Bukefalos 28 år!

Tränar vi för lite i Sverige?

break_a_leg

Trådstartare
Jag hittade tidningen "Häst och Ryttare" här hemma och läste i den en artikel om Kyra Kyrklund som ju ska hjälpa svenska dressyrlandslaget. Kyra säger att "ryttarna behöver träna mer för tränare även på hemmaplan" (alltså de på landslagsnivå).

I Tyskland, Danmark och Holland rider man ofta för tränare varje dag. Här är man nöjd om man tränar själv. Det krävs inte bara bra hästar, det krävs träning.

Ovanstående gäller ju i första hand elitekipage, men tränar även ryttare som vill tävla på en lägre nivå för lite?

Vad tror ni det finns för faktorer som påverkar träningsmängden?
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Det första jag kommer att tänka på är den ekonomiska biten som är nog det allra största hindret för de allra flesta ryttarna. För det andra är det faktiskt tidsmässigt, både för en själv och för tränaren.

Då det gäller den ekonomiska biten är det ju så att det är faktiskt hyfsat dyrt att rida för tränare (jag är lycklig som hittat en nu som tar 250:- för 45 minuter, billigt! Men dock outbildad), en del av de jag ridit för tidigare har tagit 400:- för 30 minuter. Ska man då säg träna för tränare åtminstone 6 dagar i veckan så är det då alltså en kostnad på 6x400:-=2400:- per vecka, och då för en halvtimmes träning om dagen. Det är tyvärr inte ekonomiskt hållbart för de allra flesta.

Det jag tänker på med tiden är främst tränarens tid, de allra flesta tränare jag tränat för har haft såpass fullbokat och fullt upp med sina egna åtaganden med egna hästar och tävlingar att det skulle faktiskt inte finnas så värst många fler tider att få (och tänk då på om man ska boka upp för 6 dagar i veckan).
Sedan är det faktiskt tiden för en själv också (alla har inte tillgång till eget ridhus, men det har tack och lov jag), det tar tid om man måste åka iväg till ett annat stall med ridhus för att träna. Majoriteten av alla som håller på med hästar jobbar även heltid och har fullt upp att pussla ihop tiden som ska fördelas mellan häst, arbete och familj.

Så, tyvärr är det inte hållbart för den vanlige ryttaren (alltså, de som inte slagit igenom på elitnivå och kan få stora sponsorer).

Men tanken är likväl god, och skulle mycket väl kunna fungera för elitsatsningarna :)
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Kan inte annat än att hålla med dina resonemang.

Min ponny skulle däremot gå katastrofalt dåligt av att trimma dressyr varje dag. Vi kan inte rida där mer än två dagar i rad utan att han inte tröttnar på riktigt. Han kräver enorm stimulation och uteritter, hoppning och markarbete måste också prioriteras högt för att han inte ska bli hemsk. Tyvärr en ponny med mycket hjärna och ett psyke av stål som man inte vill ha mot sig.

Det jag menar med detta är att risken med så intensiv träning är att man tappar gnistan. Jag förstår resonemanget, men risken är att man tappar den allsidiga träningen, vilket ger ökat slitage, förslitningsskador. Fast något måste det tillföra som ger väldigt positiv effekt inne på dressybanorna eftersom de är så överlägsna.
Min ponny skulle inte funka på detta träningssätt, inte jag heller för den delen. Vi tävlar kring LA dressyr och har tävlat upptill 110 cm hoppning.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

För mig är det det ekonomiska som stoppar. Jag har två hästar och att träna båda dem varje dag för tränare hade inte varit hållbart. Det kostar att hålla hästarna och att träna. Sen vill jag ha råd att göra något annat med, äta och klä mig tex. :p

För mig ser det just nu ut så här: Jag tränar varannan vecka med gamla hästen för ena tränaren. Sen blir det mellan varje till var tredje som jag tränar med båda hästarna för andra tränaren. Det beror lite på då han kan. Och sen tränar jag ca varannan till var tredje vecka en två-dagars med unghästen för en tredje tränare(han kommer komma oftare då jag blir helt frisk efter skada och annat).
Ibland rider jag någon lektion på en elevs häst för mina tränare med. Men det är under förutsättning att de betalar. För jag betalar hellre för att träna mina egna isf. Det vore annat om det var hästar jag själv skulle utvecklas mer på.

Sen under somrarna åker jag iväg på träningsläger hos mina tränare. Det brukar bli ett par dagar med dubbla pass. Och jag kommer åka och lära mig rida in unghästar med tränare tre snart.

Hade jag fått välja hade jag ridit för tränare flera tim per dag. Men det känns ohållbart ekonomiskt. Så just nu får det vara så här.

Jag tror helt klart att upplägg där man dagligen rider för tränare kan vara mycket gynnsamt. Det är ju rätt vanligt på ställen i en del andra länder. Man rider iaf samtidigt som ens tränare rider sina hästar iom att denne står på samma anläggning. Så även om man inte rider ren lektion så är man aldrig helt oövervakad. Och det är ju heller inte helt ovanligt att tränarna regelbundet rider ens hästar då.

Jag upplever att de elever som är på lätt nivå gynnas ganska mycket av att man rider deras hästar åt dem regelbundet. Hästarna gymnasticeras och ryttaren får lättare att lära SIG rida när de har en mer skolad, mjukare och känsligare häst att rida på.

En av sakerna som är så bra med att ha ögon på sig hela tiden är att man blir MEDVETEN om vad man gör. Få människor har drivkraften och kroppskontrollen att bli det på egen hand. Det kräver så enormt mycket träning att öva upp sig så man blir helt medveten om alla rörelser, spänningar, etc i ens kropp och att lära sig få sån koordination att man kan göra olika saker med olika kroppsdelar. Dvs lära sig separera hjälperna helt.
Det kan man ju öva på oavsett om man rider eller ej. Men att rida för tränare ofta underlättar ju. Annars kan man öva det själv, avsuttet tex. Och det finns övningar man kan göra ihop med vännerna i stallet för att få bättre timeing, känsla och kroppskontroll.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag håller med om att man vill variera träningen. Ingen av mina hade ledsnat. Men att byta underlag och ta lite vila/skrittdag känns bra iaf. Och jag vill på något sätt låta dem vara just hästar med. Och busa i skogen etc.

Jag tycker nog dock att om hästen rent mentalt inte tycker dressyren är roligt alla dagar i veckan så hade jag funderat kring hur jag kunde motivera den bättre i just dressyren. Och om jag red så att hästen fick det trevligt nog. Jag har nämligen hittills inte träffat en enda häst som inte gått att få att tycka det är riktigt, riktigt roligt. Dock många som från början hatat det pga hur man lagt upp deras träning.

Snuffel:

Ja, hade jag ridit lektion varje dag med båda mina hade det kostat 1000 kr/dag för en tränare. Den andra hade det blivit 850 kr/dag. Jag har absolut inte råd med 25 000-30 000 i månad i bara lektionskostnader.:crazy:
Att hålla två hästar i Stockholm ovanpå det hade kostat mer än 40 000/mån totalt. Brrr!
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Traditionen ser ju annorlunda ut, ffa i tyskland och holland. Där är inte ridsport en "folksport" som här i Sverige. Har du häst i de länderna har du det gott ställt, här i Sverige har ju var och varannan häst och man behöver inte vara höginkomsttagare för det.

Så jag tror dels att det handlar om det ekonomiska. Svenska hästägare har inte råd att träna så mycket. I andra länder "ingår det i paketet" så att säga. Man har inte häst för att vara ute i skogen och sedan träna på ridbana två dagar i veckan. Har man häst så tränar man mer eller mindre varje dag, eller så rider tränaren hästen.

Det är ju även bytdligt vanligare att man har hästen uppstallad i träningsstall med profesionella beridare som motionerar hästen de dagar man inte kan själv. Det tillhör ju ovanligheterna i Sverige, men där det finns så är det framgångsrikt. Likaså kan jag tänka att det är förbannat ovanligt med tävlingsekipage som står uppstallade på små gårdar utan ridbana, i Tyskland.

Så svaret är att det beror på. Vill vi producera mästerskapsekipage och vara bland de bästa i världen - då tränar vi för lite. Vill vi fortsätta vara en breddsport där "alla får vara med" - då tränar vi inte för lite.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jo, det är klart att man kan göra ridningen roligare och mindre roligare även i ridhuset genom varierande övningar osv. Om jag säger såhär, min ponny kan tycka det är tjatigt att rida ut i skogen mer än två dagar i rad. I vanliga fall är han taggad och glad, den tredje dagen måste jag nästan driva honom fram. Inte lika självgående med andra ord. Samma sak händer i ridhuset. Det är inte träningen i sig det är "fel på" utan han måste byta miljö. Skulle jag trimma dressyr två dagar i rad och går till ängen och trimmar den tredje går det betydligt mycket bättre än om jag gått ner till ridhuset.
Han kräver rejält med stimulans och är rätt krävande. Har vi inte tävlat på ett tag tappar han suget och blir allmänt grinig för då blir han inte tillräckligt stimulerad. Jag kämpar väldigt mycket med att få honom mindre divig :grin: :devil:

:eek: :eek: :eek: Oh, jag som tyckte min tränare var dyr som tar 400 kr/30 minuter. :o Bor också i Stockholm och tränar för B tränare.

Rumpnissen: Väldigt intressant! Det förklarar ju en hel del om Kyras åsikter.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

I Sverige får väl hästarna mer vara hästar, individer och annat än just tävlingsmaskiner även om man tävlar. Om man ser till hur importer från tex Tyskland och Holland är då de just kommit så är de ju rätt mycket mer tuktade än svenska djuren är ofta. Det bidrar väl också till hur man lägger upp ridningen.

Nu var priset alltså för två hästar, dvs två lektioner. Så delar du det på två blir det ju rätt nära vad din tränare tar. Den ena tar alltså 425 kr för 40 min och den andra 500 kr för 45 min. :)
Den tredje blir väldigt mycket billigare då jag får avrag för bokningsjobb och för att jag är någon form av special-lärling.:p Så det blir en del gratis och annat bara en symbolisk summa.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Det kan jag verkligen hålla med om! Däremot ser jag det väldigt negativt eftersom att många av dem jag har sett har pålagringar och skador redan som femåring. Min kompis var inne på att köpa import och tittade i både Holland och Tyskland. Efter alla dessa skador som upptäckts under vet. besiktningarna börjar hon ge upp och tittar allt mer i Sverige.

Jaha, då är jag med :)
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag håller med många av de övriga inläggen, om att de i första hand är en ekonomisk fråga. Som flera påpekat så har vi i Sverige en annan tradition med våra hästar, de fungerar både i olika slags verksamheter så som ridskolor, turridning m.m. många privata har kanske sin egna häst hemma på gården och nöjer sig med att rida ut i skogen.

I de större hästnationerna som Holland och Tyskland är upplägget annorlunda och där får man mer professionell träning redan då man börjar rida. Men det rör sig också som redan nämt om att de ryttarna också har mer pengar att rida för. Sedan lär de sig rida på välutbildade hästar från början, och störta fokus läggs till en början på Ryttarens sits och inverkan. Det är säkerligen också anledningen till varför de här nationerna är så framgångsrika.


Visst behöver vi svenskar tränar mer, det tycker jag. Många skaffar sig egen häst för tidigt utan att kanske veta vad det egentligen innebär, det skapar problem. I stället borde man lära sig rida och ta om en häst ordentligt först och sedan skaffa sig en bra läromästare. Men jag håller också med om att det givetvis rör sig om en ekonomisk fråga.

Sedan skulle jag gärna se ett annat träningsupplägg här, vi behöver också fokusera ännu mer på ryttarens sits och inverkan. Jag tycker man allt för ofta man fokuserar på hästarna, tar till gramantyglar osv. när man i själva verket borde sig lära Rida ordentligt i stället för att åka häst.
En häst kan aldrig gå bättre en vad ryttaren rider den. Jag säger verkligen tummen upp för t.ex. dressyrryttartest osv. Sådant vill jag se mer utav!

T.ex. borde det vara obligatoriskt att man kanske skulle rida över en viss procent i ryttartest för att kvala in och rida övriga program.


Vi har ett ganska bra hästmaterial i Sverige idag men det finns för få tillräckligt bra ryttare som kan ta tillvara, utbilda, rida och tävla dem anser jag.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

din fråga är relativ, därför att huruvida man tränar för lite eller inte, beror på vad man vill med sin tävlingsridning. ;)

hobbytävlingsryttarna jag omger mig med, och känner, och "känner" mer långt ifrån, tränar definitivt för lite, om man avser att avancera som ryttare nämnvärt. Här tränas det sporadiskt, och tränar man för tränare även veckovis, så finns det fortfarande en väldigt svag "plan" utöver själva träningen för den faktiska tränaren, dvs mellan träningarna finns inget särskilt upplägg utan det blir lite som det passar ryttaren och vad som faller på.

Är man nöjd med det och målet är att "bara" tävla för skojs skull finns det väl inget att anmärka kan jag tycka. Dock undrar man när samma folk kämpar på tävling och undrar varför det inte gick bättre osv.

Jag tycker inte, som flera andra svarat, att svaret nödvändigtvis ligger i det ekonomiska. De icke elit hobby ryttare jag känner anser snarare att det är mycket att rida en gång i veckan för tränare - så det handlar nog mer om var man har sin världsbild. Jag ser heller inga konstigheter med att man tycker en gång i veckan är träning, om man rider så pass oplanerat i övrigt som jag varit inne på ovan. Jag tror helt enkelt bara att man inte riktigt har det avancerade tänket, vad som kan krävas för att bli bättre - eller fullt den viljan att lägga ner tiden. Jag vet inte men så uppfattar jag det helt klart. Den ekomiska aspekten har jag väldigt svårt att se då samma ryttare spenderar hur mycket pengar som helst på utrustning och kläder osv osv. Isåfall handlar det snarare om dåligt sinne för ekonomi och vart man bäst väljer att lägga sina pengar om man verkligen vill framåt.

som tillägg ska väl också sägas att jag nu fokuserat på din följdfråga att vi nu inte diskuterar elit ryttare. ser att de flesta svarat utifrån att det verkligen är den snäppet högre ryttarskiktet vi pratar om.

och ang. slitage och annat, att hästen behöver göra annat osv, så ser jag liksom inte problemet där heller - det finns 7 dagar på veckan, så tränar man 2 eller 3 gånger i veckan rent av för tränare så finns det gott om tid att göra annat resten av veckan : ) så det är inte som jag ser det, där anledningen borde ligga.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag menade det inte som något positivt heller. För mig måste hästarna tas hänsyn till med.

En häst får ju inte pålagringar(som är så pass att de är skadliga.. lite pålagringar utan att det smärtar får ju många ridhästar) om den rids dressyr korrekt oavsett om det går bana varje dag. Däremot om man rider dem för mycket, fel och i obalans för fort.

Jag är alltså för att jobba på olika underlag, byta miljö etc. Men jag tror inte man ska glömma hur viktigt det är att rida rätt vare sig det är på bana eller ute. Rider man varierat(alltså att man tränar olika muskelgrupper, byter övningar, aktiverar tanke och kropp ofta och mycket) och ger hästen motivation nog genom eftergift/beröm etc så går den inte sönder eller blir uttråkad även om man är i samma ridhus eller på samma äng eller i samma skog. Är underlaget där en katastrof kanske. Men inte med bra underlag.

De flesta av oss rider väl dock lite för enformigt eller hetsigt/fladdrigt eller lite för okänsligt för att det ska vara helskoj för hästen varje dag. Men det får vi nog lägga på oss själva. Och inte påstå att det är för att den ledsnar på ridhuset eller skogen eller vad det nu än är. De ledsnar på jobbet vi presenterar helt enkelt. Om vi presenterar ett jobb som är kul och givande nog så kan det vara var som helst. För hästen har iaf inte tid att märka var den är. Precis som en sån häst inte hinner bli rädd för saker lika mkt etc.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

:bow: Håller med i varenda mening! Jättebra inlägg!

Just det där med att lära sig RIDA håller jag med om. Många köper på sig hästar de inte kan hantera för att det är prestige att äga en sån snygg sak. Men det går iaf inte ett uns bättre på tävling än då de hade sin mediokra sak. För de kan fortf inte rida. Och den storgångade saken med mer nerv kanske tom är svårare att rida än ens gamla slöare sak med mindre gång. Man tror att det ska funka för att man har en bra häst. Men man måste ju själv lära sig inverka. Tyvärr tycker jag att många tränare i Sverige inte är kompetenta nog. De har varken kunskap nog om sitsproblematik eller om biomekanik och ridning. Och då spelar det ingen roll om man rider varje dag. Man kommer iaf inte få nog kunskap.

Jag upplever liksom Mackan att många tränare inte har en plan för sina ekipage. Jag tycker man bör ha en röd tråd genom ekipagets utbildning. Och att man ger eleverna hemläxor mellan lektionerna. Så de vet vad de ska träna på.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Men måste vi inte först få klart för oss hur mycket som skulle vara "mer"? Hur ofta rider den som rider som hobby/tävlar på hobbynivå för tränare? Vet vi det?
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag upplever liksom Mackan att många tränare inte har en plan för sina ekipage. Jag tycker man bör ha en röd tråd genom ekipagets utbildning. Och att man ger eleverna hemläxor mellan lektionerna. Så de vet vad de ska träna på.

Jag tror nog att många tränare har en plan, men att det kanske är som mackan skrev i sitt inlägg att folk inte "tränar mellan träningarna".
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag tränar alldeles för sällan för tränare, var bättre på det förr. Skälen är följande: Har inget körkort ännu och nu står jag på ett ställe dit inga tränare kommer. Vi ska bygga ridbana snart så hoppas det blir ändring på det. Sen är mitt körkort på gång och då blir det ju genast betydligt lättare att åka och träna för nån. Och sen har det varit svårt att hitta en tränare på rimligt avstånd som jag känt att jag definitivt vill träna för, sen finns det en del bra som man kan åka till på clinic men då kommer nästa problem och det är ju att allting kostar pengar.

Så jo jag vill gärna träna mer men just nu är det väldigt svårt. Hoppas det blir lättare sen när jag får ett körkort och ett fast jobb (är timanställd och har pluggat samtidigt) vore en säkerhet.

Det blir att man är sin egen tränare eller nått. det går väl att utvecklas ändå (fast inte om man vill komma riktigt långt kanske), men jag saknar någons annans kritiska ögon ibland. Får ta det för vad det är. Jag saknar lektioner, men finns fler där jag står där de inte tkr att det gör så mkt. Det beror väl på vad man vill med sitt hästeri. Jag vill komma betydligt längre än där jag står och stampar i dagsläget.
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Nä, förstod det.

Antagligen så har de pressats alldeles för hårt i yngre dagar eller något liknande för de såg ut att vara välridna och väl utbildade. (såg film)

Jo, min ponny tröttnar. Han kräver mycket stimulans och klarar inte av att ridas för mycket i ridhuset. Då tjuter han åt mig och biter mig i foten om han tycker jag har fel. (Vill bara förtydliga, förra ryttarna red på detta, jag bytte till tredelat tränsbett. Det var en problemponny som är mycket avancerad i huvudet, dominant, som jag gör allt vad jag kan för att få ordning på, främst när det gäller hans huvud. Från pessoabett med inspänningstygel och trots detta var "farlig" att rida, fick ha spö in i hagen för att han ens skulle lämna den till att han idag går stadigt LA dressyr, tränar FEI samt startad 110 cm hoppning.) Alla människor är olika och kräver olika mycket stimulans, lika så med hästar. Min ponny kräver väldigt mycket. Väldigt intelligent dessutom. Det är inte bara mina åsikter, utan mycket kunnigt folk i min omgivning har samma åsikt. (Min tränare med vinst och plac. upptill S:t Georg säger att det är i särklass den svåraste hästen hon ridit, mycket pga hans huvud som måste stimuleras)

Vi människor får ökad risk att "går sönder" om vi springer på samma underlag under en längre period och samma sak när det gäller hästar. Visst, ett bra underlag kan spara hästens ben men i för stor belastning ökar risken även för dem. Att byta miljö och underlag tror jag är viktigt får både ben och huvud. Då spelar det ingen större roll om hur ofta man byter övning eller liknande. Det sparar på benen och huvudet till en del, men absolut bäst är att variera sin träning på olika underlag.
Vad skulle hända om man åker på tävling och rider på ett annat underlag, om hästen bara är van vid ridhusunderlaget? Där är skaderisken betydligt högre.

Läste också en artikel om en studie som visade att hästar som tävlade två eller fler dicipliner under en tid hade i genomsnitt två år längre i tävlingsbart skick. Detta visar att hästar som utsatts för varierad träning är betydligt mer hållbara.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Men måste vi inte först få klart för oss hur mycket som skulle vara "mer"? Hur ofta rider den som rider som hobby/tävlar på hobbynivå för tränare? Vet vi det?

Nope, det vet vi inte;). I min bekanskapskrets varierar det från en gång/månad till helhetskoncept där tränaren rider flera ggr/vecka och att du själv får hjälp flera gånger/vecka.

Jag skulle tro att varannan eller varje vecka är ganska vanligt iaf (iaf i storstadsområden där det finns tillgång till tränare).
 
Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Ovanstående gäller ju i första hand elitekipage, men tränar även ryttare som vill tävla på en lägre nivå för lite?

Vad tror ni det finns för faktorer som påverkar träningsmängden?


Elitryttarnas träningsmängd vågar jag inte uttala mig om, men nu har de ju Kyra själv som kommer och håller ordning. :D

Träningsmängden för oss vanliga dödliga kan absolut hänga på ekonomin i vissa fall - men också mycket på egenintresset faktiskt. Många ryttare, även de som tävlar, kan vara ganska så nöjda med sin nivå och med en ridning som kanske har mer att önska. Så länge ryttaren inte stör direkt hästen och båda individer i ekipaget mår bra, så ser jag inte vad som är fel med det. Vissa vill mest skosgmulla, träna när andan faller på, och kanske tävla en CR eller lätt klass ett par gånger per år - det måste ju vara helt ok. En häst "för hemmabruk" kan bli nog så vältränad och välbalanserad av att klättra omkring i skogen också, även om den inte kommer upp i några högre klasser på tävlingsbanan.

Ridningen är ju en folksport här - som någon skrev. Fler och fler människor skaffar häst tidigt, och eftersträvar gissningsvis inte ständig utveckling och fokus på GP. Man vill ha en trevlig hobby, träffa andra intresserade, och ändå ha satta mål att sträva efter - då är tävlingsridningen på lägre nivå en ganska bekväm skala att följa. De som verkligen vill satsa tränar mer, och väljer då att lägga mer pengar och mer tid på just träning.
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 632
Senast: Boj
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 993
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: ameo
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 056
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp