Träna på ekipagets maxkapacitet...

kopparberg

Trådstartare
... alltid ett måste?
Jag har tävlat 1,20 med placeringar och hoppat banor på träning som är både 1,20 och ibland snäppet däröver. Men efter mkt tråkiga erfarenheter på min förra häst (där hissen inte gick hela vägen upp på hästen...) så var hoppning, ridning och hela hästägandet en ren plåga.

Jag tänkte ge upp hästägandet helt, men blev övertalad (tack och lov) av min omgivning att köpa en ny häst. Hästen jag köpte är min totala drömhäst! :love: Ridning och hästägandet är numera roligare än någonsin, trots att jag haft häst och ridit i över 30 år.

Men!
Jag är "skadad" i hoppning! Ofta slår reptilhjärnan till när det blir för svårt för mig, och jag kan inte rida på hindret. Med skicklig tränare och en del jävlarenamma har åter hoppning blivit så kul som det var innan min förra häst.

Men till problemet! Existerar det NÅGON hopptränare som INTE vill ha ut maxkapacitet på höjden när man tränar?! Så fort det fungerar på 1,00 hinder som ju rent krasst är det enda jag behöver klara när jag inte har mål att tävla mer än 0,90-1,00 så ska det höjas! Min häst är förut riden av svårklassryttare, hon är bussig och välriden, men när jag börjar rida som en kratta då vill hon förståeligt inte, för hon är både rädd om sig och van att ryttaren ber henne vad ryttaren vill. Hästen har dessutom inte kapacitet för 1,30 banor, därför sålde ägaren innan mig henne.

Så numera blir jag så fort hoppningen fungerar perfekt helt sänkt med jämna mellanrum, för då åker hindren upp till mellan 1,10-1,20, och då rider jag illa = hästen tappar självförtroendet och vi måste ner på höjder på "knähöjd" igen. Vad faen gör man?! :confused:
Jag börjar tro att en tränare inte vill ha ekipage som inte har målet "högre och längre". Är det så? Vad har ni för erfarenhet?
Min tränare är en kanontränare, man verkligen tycker banorna på tävling är lätta, för h*n har så enormt bra övningar och är perfekt pedantiskt noggrann, precis som jag vill ha det.
Men varför så högt? Jag ska ju bara tävla max 1,00, vilket tränaren vet! Är jag fullkomligt onormal som inte har ngt annat mål med hoppningen än att plocka rosetter i 0,90 och 1,00?

Åsikter?
Givetvis ska jag ta upp mina tankar med min tränare, men är ändå nyfiken på hur ni andra som hoppar har det på träningarna.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Enkelt svar: nej.

Jag tränar ytterst sällan på vår maxkapacitet, tränar inte ofta på vår tävlingshöjd och Nej min tränare begär inte ut maxkapacitet över huvudtaget tror jag när jag tänker efter, hon jobbar mera med tekniska övningar som kan vara nog så svåra även på låg höjd.

Jag tror att du måste ta ett snack med din tränare och ofta är det just här det brister. Även om du tycker att du sagt till så har ju tydligen inte budskapet gått fram. Med detta vill jag inte säga att du uttryckt dig dåligt eller att din tränare är trög, ;). Men sätt dig ned prata lugnt och sakligt om hur du vill ha det för det verkar ju vara en tränare du trivs med i övrigt.

Våg tycka till tränaren är ju där för dig och jag kan lova att kvaliteten på träning kommer att bli mycket bättre efter du pratat med tränaren.

Kul att du tagit dig tillbaka efter en svår resa och lycka till ! :bow:
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jag anser att det handlar om att verkligen klargöra sina ambitioner för tränaren och sedan träna därefter. Dessutom så måste man ju själv kunna säga till tränaren att "jag vill inte hoppa högre än 1 meter". Kan inte tränaren förstå det så skulle jag personligen byta tränare.

Jag upplever inte att man tränar på maxkapacitet ofta, snarare tvärtom. Däremot anser jag och de tränare jag tränat för att man ska kunna hoppa en bana på träning som är ett snäpp högre än den nivå man tävlar på. Tävling ska ju inte vara maxkapacitet, utan den nivå man känner sig bekväm på.
Jag som debuterat 1,20 i år bör alltså klara en 1,30 bana på träning, vilket jag också gör.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Kul att du tagit dig tillbaka efter en svår resa och lycka till ! :bow:

Tack! :)

Tränaren vill ju bara väl, det är helt säkert, jag har aldrig förut tränat för en så ambitiös tränare. Så det är nog som du säger, jag har inte uttryckt mig klart om mina mål.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Det håller jag med om! Att träningen ska vara ett snäpp högre än tävlingen. Men jag känner att liksom träningen är TVÅ snäpp högre eller hur man ska uttrycka det.

När jag tävlar upplever jag i stort sett alla tekniska svårigheter många medtävlare har problem med som inga svårigheter alls, och det är ju tack vare att jag har en tränare som dels vet hur tävlingsbanor ser ut, och dels låter oss träna på lite svårare saker. Och lär oss behärska svårigheterna.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Du ska ju inte behöva vara rädd när du tränar, det gynnar ju varken dig eller hästen!

Jag tränar väldigt sällan på tävlingshöjd med någon utav mina hästar. Båda är väldigt rädda om sig och behöver väldigt sällan hoppas upp. Visserligen är den ena en unghäst så där är det ju lite annorlunda.
Nu tävlar jag inte några jättehöga klasser med gammeltanten, max. 120 cm. Hon hoppas upp på högre höjder kanske två-tre gånger per termin och jag tror inte hon skulle behöva det egentligen, det är mer för min skull för att jag vill se att vi klarar av det och att tävlingshöjden då ska kännas "lättare".

Men som de sagt redan innan, ta ett snack med din tränare, tala om vad du vill och vad du har för mål så h*n vet och förstår att du inte har som mål att bli GP-ryttare, varken på den nuvarande hästen eller en kommande.

Lycka till!
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jag ska ta ett snack med tränaren nästa träning.

Men jag vet ju inte om det uppfattas som om jag inte vill utvecklas, är utvecklas i hoppning bara att sträva efter ett snäpp högre banor? Känner mig osäker, jag har aldrig haft det här problemet förut!
Förra hästen hoppade "hus", hästen innan hade sämre kapacitet än nuvarande, så där var det liksom solklart att det inte gick att höja mer än det jag tävlade (1,00-1,10). Men nuvarande häst har massor med vinster i 1,20 och har gått en 1,30 med placering, så hon kan ju. Och jag vill inte! :grin:
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Prata med tränaren! H*n är trots allt där för DIG, och du betalar för att utvecklas enligt vad DU vill!

Min tränare vet mycket väl mina ambitioner - de är inte låga. Trots detta hoppar vi nästan aldrig över runt 120 på träning - det behövs helt enkelt inte. Har hästarna genomfört övningen på ett bra sätt, varför höja? Sen händer det självklart att vi höjer lite, men ingen ser det som en nödvändighet.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jo, jag håller med dig, det är ofta så att tränarna är överambitiösa och höjer mer än vad som behövs. Tror enbart det är för att pusha oss vidare men alla vill ju inte det, som t ex du. Så rak kommunikation är nog det enda för dig.

Starkt gjort att ta sig tillbaka efter att ha tappat självförtroendet, jag vet hur det känns!:bow:
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Kan ju svara för min egen del. NEJ, jag hoppar väldigt sällan på tävlingshöjder/"maxhöjder"! Tycker det är betydligt bättre att rida lite mer tekniska övningar på lägre hinder.
Faktiskt så hade jag inte ens hoppat 110 på unghästen när hon debuterade det, och inte heller 120 när vi debuterade detta. Och bra gick det ändå!

Så jag tycker inte det sitter i höjden, prata med din tränare om dina åsikter! Givetvis så kan jag hoppa lite högre precis innan tävling ibland, men mina tränare lyssnar mycket på vad jag vill och hur jag tänker så det brukar fungera bra.:)
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Starkt gjort att ta sig tillbaka efter att ha tappat självförtroendet, jag vet hur det känns!:bow:

Tack!

Jo det är nog så att det bara är att vara ambitiös att tränaren vill pusha en högre. Minns en gång när jag åkte på en kurs och tränaren sa till hela gruppen "tyvärr måste jag tala om för er att INGEN av de här hästarna kommer gå svår hoppning". Nähä tänkte i allafall jag då! :grin: Tror inte många i gruppen ens tänkt tanken på knappt msv!
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jag tror det beror väldigt mycket pa tränaren. Ligger ocksa pa 90-1 m, och hos en del tränare sa blir det enstaka sprang pa uppat 1,10 nästan varje träning, andra far man tigga och be för att nagon gang fa prova nagot hinder pa tävlingshöjd.

Manga ryttare vill ju hoppa högt, sa tränaren kanske inte ens vet om att du inte vill, utan tror att h*n gör dig till lags. Eller tror att du vill upp pa 1,20 sa snart som möjligt om du varit pa den nivan förut och hästen ocksa. Sa mitt tips är helt enkelt att prata med tränaren.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jag tävlar inte hoppning själv, men min dotter gör, både ponny och häst.

Och vi har nog världens klokaste tränare. De tränar i regel lågt, mest handlar det om ridbarhet mellan och fram till hindret. Och även tekniska och gymnastiska övningar.
Nån gång då och då så hoppar de högt mest för att stämma av att kapaciteten finns. De enda hinder som egentligen finns sitter i skallen på ryttaren och tränaren är oerhört duktig på att hjälpa ryttaren att förstå detta ! Sen skall ju ryttaren även omsätta detta i praktiken också. Men bara att VETA var eventuella problem egentligen finns är oerhört värdefullt.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Precis som Cirkus är jag ju ponnymamma. Och det är sällan dottern tränar på högre höjder. Ca var 4:e vecka hoppas det bana och andra rundan höjs det upp till något snäpp högre än man tävlar. Annars filas det på teknik, tempo, vägar osv och då sliter man inte på hästen med höga hinder.

På en föreläsning med Maria Gretzer visade en handuppräckning att de som tävlade lägst klasser hoppade högst på träning. De som tävlar msv/160 sitter och filar teknik på 70 cm hinder (ponny)/1m (häst).
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Tränar i princip aldrig på höjderna jag tävlar, och då tävlar jag inte speciellt högt... det ger ingenting, det är bättre att bygga självförtroende på träningar för både häst och ryttare. Jag tävlar på 110, har i princip aldrig hoppat hel 110 bana på träning ens... Har dock världens tryggaste häst som redan kan allt, så jag ser ingen vits med att hålla på och nöta och hoppa högt, hopptränar f.ö väldigt sparsamt.
Har sett på skräckträningar där tränare bara höjt och höjt och i princip haft höjdhoppningstävlingar bland ekipagen... som ryttare skulle jag då ha bytt tränare för länge sen...
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Jag tävlar själv upp till 140 och har elever upp till nästan samma nivå. Oftast ligger vi runt metern på träning. Vi tränar inte att hoppa höjd, utan det handlar om kluriga linjer, tempo, kortning och längning, teknik etc.

Har flera ponnyföräldrar som klagat på mig och tyckt att ungarna inte fått hoppa tillräckligt högt, även ett fåtal ryttare som beklagat sig över detta. Men jag anser inte att det finns någon som helst mening att hoppa enstaka hinder på högre höjd om man inte klarar av att hoppa mindre hinder med klurigare avstånd. Då får de göra det hemma i så fall. Har förlorat ett par elever under åren pga detta, men jag anser inte att jag ska byta filosofi för att behaga mina elever. Mina elever ska rida för mig för att dom uppskattar min filosofi, inte tvärtom.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Knapplån
Nu skall jag vara motfalls kärring här. Har funderat över detta under en längre period med höjder träningar och tävlingar.
Min bakgrund är att jag själv tävlar 130 med segrar och placeringar ridit 140 hoppningar felfritt sedan jag var 14 år gammal. Men för två år sedan så kände jag att mina hästar tappat sugen och den bästa blev skadad, sen började jag jobba så min ridning blev mer och mer sporadisk tillslut så slutade jag helt att rida. Pang bara men hästarna stod kvar på gården och bara tog det lungt. Så efter ett års total vila beslutade jag mig för att ta mig i kragen och sätta igång igen iaf så pass mkt så att de gick och sälja. Men så av en händelse var det roligt igen det var inte längre en plåga att rida. Så jag red igång dom och började träna för min gamla tränare igen med samma hästar som tidigare. Vi red redan först starten 110 och har nu startat 120, med tanke på att båda gick relativt stadigt i 130 tidigare så ville vi inte börja lägre.

Så vart vill jag nu komma med detta undrar ni? JO, jag har märkt hur otroligt viktigt det har blivit för mej att få träna på lite högre höjder och hur viktigt det är för ekipaget att få träna lite högre än tävlingshöjden. Man skall inte behöva komma ut på tävling och känna att shit vad högt 120 är. Den känslan skall man ha klarat av på träning. Skillnaden sedan tidigare då jag tävlade som mest var att ridningen på höga hinder och ögat var tränat nu sitter jag med ett otränat öga, och tycker att 120 är högt. Om jag bara skulle få hoppa 90 cm på träning så skulle jag troligen aldrig hoppa högre på tävling heller.
Det är en rätt stor skillnad på Maria Gretzer och den klicken folk och vi fotfolket som hoppar på en rätt så mkt lägre nivå. De stora skillnaderna heter vana, kunskap, självförtroende och antalet hästar. Om man kan göra i snitt 500 starter på ett år med flera olika hästar så vågar jag säga att man nog hoppar högt minst 1 gång per vecka. Dessutom är jag tämligen säker på att dom NÅN gång tränar på åtminstonne den höjd de tävlar på.

I mitt tycke skall aldrig häst och ryttare ställas inför den pressen att få testa hinderhöjden på tävlingen. Med detta menar jag inte att man VARJE gång måste hoppa högt, men om man inte kan klara en bara på träning på samma höjd som man skall tävla ser jag inte att det är någon större idee att tävla på just denna höjden.
Min åsikt och den står jag för.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Oftast ligger vi runt metern på träning. Vi tränar inte att hoppa höjd, utan det handlar om kluriga linjer, tempo, kortning och längning, teknik etc.

Men jag anser inte att det finns någon som helst mening att hoppa enstaka hinder på högre höjd om man inte klarar av att hoppa mindre hinder med klurigare avstånd.

Håller helt med mej men det räcker ju inte med att man klarar av just det avståndet på 1 meters höjd. Någon gång kan det vara skönt att när det sitter få reda ut det på tävlingshöjd eller iaf rätt nära tävlingshöjd.
Säg att du bygger ett relaterat avstånd på 4 eller 5 galoppsprång mellan hindrena och dina elever klarar det jättefint. Sen kommer de på tävling och så gör hälften bort sig för att det helt plötsligt blev högre och därmed trängre och mer ont om plats. Det äre ju faktiskt vare sig många vill erkänna det skillnad på 1 meter och exempelvis 130.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

Knapplån

Så vart vill jag nu komma med detta undrar ni? JO, jag har märkt hur otroligt viktigt det har blivit för mej att få träna på lite högre höjder och hur viktigt det är för ekipaget att få träna lite högre än tävlingshöjden. Man skall inte behöva komma ut på tävling och känna att shit vad högt 120 är. Den känslan skall man ha klarat av på träning. Skillnaden sedan tidigare då jag tävlade som mest var att ridningen på höga hinder och ögat var tränat nu sitter jag med ett otränat öga, och tycker att 120 är högt. Om jag bara skulle få hoppa 90 cm på träning så skulle jag troligen aldrig hoppa högre på tävling heller.
Det är en rätt stor skillnad på Maria Gretzer och den klicken folk och vi fotfolket som hoppar på en rätt så mkt lägre nivå. De stora skillnaderna heter vana, kunskap, självförtroende och antalet hästar. Om man kan göra i snitt 500 starter på ett år med flera olika hästar så vågar jag säga att man nog hoppar högt minst 1 gång per vecka. Dessutom är jag tämligen säker på att dom NÅN gång tränar på åtminstonne den höjd de tävlar på.

I mitt tycke skall aldrig häst och ryttare ställas inför den pressen att få testa hinderhöjden på tävlingen. Med detta menar jag inte att man VARJE gång måste hoppa högt, men om man inte kan klara en bara på träning på samma höjd som man skall tävla ser jag inte att det är någon större idee att tävla på just denna höjden.
Min åsikt och den står jag för.

Det kunde varit jag själv som skrev detta, har ju innan själv ridet 150 och satt tidigare med min gamle valack utan att blinka och hoppade 160 hinder utan att tycka att det var högt, nu efter ett par års frånvaro från hoppning annat än lite lydnadsövningar på småhinder så har man ju tappat allt och tycker just 120 ser ju stoooort ut när man väl rider på det. Hoppade hingsten ett träningspass i somras och höll på att få hicka när det var en 130 oxer och började verkligen rida som en kratta när det blev så stort.
Skitfarligt det där att vara ifrån höjderna och aldrig att jag skulle gå ut och hoppa det på tävling i dagsläget utan att först ha hoppat höjden + lite till på träning.

Sen är det extremt olika från häst till häst också vad de behöver, ett par av mina behöver aldrig några högre hinder på hemmaplan, tvärtom blir de mer observanta om hinderna är ett snäpp större än vad de är vana vid från träning.
Hingsten däremot som är väldigt rädd om sig funkar klart bäst om han får hoppa tävlingshöjd eller tom snäppet större på träning då tycker han att det är smått när han kommer ut och är mer avslappnad, nu hoppar han iofs de stora hinderna väldigt enkelt hade ju inte funkat om han hade jobbat på maxkapaciteten på varje träning då sliter det för mkt på dem.
 
Sv: Träna på ekipagets maxkapacitet...

jag tränar inte på maxkapacitet varje gång, det skulle slita ngt otroligt på hästen :crazy: senaste gången jag hoppade för att testa höjden var för ett år sedan då vi hoppade 1 m, men det var inget direkt antsträngande ridpass för pållen utan vi bara tog några skutt :)
hopptränar varannan vecka för C-tränare o hon lägger aldrig fokus på höjden utan i stället på de andra bitarna. trivs jättebra med att träna för henne :love: jag som är lite hopprädd egentligen (har fått lite spöken i huvudet efter att ramlat av rätt ordentligt en gång..) bygger jag upp mitt självfortroende med denna hästen o tränaren. :bow: vi går sakta framåt, stressar inte för att gå upp i höjd. det kommer så småningom :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 140
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 169
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp