Frida02

Trådstartare
Hej:) varje gång jag har bett om tips om hur jag ska ut rida min ridtravare så har jag fått svaren "ta hjälp av tränare". Så nu ska jag skaffa en tränare, men jag skulle vilja vet hur mycket det kostar ungefär och om jag borde leta efter en som är van vid ridtravare eller en "vanlig"?
Tacksam för svar :bow:
 
Hej:) varje gång jag har bett om tips om hur jag ska ut rida min ridtravare så har jag fått svaren "ta hjälp av tränare". Så nu ska jag skaffa en tränare, men jag skulle vilja vet hur mycket det kostar ungefär och om jag borde leta efter en som är van vid ridtravare eller en "vanlig"?
Tacksam för svar :bow:

Vad det kostar är omöjligt att säga.

En utbildad som även är van vid travare skulle jag leta efter.
 
Hej:) varje gång jag har bett om tips om hur jag ska ut rida min ridtravare så har jag fått svaren "ta hjälp av tränare". Så nu ska jag skaffa en tränare, men jag skulle vilja vet hur mycket det kostar ungefär och om jag borde leta efter en som är van vid ridtravare eller en "vanlig"?
Tacksam för svar :bow:

Det rådet beror väl på att det är väldigt svårt att ge råd via skrift utan att ha sett varken dig eller hästen.
En tränare kostar från 200kr/30 minuter och uppåt, kan man väl säga. Jag tycker att du i första hand ska hitta en UTBILDAD tränare. Har denna sedan erfarenhet av travare är det ju ett stort plus. Men å andra sidan en häst är en häst och grunderna i ridning är den samma oavsett.
 
Hej:) varje gång jag har bett om tips om hur jag ska ut rida min ridtravare så har jag fått svaren "ta hjälp av tränare". Så nu ska jag skaffa en tränare, men jag skulle vilja vet hur mycket det kostar ungefär och om jag borde leta efter en som är van vid ridtravare eller en "vanlig"?
Tacksam för svar :bow:


Kostnaden beror på vart du bor, och om du måste betala milavgift för att tränaren ska köra ut till dig. Det är alltid bra om du kan dela med någon annan i stallet.

Jag betalar 400 kr för 45 min, för min vanliga som är B-tränare.
 
Sällar mig till kören: kostnaden är svårt att uttala sig om. Men 200kr och uppåt per lektion får man nog räkna med.

Ridtravarvan eller inte beror nog på disciplin och allmän vana.
En del renodlade dressyrtränare är inte så förtjusta i travarna och kanske inte kan deras speciella förutsättningar så om varken du eller hästen är skolad, skulle jag föreslå en kunnig tränare (inom valfri disciplin) med kunskaper om travarnas specifika förutsättningar.
 
Det kan kanske tyckas dyrt med flera hundra för typ 30 min men jämfört med en lektion på ridskola är det billigt. Du är ensam eller med kanske en kompis. På ridskola är man kanske 10 elever samtidigt.
 
Leta reda på en med bra utbildning. Grundridning är detsamma på alla hästar, oavsett ras eller förutsättningar. Jag vet en tysk beridare med internationell tävlingserfarenhet som har allt möjligt bland sina elever, även ridtravare. Det höjs inte på ögonbrynen för det och det tycker jag inte att en professionell tränare ska göra. Det viktiga är att ekipaget vill utvecklas.

Jag betalar alltifrån 300 kr/45 min till 600 kr/30 min för de jag rider för. Alla är utbildade men på olika nivå, dock lägst ridlärare.
Räkna bort skatt och resa på det så blir det inte jättemkt pengar kvar i timpenning. Värt att tänka på om man tycker det är dyrt. Det är inte gratis att ha häst, eller att utbilda sig till ridlärare/tränare heller.
 
Jag åker till mina utbildade och meriterade tränare och betalar 300kr för 30min till den ena och 700kr för 60min till den andra.
 
Jag tipsar om att åka o titta på träningar för att hitta vad du söker! Är du inte så van så fortsätt försök titta på träningar både för din egen efter att du hittat en och andra tränare. Om man verkligen lyssnar på vad de säger o lyssnar på lite olika ekipge för samma tränare så brukar man få ett hum om vad tränarens röda tråd är o om dennes tänk överensstämmer med ditt tänk. De som ofta/hela tiden går tillbaka till grunder, hjälpgivning, sits, enklare övergångar och verkar få ekipagen harmoniska är värda att testa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 329
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 109
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Grazing
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp