Bukefalos 28 år!

träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Milosari

Trådstartare
efter en ganska misslyckad tävling där M bara ville ut från ringen har jag bestämt mig för att installera en motor i henne så att hon går bra även om hon blir lite osäker. men jag behöver tips på hur jag ska göra. föremålsintresset är lågt och hon kampar bara ibland och mycket korta stunder (det går inte att träna lite, kampa, träna och kampa igen).
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Svårt att säga, våran springer är totalt ointresserad av att kampa, det enda som får hon att gå igång och det rejält är att det är roligt eller godis... Och det ska vara gott godis...
Jakten tycker han är tillräckligt roligt och vill vara alla till lags så där gör han allt de ber om. Vid agilityn fick jag ibörjan använda köttbullar och falukorv och till viss del även lydnad tills han började inse vad vi höll på med...
Han funkar inte heller med bollar eller andra leksaker, de är inte tillräckligt viktiga för honom...
Äh inga bra råd men en lite puff uppåt ialla fall... ;)
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Tänkte på nått annat också. Jag fick tipset att köra träningstävlingar med godis. Köra tre steg fritt följ-godis och så nästa moment. Bara köra knappt halva moment och belöna henne. Om jag hade lite mer folk och tillfällen runt mig så skulle jag försöka. De träningstävlingar jag kör så betygssätts vi och är med i ett KM, så då kan man ju inte köra godis... Eller jo det kan man, men just på de så går hon ju så kanonbra så det behövs inte...
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Det är alltid vanskligt att ge råd när man inte sett ekipaget. Man behöver veta hur du tränar, hur du lärt in momenten, vilka förstärkningar du använder idag, hur hunden visar olusten, när är den glad etc.
Det finns många sätt att höja "arbetsmoralen", men det är helt beroende på vilken hund du har (och vilken förare du är).
Ville din hund ut ur ringen pga att arbetet pågått för länge? Eller tyckte hon något var obehagligt? hur väl tränad är den?
Många frågor, men nödvändiga om man ska kunna ge några effektiva råd.
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

för att ta ett exempel; på träning går hon ofta ett kanonfint fritt följ med huvudet uppåt, öronen framåt, blicken riktad mot mig och viftande svans. positionen är bra, men hon tenderar att tränga något i vänstersvängarna. på träning kan hon gå långa sträckor utan att tappa koncentrationen (mkt längre än ett helt program tar). jag tränar med klicker när jag vill lära in och förbättra, annars är det muntligt beröm, godis, och (när hon vill) kamp med kopplet eller annan kampleksak. kampar vi så vinner hon 19 ggr av 20, allt för att stärka hennes självförtroende.

på tävlingen (redan när vi gick in i ringen) hängde hon med huvudet, öronen pekade nästan neråt, hon tittade på allt annat än mina ögon och hon gick långt bakom. nu senast försvann min nervositet ganska fort när det gick dåligt och jag tyckte jag hjälpte henne så mycket jag kunde. på förra tävlingen var hon lite mer uppåt och vågade busa lite mellan momenten (fick kommentaren "glad hund" av domaren), men själva momenten var rätt dåliga, långt under vad hon presterar på träning.

hunden är en omplacering som har behandlats med en ganska hård hand och fotgåendet har lärts in med metoden "staffa det som är fel" (tror jag, hon fick i alla fall skäll när hon inte gjorde rätt, det såg jag). men vi började från början som man lär in en valp, och klickade när hon spontant sökte sig till min vänstra sida. med tiden har jag ökat kraven och kan "rassla" med kedjan om hon blir okoncentrerad (dock aldrig hårda ryck, rytanden eller obehag) och gör hon då rätt får hon massor med beröm.
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Det låter ju som om du tränar helt rätt eftersom du ju tränat även uthållighet, vilket många glömmer. Men eftersom hunden var lite "nere"redan innan ni gick in på plan, verkar det ju mer som om den reagerat på nåt utanför.
Tänk efter hur du förbereder på träning, gör du lika på tävling?

Något som funkade bra på min gamla schäfer var extern belöning, dvs han fick se när jag ställde fram en matskål med jättegott godis i vid bilen innan jag gick in på plan. Naturligtvis hade jag tränat på detta vis innan! Ju längre tävlingen gick desto "hetare" blev han. Han ville till sin matskål! Efter sista momaentet fick han nästan dra mig till bilen och matskålen. Det var det enda som kunde höja honom, för han hade heller ingen lust till lek eller kamp. Många var impade av hans uppletande eftersom det gick fortare för varje skick...De tyckte att han hade en sån motor...Där ser man vad lite mat kan göra! Nästan alla hundar har något de kan "döda" för, gäller bara att hitta det.

Det är alltid svårt att ta över en hund som någon tränat med "hårda" metoder. Problemet som då uppstår på tävling är att hunden tror att den gör rätt fast den släpar osv eftersom den inte blir korrigerad. Avsaknaden av bestraffning ger alltså hunden belöning. Tyvärr måste jag erkänna att jag talar av egen erfarenhet...
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

hmmm jag kanske ska svälta henne några dagar och ha en stor skål med rått kött framme nästa gång vi tränar... hon har aldrig varit någon hejare på att äta, men hon blir tokig av lukten av rått kött/färskfoder :d
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Det är ju klassiker att Labradorerna får svälta lite innan tävling och sen inte göra NÅNTING på typ en vecka för att ladda upp. Något som jag aldrig behövt med min galning :D Henne har jag ju cyklat med kvällen innan för att tömma lite. Men hon kan gå ned sig ändå. Det är nog så att de inte gillar det/störs av nånting. Min yngre hund visar ingan sådana tendenser alls.
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

loke hade jag inte velat ha på en tävlingsplats i det skicket. risken för att han hade gått ur hand hade varit alldeles för stor (typ 100%). M har fått ett anorexiryck igen, de skulle banta lite till var det tänkt så de har bara fått torrfoder ett tag och plötsligt så vägrade hon äta (hon var alltså, eller borde varit, hungrig på tävlingen). hon gör så ibland, slutar äta och knaprar bara i sig så att hon precis överlever. men denna gången hade hon en del att ta av och nu kan man nästan känna revbenen ;).
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Det där med att svälta hunden innan tävling tror jag inte alls på! Tänk på hur du själv fungerar när du är hungrig...
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

skrocken skrev:
Det där med att svälta hunden innan tävling tror jag inte alls på! Tänk på hur du själv fungerar när du är hungrig...

Det handlar nog om att skippa frukosten och servera den efter tävlingen, och inte någon svält 3 dagar innan.
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Jag brukar ge halv frukost och det räcker för att de ska bli glupska och fina :D
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Det där var så fånigt så det tänker jag inte ens bemöta
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Själv äter tiken min brunch och då hinner vi oftast tävla innan ändå. Hon är inte sugen på något innan, så det kan jag inte ta hjälp av. Möjligen hoppa över kvällsmaten, kvällen innan. Men då skulle hon nog bli lite ledsen i ögat. :crazy:
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Mmm det är för länge, då kräks mina hundar...
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

mina får extra kvällsmat och ingen frukost om vi tränar på morgonen/tävlar. dels så slipper man gå upp extra tidigt för att de ska hinna smälta maten, dels så tycker jag att det ökar motivationen.

skrocken: det där med att svälta några dagar var lite på skoj. naturligtvis handlar det om att skippa frukosten eller möjligtvis även kvällsmaten (vet de som gör det med gott resultat).
 
Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust

Ja, då är vi överens! Men, det finns faktiskt folk som på största allvar menar att de svälter hundarna flera dagar före tävling. Jag har också hört en instruktör som gett det rådet till en elev. den gången handlade det om spår och instruktören menade att mätta hundar inte hade någon anledning att spåra (jaga).

Tippan: jag ber om ursäkt om du tyckte det var fånigt, men jag förstår inte riktigt vad som var så fånigt? Se ovan. Det är alltid svårt att läsa mellan raderna och förstå när folk är ironiska osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 965
Senast: Farao
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 674
Senast: Askur2017
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
883
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp