Bukefalos 28 år!

Träna och tävla med liten hund

P

Phlipp

Tänkte bara höra om det är någon här som tränar och tävlar lydnad med liten hund (typ yorkshireterrier, chihuahua etc)?

Någon som har några tips eller råd om hur man kommer igång, och hur det har fungerat med en sån liten hund?
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Se till att gå en tävlingslydnadskurs om du är "nybörjare". Det har jag gjort med mina små corgisar och blivit väldigt väl bemött bland alla schäferägare på SBK :). Det funkar precis som med stora hundar men jag har märket ETT problem- det är en nackdel vid fria följet/linförigheten att ha en sådan liten hund. Det är svårare för dem att se ditt ansikte så dom hamnar lätt i fel position. Jag har inte lyckats korrigera detta tyvärr men alla andra moment sitter som smort!
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Vi har tränat och tävlat vår ena lilla Chihuahua i lydnad :)

Har ingen erfarenhet alls av att träna större hundar så jag kan inte säga några direkta svårigheter med att träna en liten hund.

Men...
Gick spårkurs och det kunde vara lite knivigt med tanke på att terrängen inte alla gånger var anpassad efter en liten vavva.
Var även med på apellkurs och där var svårigheterna apporteringsbocken som var stoooooooooor för en liten vavva. Även hindret blev alldeles för högt.

På tävlingsbanan hände det att vår lilla hund mer eller mindre blev bortdömd. Det är inte alla domare som uppskattar en "råtta" i snöret :mad: Medan andra tyckte det var jättekul...

Vår lilla lyckades få första pris i lydnadsklass 1. Hon skulle ha kommit mycket längre om hon fått vara frisk.
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Aha! :)

Jag har (nästan mest faktiskt) vart orolig för att vi ska bli utskrattade på brukshundsklubben... :crazy:

Efter att ha haft en mycket ängslig och förskräckt york i över tolv år har vi nu en liten yorktik på åtta månader (min första alldeles egna :) ), som visat sig vara helt fantastiskt orädd, lättlärd och social.

Vi han blivit rekommenderade att göra en mentalbeskrivning på henne (av vår granne som är instruktör), men så har jag känt att hjälp... våran lilla plutt som inte är så mycket mer än två äpplen hög, hur ska det gå??

Men man kanske ska göra ett försök i alla fall då... :D
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Vet en liten chihuahua som mentaltestades. :) Så visst fungerar det! Även om denna chihuahua avbröts pga visat för mkt aggresivt beteende. :D :angel:
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Gud vad häftigt att ni kör spår och lydnad med en chihuahua :) :banana:. Har faktiskt haft en chihuahuahane men han var nog lite korkad- gick inte att lära honom speciellt mycket :angel: Han var bra på EN sak och det var att jaga flickor!
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Druvan skrev:
Gud vad häftigt att ni kör spår och lydnad med en chihuahua :) :banana:. Har faktiskt haft en chihuahuahane men han var nog lite korkad- gick inte att lära honom speciellt mycket :angel: Han var bra på EN sak och det var att jaga flickor!

Jag tror inte att din Chihuahua var korkad ;)

Jag har just nu två vavvor, den ena tiken är mycket social och lättränad medan den andra är mer av en tänkare och lever mer i sin egen lilla värld. Henne tänker jag inte ens försöka träna :angel:
 
Sv: Träna och tävla med liten hund

Hade för många år sedan en ung tjej med en yorkshireterrier på klubben som tränade och tävlade både lydnad och spår. Den blev bästa hund på första appelltävlingen! Domarna tyckte dock att det var svårt ibland att se om den satt, låg eller stod...Dom tränade även för lägre klass men tyvärr blev den skottberörd. I lydnad tävlade den till trean, tror jag.
Själv har jag just nu en dvärgschnauzer som jag tänker tävla bruks med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 955
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp