Tränare som klagar på sadlarna..

Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Så himla vid är den inte. Sadelutprovare ansåg den som normal mot vid och den är 16½" i sitsen, så den är ju relativt kort sas.

Ska prova lite olika sadlar på min vbl kille imorgon så kan passa på att lägga på den också och fota så syns det hur pass svängd den är.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja du har så rätt! Man måste väl bara lära sig att acceptera att det avviker från det ''normala''. Det ska ju som du säger se ut på ett speciellt sätt för att vara normalt.
Men som både min ET och sadelprovare säger så kan denna häst inte ha vad som ser normalt ut. Jag får nöja mig med det som inte skadar honom och leva med att en sadel kanske inte ligger 100%. Utan den sadel som skadar honom minst. Så det känns ju så rätt med denna sadel med tanke på hur fri han känns och hur fint han jobbar. Men man kommer alltid till den punkten när någon annan tycker att det går att få till det bättre.
Blir bara så ledsen när jag lagt ner hela min själ, allt min tid, alla pengar jag äger och verkligen varit helt bedrövad under tiden jag har försökt få hästen frisk och hitta en sadel som fungerar. Och sen kommer någon tränare och häver ur sig kommentarer som får mig att känna mig som en värdelös hästägare och att jag borde veta bättre, kämpa hårdare. De förstår inte allt arbete jag lagt ner. Det är så lätt att bara stå och säga gör si och så så blir det bättre.

Som en tränare. Hon sa att min sadel var totalt helt helt fel för min häst. Jag skulle prova en mycket rakare sadel med en kilpadd under för att lyfta den bak. Sånt får mig bara att gå sönder. De har inte lyssnat en sekund av allt jag berättat..
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Tycker det är trist att det tyvärr är så i hästbranschen, och säkert inom andra områden också. Så fort minsta lilla avviker är det fel fel fel och minsta avvikelse borde det vara spöstraff på.
Min förra häst var grymt svår att hitta sadel till då hon var rund som en öltunna, ingen manke och superrak. Slutade med att jag köpte den bredaste westernsadeln jag kunde hitta, och det var det enda som passade hyffsat och som hon gick bra med.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ja men fota gärna sadeln! Ska bli intressant att se. :) Vad är det för märke på den?

Ja det är så tråkigt att det faktiskt är den mentaliteten.. Framförallt är det jobbigt att få uppleva den när man verkligen försöker göra det man kan. vore annat om man sket i allt och bara la på tex en sadel man hittar på höskullen och nöjer sig med att bara ha en sadel. Hur den ligger struntar man i.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Det är en Strömbergs allround, svart.

Precis. Man känner sig nästan lite motarbetad.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Sadeln du har fungerar ju uppenbarligen eftersom hästen är hel och kan jobba.

Dock skulle jag ändå fundera över hur mkt den egentligen glappar?
Det skulle ju kunna vara så att just när du rider dressyr skulle det vara bättre med en rakare sadel, läs rakare inte spikrak och lång.

Så de kanske inte är helt ute och cyklar.. Hästen kanske skulle gå snäppet bättre med en något rakare sadel...

Enda sättet att ta reda på det är att prova...

Suck missade visst att det fanns några sidor till i tråden.. Är trött...
Jag är inte avis på din hästs rygg och sadelletande iaf :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Vilken mardröm att hitta sadel till :eek:
Jag tycker däremot att den sadeln du har idag verkar ligga bra, och jag tycker absolut inte den släpper för tidigt heller. Så bry dig inte om vad tränarna tycker, du har gjort helt rätt...

Och om du ska kolla på bomlösa längre fram ska du nog kolla på mjuka bomlösa som t.ex. Torsion. Risken är väldigt stor att ST och liknande stabila bomlösa blir för raka alternativt slår i manken. Torsions framvalv ger dock inget tryck på manken så länge du inte sitter mot/på det. (och man kan plocka ut pommeln och fylla med vadd om man vill).
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Det skulle ju kunna vara så att just när du rider dressyr skulle det vara bättre med en rakare sadel, läs rakare inte spikrak och lång.

Däremot om man ska vara realistisk har jag svårt att tro att man hittar en något rakare sadel till denna häst bara sådär. Förmodligen krävs det rätt mycket pengar och väntan (om det behövs specialbeställning) och frågan är om man inte ska vänta lite till så man är säker på att hästen kommer gå bättre med en rakare sadel. (dvs om hoppsadeln börjar glappa eller liknande, då är det ju dags)

Det är ju bättre att vänta tills hästen har blivit mer välmusklad och orkar bära sig, för på TS verkar det som att han inte orkar bära sig så bra ännu och då är det ju inte lönt att lägga 20 000 på en ny sadel som egentligen bara är bättre 5% av tiden som man rider för tränare...
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Sadeln du har fungerar ju uppenbarligen eftersom hästen är hel och kan jobba.

Dock skulle jag ändå fundera över hur mkt den egentligen glappar?
Det skulle ju kunna vara så att just när du rider dressyr skulle det vara bättre med en rakare sadel, läs rakare inte spikrak och lång.

Så de kanske inte är helt ute och cyklar.. Hästen kanske skulle gå snäppet bättre med en något rakare sadel...

Enda sättet att ta reda på det är att prova...

Suck missade visst att det fanns några sidor till i tråden.. Är trött...
Jag är inte avis på din hästs rygg och sadelletande iaf :)

Men grejen är den, som jag förklarat här och åter och åter igen får förklara för mina tränare som vägrar lyssna, att om jag lägger på en sadel som är liiiiiite rakare, så blir det ett 4 punktstryck under framridning. Dvs att den trycker lite på manken och framförallt på bakre delen av ryggen/länden. För en rakare sadel blir med automatik lite längre. Jag kan inte gå ner på en minde sadel än 17" för då hamnar jag på bakvalvet och då är det ju ingen mening för då trycker det baktill på ryggen iafl.
Om grejen är den med en rakare sadel som ger ett 4 punktstryck under framridningen (alltså egentligen bara skritten och början på traven tills han kommer igång) så blir han så spänd av trycket på länden att han aldrig kommer i en arbetsform. Han blir som en fiolsträng och kortar av steget så han går inte rida. Jag får huvudet i knät och frambenen fladdrar framför honom med bakbenen släpandes.

Så som det ser ut idag är det dem två grejerna jag får välja mellan. Men folk förstår inte att han inte kan börja jobba med en sadel som ligger illa när han går med sänkt rygg. För att han ska komma i form så krävs det att han är hundra procent avslappnad och nöjd när han inte går i form. Är han spänd och han får ont kan jag bara glömma formen. Då går han som att han är av på mitten. :(


Vilken mardröm att hitta sadel till :eek:
Jag tycker däremot att den sadeln du har idag verkar ligga bra, och jag tycker absolut inte den släpper för tidigt heller. Så bry dig inte om vad tränarna tycker, du har gjort helt rätt...

Och om du ska kolla på bomlösa längre fram ska du nog kolla på mjuka bomlösa som t.ex. Torsion. Risken är väldigt stor att ST och liknande stabila bomlösa blir för raka alternativt slår i manken. Torsions framvalv ger dock inget tryck på manken så länge du inte sitter mot/på det. (och man kan plocka ut pommeln och fylla med vadd om man vill).

Ja min ST var inte för rak men den började trycka på manken efter att han vuxit ur K5-järnet. Vidgade det till 110 grader som han behöver men då klarade han inte manken. :(

Sadeln ovan ligger perfekt när han går i fri form och i ''hopp''form. Då släpper den av alldeles perfekt och ligger an lika mycket hela vägen. Men när han går i en riktigt riktigt fin djup dressyrform så rätar han ryggen lite och då blir sadeln aningens för svängd och de börja glappa lite. Men det stör inte mig och det verkar inte störa hästen. Men jäklar var det stör tränarna ;)

Däremot om man ska vara realistisk har jag svårt att tro att man hittar en något rakare sadel till denna häst bara sådär. Förmodligen krävs det rätt mycket pengar och väntan (om det behövs specialbeställning) och frågan är om man inte ska vänta lite till så man är säker på att hästen kommer gå bättre med en rakare sadel. (dvs om hoppsadeln börjar glappa eller liknande, då är det ju dags)

Det är ju bättre att vänta tills hästen har blivit mer välmusklad och orkar bära sig, för på TS verkar det som att han inte orkar bära sig så bra ännu och då är det ju inte lönt att lägga 20 000 på en ny sadel som egentligen bara är bättre 5% av tiden som man rider för tränare...

Nä här håller jag med dig! Har redan lagt ut 25 000 på denna sadeln och kommer försöka fixa en dressyr nu i sommar. Men i början iafl så kommer dressyren vara lika svängd som hoppsadeln kanske ev någon enstaka procent rakare, men inte mycket!! Den skall fortf inte lägga sig i 4punktstryck när han får i fri form.

Hästen är under uppbyggnad fortfarande. Han har utvecklats enormt mycket sista månaderna och jobbar fantastiskt fint. Han bär sig bra och orkar jobba på rätt normalt nu. Men det kommer ta väldans tid att kunna börja kräva ännu mer av honom. Den här kroppen behöver nog tid på sig att stärkas och byggas om han ska ha en chans. För han har verkligen INTE lätt för sig!! Han är underbar som ens vill försöka och han gör verkligen allt han kan varje gång. :love: Men det är ju bara unghästridning på han idag. För att ens komma på tanken att börja plocka upp honom i formen krävs det en del mer arbete. :)

Men jag är helt säker på att får han vara frisk och jobbar såhär bra ett år till så kommer det nog vara en annan häst! Med tanke på hur mycket som hänt i ryggen och hela överlinjen på detta halvår kommer han nog bli ännu finare om han får träna på. Och då blir ju ett sadelbyte behövligt om han tänker lyfta ryggen lite till. :)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Jag är väl införstådd i ditt problem, då jag har kortryggad islänning med jobbigt sadelläge..

Men om du ska skaffa en dressyrsadel kan det vara värt att titta på ngn av alla de islandssadlar som finns numera.
Väldigt många är otroligt korta trots sätesstorlek på 17-17,5" och det finns gott om variationer på svängda/raka modeller..
Om man jämför hur lång en rakare traditionell dressyrsadel är med rakare islandssadlar så är det ofta stor skillnad i längd.
Min gamla arab med kort och svankrygg å mkt manke passade bra i en islandssadel som jag inte minns märket på..
Sjukt skön var den att rida i också.

Bara något du kan ha i baktanke i ditt sadelkrånglande :)

Men tills du väljer att skaffa ngn typ av dressyrsadel så stå på dig och rid i den sadel som hästen godkänner!
Det gör jag även om den går emot vissa "sadel -regler" men hästen går i den iaf och går inte uteslutande passgång som han gör med sadlar han inte gillar...

Ingen kan avgöra bättre än hästen vad han tycker är skönt på ryggen!
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Ang bomlösa så kanske masterback vore något? De tillverkar ju sadlarna själva och man kan därmed specialbeställa panelerna efter hur man själv vill ha dem.
De har inget framvalv så inget där kan ta emot.

Jag har själv tänkt ta en sådan som dressyrsadel till min dam som har både rejält hög och lång manke (men normallång rygg iaf!). Ekonomin ska bara stabilisera sig lite först ;)
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Kan bara konstatera att det där var den märkligaste häst jag någonsin sett :eek: Är det huvudet som är stort eller benen som är korta? Eller kanske bilden som luras... Men han var sådär charmigt konstig, unik på ett bra sätt liksom. Jag skulle gärna vilja se honom arbeta i form, det ser som sagt inte fysiskt möjligt ut...
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Det finns Sensation Ride. Inget koppjärn och en uppbyggd sadel.
Men då beror det på om manken är lång eller ej.
// Linda

Hej!

Fast tom dom anser ju att deras sadlar har en vidd-gräns. Min kan tex bara ha hybriden eftersom hon är så h-a bred.

/Lavinia
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Absolut, han kommer nog höja ryggen lite sen när han blir starkare, och då kommer det bli mycket lättare att hitta en sadel med.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Fotade vår väldigt svängda sadel idag, och som du ser, det är som en gungstol, och passar inte någonstans på min pluttpojke :D

Foto0152_small.jpg


Foto0153_small.jpg


Foto0154_small.jpg


Foto0157_small.jpg

(han står och vilar lite på ena benet här så därför ser det lite snett ut).
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Kan bara konstatera att det där var den märkligaste häst jag någonsin sett :eek: Är det huvudet som är stort eller benen som är korta? Eller kanske bilden som luras... Men han var sådär charmigt konstig, unik på ett bra sätt liksom. Jag skulle gärna vilja se honom arbeta i form, det ser som sagt inte fysiskt möjligt ut...

Bilden gör honom inte helt rättvisa heller ;) Han är inte riktigt såå ful i verkligheten. Han har inte alls stor huvud! Men ganska lång hals. Och han har suuuuuuperlånga bakben. Hittar inga transportskydd alls som passar:mad: Det är nog därför det kan vara så lätt att lämna bakbenen hemma i stallet ;) hihi..

Nä men faktiskt, han har börjar jobba superfint nu när han börjat orka med en stadig form. Och han känns helt underbar att rida. Och som jag skrivit tidigare, det är liksom ingen som tycker han ska gå att rida på och än mindre kunna gå i form :p Men han kan bli riktigt riktigt maffig när han kommer igång. De som ser honom ridas irl lägger ofta kommentarer från läktaren att han är jävligt snygg och ser så maffig ut. Så i arbete ser han nog inte lika wierd ut.. :rofl: Han lägger kroppsdelarna där de ska vara då tror jag för då ser han ganska normal ut :angel:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Men du dendär ser ju ut att vara i stuket med den han har idag! Kul. Sällan man ser så svängda sadlar. De finns ju knappt!! :cool:
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Precis. Detta är nog den mest svängda sadel jag sett någon gång, och då är det ingen ny sadel heller. Vi fick med den när vi köpte vår första häst, och det var 14-15 år sedan, och den var ju inte direkt ny när vi fick den, så skulle nog säga att den är bortåt 20 år gammal. Men enligt sadelexperten är den inte ens i behov av att stoppas om trots åldern.

Vi hade den till försäljning i en ridsportsffär för ett par år sedan men det var ingen som visade intresse, vilket nog kan vara förståeligt då det inte är så många som har så pass svängda ryggar på sina hästar, och de som har hästar med så mycket svank kanske inte rider dem så mycket heller. Tänker på gamla avelsston som börjar bli lite till åren osv.
 
Sv: Tränare som klagar på sadlarna..

Nää dom är fan sällsynta. Min är en gammal Cobra som hängt hos sadelprovaren i många många år. Sprojlans ny och har aldrig legat på en häst. Men han ville inte sälja sadeln då de här är så sällsynta med denna svängdhet på bommen. Och Cobra görs inte längre och det var hans stora sadelkärlek. Så han har suttit och ruvat på den väldigt länge.
Det enda han sa när jag pratade med honom var ''jag vet sadeln som kommer ligga bra på honom. Det är en sadel jag har sparat i många år och inte vill sälja. Men jag har inget val nu... Nu har den hittat sin häst'' :love: Så han tog den, rev isär hela sadeln och måttade om den efter min häst. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
627
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp