Träna på ekipagets maxkapacitet...

Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Man måste växa med hinderna. Min dotter hoppade ponny i flera år för att sedan övergå i stort sett helt till dressyr i ca 3 år. När det var dags att tävla häst p g a åldern ville hon ha en hopphäst och återuppta hoppningen. Vi hittade en jättefin häst med bra kapacitet, dock ganska ung och orutinerad, och dottern började hoppträna. Det var ganska lågt i början högst 90 tills hon ridit in sig på hästen sedan började tränaren höja (inte varje gång) och när det låg på 1.20 började hon känna att gränsen var nådd för vad HON vågar. Vi diskuterade det och kom fram till att hon lämnat ponnyhoppningen på ca 1.00 och därifrån till 1.20 var ett stort hopp. Hon kände också att; ja men nu har jag fått en hopphäst som nog kan gå upp i 1.40-klasser så vågar inte jag mer än 1.20. Jag sa då till henne att jag förväntar mig att hon ska ha ROLIGT med sin häst. Om det sedan är att hoppa 1.00 - 1.10 så är det helt ok. Vi kom fram till att det är ofta andra som har för höga förväntningar på ryttarna och om man inte går upp i klasserna så är det något fel på antingen häst eller ryttare. Man hör snacket att nu har de köpt en häst för över 100 000 kr så rider hon omkring på 1.10, då kunde de köpt en gammal travare istället. Men vi bestämde oss för att skita i de människorna och känner att det är roligare att rida en snygg nolla på 1.00 m banor än att sitta med hjärtat i halsgropen och vägra ut sig på 1.30. Kanske kommer de upp i de höjderna men om inte så är det inte hela världen.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

På en föreläsning med Maria Gretzer visade en handuppräckning att de som tävlade lägst klasser hoppade högst på träning. De som tävlar msv/160 sitter och filar teknik på 70 cm hinder (ponny)/1m (häst).

Det var mkt intressant!
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Helt rätt gjort i att strunta i vad omgivningen tycker!

Det är väl det jag också måste börja göra, men det tar emot, jag känner lite som om jag "käftar emot" tränaren om jag nekar till att hoppa de högre hindren.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Knapplån
Nu skall jag vara motfalls kärring här. Har funderat över detta under en längre period med höjder träningar och tävlingar.
Min bakgrund är att jag själv tävlar 130 med segrar och placeringar ridit 140 hoppningar felfritt sedan jag var 14 år gammal. Men för två år sedan så kände jag att mina hästar tappat sugen och den bästa blev skadad, sen började jag jobba så min ridning blev mer och mer sporadisk tillslut så slutade jag helt att rida. Pang bara men hästarna stod kvar på gården och bara tog det lungt. Så efter ett års total vila beslutade jag mig för att ta mig i kragen och sätta igång igen iaf så pass mkt så att de gick och sälja. Men så av en händelse var det roligt igen det var inte längre en plåga att rida. Så jag red igång dom och började träna för min gamla tränare igen med samma hästar som tidigare. Vi red redan först starten 110 och har nu startat 120, med tanke på att båda gick relativt stadigt i 130 tidigare så ville vi inte börja lägre.

Så vart vill jag nu komma med detta undrar ni? JO, jag har märkt hur otroligt viktigt det har blivit för mej att få träna på lite högre höjder och hur viktigt det är för ekipaget att få träna lite högre än tävlingshöjden. Man skall inte behöva komma ut på tävling och känna att shit vad högt 120 är. Den känslan skall man ha klarat av på träning. Skillnaden sedan tidigare då jag tävlade som mest var att ridningen på höga hinder och ögat var tränat nu sitter jag med ett otränat öga, och tycker att 120 är högt. Om jag bara skulle få hoppa 90 cm på träning så skulle jag troligen aldrig hoppa högre på tävling heller.
Det är en rätt stor skillnad på Maria Gretzer och den klicken folk och vi fotfolket som hoppar på en rätt så mkt lägre nivå. De stora skillnaderna heter vana, kunskap, självförtroende och antalet hästar. Om man kan göra i snitt 500 starter på ett år med flera olika hästar så vågar jag säga att man nog hoppar högt minst 1 gång per vecka. Dessutom är jag tämligen säker på att dom NÅN gång tränar på åtminstonne den höjd de tävlar på.

I mitt tycke skall aldrig häst och ryttare ställas inför den pressen att få testa hinderhöjden på tävlingen. Med detta menar jag inte att man VARJE gång måste hoppa högt, men om man inte kan klara en bara på träning på samma höjd som man skall tävla ser jag inte att det är någon större idee att tävla på just denna höjden.
Min åsikt och den står jag för.

Haller med om detta faktiskt. Om man inte är sa rutinerad, och höjden är ny även för ryttaren, sa kan inte jag se felet i att nagon gang prova pa den högre höjden pa träning, för att vänja sig. För jag har svart att se hur ens sadana som Maria Gretzer aldrig nagonsin hade hoppat ett hinder pa 1,50, innan de gick in och hoppade en hel bana pa den höjden pa tävling? :cool:

Däremot behöver man givetvis inte hoppa hela banor pa tävlingshöjd varje gang, men hoppar man lite nu och da pa tävlingshöjd, sa slipper man i alla fall komma in pa banan och känna Jisses, vad högt! :eek:, utan kan känna sig lugn och trygg, och kan därmed ocksa rida bättre.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Håller helt med mej men det räcker ju inte med att man klarar av just det avståndet på 1 meters höjd. Någon gång kan det vara skönt att när det sitter få reda ut det på tävlingshöjd eller iaf rätt nära tävlingshöjd.
Säg att du bygger ett relaterat avstånd på 4 eller 5 galoppsprång mellan hindrena och dina elever klarar det jättefint. Sen kommer de på tävling och så gör hälften bort sig för att det helt plötsligt blev högre och därmed trängre och mer ont om plats. Det äre ju faktiskt vare sig många vill erkänna det skillnad på 1 meter och exempelvis 130.

Självklart rider de elever som tävlar på högre nivå många av övningarna på en högre höjd också. Men får de göra övningen på meterhög nivå grundligt och ordentligt, brukar det oftast inte vara nga problem när det blir högre. Jag säger inte att de alltid hoppar runt metern, vad jag menade var att dom inte, som många andra, alltid tränar på ungefär den höjden dom tävlar.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Håller med dig rent generellt.
Men i mitt fall så VET jag hur högt 1,00 är på tävling, jag har ju tävlat över 25 år på låg nivå (upp tom 1,20).
Och jag VET ju att jag rätt snart börjar rida som en kratta om fler hinder på en knepig bana på träning kommer upp i 1,10 och lite till.

Min tränare svarar ju i stort sett alltid "äsch 1 meter" på frågan "oj hur högt är det hindret?!" Även om hindret är närmare 1,20 än 1,00...

Tant kopparberg är ju vuxen sedan många år! ;)
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Knapplån
Nu skall jag vara motfalls kärring här. Har funderat över detta under en längre period med höjder träningar och tävlingar.
Min bakgrund är att jag själv tävlar 130 med segrar och placeringar ridit 140 hoppningar felfritt sedan jag var 14 år gammal. Men för två år sedan så kände jag att mina hästar tappat sugen och den bästa blev skadad, sen började jag jobba så min ridning blev mer och mer sporadisk tillslut så slutade jag helt att rida. Pang bara men hästarna stod kvar på gården och bara tog det lungt. Så efter ett års total vila beslutade jag mig för att ta mig i kragen och sätta igång igen iaf så pass mkt så att de gick och sälja. Men så av en händelse var det roligt igen det var inte längre en plåga att rida. Så jag red igång dom och började träna för min gamla tränare igen med samma hästar som tidigare. Vi red redan först starten 110 och har nu startat 120, med tanke på att båda gick relativt stadigt i 130 tidigare så ville vi inte börja lägre.

Så vart vill jag nu komma med detta undrar ni? JO, jag har märkt hur otroligt viktigt det har blivit för mej att få träna på lite högre höjder och hur viktigt det är för ekipaget att få träna lite högre än tävlingshöjden. Man skall inte behöva komma ut på tävling och känna att shit vad högt 120 är. Den känslan skall man ha klarat av på träning. Skillnaden sedan tidigare då jag tävlade som mest var att ridningen på höga hinder och ögat var tränat nu sitter jag med ett otränat öga, och tycker att 120 är högt. Om jag bara skulle få hoppa 90 cm på träning så skulle jag troligen aldrig hoppa högre på tävling heller.
Det är en rätt stor skillnad på Maria Gretzer och den klicken folk och vi fotfolket som hoppar på en rätt så mkt lägre nivå. De stora skillnaderna heter vana, kunskap, självförtroende och antalet hästar. Om man kan göra i snitt 500 starter på ett år med flera olika hästar så vågar jag säga att man nog hoppar högt minst 1 gång per vecka. Dessutom är jag tämligen säker på att dom NÅN gång tränar på åtminstonne den höjd de tävlar på.

I mitt tycke skall aldrig häst och ryttare ställas inför den pressen att få testa hinderhöjden på tävlingen. Med detta menar jag inte att man VARJE gång måste hoppa högt, men om man inte kan klara en bara på träning på samma höjd som man skall tävla ser jag inte att det är någon större idee att tävla på just denna höjden.
Min åsikt och den står jag för.


Jag håller verkligen med dig! Allt för ofta verkar ryttarna nästan vara rädda för den höjd som de ska tävla på. Tävlingshöjden ska ju vara komfortabel. Hästar kan också ha en tendens att bete sig helt olika om man hoppar en 1,30-bana mot när man hoppar en 1-metersbana.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Haller med om detta faktiskt. Om man inte är sa rutinerad, och höjden är ny även för ryttaren, sa kan inte jag se felet i att nagon gang prova pa den högre höjden pa träning, för att vänja sig. För jag har svart att se hur ens sadana som Maria Gretzer aldrig nagonsin hade hoppat ett hinder pa 1,50, innan de gick in och hoppade en hel bana pa den höjden pa tävling? :cool:

Däremot behöver man givetvis inte hoppa hela banor pa tävlingshöjd varje gang, men hoppar man lite nu och da pa tävlingshöjd, sa slipper man i alla fall komma in pa banan och känna Jisses, vad högt! :eek:, utan kan känna sig lugn och trygg, och kan därmed ocksa rida bättre.

För mig är det en självklarhet att man tränar på att hoppa bana som är snäppet högre än den nivå man ska träna på (undantaget om man är svårklass ryttare). Att man bara "provat på" tävlingshöjden känns helt förkastligt. Ingen tränare jag tränat för har sådan strategi.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

jag tränar inte på maxkapacitet varje gång, det skulle slita ngt otroligt på hästen :crazy: senaste gången jag hoppade för att testa höjden var för ett år sedan då vi hoppade 1 m, men det var inget direkt antsträngande ridpass för pållen utan vi bara tog några skutt :)
hopptränar varannan vecka för C-tränare o hon lägger aldrig fokus på höjden utan i stället på de andra bitarna. trivs jättebra med att träna för henne :love: jag som är lite hopprädd egentligen (har fått lite spöken i huvudet efter att ramlat av rätt ordentligt en gång..) bygger jag upp mitt självfortroende med denna hästen o tränaren. :bow: vi går sakta framåt, stressar inte för att gå upp i höjd. det kommer så småningom :)

Tror du verkligen att hoppning på 1-meters-hinder sliter så mycket på hästen? Då skulle vi nog knappast kunna ha tävlingar på de höjder som vi har... Vad tävlar du på för nivå om du tycker att 1-meter är högt?
Under 1 meter brukar jag snarare se som ett skutt.
Bara för att man är hopprädd så innebär det ju inte att hoppningen sliter på hästarna.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Det är ju alltid svårt att hitta rätt tränare. När jag flyttade blev jag tvungen att byta tränare och provade då på hos en mycket namnkunnig tränare/ryttare. Han sade då: "du rider som en amatör". :crazy:
Självklart gör jag det - jag är ju amatör. :D
Jag har ett annat daytime-jobb och sitter inte och rider 10 hästar om dagen.
En del tränare har helt enkelt svårt att relatera till att alla inte är uppfödda på hästgård och har ridit tävlingshästar hela livet. En liknande grej hände när jag tränade för en A-tränare: Jag red då en 5-åring som jag förklarat för tränaren att den var sen i utbildningen, när jag köpt den 6 mån tidigare kunde den inte ens sidförande skänkel. Tränaren säger då om min häst: "Så där ska inte en 5-årig häst med den härstamningen bete sig..."

Angående att "stjärnryttarna" inte hoppar högt: Jag såg ett TV-program med M Baryard och hon sade just det att "vi hoppar sällan högt på träning".
Lågt för henne var då hinder upp till 1,30. :crazy:
Jag har också deltagit på och tittat på massor av träningar där det varit med elitryttare, och jag har då varit den enda som hoppat under 1,20.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Precis, det beror ju på vad man definierar som högt.. Tex bara på ridsports webb-tv, där har de med hoppövningar, och kommenterar bla a "Övningar på den här låga höjden...." osv osv, där det ligger på runt 120-130.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Knapplån
Nu skall jag vara motfalls kärring här. Har funderat över detta under en längre period med höjder träningar och tävlingar.
Min bakgrund är att jag själv tävlar 130 med segrar och placeringar ridit 140 hoppningar felfritt sedan jag var 14 år gammal. Men för två år sedan så kände jag att mina hästar tappat sugen och den bästa blev skadad, sen började jag jobba så min ridning blev mer och mer sporadisk tillslut så slutade jag helt att rida. Pang bara men hästarna stod kvar på gården och bara tog det lungt. Så efter ett års total vila beslutade jag mig för att ta mig i kragen och sätta igång igen iaf så pass mkt så att de gick och sälja. Men så av en händelse var det roligt igen det var inte längre en plåga att rida. Så jag red igång dom och började träna för min gamla tränare igen med samma hästar som tidigare. Vi red redan först starten 110 och har nu startat 120, med tanke på att båda gick relativt stadigt i 130 tidigare så ville vi inte börja lägre.

Så vart vill jag nu komma med detta undrar ni? JO, jag har märkt hur otroligt viktigt det har blivit för mej att få träna på lite högre höjder och hur viktigt det är för ekipaget att få träna lite högre än tävlingshöjden. Man skall inte behöva komma ut på tävling och känna att shit vad högt 120 är. Den känslan skall man ha klarat av på träning. Skillnaden sedan tidigare då jag tävlade som mest var att ridningen på höga hinder och ögat var tränat nu sitter jag med ett otränat öga, och tycker att 120 är högt. Om jag bara skulle få hoppa 90 cm på träning så skulle jag troligen aldrig hoppa högre på tävling heller.
Det är en rätt stor skillnad på Maria Gretzer och den klicken folk och vi fotfolket som hoppar på en rätt så mkt lägre nivå. De stora skillnaderna heter vana, kunskap, självförtroende och antalet hästar. Om man kan göra i snitt 500 starter på ett år med flera olika hästar så vågar jag säga att man nog hoppar högt minst 1 gång per vecka. Dessutom är jag tämligen säker på att dom NÅN gång tränar på åtminstonne den höjd de tävlar på.

I mitt tycke skall aldrig häst och ryttare ställas inför den pressen att få testa hinderhöjden på tävlingen. Med detta menar jag inte att man VARJE gång måste hoppa högt, men om man inte kan klara en bara på träning på samma höjd som man skall tävla ser jag inte att det är någon större idee att tävla på just denna höjden.
Min åsikt och den står jag för.


Håller fullständigt med, mycket bra skrivet.. :bow:
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

När det gäller A-tränare så har jag provat två st, och jag är INTE imponerad!

Den första jag provade sågade mig vid fotknölarna, jag hade 1800-talsutrustning, en häst som "säkert ngn gång varit välriden", en häst som inte skulle gå svår hoppning (nähä?! :grin: ), osv. Han hånade mig när jag tvekade och grovrev ett hinder, jag blev beordrad att sitta av och bygga upp hindret själv, det fick man citat göra "när man rider så j-a illa". Publik som ville hjälpa till att bygga fick skarp åthutning, "hon ska bygga själv".

Den andra tränade jag min gammelpålle med ringa kapacitet för. Den hästen gick max 1,20 på tävling "en bra dag". Vi utvecklades massor, fick verkligen ut det optimala av den hästen!
Sedan skaffade jag en mkt lovande unghäst, då gjorde tränaren ALLT för att förstöra både min ridning och min häst! :crazy: Omkringstående trodde det var för att han ville köpa min häst, han ville jag skulle tröttna.

Så summan av ovanstående är att jag vill INTE rida för A-tränare! :D
C-tränaren jag har nu är det bästa jag ridit för undantaget problemet med för höga hinder så fort det fungerar.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Man tror ju knappt att det är sant att en tränare kan uttrycka sig så nedlåtande! Jag arbetar som språklärare, d v s undervisar unvandrare i svenska. Jag undrar vad min chef hade sagt om jag behandlat mina elever på det sättet. Om jag hånat mina elever när de sa fel inte kunde svara - hur mycket kan jag förvänta mig att de lär sig???
Får inte A-tränare någon pedagogisk utbildning?
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Det var många år sedan det hände, och jag har sedan dess undrat samma sak som du nämner, fattade tränaren noll när det gäller pedagogik?!

Tränaren i fråga är fortfarande verksam, har tom sett folk här på forumet berömma tränaren, men jag flinar lite då och tänker, ni skulle bara veta! :D

Det var ren psykning från den tränaren, och jag hamnade för första (och hittills enda) gången i situationen att bli hackkyckling! En annan sak han gjorde varje pass (var ett träningsläger på flera dagar) var att "glömma" mig när vi hoppade övningarna. "Jaha, då var alla klara då", och då fick jag eller någon annan i gruppen påpeka att jag ju inte hoppat än.

Och utbildningskravet var 1,10, vilket jag tävlade och kom runt, så vad 17 ville tränaren ha för ekipage på sina träningsläger kan man undra?!
Nu gick hela tränarens anläggning i konkurs ngt år efter jag varit där, och jag är inte förvånad, säkerligen fick flera "nollor" samma behandling som mig! Och jag måste erkänna att jag blev lite skadeglad när jag hörde om konkursen... :devil:

Jag var ju ung och dum på den tiden, hände ngt sådant nu, då skulle jag ju bara tacka för mig och avbryta träningen.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Det är nog tyvärr så att tränarna har olika status. Det är "fint" är rida för vissa tränare som kan ta hutlöst betalt just för de har status. Den statusen ger en "dålig" tränare lite för stort ego. Tror du den omtalade tränaren förstår "vinken" av en konkurs, att kanske det är dags med självransakan? Jag förstår ju att en tränare får ett lyft av att ha framgångsrika elever - framgång föder framgång. Men den tränare som verkligen når framgång under längre tid är de som behåller sin ödmjukhet och respekt var varje elev som väljer att rida för denne. De kanske behöver både pedagogisk utbildning och utbildning i kundbemötande för det är ju faktiskt så att eleverna är deras kunder som betalar deras lön. I de flesta andra branscher inser man att kunden är det viktigaste för att rörelsen ska bära sig och missnöjda kunder är ett misslyckande.
Som ung ryttare kanske man inte vågar säga ifrån eller ställa krav utan biter ihop och sitter och tycker det är obehagligt.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Håller med dig helt! Som du säger så är det ju en kick för tränaren (och mkt bra reklam) om ekipage/ryttare kommer högt upp i klasserna.
Vilket man ju förstår till 100%.

Men som du nämner, man är ju kund när man tränar för en tränare, och här i lilla Sverige så räcker knappast ekipage i svår klass (eller snäppet därunder) ensamma att försörja tränarna. Så tränarna måste ju för att få det att gå ihop ha även sådana som mig, dessa mkt mindre roliga elever! Och behandlar man kunder olika, behandlar vissa kunder mkt dåligt, då byter kunden "leverantör"! Så enkelt är det ju! Vilket denne tränare nog missat att tänka på! ;)
Men h*n kanske tänkte om i och med konkursen, vad vet jag? Kommer ju aldrig få veta, för jag kommer ju aldrig att träna för den tränaren igen.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Tränade för en annan tränare igår, och hade inga som helst problem, förvånande nog! :laugh:

Tränaren justerade min sits/ridning lite, bli inte så spänd före och efter hindret, slappna av och "åk" tyckte tränaren. Sen bara fungerade allt! :confused:
Varken jag eller hästen var ett dugg trötta efter träningen, i vanliga fall så rinner svetten på oss båda innan vi är klara.

Inga jättehinder, men väl en bana runt 0,90, en dålig dag hade jag problem redan på den höjden om träningen gången innan varit katastrof.

Fick även beröm för kvaliteer jag och hästen hade, det kändes fint att ha en fin sits i galoppen, välriden och fin häst! :love:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: QueenLilith
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp