träna rumsrenhet

Lena

Trådstartare
Idag kom äntligen min lilla valp hem:bump: just fyllda 12 veckor. Nu ska vi börja träna mer intensivt med att toaletten sköts utomhus, men hur gör man bäst??

Ut ofta har jag förstått, men hur ofta? Efter maten och efter sovstund. Är det bäst gå ut mitt i lek också? Hinner knappt med att se när han behöver kissa utan det händer bara mitt i leken.

Hur agerar ni när det händer en olycka inne? bara ignorera hunden och torka upp eller ta med sig hunden ut fastän han redan lättat på trycket?

allmänna valptips är mycket välkomna :laugh:
 
Sv: träna rumsrenhet

Ut när valpen ätit, vaknat, busat, knallat runt eller tuggat ben. Typ hela tiden i början ;)
Min valp lärde sig fort att man fick gå ut om man gick till dörren. Han missbrukade det en del och ville ut även fast han inte var nödig, men jag släppte ut honom varje gång och rumsrenheten gick lätt som en plätt. Helt rumsren från 16-20 veckor.
Om jag såg valpen kissa lyfte jag upp den (Då slutar dom oftast kissa) och släppte ut den direkt. Jag tog ut honom även om jag inte såg precis när han kissade, eftersom han kanske inte hunnit bli klar.
 
Sv: träna rumsrenhet

Kan ju som bonus lägga in en liten bild på sötnosen också :) Han har dock missförstått det här med att ligga PÅ filten, bättre ligga bredvid.
32282077.jpg
 
Sv: träna rumsrenhet

Första tiden så gick jag alltid till samma plats och rastade, där kände han igen sig och visste vad man skulle göra.
Har även gjort så med tidihgare valpar.

Kissade han inne, så låtsades jag inte om det, tog med honom ut och hoppades han skulle kissa klart ute.
 
Sv: träna rumsrenhet

Med vår lilla 12-veckors går vi ut efter lek, mat, sovstund, tuggben osv.
Då uppfödaren hade tidningar som valparna kissade på har vi lagt en tidning i hallen, så han söker sig mot dörren när han behöver göra behov, då märker vi
ju att han går mot dörren och tar ut honom :)

Han har också hittar sin egen lilla göra-ifrån-sig-plätt, så vi går alltid dit direkt.
Funkar bra på vår lilla i alla fall, han börjar redan förstå vitsen! :D
 
Sv: träna rumsrenhet

Min lilla får godis när han har gjort ifrån sig ute. Så nu springer han snabbt ut och kissar, och kommer direkt tillbaka för att hämta sin godis. Mycket smidigt :).

Och ja, jag avbryter leken för att ta ut honom så han kan kissa. Det där med efter lek funkar inte om valpen är hyperaktiv och kan leka en timme i sträck. Han blir kissenödig fortare än så.
 
Sv: träna rumsrenhet

Hur fick du hunden att koppla ihop kissa = godis? Skulle kännas väldigt smidigt om han kunde göra korta kissraster ibland :) Godissnål är han och verkar göra vad som helst för en godsak.

Lillen har förövrigt skött sig exemplariskt och blev bara nån liten olycka just när han kommit men klarat hela natten utan problem:banana:
 
Sv: träna rumsrenhet

Jag kopplade först ihop "duktig!" med godis, och sedan sa jag "duktig!" när han hade kissat. Det tog bara ett par gånger, sedan fattade han grejen. Kissa ute = godis att hämta :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 251
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 639
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp