"träning" av unga hästar

Jag var tvungen att gå ur en facebook grupp för folk skrev så dumma saker och gjorde just sånt som @Stereo nämner - typ longera 9 månaders eller ha sadel på 8 månaders och träns innan de ens var 1. Och ledträna till förbannelse och fan och hans moster tills mitt blodtryck blev vilt och jag insåg att det inte var bra för mig

Var det ”hästforum” ? Eller ngt liknande den hette . Den var ju poppis ett tag men jag var tvungen jag med att sluta följa för man blev ju typ knäpp av att ens läsa 😳😅
 
Var det ”hästforum” ? Eller ngt liknande den hette . Den var ju poppis ett tag men jag var tvungen jag med att sluta följa för man blev ju typ knäpp av att ens läsa 😳😅

Nej det var en annan grupp - typ vi med föl födda 2016 eller så. Jag blev helt matt. Folk blev helt rabiata när de inte fick "rätt" svar på sina frågor
 
Var det ”hästforum” ? Eller ngt liknande den hette . Den var ju poppis ett tag men jag var tvungen jag med att sluta följa för man blev ju typ knäpp av att ens läsa 😳😅

Jag var med i samma, man blev nästan gråtfärdig över vad okunnigheten utsatte föl för.
 
För att det är bättre än att förutsätta att det skall gå problemfritt, och riskera att bli varse motsatsen vid ett dåligt tillfälle? Lastning är en bit där jag tycker att det är en bra idé att jobba litet proaktivt. Man vill inte stå där i ett läge när man verkligen behöver lasta och inse att man hade behövt träna på det för ett tag sedan.

Jag har aldrig upplevt att man behöver träna om man gör det rätt och av ett syfte. Det är inte märkligare än att gå in i ett stall för de flesta. Det är vi människor som komplicerar det.
 
Jag har jättesvårt att se att ett föl på 9 månader skulle ta skada av att få ha träns eller läras longering. Jag har alltid fått skit här för att jag har gjort mkt med mina unghästar, och fått hur många varningar som helst att de kommer bli svåra att hantera i framtiden och inte ha respekt för folk osv osv.

Än så länge har det inte hänt. Alla mina har växt upp till lätthanterade och trygga individer.

Jag vill dock påpeka att det är skillnad på att lära dem longering (något som tar typ 1 minut som mest) och att ställa sig och faktiskt longera. Att jag lägger på en lätt sadel på en årings rygg i 30 sekunder är inget den tar skada av. Det handlar om hur man gör saker och ting, inte vad man faktiskt gör.

Med det sagt så jo, för många är det nog bäst att inte hantera de små för mkt. Vet man inte hur man ska göra det, eller ställer sig och tränar den i 30 min så är man fel ute. Men jag ser i princip varje grejj som träning.

Visst kan det fungera lika bra att att bara låta dem gå i en hage, men där tycker jag att man gör som man vill faktiskt. Och jag tror absolut att man kan träna de små, så länge man gör det väldigt kort tid och fokuserar på det positiva och att man har roligt ihop.
 
Fast varför ska man göra saker flera dagar i veckan om de redan kan det?

Nu snor jag din fråga lite lösryckt här...

Vissa saker gör jag flera gånger i veckan med mina små även om de redan kan det, hovkratsning och visitering.
Jag vill veta om de har slagit sig någonstans, eventuella sår eller överben på gång.
Jag vill ha koll på hovarna, att det inte fastnat någon sten, ev hovröta. (plus att hovslagaren uppskattar det)

Många mindre sår behöver knappast någon mer behandling än att de spolas av med vatten i spolspiltan, men jag gillar att ha koll på sådana saker så det inte blir värre än nödvändigt.

Detta kallar jag inte träning det kallar jag nödvändig hantering.

Gillar inte heller de som ska träna sina unghästar i vardagshantering/nödvändig hantering det räcker med det som blir ändå. Eventuellt att man kanske ska vara säker på att det går att lasta och köra om det skulle bli nödvändigt - men det har funkat för mig alla gånger ändå, utan träning. Men jag har också möjlighet att ta med en äldre häst som sällskap, vid behov (ca 2 ggr av 10).
 
@kimmis87

Fattar inte parallellen .

Ser inte vikt/nytta att träna på att ha träns vid 9 mån ålder öht. Eller longeras.
Att dina blivit fina ändå har ju inget med helheten att göra att det är rätt onödigt (och ibland blir för mycket/fel) för att få en fin okomplicerad ungäst att rida in .
 
Senast ändrad:
@kimmis87

Fattar inte parallellen .

Ser inte vikt/nytta att träna på att ha träns vid 9 mån ålder öht. Eller longeras.
Att dina blivit fina ändå har ju inget med helheten att göra att det är rätt onödigt (och ibland blir för mycket/fel) för att få en fin okomplicerad ungäst att rida in .
Parallellen är att flera här har sagt om och om igen att jag minsann kommer se, hästarna kommer bli svåra, hästarna kommer bli si och så osv osv när jag hanterar dem så mkt som jag gör.

Hittills har det inte hänt. De som har varit svårast att hantera och rida in är de som inte har hanterats istället. Fille tömkördes första gången när han var 2-3 månader gammal. Då med ett grimskaft i vardera sida av grimman, ungefär kanske 20 meter totalt. På de metrarna lärde han sig svänga och stanna.

Jag fortsätter göra som jag gör eftersom det uppenbarligen fungerar. Jag tror nämligen inte att mina har blivit fina "ändå", utan att de faktiskt har blivit så trygga och bra för att jag har gjort saker med dem tidigt. Sen måste man som sagt anpassa träningen efter åldern, och precis som med alla barn så leks det fram på ett positivt sätt.
 
Jag fortsätter göra som jag gör eftersom det uppenbarligen fungerar. Jag tror nämligen inte att mina har blivit fina "ändå", utan att de faktiskt har blivit så trygga och bra för att jag har gjort saker med dem tidigt. Sen måste man som sagt anpassa träningen efter åldern, och precis som med alla barn så leks det fram på ett positivt sätt.
Kanske inte fina "ändå" eller "trots" men om du har hästkunskapen och timingen - vilket du uppenbarligen har - att göra rätt med fölen tror jag bestämt att de hade blivit lika fina och trygga om du gjort samma sak senare. Det finns ju sååå många fina, trygga hästar som man INTE har gjort det där med.

Att många protesterar mot att göra mycket med föl och unghästar är ju för att 1. de är unga och blir trötta fort, 2. de lär sig så himla fort och har man inte rätt timing och kunskap lär de sig lika fort fel och 3. folk överlag har så dålig hästkunskap!

Ffa det sista. Det är bättre på populationsnivå att låta fölen och unghästarna vara just föl och unghästar, speciellt när "man" (jag och andra i tråden) ser så oerhört mycket heltokiga saker som görs, både med unghästar och vuxna hästar.

Jag tycker det är farligt att förespråka att man kan eller ska göra mycket med fölen när det KAN gå så himla fel om människan inte har tillräcklig timing eller kunskap.

De som har varit svårast att hantera och rida in är de som inte har hanterats istället
Och jag tycker de är mycket lättare... om man har rätt förutsättningar.
 
Kanske inte fina "ändå" eller "trots" men om du har hästkunskapen och timingen - vilket du uppenbarligen har - att göra rätt med fölen tror jag bestämt att de hade blivit lika fina och trygga om du gjort samma sak senare. Det finns ju sååå många fina, trygga hästar som man INTE har gjort det där med.

Att många protesterar mot att göra mycket med föl och unghästar är ju för att 1. de är unga och blir trötta fort, 2. de lär sig så himla fort och har man inte rätt timing och kunskap lär de sig lika fort fel och 3. folk överlag har så dålig hästkunskap!

Ffa det sista. Det är bättre på populationsnivå att låta fölen och unghästarna vara just föl och unghästar, speciellt när "man" (jag och andra i tråden) ser så oerhört mycket heltokiga saker som görs, både med unghästar och vuxna hästar.

Jag tycker det är farligt att förespråka att man kan eller ska göra mycket med fölen när det KAN gå så himla fel om människan inte har tillräcklig timing eller kunskap.


Och jag tycker de är mycket lättare... om man har rätt förutsättningar.
Jo absolut, jag håller med dig. Det var ju därför jag skrev att det inte spelar så stor roll vad man gör med dem, det viktiga är hur man gör det man faktiskt gör.

Så det handlar egentligen inte om överhantering (om man inte håller på länge såklart) utan om felhantering. Och jag håller absolut med om att gemene man har alldeles för lite hästkunskap.

Jag har en fölunge nu som jag har valt att hantera väldigt lite. Anledningen är att hon är ULTRAsmart, känslig, otroligt kvick och ibland gärna hittar på egna saker. Med henne är risken större att jag gör fel och det sedan blir konsekvenser av det. Jag hoppas att hon ska bli mer samarbetsvillig när hon blir äldre, blir hon inte det så kommer hon verkligen vara något att sätta tänderna i! Men jag är inte så orolig egentligen, hon är samarbetsvillig idag, så länge det är roligt. Men småttingar tröttnar ju så fort.
 
Jag blir som vanligt smått allergisk när man kallar felhanterade hästar "överhanterade". Det är en helvetes skillnad!

Sen anser även jag att man inte behöver göra så mkt. Men kan man det så gör man ingen skada och hästen blir inte överhanterad. Grejen är ju främst att folk har rätt dålig koll på vad de gör. De är otydliga, inkonsekventa och ofta också för okunniga. Sen drar man av det slutsatsen att människor förstör hästarna och hästarna själva ska fostra varann.
Det handlar om att de flesta är för kassa och inte enbart om att vi inte är hästar.

Det går tex att nappa hästar utan att de blir gränslösa. Men det går också att få dem gränslösa och farliga om man gör det fel.
Det går att greja dagligen med föl/unghästar utan att de blir "överhanterade/felhanterade".
 
Nu håller jag på med islandshästar, så det skiljer sig uppenbarligen en hel del..

Standard, och "normen", är att skicka iväg fölen/unghästarna till stor flock. Hingstar och valacker till hingstflock och ston till stoflockar, alternativt att stoet får gå kvar i sin "födelseflock" om hästen är född i flock.
Hanteringen av dom unga hästarna är INGENTING, utöver verkning ett par gånger per år, vaccination 1 gång/år och hantering vid chipmärkning/registrering.
Dom kollas av dagligen så ingen är skadad men det tas inte på grimma, leds omkring eller liknande. Vid flytt till och från sommarhagar drivs dom antingen lösa eller körs i grupper i stort släp. Dom lastas då lösa.
Unghästarna som ska ridas in stallas upp på hösten som 3 åringar (i många fall väljer man att rida in senare än det dock..) DÅ börjar den vardagliga träningen. Grimma tas på, ledträning, stå uppbunden, borsta, kratsa hovar osv. Sen börjar inridningen och det tar oftast inte mer än 2-3 veckor innan man rider själv utan ledare, både i paddock och ut med sällskap.

Jag har aldrig varit med om komplicerade unghästar som kommer på inridning som fått växa upp enligt ovan. Alla hästar jag mött på (långt över 150st) har alla varit nyfikna, lättlärda och alldeles lagom känsliga! DÄREMOT har vi haft ett sto på inridning som var riktigt tuff mot oss människor. Hon försökte flytta på oss genom att trycka sig emot en, hotade genom att lyfta benen mot en, nafsade efter en osv. Hon växte upp hemma hos sin uppfödare, i en hage med sin mamma med daglig hantering redan från födseln..

JAG kommer alltid att föredra flockuppfött med så lite kontakt med människor som det absolut är möjligt men det är utifrån MINA erfarenheter. Andra har andra erfarenheter och väljer att göra annorlunda.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp