träna/tävla betäckt häst

Sv: träna/tävla betäckt häst

Men uppriktigt, det är precis lika mycket smittorisk att köra till seminstationen. Massa nya hästar och i större grad ovaccinerade hästar-eftersom de inte är just tävlingshästar.

Tveksamt om det stämmer.
Dom allra flesta stuterier som vi är i kontakt med vill att märrarna är vaccinerade mot influensa-stelkramp och virusabort.

Och vad jag menar är att det kan gå åt skogen ändå med dräktigheten.
Men man bör inte öka på chanserna till det dubbla bara för att man vill ut på hoppbanan eller så.

AM
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

De stationer jag varit på och även de jag jobbat på har aldrig andats ett ord om önskvärd vaccinering. Det travstuteriet som jag jobbat på hade inte en enda vaccinerad häst av ca 50 individer. Kan hända att tänket ändrats under de senaste tio åren, är länge sen jag var inne i svängen.

Kan tillägga att jag naturligtvis kommer att vaccinera mot abortvirus. I synnerhet eftersom det finns tävlingshästar i stallet.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Men uppriktigt, det är precis lika mycket smittorisk att köra till seminstationen. Massa nya hästar och i större grad ovaccinerade hästar-eftersom de inte är just tävlingshästar.

Ston kastar och resorberar hur eller hur. Som du själv nämnde om er otäcka kastning var det inte ens abortvirus. Kanske för att de är extra känsliga mot smittor eftersom de inte har antikroppar mot både det ena och det andra. Per automatik får rimligen alla dessa tävlingshästar ett gott immunförsvar eftersom de utsätts för smittor lite här och var.

Oansvarigt eller ej. Men självklart kryssar man inte omkring på tävling om det går abortvirus i krokarna.

Tyvärr märker du inte att det graserar runt abortvirus på tävlingsplatserna, gjorde det förra året, och jag kan nästa sätta en femma på att det fortfarande gör det eftersom den var så extremt osynlig vad gäller symtom så blir i alla fall inte jag förvånad om det fortfarande valsar omkring.
Vi rör ju oss i samma område och det första min klinik ville ta förra sommaren när jag tyckte att hingsten varit lite ovanligt flåsig efter två stora klasser på en tävling var prover på abortvirus och vist hade han det visade det sig efter analys i tyskland och han var tydligen långt ifrån ensam det var anledningen till att de ville ta proverna direkt för att de hittat det hos massor av tävlingshästar här nere som i stort sett inte visade något symtom alls dessutom var det som de sa en ovanligt seg sort tog lång tid innan hästarna blev av med det och därför han de också smitta många nya därav att jag tror att det fortfarande valsar runt.

Likadant är det jättesvårt att veta vad man faktiskt får med sig hem om man bara har vuxna hästar i stallet. Jag var dum när jag avvande mina småttingar sist och satte den ena bredvid hingsten som ju är den som är ute och tävlar mest. De vuxna visade aldrig någonting men småttingarna åkte på flera omgångar med krassel. När jag flyttade dem så upphörde det så det var helt enkelt hingsten som släpade hem smittor hela tiden utan att han själv eller de andra vuxna visade någonting men åringarna med sitt outvecklade immunförsvar snappade upp allting. Så nog drar man hem smittor från tävlingsbanorna även om man inte tror det.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

När jag läst på angående betäckning så står det ofta att precis när stoet är betäckt ska hon ha "lugn och ro". Vilket för mig känns som att tävling, det är lite väl långt ifrån lugn och ro. Är det så?

Angående rida dräktigt sto, kan man rida på som vanligt hemma direkt stoet är konstaterat dräktigt? Eller bör man promenadrida ett tag, och i så fall hur länge?
Och är det ok att hoppträna? Givetvis inte tills stoet är stort och tungt, men ett litet tag in i dräktigheten, och i så fall, ungefär hur länge?
Vet min mentor, det var då och då han red in och grundutbildade dräktiga 3- eller 4-årsston.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

På tal om att stoet behöver så mycket foder (vilket jag visste ;) ), så funderar jag på vad man bör fodra med?
Räcker det med att ha ett hö med bra värden, sedan fodra med det stoet ätit innan dräktigheten, i mitt fall betfor, havre och lucern? Eller får man räkna med att man måste in på färdigfoder typ Krafft groov?
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Men usch, snart törs jag inte betäcka! :crazy:
Skulle jag få se något sådant med mitt enda (första...) sto som dessutom är min ögonsten, då skulle jag nog hamna i en psykos! :cry:
Är det vanligt att det blir sådana missbildningar?
Jag känner att jag är på väg att bli en sådan stoägare som blir tvärt om, alltså så överbeskyddande att kanske stoet blir att må mentalt sämre under dräktigheten och som mamma...
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

När jag läst på angående betäckning så står det ofta att precis när stoet är betäckt ska hon ha "lugn och ro". Vilket för mig känns som att tävling, det är lite väl långt ifrån lugn och ro. Är det så?

Angående rida dräktigt sto, kan man rida på som vanligt hemma direkt stoet är konstaterat dräktigt? Eller bör man promenadrida ett tag, och i så fall hur länge?
Och är det ok att hoppträna? Givetvis inte tills stoet är stort och tungt, men ett litet tag in i dräktigheten, och i så fall, ungefär hur länge?
Vet min mentor, det var då och då han red in och grundutbildade dräktiga 3- eller 4-årsston.

Mitt senaste sto jag betäckte var i tävlingskondition. Hon fick vila fram tills första kollen, sedan skrittade jag i en vecka och började sedan öka på succesivt med trav och galopp, sedan även hoppning.
Jag har alltid upplevt att hon mår bäst när hon får arbeta, både psykiskt och fysiskt och detta var hennes första föl. Jag hopptränade femte månaden ut och tränade dressyr ytterligare två månader, om än lite lugnare :)
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

När jag läst på angående betäckning så står det ofta att precis när stoet är betäckt ska hon ha "lugn och ro". Vilket för mig känns som att tävling, det är lite väl långt ifrån lugn och ro. Är det så?

Angående rida dräktigt sto, kan man rida på som vanligt hemma direkt stoet är konstaterat dräktigt? Eller bör man promenadrida ett tag, och i så fall hur länge?
Och är det ok att hoppträna? Givetvis inte tills stoet är stort och tungt, men ett litet tag in i dräktigheten, och i så fall, ungefär hur länge?
Vet min mentor, det var då och då han red in och grundutbildade dräktiga 3- eller 4-årsston.
Tävling är inte direkt "lugn och ro" nej.
Men i övrigt kan du rida stoet som vanligt och det går att träna litegrann också.
Det går utmärkt att rida in och grundutbilda stona medan de är dräktiga, om man gör det med omdöme.
På tal om att stoet behöver så mycket foder (vilket jag visste ;) ), så funderar jag på vad man bör fodra med?
Räcker det med att ha ett hö med bra värden, sedan fodra med det stoet ätit innan dräktigheten, i mitt fall betfor, havre och lucern? Eller får man räkna med att man måste in på färdigfoder typ Krafft groov?
Första 7 månaderna av dräktigheten fodrar du precis som vanligt, sen ökar behovet. Det finns inget som säjer att man behöver ge färdigfoder, man kan lika gärna täcka behoven med bra grovfoder + havre och lusern, om de fodermedlen täcker upp behoven.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Mina dräktiga ston äter förutom grovfoder (hösilage), havre, betfor, mineraler och lusernpellets. De har hållt sig jättefina i hull. Det ena stoet har tidigare varit något svårfödd. Absolut inte mycket, men hon ökar inte i vikt lika lätt som övriga hästar i stallet. Men under dräktigheten har hon ökat på väldigt bra i vikt. Det är väl den naturliga faktorn helt enkelt som gör att hon lägger på sig lättare med en bebis i magen, vad vet jag :)
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Första 7 månaderna av dräktigheten fodrar du precis som vanligt, sen ökar behovet.

Lägger till lite info Ameo, om det är ok ;)

Det gäller att ha ordentligt hull på damen innan hon är högdräktig.
Av den enkla anledningen att nästan alla märrar matvägrar på slutet av dräktigheten.
Är hon då tunn eller halvskaplig före dom sista tre så finns det stor risk att hon magrar ur helt, och det väldigt fort, direkt efter fölning och sedan går det bara nedåt.

Det nedåtgående spiralen kan vara väldigt svår och onödigt dyrt att stoppa.


AM
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

*kl*

Hoppar in i tråden med en relaterad fråga. Inom min ras har vi en riksutställning varje år i september. Jag har haft funderingar på att betäcka mitt sto som treåring (maj, juni) men törs jag åka iväg med henne till utställningen i september? Eller börja välja mellan utställning eller betäckning? :confused:
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

När jag läst på angående betäckning så står det ofta att precis när stoet är betäckt ska hon ha "lugn och ro". Vilket för mig känns som att tävling, det är lite väl långt ifrån lugn och ro. Är det så?

Angående rida dräktigt sto, kan man rida på som vanligt hemma direkt stoet är konstaterat dräktigt? Eller bör man promenadrida ett tag, och i så fall hur länge?
Och är det ok att hoppträna? Givetvis inte tills stoet är stort och tungt, men ett litet tag in i dräktigheten, och i så fall, ungefär hur länge?
Vet min mentor, det var då och då han red in och grundutbildade dräktiga 3- eller 4-årsston.


De första 45 dygnen tar jag det lugnt, dvs enbart lugna ridpass hemmavid. Efter att 45 dygn är konstaterat så rider jag som vanligt.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Lägger till lite info Ameo, om det är ok ;)

Det gäller att ha ordentligt hull på damen innan hon är högdräktig.
Av den enkla anledningen att nästan alla märrar matvägrar på slutet av dräktigheten.
Är hon då tunn eller halvskaplig före dom sista tre så finns det stor risk att hon magrar ur helt, och det väldigt fort, direkt efter fölning och sedan går det bara nedåt.

Det nedåtgående spiralen kan vara väldigt svår och onödigt dyrt att stoppa.


AM

Kan jag skicka upp mina märrar till dig så att de kan lära sig hur man bör uppföra sig som dräktiga. Ingen av dem har någonsin hört talas om det där ordet du nämner "matvägra" vad är det :confused:

Denna dam syns det väl att hon tom fått gå på extremt i underkant foderstat nu inför fölningen (hon är normalt en väldigt ädel dam med 60% fullblod och jag börjar bli allvarligt rädd för hennes ben som just är modell fullblod)
Smal :angel:
DSC_0084.jpg


Så här såg hon ut sist hon hade föl, här är den 6 månader gammal och tuttar fortfarande dessutom hade hon när kortet togs en extraunge i form av en som skulle vara avvand som gick med dem och också stal tutte dagtid.
Lägg där till att hon även som digivande fick väldigt lite mat jämfört med vad andra trycker i sina. Som synes varken mor eller dotter hör till den slanka ligan precis.
civcap6man.jpg
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

*kl*

Pratade om att tävla efter konstaterad dräktighet med min veterinär idag. Enligt honom är inte fostret i fara för abortvirus förrän efter femte dräktighetsmånaden. Stoet får endast tävlas t.o.m fjärde månaden. Veterinären ansåg det inte heller någon fara att tävla såvida hästen är van vid situationen och inte stressar upp sig. Kan tillägga att han är en av Sveriges bästa seminveterinärer med måååånga års erfarenhet.

Btw, är det nog högre smittrisk på seminstationen då ett av stallen på anläggningen har varit stängt i flera månader pga abortvirus.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag kan ju lika gärna peta upp den här tråden som att skapa en ny.

Jo, mitt ponnysto har nu tagit det lugnt - skrittat, promenader etc. i ungefär två månader nu.
Hon tog sig först, resorberade och blev nu omseminerad i lördags. Problemet är att hon håller på att krypa ur skinnet
på grund av all vila. Hon blir mer och mer irriterad och fettet ökar i omfång.

Hur skulle ni gjort? Jag hade bestämt att hon bara skulle gå in och ut ur hagen, fick slopa den tanken och börja gå med
henne på promenader, men hon tycker livet är pisstråkigt. Skrittade ut en sväng idag och så fort jag kortade tyglarna så
gick hon och väntade på att få galoppera stackarn.

Hade ni ridit lite lätt, mest skritt då såklart, tömkörning i skritt? Tänker såklart varken träna eller tävla, men ponnydjuret
börjar bli less på att vara frisk men inte få röra på sig. Det känns som att risken är stor att hon snart blir tokpigg och börjar
springa i hagen och hitta på diverse hyss.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag hade ridit lätt om jag vore du, för precis som du säger är risken att hon lever rövare i hagen istället om hon blir rastlös och uttråkad. En häst som är van att röra på sig har inte mindre chans att bli dräktig för att hon motioneras. Jag hade hellre låtit hästen få göra det hon "vill" än att "bråka" med henne för att hålla henne i skritt, vilket innebär att jag hade ridit i alla gångarter, självklart i balans och inga långa pass men så att hästen får utlopp för sin energi och livsglädje :)

Jag tror inte på att man måste göra varken si eller så, utan att var och en troligtvis känner sin häst bäst och att man måste lyssna på hästen och vad som passar den bäst.

Vi har aldrig haft problem med att få våra ston dräktiga/behålla foster osv för att de har varit igång, snarare att det har blivit lite krångligare med de som inte varit det.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Jag som endast avlat på tävlingshästar,har ridit på som vanligt,tränat hopp,motionerat i skogen mm.Det är ju det dom är vana vid så det har inte stressat dom.
Har inte haft någon kastning eller resorbering.Så rid på du,nu har du ju redan provat "vila",graviditet är INGEN sjukdom utan ett naturligt tillstånd.
 
Sv: träna/tävla betäckt häst

Vanlig normal motionsridning kan du gott fortsätta med så länge hon själv tycker det är okej. Mina ston brukar visa tydligt när de känner sig för tunga för arbete.

Däremot ska man nog tänka sig för några gånger extra innan man tävlar eller åker runt på träningar och liknande, för även om stoet själv tål det så finns det alltid risk att man drar med sig sjukdomar hem som inte är särskilt kul. Virusabort är en sådan... Den yttrar sig som en vanlig förkylning på "odräktiga" hästar, men kan orsaka kastning flera månader senare!
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 861
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp