket jag också sa era surkart ;)

Mvh
Björn
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 518
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp