Bukefalos 28 år!

Träna med inflammation i kroppen

Verdandi

Trådstartare
Jag är grymt sugen på att träna, men har sedan ett par månader tillbaka en inflammation som inte försvinner och värk/stelhet som kommer och går. Har tagit prover på typ allt, men hittar inget fel. Finns det någon nackdel med att börja träna muskler/kondition mer aktivt samtidigt som man har en inflammation? Håller igång lågintensivt just nu, så grundkondis finns.

Går också hos sjukgymnast, men det gör varken till eller från.

/V
 
Jag är grymt sugen på att träna, men har sedan ett par månader tillbaka en inflammation som inte försvinner och värk/stelhet som kommer och går. Har tagit prover på typ allt, men hittar inget fel. Finns det någon nackdel med att börja träna muskler/kondition mer aktivt samtidigt som man har en inflammation? Håller igång lågintensivt just nu, så grundkondis finns.

Går också hos sjukgymnast, men det gör varken till eller från.

/V
utan att ha någon medicinsk kompetens att luta mig mot, så skulle jag nog säga att det går bra att träna så länge du inte blir sämre i inflammationen.
Jag har en reumatisk sjukdom och inflammationer här och där. Och det är väl ungefär det rådet jag själv har fått. Jag tränar på de sätt som får mig att må bättre. Men man måste välja bort träningsformer som inte funkar.
 
Jag har oxå reumatiskt och till mig har dom i princip sagt att - känns det bra så gör det. Eller något sådant. Jag tränar det jag kan. Om knät eller liknande är väldigt inflammerat tränar jag något annat och håller på så. Dom t.o.m tipsar mig om (måttlig och smärtfri) träning även i det inflammerade. Har en inflammation i päronmuskeln sedan hösten 2014 och har blivit rekommenderad att promenera men ska undvika crosstrainer och benböj med vikter. Så hittar du någonting som du inte får ont av eller lägger extra tung belastning på det inflammerade är det säkert ingen fara :) (dock har inte heller jag någon medicinsk kompetens så jag kan ha fel)
 
Tack för svar!

Har tänkt styrketräning, men börjar med minsta möjliga vikter så får vi se vad kroppen klarar av efter det.

/V
 
Jag har en gammal skada i en axel som aldrig blir bra trots att jag gjort allt jag kan för att den ska bli bra. Jag tycker dock att den är som bäst när jag pushat mig igenom träningen som leder till att hela axeln blir öm för den lättaste beröringen typ av inflammation och fortsätter träna på det. Då lägger det sig och blir bättre och bättre. Egentligen hade nog hela min kropp mått bättre om jag tränade ordentligt varje dag, men det har jag tyvärr varken tid eller energi till.

Så jag säger kör på. Om det blir heltokigt så gör någonting annat ett par dagar. Och glöm inte att hästliniment är din bästa vän!
 
Jag är grymt sugen på att träna, men har sedan ett par månader tillbaka en inflammation som inte försvinner och värk/stelhet som kommer och går. Har tagit prover på typ allt, men hittar inget fel. Finns det någon nackdel med att börja träna muskler/kondition mer aktivt samtidigt som man har en inflammation? Håller igång lågintensivt just nu, så grundkondis finns.

Går också hos sjukgymnast, men det gör varken till eller från.

/V

Hur har du konstaterat att du har én inflammation?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp