träna/tävla betäckt häst

quintess

Trådstartare
Jag undrar hur mycket man kan träna en betäckt häst och om man kan tävla den i lättare klasser under tiden...? Hur länge kan man/ brukar ni träna/rida era hästar innan betäckningen?

Hur snart ska, bör man sätta igång en häst som har fölat?

Tacksam för alla svar :)
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Man får tävla ett dräktigt sto upp till en viss månad. Nu är jag inte helt säker på att jag minns rätt men det är väl när stoet går in i månad fem som man inte längre får tävla? Det står i TR hur som helst.

Hur man ska träna och rida ett dräktigt sto är nog väldigt individuellt. Jag har hållt igång mina fram tills de sista månaderna. I slutet är det bara lätt arbete. Det sägs att ett sto åldras fortare om hon bara får vara avelsto och alltså inte ridas. En häst mår bra av att röra på sig men självklart är det lite tungt på slutet :) Använd sunt förnuft.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Enligt TR har jag för mig att man får tävla till fjärde dräktighetsmånaden. Kolla på förbundets hemsida, numera ligger väl TR ute där?

Mitt sto som ska betäckas tränas och tävlas i lätta klasser i dressyr. Jag kommer troligen att ge mig ut att tävla även efter seminering och efter konstaterad dräktighet. Men det beror på hur ens häst hanterar tävling som jag tycker att man kan göra så. Min är stencool och stressar varken för transport eller nya ställen. Om man har ett lättstressat sto är det en god idé att hålla sig hemma för en tryggare dräktighet.

Vad gäller smittorisk tror jag inte att det är ett problem. Är hästen någorlunda "utevan" bör den ha ett redan gott immunsystem.

Hur länge man rider sin häst under dräktigheten är också väldigt individuellt. Men riktigt arbete känns väl onödigt när stoet börjar bli tungt. Men skritta ut i skogen kan man göra nära nog in i slutet, men förstås helt beroende på hur stoet mår.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

OM jag inte missminner mig så är det de första 120 dygnen man får tävla enligt reglementet.
Men att man får innebär ju inte nödvändigtvis att man bör göra det.
Jag tycker att man får välja, antingen rider man och tävlar eller också betäcker man och låter bli att tävla. Träna och rida hemma kan du göra ändå, men just tävlingsmomentet tycker jag är onödigt.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Tack för era svar. När ska man sätta igång dem efter fölningen?
Självklart är väl detta oxå individuellt, men så man har något att gå efter :)
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Om man har en häst som inte blir stressad av tävlingsplats (lokal dressyrtävling är inte precis ett kaos utan lugna tillställningar) så ser jag inte något problem att tävla. Men detta är förstås olika från häst till häst. Med min är det inget konstigare att rida en liten L:B hemifrån än att köra till skogen och rida där:). Kan tillägga att jag alltid bara rider en klass, så det blir aldrig långa dagar ståendes i släpet.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Tack för era svar. När ska man sätta igång dem efter fölningen?
Självklart är väl detta oxå individuellt, men så man har något att gå efter :)
låt henne vara mammaledig tills fölet är avvant eller åtminstone tills stoet tydligt visar att hon är less på fölet...
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag tycker man kan sätta igång en märr betydligt tidigare än så faktiskt, rida i hagen kan man göra tidigt, mín märr säger tydligt till när hon vill bli riden. och då tar vi helt enkelt en tur, när fölet är 3 månader kommer den få vara ensam 1 timma/dag för att jag ska rida märren, sedan kommer tiden öka när den blir 4 månader.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

det finns ett till skäl att vänta med ridningen och det är näring/utfodring.
Stoets energibehov dubblas och proteinbehovet tredubblas under 2-3e digivningsmånaden, vissa ston gör av med ännu mer. Det är svårt nog att få i dessa ston vad de behöver, ska man dessutom rida så behöver hon ännu mer mat - när ska hon hinna äta det?
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag tränade hoppning och var med på någon lokaltävling fram till 5e månaden med min häst, efter det slutade jag hoppträna och red bara hemmavid. Slutade rida helt när stoet verkade tycka det var jobbigt, några månader innan nedkomst.

Efter fölning satte jag igång med korta skritturer med fölungen bredvid när den var ca 1,5 månad skulle jag tro. Helt igång var hon ju inte förrän man kunde vänja av helt.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Om man har en häst som inte blir stressad av tävlingsplats (lokal dressyrtävling är inte precis ett kaos utan lugna tillställningar) så ser jag inte något problem att tävla. Men detta är förstås olika från häst till häst. Med min är det inget konstigare att rida en liten L:B hemifrån än att köra till skogen och rida där:). Kan tillägga att jag alltid bara rider en klass, så det blir aldrig långa dagar ståendes i släpet.

Bara smittoisken skulle få mig att avstå.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

inte speciellt svårt, bete och lusern, men givetvis kan man inte ha en svårfödd häst då, man får ju se till individen. Jag personligen kanske inte skulle avla på en svårfödd individ dock.

den ridningen jag kommer göra på min märr kommer till 90% bestå av skritt och därmed inte kräva så mkt energi, när fölis är 4 månader kommer jag antagligen skritta 2-3 timmar/dag beroende på hur beroende de är av varann och sådant (tex fölis hull), men jag har inga problem med att sära dem i dagsläget iaf så antagligen blir det inget problem framöver heller.

att rida betyder inte att träna stenhård dressyr eller intervallträna varje dag.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Tack för era svar. När ska man sätta igång dem efter fölningen?
Självklart är väl detta oxå individuellt, men så man har något att gå efter :)

Det beror på vilket sto man har. Vissa mår bra av att bara gå med fölet och andra behöver mer stimulans än så.
Mitt eget fick sitt första föl som 16-åring och blev jätteglad när jag red henne första gången en månad efter fölning. Hon har varit ridhäst i hela sitt liv och för henne är det vant och tryggt plus att hon behöver stimulansen rent mentalt.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

inte speciellt svårt, bete och lusern, men givetvis kan man inte ha en svårfödd häst då, man får ju se till individen. Jag personligen kanske inte skulle avla på en svårfödd individ dock.

den ridningen jag kommer göra på min märr kommer till 90% bestå av skritt och därmed inte kräva så mkt energi, när fölis är 4 månader kommer jag antagligen skritta 2-3 timmar/dag beroende på hur beroende de är av varann och sådant (tex fölis hull), men jag har inga problem med att sära dem i dagsläget iaf så antagligen blir det inget problem framöver heller.

att rida betyder inte att träna stenhård dressyr eller intervallträna varje dag.
Jag förstår att du inte har träffat på något avelssto som ger ALLT hon har och lite till åt sitt föl, dvs de riktigt bra avelsstona. Hon behöver inte vara svårfödd i vanliga fall för att falla ur ordentligt när hon ger di, trots både bra bete och massor med tillskott. Jag har även shetlandsponnyer som är svåra att hålla i bra hull när de ger di och de är knappast särskilt svårfödda utan föl vid sidan...
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

då skulle inte jag kalla dem bra avelston.

ett bra avelsto är för mig ett sto som ger sitt föl ordenkligt med di, men oxå samtidigt klarar av att hålla hullet själv.

men det är ju så olika vad man tycker. Ett sto som ger sitt föl allt skulle jag nog bara avla på en gång.

men som sagt får man kolla på individen, har man ett sånt sto så får man ju helt klart vänta med att rida, dock vet jag många hästar som går upp i vikt när de får göra nåt då de slappnar av mer i hagen och inte vandrar lika mkt, och äter därmed mkt mer mat. men det är ju individer, man får känna av sitt sto, men jag har svårt att tro att om man ger fri tillgång på lusern och bete och rider lugnt att hästen skulle ha svårt att hålla hullet på det.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag förstår att du inte har träffat på något avelssto som ger ALLT hon har och lite till åt sitt föl, dvs de riktigt bra avelsstona. Hon behöver inte vara svårfödd i vanliga fall för att falla ur ordentligt när hon ger di, trots både bra bete och massor med tillskott. Jag har även shetlandsponnyer som är svåra att hålla i bra hull när de ger di och de är knappast särskilt svårfödda utan föl vid sidan...

Där tycker jag faktiskt att du har ordentligt fel. Ett bra avelssto är inte svårfödd, utan ett bra avelsto ger avkomman mer än väl vad den behöver MEN håller samtidigt hullet på ett bra sätt själv, det är väl ändå inget att trakta efter att behöva ösa på avelsstona en fruktansvärd massa mat. Jag tycker sedan dessutom att det verkar nedärva sig till avkommerna att vara svårfödda, för av någon anledning så är det ju samma personer här inne som får vräka på sina ston mat som sedan även får vräka på sina unghästar mat.
Den enda som blir glad över avel på sådana hästar är foderhandeln :angel:

Det finns liksom ett mellanting mellan ge allt till ungen och själv lätt falla ur till att inte ge ungen vad de behöver och själv hålla hull och det är att båda är i fint hull utan en massa extra mat, det är väl ändå dessa ston man vill ha i avel de visar ju tydligt att de har lätt för att föda sina avkommer och ger i sin tur avkommer som är lättfödda.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag håller inte heller med om att ett riktigt bra avelssto ska ge allt till fölet. Om hon inte kan hålla hull där hon ger di hur ska det nya fostret i så fall utvecklas? För mig är ett riktigt bra avelssto fertilt och blir förhoppningsvis dräktig med en gång. Ska hon då falla ur för att hon ger fölet vid sidan all näring kan det inte på något vis gynna nästkommande avkomma.

Mitt förra sto satte jag igång ca två månader efter fölning. Första fölet fick jag inte ens in från hagen, så han fick gå kvar i flocken medan jag red. Inga problem för varken sto eller föl.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Bara smittoisken skulle få mig att avstå.

Ja, det är ju upp till var och en vilka risker man utsätter sin häst för. I stallet där jag har mon häst står det i princip bara tävlingshästar. Så baciller och elände kommer hem ändå. Peppar peppar har jag aldrig varit med om en häst som blivit smittad av sjukdom på tävling.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Bara smittoisken skulle få mig att avstå.

Håller med.

När jag ser sådana här trådar får jag sån lust att lägga ut bilder som jag tagit, på hur det ser ut när en märr kastar.
Då fölungen ligger bakvänd, ena benet går av och repar upp hela märren invändigt.
Fölmärren var mycket nära att dö själv.
I halmen ligger det en liten hingstunge helt uppfläkt i buken med benpipor som sticker ut.
Två månader före beräknat földatum.

Vi tog obduktion och det var inte virusabort.

Men det slog mig då, när jag hade kameran i hand, om vad mycket folk det finns som "gamblar" med ofödda föl med flit.
Som valsar runt på tävlingar för eget nöjes skull.

Som inte ens kan föreställa sig hur det är med katastrofkastningar.

Undrar om dessa människor mår bra, då dom tar obduktion, OM dom gör det, och får veta att kastningen skedde p.g.a. virusabort.

Vad tänker sådana då??? När både sto och föl ligger döda i boxen??

Att rida är helt ok för min del om man vill det. Bara att fodra på och vara vaksam om märra säger ifrån.

Men att tävla, och utsätta märra för smittorisk är för min del oansvarligt.
Både mot märren själv och det ofödda fölet.


AM
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Men uppriktigt, det är precis lika mycket smittorisk att köra till seminstationen. Massa nya hästar och i större grad ovaccinerade hästar-eftersom de inte är just tävlingshästar.

Ston kastar och resorberar hur eller hur. Som du själv nämnde om er otäcka kastning var det inte ens abortvirus. Kanske för att de är extra känsliga mot smittor eftersom de inte har antikroppar mot både det ena och det andra. Per automatik får rimligen alla dessa tävlingshästar ett gott immunförsvar eftersom de utsätts för smittor lite här och var.

Oansvarigt eller ej. Men självklart kryssar man inte omkring på tävling om det går abortvirus i krokarna.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 861
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp