Bukefalos 28 år!

träning för agility?!

F

fRiida

Hur började ni träna er nya hund i agility?

jag vill gärna träna och tävla i det när min hund (rottis) kommer

:rofl:
 
Sv: träning för agility?!

Du får inte börja träna innan hunden fyllt ett, kontakta sedan en hundklubb som har samma träningsfilosofi som du.
 
Sv: träning för agility?!

Jag började träna hemma själv först..
Byggde hinder i olika höjder.
Fixade en tunnel m.m

Efter några veckor då hon började få in stinget o var skitduktig och man såg att hon älskade det så tog jag kontakt med brukshundsklubben
:)
 
Sv: träning för agility?!

bra tips! då ska jag hålla dessa i minnet.

tack för länken ;)
 
Sv: träning för agility?!

Du får inte börja träna innan hunden fyllt ett, kontakta sedan en hundklubb som har samma träningsfilosofi som du.

Jo man får träna med yngre men du får inte tävla förrens de är ett år, sen kan det var olika regler från klubb till klubb.
Jag började träna hemma själv först..
Byggde hinder i olika höjder.
Fixade en tunnel m.m

Efter några veckor då hon började få in stinget o var skitduktig och man såg att hon älskade det så tog jag kontakt med brukshundsklubben

Det här skulle jag inte rekomendera om man inte har hållt på med agilty tidigare... För det handlar inte om att ta sig över hinder, det handlar om kontakt, kontaktfält och förighet.
Hoppa kan vilken hund som helst...
Det viktigaste är att grundlydnaden sitter, vill man träna hemma innan man får börja på någon kurs kan man träna in höger, vänster, framåt osv. Men det är många som har börjat "prova lite hemma" och har fått lägga ner en massa extra tid för att träna bort olika saker som man inte vill ha på en agilityplan.
 
Sv: träning för agility?!

Om det är en stor hundras så lönar det sig nog att vänta tills hunden blivit lite äldre.
 
Sv: träning för agility?!

Mitt tips är att börja träna med instruktör från första passet, för att sedan öva hemma mellan passen.
I agility måste man tänka på en hel rad saker som man som "glad amatör" inte vet om.
Då är det bättre att göra grunderna rätt från början, så slipper man träna bort felaktigt beteende i efterhand. ;)
Vad man däremot kan träna innan är att kunna föra sin hund både på vänster och höger sida. Hunden måste lyssna och vara uppmärksam på sin förare, samtidigt som den ska kunna arbeta ganska långt bort från sin förare. (ska man springa hela banan med hunden tar det för lång tid ;) ).
Så börja med att ha en bra grundlydnad på hunden och låt sedan en instruktör hjälpa dig med själva hinderbiten. :idea:
 
Sv: träning för agility?!

okej, då är det alltså bäst att börja med diciplin. för mig är det väldigt viktigt att hunden är oerhört lydig. eftersom detta ska bli min första hund så vet ag att det kommer bli mycket jobb.

exempel på vad jag vill att hnden så småningom ska kuna:

-sitt
-ligg
-stanna
- komma på komando
- skall
- fot
- jag ska kunna få den att sitta medan jag går ca 10 meter bort och sedan kalla till mig den. är man riktig proffsig så ska jag lära den att stanna halvvägs också

nåt mer?? :bow:
 
Sv: träning för agility?!

jag är agility instruktör
på mina kurser får inte smal-meduim hundarna vara yngre än 1 år
och large hundarna 1,5 år
det är för att skeletet ska få växa färdigt och undvika skador

jag tycker att grunden är att ha en bra grund lydnad på sin hund, ha kontakt och kunna ha den lös osv

mina kursare får börja med att lära sig hoppa ordentligt i följd, på rakt och böjt spår med fart osv för då lär sig hunden lite vad det handlar om
därefter brukar jag fortsätta med ex tunnel eller ett däck. och göra kombinationer av de hinder som hunden kan så den får in det här med att hoppa flera hinder i följd och med lite fart. tänka framåt!

salom är absolut svårast för många hundar att lära sig så det är bara att traggla på

av kontakhindrerna så lär jag först ut balansbommen sedan A-hindret gungbrädan lär jag in när hundarna är stensäkra på A-hindret och balansbommen.
men dessa stora hinder så var försiktig och ta det i hundens takt lär in ett i taget för dom kan göra sig väldigt illa på dessa..

om hunden snavar eller river eller ramlar, (såvida hunden är ok!!) så prova igen så hunden inte blir rädd.


lycka till :)
 
Sv: träning för agility?!

mycket lärorik information, tack!

jag ska tänka på alla dessa tips och använda mitt sunda förnuft :)


tack tack
 
Sv: träning för agility?!

Nu är inte jag någon agilityexpert, men i alla fall en glad amatör... ;)

En sak som jag har haft en otrolig nytta av när jag senare har lärt in agilityhinder med mina hundar är att de kunnat kommandot "upp". Det är bland det första de lärde sig hos mig, dvs jag säger "upp" och pekar på en stubbe, bänk, stock, sten eller något annat som de ska upp på. Sen ska de stanna där tills jag kommer fram och ger dem en godis.

Själva kommandot "upp" har jag aldrig blandat in i agilitysammanhang, men just att de fått ett självförtroende gällande att balansera på saker och ting har varit helt fantastiskt värdefullt. På kurserna jag har gått har de flesta hundar haft problem med balanshindren (a-hindret, bommen och gungbrädan). Mina hundar har älskat dem från första stund! Till och med min lilla räddhare som tycker att det mesta är otäckt tar med glädje just de hindren.

Detta kan jag alltså rekommendera att börja med en tid innan själva agilityn. Se bara till att det de ska upp på ligger/står stadigt! Börjar en stock att rulla kan det ge rädslor som är mycket svåra att träna bort. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 197
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp