"träning" av unga hästar

Jag har jobbat med både halvblod och fullblod. Fullbloden tränas ju av förklarliga skäl tidigare. Halvbloden kom som sagt var in och fodrades under den första vintern. Då bands de upp under fodring. Ingen direkt mer hantering än det. Det var ingen större skillnad vid inridning av dessa än vid inridning av 1½ års fullblod.
Såg mer skillnad på de föl som var födda tidigt på året och stod på box en längre tid mot de som föddes sent och gick ut på bete i princip direkt. Fölen som stått inne var inte förvånande lättare att hantera vid avvänjning än de som gått ut på en gång.
 
Du har alltså ingen som helst referenser, runt det du pratar om?

För den påstådda forskningen finns inte.

Här har du referenser angående detta. Denna forskning finns!

Referenser:
Lansade, L., Bertrande, M. & Bouissou, M.F. 2005. Effects of neonatal handling on subsequent manageability, reactivity and learning ability of foals. Applied Anial Behaviour Science 92, s. 143-158.

Mal, M.E. & McCall, C.A. 1996. The influence of handling during different ages on a halter training test in foals. Applied Animal Bahaviour Science 50, s.115-120.

Henry, S., Hemery, D., Richard, M.A. & Hausberger, M. 2005. Human-mare relationships and behaviour of foals toward humans. Applied Animal Behaviour Science 93, s. 341-362.


Taget från denna artikel på Hippson https://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/hur-ska-fol-hanteras.htm
 
Du har alltså ingen som helst referenser, runt det du pratar om?

För den påstådda forskningen finns inte.

Ridhästar ÄR relaterat till körning.

Ett bra sätt att skapa duktiga ridhästar, är att köra in dem.

Att sedan travinkörning, skolinkörning (mest lämpat för ridhästar), och bruksinkörning har vissa smakskillnader under genomförandet är en annan femma, det är finliret, inte principen.

Bara för att jag inte har tid att leta upp så menar du att jag ljuger? Känns väl sådär.
De flesta ridhästar körs inte in, troligen för att många saknar kunskapen och jag tycker det vore förödande om folk som öht inte kan körning ska hålla på med sånt de inte behärskar. Jag tror det skapar större problem än vad det gynnar ridhästarna.
 
Jag skulle vilja vända lite på diskussionen ett ögonblick:

Ni som förespråkar att man "inte ska göra mer än vardagshantering", under låt säga, hästens första tre år, varför det?

Vad är vitsen med att vänta på att hästen blir stor i kroppen och i knoppen, innan man försöker lära den något?

Man väntar ju inte till ett-årsåldern innan man börjar uppfostra en hund.

Unga hästar är väldigt formbara, och lär sig väldigt snabbt. Den tid som går för att "förklara" hur man gör är oftast oerhört mycket kortare, när man jobbar med en 1,5-åring, jämfört med en 3-4 åring.
Jag tror att vi i praktiken gör ganska lika och egentligen är överens, men att vi inte har samma erfarenheter och därför tolkar t ex begreppen "vardagshantering" och "träning av unghästar" olika.

Det inlägg där du beskrev vad du faktiskt gör med dina hästar höll jag med dig till 100%. Jag tror att om jag skulle se din hästhållning/hantering i verkligheten skulle jag tycka du var väldigt vettig. Du nämnde t ex korta pass på ca 15 minuter... det jag pratar om är de som håller på i pass om 30 min - 2h med sina 1-åringar, 2-åringar för att de tror att man måste hantera dem så för annars blir de farliga som vuxna.

Jag har uppenbarligen andra erfarenheter och sett andra typer av hästar, hanterade av okunnigare människor skulle jag gissa, och har sett vilken skada överhantering kan göra när det görs av ovana människor.
 
De flesta ridhästar körs inte in, troligen för att många saknar kunskapen och jag tycker det vore förödande om folk som öht inte kan körning ska hålla på med sånt de inte behärskar. Jag tror det skapar större problem än vad det gynnar ridhästarna.
@skogaliten Det här är anledningen till att jag inte körde in min unghäst - jag vet inte hur! Och hade inte ekonomin att få hjälp just då. Annars hade jag tyckt det varit en STRÅLANDE idé att få honom inkörd som tvååring.

Tror @warg låter köra in sina unghästar, om jag inte minns fel? Oavsett om de ska bli rid- eller körhästar.
 
Jag skulle vilja vända lite på diskussionen ett ögonblick:

Ni som förespråkar att man "inte ska göra mer än vardagshantering", under låt säga, hästens första tre år, varför det?

Vad är vitsen med att vänta på att hästen blir stor i kroppen och i knoppen, innan man försöker lära den något?

Man väntar ju inte till ett-årsåldern innan man börjar uppfostra en hund.

Unga hästar är väldigt formbara, och lär sig väldigt snabbt. Den tid som går för att "förklara" hur man gör är oftast oerhört mycket kortare, när man jobbar med en 1,5-åring, jämfört med en 3-4 åring.

Vem har pratat om att inte göra ett dugg förrän de är 3-4 år? Inte någon mer än du då.

Vem har pratat om att inte försöka lära dom nånting? Man lär dom just det som de behöver kunna. Typ stå uppbundna och gå i snöre.


Du läser allt så otroligt svartvitt.
 
@skogaliten Det här är anledningen till att jag inte körde in min unghäst - jag vet inte hur! Och hade inte ekonomin att få hjälp just då. Annars hade jag tyckt det varit en STRÅLANDE idé att få honom inkörd som tvååring.

Tror @warg låter köra in sina unghästar, om jag inte minns fel? Oavsett om de ska bli rid- eller körhästar.
Ja, det stämmer. Våra dressyrstammade hästar körs in av proffs som tvååringar, det är en så bra grundutbildning för dem och gör inridningen okomplicerad. Dessutom gjorde det att en som inte riktigt trivdes med att ha dressyr som jobb blev tävlingshäst i körning - och gör det hur bra som helst!
 
Jag har lagt upp det och kommer lägga upp det så här.

Föl, gå i grimma och grimmskaft, borstade och klia över allt, lyfta hovar.

1år, som föl men med högre krav och när våren kommer så lägga till handhäst, tömköra ute och bli tävlings finna, inte allt på samma gång utan har hela året på mig.

2år, sadel för första gången, köras in om den är lämplig för det, vänja vid bett (efter eventuella vargtänder är borta) och sitta in om den är mogen för det.
 
Jag förvånas alltid över hur det behöver tränas på så mycket. Tränas på att lastas tex, man lastar unghästen när det finns ett behov. Varför förutsätta att det inte går och ska strula? Vi har kört våra som föl med modern, när de som 1-2åringar ska åka får de göra det med en kompis. Vi lastar och kör till nåt roligt, tex galoppera lös i ridhus isig vinter så det inte bara är till veterinären. Men vi står aldrig i en timme och tränar.

Att jag inte kört in min unghäst handlar om tid och pengar. Tömkörning räckte gott.
 
Jag förvånas alltid över hur det behöver tränas på så mycket. Tränas på att lastas tex, man lastar unghästen när det finns ett behov. Varför förutsätta att det inte går och ska strula?
För att det är bättre än att förutsätta att det skall gå problemfritt, och riskera att bli varse motsatsen vid ett dåligt tillfälle? Lastning är en bit där jag tycker att det är en bra idé att jobba litet proaktivt. Man vill inte stå där i ett läge när man verkligen behöver lasta och inse att man hade behövt träna på det för ett tag sedan.
 
Jag har skrivit fel i mitt tidigare inlägg, som åring var det inga andra krav än att gå att leda till och från hagen, stå i gången, lyfta på hovarna och verkas. Hennes andra år, på hösten som ettåring, började jag och ex att leda runt henne med gjord och tömmar, på våren/försommaren som tvååring blev hon inkörd och våren hon fyllde tre så reds hon in.

Ingen daglig "träning" och inga långa pass. Risken som jag ser med en överhanterad unghäst är att den blir "skoltrött" och kan börja tjafsa, då går det nog fort för den att fatta att den är starkare och tappar respekten för den som hanterar den.

Min första häst hade som tvååring tagit över helt hos dåvarande ägare, åkte på "uppfostring" fram och tillbaka där hon kom ifrån och vid fyra skulle hon gå till slakt då hon var "dum i huvudet" och då köptes hon loss. En underbar häst som jag fortfarande sörjer 30 år senare, misshandlad och missförstådd men en otroligt snäll häst som dog som 11-åring efter ett benbrott i hagen. :cry: :heart
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja vända lite på diskussionen ett ögonblick:

Ni som förespråkar att man "inte ska göra mer än vardagshantering", under låt säga, hästens första tre år, varför det?

Vad är vitsen med att vänta på att hästen blir stor i kroppen och i knoppen, innan man försöker lära den något?

Man väntar ju inte till ett-årsåldern innan man börjar uppfostra en hund.

Unga hästar är väldigt formbara, och lär sig väldigt snabbt. Den tid som går för att "förklara" hur man gör är oftast oerhört mycket kortare, när man jobbar med en 1,5-åring, jämfört med en 3-4 åring.

En hund växer upp snabbare och som en familjemedlem och är dessutom ett rovdjur. Det är svårt att jämföra rakt av. Jag har aldrig hört talas om några "lösdrifter" för hundar att jämföra med.
 
Mina unghästar hanteras väldigt lite. De går i flock och fostras av andra hästar.

Mina kan gå i snöre, de kan lyfta på fötter, acceptera att man tar överallt och stå uppbundna från tidig ålder (där dom bor nu) - mer behöver de inte kunna förrän de börjar i skolan som 2.5 åring. Nån enstaka kan om tiden finns få åka på löshoppning tidigare än så. Jag vet inte vad mer som de ska tränas eller förberedas med?
Amen på detta!
Ser själv i rasgruppen för ”min” ras att folk har dille på att ”vänja” unghästar så unga som 7 månader vid allt möjligt märkligt. Jag har personligen inte varit med om en shettis som inte klarar av att ha täcke eller sele på sig först vid vuxen ålder 🙄 Vissa aktiverar även sina ettåringar med lättare tömkörning, longering osv. Misstänker att dessa shettisar blir mest avtrubbade som vuxna.
 
Jag förvånas alltid över hur det behöver tränas på så mycket. Tränas på att lastas tex, man lastar unghästen när det finns ett behov. Varför förutsätta att det inte går och ska strula? Vi har kört våra som föl med modern, när de som 1-2åringar ska åka får de göra det med en kompis. Vi lastar och kör till nåt roligt, tex galoppera lös i ridhus isig vinter så det inte bara är till veterinären. Men vi står aldrig i en timme och tränar.

Att jag inte kört in min unghäst handlar om tid och pengar. Tömkörning räckte gott.

Jag (eller snarare min stallägare) lasttränade min unghäst (som tvååring). Ut ur lösdriften, in i transporten, få lite godis, ut ur transporten, och in i hagen igen. Från intag till utsläpp tog det kanske 5-10 minuter. Ibland kanske en hel kvart!

Men om man kan göra som du gör så verkar det absolut onödigt att lastträna utöver det.
 
Och jag kan dra några exempel på precis motsatta resultat. :)

Helt ohanterad, nej, det är inte så himla kul om man inte har kunskapen och förutsättningarna för att ta emot en sådan, men har man det är de oftast inga större problem heller. Dock har vi inte diskuterat i princip helt ohanterade hästar i tråden. Det finns ju ett mellanting mellan de två unghästarna i ditt exempel.

Jag tror att om du bara "umgåtts" hälften så mycket med "ditt" föl hade hon blivit precis lika trevlig ändå. Sedan tycker vi som människor att det är mysigt och roligt att umgås med fölen och göra sådant som du ovan nämnde, men det betyder inte att det behövs för att få en välhanterad häst.

Borsta, lyfta fötter, leda i grimskaft, röra överallt (inkl öron) - allt det kan man göra på 5 min om dan (eller till och med 5-15 min varannan vecka!) och ÄNDÅ få supertrevliga hästar.
Självklart finns det exempel åt olika håll, jag har hållit på med ett gäng unghästar och föl, men just det fölet hanterade jag dagligen från födseln och tycker att resultatet blev väldigt bra! Detta är typ 15 år sen nu, så jag har glömt mycket, men jag tror inte vi höll på mycket längre än 5-10 minuter om dagen. Och inte i träningssyfte, utan jag umgicks mycket med hästarna i hagen då. Har någon bild när jag tog in dom i stallgången också, men mer än så gjorde vi nog inte.

Hon hade, som du skrev, säkert blivit lika trevlig med mycket mindre hantering också. Men jag menade det som motvikt till de som inte "tränar" sina unghästar "alls", för dom ska få "vara häst" länge, så väljer jag "min" metod. Hur andra väljer att göra är upp till dom!
 
Självklart finns det exempel åt olika håll, jag har hållit på med ett gäng unghästar och föl, men just det fölet hanterade jag dagligen från födseln och tycker att resultatet blev väldigt bra! Detta är typ 15 år sen nu, så jag har glömt mycket, men jag tror inte vi höll på mycket längre än 5-10 minuter om dagen. Och inte i träningssyfte, utan jag umgicks mycket med hästarna i hagen då. Har någon bild när jag tog in dom i stallgången också, men mer än så gjorde vi nog inte.

Hon hade, som du skrev, säkert blivit lika trevlig med mycket mindre hantering också. Men jag menade det som motvikt till de som inte "tränar" sina unghästar "alls", för dom ska få "vara häst" länge, så väljer jag "min" metod. Hur andra väljer att göra är upp till dom!
Jag tror att de som "inte tränar sina unghästar alls" egentligen gör ungefär som du, fast kanske inte varje dag.

Men det kommer ju trådar både på Facebook och ibland Buke om folk som inte vill låta sina unghästar gå på lösdrift/få mycket utevistelse för "då kan jag inte hantera den varje dag och skapa starka band", eller "jag vill träna min unghäst varje dag så att den blir lätthanterlig" och tycker det är viktigare än att de får röra sig fritt i flock och lära sig hästspråk.

Forskningen är väldigt tydlig när det kommer till vikten av rörelse och samspel med andra hästar, och om hur skadligt det är för unghästar att stå på box och gå i små, platta hagar. ÄNDÅ väljer många det framför att ge hästen en sportslig chans att bli en frisk och stark flockmedlem som kan prata hästiska ordentligt.

När det är helt onödigt. Det SPELAR INGEN ROLL om du borstar och grejar varje dag eller en gång i veckan. När hästen är vuxen blir det samma resultat, så länge du gör det på rätt sätt.

Jag tycker att många i den här tråden som verkar förespråka "mycket träning" inte på långa vägar gör så mycket träning som de tror. Nu när du t ex förtydligade tyckte jag det blev rätt normalt - om än "onödigt" så till vida att jag tror att hon hade blivit trevlig även med varannandags-träning eller en-gång-i-veckan-träning. :) Ditt upplägg låter dock fortfarande inom ramarna för det vettiga, i mina ögon.

Det blir säkert missförstånd åt andra hållet också, vi som förespråkar "hands off" gör säkert mer "träning" än vad vi får det att låta som.
 
En nyfiken fundering...

Jag läste nyss i en tråd om att man inte ska träna så mycket med unga hästar, utan att det räcker att man är med dem cirka en gång i veckan. Det låter konstigt för mig. Jag tycker ju att det borde vara bra att hantera sin unga häst varje dag. Hästen ska väl inte ridas in förrän den är minst 3 år (vet inte från vilken ålder det är lämpligt att köra in).

Hur kan det vara fel att hantera hästen mycket och förbereda den för "seriösare" träning senare i livet? :) Jag är verkligen nyfiken, för jag har alltid trott att det är bättre att börja tidigare än sent. Har jag bara missförstått kanske?

Det är inte fel att ha daglig hantering typ ut och in från hagen, men det behövs inte pysslas så mycket varje dag. Pyssel lite då o då, lyfta fötter är bra så hovslagaren slipper rodeo och led den lite. Samt lära den stå uppbunden mycket mer behöver inte den unga hästen :)
 
Det är jag med på! Jag skulle gärna fått min häst inkörd som tvååring.

Men 6-månaders föl till runt tvåårsåldern, vad behöver göras utöver vardagshanteringen? Lastträna kan ju vara en bra idé kanske.

Jag tycker det verkar vara ganska vanligt med folk som lägger sadel på sina åttamånaders flera gånger i veckan, börjar tömköra 2-5 dagar i veckan innan hästen är 1 år, longerar 9-månadersföl med motiveringen "ju tidigare desto bättre" osv. Går långa promenader med sina fyramånadersföl så att de ska "lära sig vara ifrån mamma".

Allt sådant anser jag vara av direkt ondo och om det inte skadar har det heller ingen direkt positiv påverkan. Det är bara plus-minus-noll i slutändan.

Jag känner inte en enda hästmänniska som gjort det du nämner ovan
 
För den påstådda forskningen finns inte

Jo det gör den och det finns ännu mer forskning än det folk i tråden hjälpsamt lite snabbt letat upp. Att folk inte alltid orkar/Ids vara bibliotek/forskningsförmedlare för att legitimera sina referat till att det finns forskning /är etablerat känt osv har jag full förståelse för.

Tillägg :
Jag kan också ibland irritera mig på när ”forskningsresultat” redovisas i tid och otid av diverse människor som själva kan misstänkas inte själva ha så mycket koll/erf/insikt osv.

I just det här ämnet, och i tråden känner jag snarare tvärtom att väldigt många folk som svarar är både kunniga, erfarna och insatta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 699
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp