Bukefalos 28 år!

Träning av skör häst

B

Blomman

Har en 4-årig travare som har en känning i böjsenan på ena frambenet, han ömmar vissa dagar och den är lite gallig men inte jämt utan ibland är den jätte fin utan gallor och utan att han ömmar så den är lite konstig. Han lyckades tyvärr träffa böjsenan när han sprang och lekte i hagen.. Men vad jag undrar är om det finns någon här på forumet som har någon kännedom om böjseneskador och hur man kan träna såna hästar??
Finns det något specifikt träningsmetod? Backe, rakbana,rundbana, skog eller ridning? Finns det några skydd man kan sätta som skydd och stöd?

Tacksam för svar!
 
Sv: Träning av skör häst

Är den diagnostiserad?
Back on track tycker jag är lämpligt och träning ( skritt) på hårt underlag...om den brallar i hagen bör du nog ha nån form av bandage på den , men inget som blir för varmt så det bränner..sen beror det ju lite på statusen på skadan och hur färsk den är...men den verkar ju färsk eftersom den ömmar och då är det bara skritt som gäller .
 
Sv: Träning av skör häst

Har en 4-årig travare som har en känning i böjsenan på ena frambenet, han ömmar vissa dagar och den är lite gallig
En sena som är gallig?
men inte jämt utan ibland är den jätte fin utan gallor och utan att han ömmar så den är lite konstig.
Ett klart fall för en veterinär.
Han lyckades tyvärr träffa böjsenan när han sprang och lekte i hagen..
En senskada som uppkommit genom yttre våld har oftast mycket bättre prognos än den som uppkommer genom överansträngning.
Men vad jag undrar är om det finns någon här på forumet som har någon kännedom om böjseneskador och hur man kan träna såna hästar??
Jag har tränat många hästar som fått en "böjsena", men bara när en veterinär först sagt sitt.
Vi låter först hästen stå i box i någon vecka med zinkabandage, sen skritt i vagen någon vecka, sen om det är möjligt så får hästen gå ute dygnet runt och skrittas varje dag. När veterinären kollat igen efter 3-4 veckor börjar vi trava, sen är det vanlig motionsträning som gäller fram tills skadan är läkt. Mycke utevistelse. När skadan är läkt så börjar försiktig uppträning och nog koll på senan. Från skada till start...mellan 6-10 månader beroende på hur allvarlig skadan var.
gulan
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 504
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp