Tränare som klagar på sadlarna..

Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Precis. Det är en härlig känsla när man haft problem länge och sen helt plötsligt vänder det :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja det är helt otroligt underbart! Sådan häftig känsla när det blir sådan reaktion från hästens sida som är så positiv! :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Svängd rygg, kort anläggningsyta och bred över ryggen- låter som islandshäst! Har du sneglat på islandshästsadlar? Kanske att du kan kontakta en duktig islandshästryttare som är haj på det där med såna sadlar!

Men det är klart, en anläggningsyta på 30 cm, är ju rätt lite! Puh!

Lycka till!
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Tack för tipset. Men islandshästar har sällan eller aldrig en manke som är 20 cm hög. Så de sadlarna ligger på manken på honom de jag har haft chansen att prova. Islandshästsadlar är vad jag vet inte direkt kända för att ha jättemycket mankfrihet. Isisar har väl inte så mycket till manke heller va?? :D
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Nope, inte kända för sina höga mankar precis... :D

Men jag hade en albion NRK hemma till min häst. Det var grymt med mankfrihet i den- den kunde legat på ett kallblod eller så. Det var rejält, och nu menar jag rejält, utskuret för en enorm manke. Och kanalen var jättebred. Nu har jag en islänning med oproportionerligt lång rygg, typ tax, så sadeln är säkert för lång. Och väldigt rak. Men jag menar bara att det finns kanske en sadel till dig i denna kategori.

Engelska ponnysadlar? Vet inte hur svängda ryggar engelska robusta ponnier har... Men glutta du lite på islandshästsadlar. Gå in på forumet där- de är jätteduktiga! :love:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Har precis sålt min Star Trekk dressyrsadel. Den har funkat innan. Inte legat helt optimalt med funkat. Han har iafl inte känts hindrad av den.
Den hade jag till vi hittade hoppsadeln med bom. Men nu har hästen breddat sig så hemskt så från att haft ett järn 3 med pad kan han inte ha 5 utan. Den blir på tok för smal.
Finns nog ingen annan bomlös som kan funka då de ofta är för smala om de är uppbyggda och har koppjärn. För grejen är den att han är bred som tusan, har gigantiska bogmuskler som måste få plats och sedan en manke som är 2 dm hög. Så jag måste ha ordentligt med frihet för manken. Där styper alla bomlösa. :(

Det finns Sensation Ride. Inget koppjärn och en uppbyggd sadel.
Men då beror det på om manken är lång eller ej.
// Linda
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Har inte så mycket att tillägga i tråden mer än att många tränare vet på tok för lite om sadlar. Sen tycker jag att det skulle vara mycket intressant att se en bild på hästen, gärna både med och utan sadel. Alltid kan man lära sig något nytt! =)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Nope, inte kända för sina höga mankar precis... :D

Men jag hade en albion NRK hemma till min häst. Det var grymt med mankfrihet i den- den kunde legat på ett kallblod eller så. Det var rejält, och nu menar jag rejält, utskuret för en enorm manke. Och kanalen var jättebred. Nu har jag en islänning med oproportionerligt lång rygg, typ tax, så sadeln är säkert för lång. Och väldigt rak. Men jag menar bara att det finns kanske en sadel till dig i denna kategori.

Engelska ponnysadlar? Vet inte hur svängda ryggar engelska robusta ponnier har... Men glutta du lite på islandshästsadlar. Gå in på forumet där- de är jätteduktiga! :love:

Har tänkt tanken själv flera gånger. Men som hans er ut i ryggen just nu finns det bara 2 märken som kan tänkas passa.. :crazy:

Det finns Sensation Ride. Inget koppjärn och en uppbyggd sadel.
Men då beror det på om manken är lång eller ej.
// Linda

Manken är ju inte lång utan bara väldigt hög. Men jag tycker alla bomlösa ligger för nära manken. Iafl de jag provat. Har inte haft nån tillgång till en SR så jag kunnat prova en.

Har inte så mycket att tillägga i tråden mer än att många tränare vet på tok för lite om sadlar. Sen tycker jag att det skulle vara mycket intressant att se en bild på hästen, gärna både med och utan sadel. Alltid kan man lära sig något nytt! =)

Absolut! Är på jobbet nu. Lägger in bilder imorron när jag är hemma. :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Absolut! Är på jobbet nu. Lägger in bilder imorron när jag är hemma. :)

31683330.jpg

31706890.jpg


Manken från sidan
31706884.jpg


Här syns det lite hur han svänger ut ner mot bogmuskulaturen.
31706888.jpg


31706887.jpg


31706886.jpg


Eftersom jag har så olidligt tråkigt passade jag på att sno några bilder från dina tidigare trådar. Hoppas det inte gjorde nånting, du kan ju PM:a Mod att ta bort detta isånnafall ! :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Oh shit vilken manke och kort sadelläge :O

Men jag har också haft hästar med HÖGA mankar, 23 cm, som jag har haft bomlös sadel till.

Det har fungerat eftersom en bomlös sadel utan järn viker upp sej framför och bakom ryttaren då det inte blir något tryck i sadeln där.
Fast jag tror ändå inte att jag skulle testa det på DEN ryggen.... :O

Annars ser det ut att vara en riktigt läcker häst :D
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Herrejäklar vilken kort rygg och mount everest-manke :eek: Kan vi inte få en profilbild på hela hästen? Hade varit coolt att se proportionerna. Jag gillar verkligen hästar med kort rygg.

I övrigt kan jag bara säga att självklart ska du lita på din utprovare, din ET och ffa din häst framför tränarna!
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ooh Thank jooo :D Var fasen har jag gömt dem?? Satt och kollade igenom min pixbox men hittade dem inte :p Men de må ju ligga kvar eftersom de visas ;)

Ja så den ryggen är det alltså.

Bild med nuvarande sadeln:

31993843.jpg


Som ni ser så behöver han verkligen att sadeln släpper tidigt. Så jag tror på nåt sätt i min fantasi att det kanske egentligen är lite bra att den ''glappar'' när han arbetar i en djup form. Då går bakre delen av ryggen ännu friare..
Denna sadeln är väldigt kort och ändå så är det sååå nära gränsen för hur lång den kan vara.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Herrejäklar vilken kort rygg och mount everest-manke :eek: Kan vi inte få en profilbild på hela hästen? Hade varit coolt att se proportionerna. Jag gillar verkligen hästar med kort rygg.

I övrigt kan jag bara säga att självklart ska du lita på din utprovare, din ET och ffa din häst framför tränarna!

Mmm det är alltid kul med folks reaktioner på hans rygg :D:rofl: Alla tidigare sadelutprovare och folk som sett honom säger bara att jag ska glömma ridningen. Det finns INTE en sadel i världen som ligger på den ryggen. Så jag skulle ägna mig åt körning tydligen ;)

Här en en bild som faktiskt är tagen idag. :)
32383918.jpg


Tar regelbundet biler för att hålla koll på hur och om han utvecklas i kroppen. :D

Oh shit vilken manke och kort sadelläge :O

Men jag har också haft hästar med HÖGA mankar, 23 cm, som jag har haft bomlös sadel till.

Det har fungerat eftersom en bomlös sadel utan järn viker upp sej framför och bakom ryttaren då det inte blir något tryck i sadeln där.
Fast jag tror ändå inte att jag skulle testa det på DEN ryggen.... :O

Annars ser det ut att vara en riktigt läcker häst :D

Nä jag är rädd för att det ska trycka någonstans med en bomlös. ST'n var riktigt på gränsen och kan var aldrig lika fin i den som i hoppsadeln ovan. Så jag tror inte riktigt på bomlösa på hans rygg. Han verkar inte trivas optimalt i dem.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Måste medge att det är nog något av det märkligaste jag sett i proportions-väg :eek:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Det ser ut som om man tagit en framdel och en bakdel och sen skjutit in bakdelen i framdelen utan att ha någon mellandel emellan.... :eek::crazy:

Måste medge att det är nog något av det märkligaste jag sett i proportions-väg :eek:

Svarar båda.

Ja det ser ut som man tagit två olika hästar, kapat dem på mitten och glömt ryggen. Bara satt ihop dem.. :rofl: Han är ju skitful men en sjukt trevlig häst!
Som jag skrev innan så trodde ingen att han ens skulle kunna gå i en bra form med den exteriören. Han är ju som byggd för att släpa ryggen i backen och glömma bakbenen hemma. Men han är sjuuukt fin när han kommer i form och takten blir helt enorm! :love: Dressyrtränaren bara står och gapar. Det ska inte vara möjligt enligt henne. ;) Men det är inte utan jobb och han har det inte lätt. Det tar rätt bra på honom att jobba i korrekt form. Han blir snabbt trött. :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Kan tänka det. Vi hade ett gammalt nsv sto för massor med år sedan som hade den värsta ryggen jag någonsin sett, nästan. Oerhört svankryggig som bara blev värre med åren. Hon var dock oerhört lång med små taxben, men när hon väl kom igång hade hon aktion som en frieser :D

Har fortfarande kvar den gamla sadeln vi hade till henne, och jag vette tusan om man någonsin kommer få användning för den med tanke på hur svängd den är :D Är dock grymt skön att rida i så det är lite synd.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Och just av denna anledning blir det inte direkt lättare att hitta sadel som ska ligga 100% för ögat. För hästen verkar min nuvarande ligga väldigt bra bra fysiskt, men inte för ett människoöga.
Det finns liksom inte så mycket att lägga en sadel på om man säger så.. :angel:

Men jag måste medge att han gör det grymt bra som jobbar på som han gör. Vi började träna hoppning i början på januari och tränar nu banor på 90cm-1m på ruggigt bra sätt. Riktigt klipp i sprången och jobbar igenom bra i sprången. Det kan jag lova att INGEN trodde han någonsin skulle göra efter första hoppträningen i januari. Hopptränaren är lika förbluffad som dressyrtränaren. :) Min tappra kämpe. Ett hjärta av riktigt guld. Gör allt han kan och försöker ända in i det sista. Skallen gör nog allt på denna häst. :love:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Kan tänka det. Vi hade ett gammalt nsv sto för massor med år sedan som hade den värsta ryggen jag någonsin sett, nästan. Oerhört svankryggig som bara blev värre med åren. Hon var dock oerhört lång med små taxben, men när hon väl kom igång hade hon aktion som en frieser :D

Har fortfarande kvar den gamla sadeln vi hade till henne, och jag vette tusan om man någonsin kommer få användning för den med tanke på hur svängd den är :D Är dock grymt skön att rida i så det är lite synd.


Vad är det för sadel? Är den väldigt vid? Kanske till salu?? ;) Haha. Kan du inte fota den så jag får se. Är rätt bra för mig att se lite svängda sadlar och utöka kunskapsbanken då det inte direkt kryllar av dem.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Det vill till att de tycker att det är roligt. Tycker de inte det är kul spelar det ingen roll vad man gör. När man väl väckt motivationen hos dem att kämpa på brukar de ofta gå mycket lättare.

I huvudsak är det ju hästen man ska lyssna på, även om det för oss människor se ut som in i.... Vi är ju skolade och lärda att saker ska se ut på ett visst sätt, och när det avviker från det vi lärt oss anser vi det automatiskt vara fel, vilket gör att det skär sig lite i situationer som denna, när hästen uppenbarligen trivs bra med något som vi människor skulle klassa som felaktigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
627
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp