Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Styrketräning med "coachen" (pappa) i dag. Det blev att jag kombinerade lite yoga och styrka i en timme. Det är rätt kul att ha någon att prata lite med medan man tränar, men det blir ju inte alls lika fokuserat :D
Känner mig rätt mör i kroppen så det tog nog rätt bra i alla fall.
"Coachen" har dessutom lite tyngre vikter än jag har hemma, så nu blev jag sugen på att köpa lite tyngre vikter. 5kg kanske? Just nu kör jag på 3kg, 5 känns som ett ganska vettigt hopp? Kan typ noll om styrketräning 🙄
 
Styrketräning med "coachen" (pappa) i dag. Det blev att jag kombinerade lite yoga och styrka i en timme. Det är rätt kul att ha någon att prata lite med medan man tränar, men det blir ju inte alls lika fokuserat :D
Känner mig rätt mör i kroppen så det tog nog rätt bra i alla fall.
"Coachen" har dessutom lite tyngre vikter än jag har hemma, så nu blev jag sugen på att köpa lite tyngre vikter. 5kg kanske? Just nu kör jag på 3kg, 5 känns som ett ganska vettigt hopp? Kan typ noll om styrketräning 🙄

Skaffa hantlar där du kan ta av och på vikter så det går upp till iallafall 15 kg :)
 
Kom inte iväg till gymmet alls idag :down: Försökte göra lite hemma men har inte disciplinen nog. Stänger gymmet pga av corona så vette tusan hur jag ska orka hålla igång. Bläh!
 
Ja det brukar funka rätt bra att känna sig fram vad gäller vikt. Börja med mindre än du tror att du klarar av så kan du alltid öka sedan :)

Var på gymmet idag. Eftersom jag inte har kunnat träna som jag vill den här veckan av olika orsaker så körde jag ett allroundpass och tränade hela kroppen. Fanns lite medicinbollar och var väldigt gott om plats då det var lite folk så jag körde en del övningar från det passet med medicinboll som jag brukar gå på. Sen blev det en del skivstång och så testade jag även någon grej som hade två hjul i mitten och en pinne som stack ut från varje hjul och rullade på golvet med armarna och händerna. Märker att det jag har svårast att få till själv är konditionsträningen för jag tycker verkligen det är dödens tråkigt att stå på en crosstrainer eller liknande, tvärttröttnar efter max 10 minuter. Så det blev 10 minuter crosstrainer och 5 minuter roddmaskin. När jag körde gym förr i tiden så kunde jag lätt stå en timme på en crosstrainer men det går inte nu. Sen gick jag in i en av de tomma salarna för gruppträning och sprang en stund också.

En sak som jag funderade på är uppvärmningen. Nu körde jag konditionen först så då kände jag mig uppvärmd men om jag sen ska dela upp passen så jag inte kör kondition varje gång så undrar jag hur du gör när du värmer upp? Kan man värma upp med låg vikt först eller liknande? Är rädd för att skada mig om jag gör fel.
 
En sak som jag funderade på är uppvärmningen. Nu körde jag konditionen först så då kände jag mig uppvärmd men om jag sen ska dela upp passen så jag inte kör kondition varje gång så undrar jag hur du gör när du värmer upp? Kan man värma upp med låg vikt först eller liknande? Är rädd för att skada mig om jag gör fel.

Jag har ett kort program som jag kör igenom innan varje pass. Det är ett gäng rörlighetsövningar som jag gör 20 reps av av varje i ett hyffsat tempo, något som också höjer pulsen något. En favorit en "Worlds greatest stretch" som sträcker ut hela kroppen och samtidigt ger en del stabilitetsträning.

Har även använt 5-10 min crosstrainer/rodd som uppvärmning men behöver någon form av rörlighet också för att få igång alla leder på ett bra sätt.
 
Jag har ett kort program som jag kör igenom innan varje pass. Det är ett gäng rörlighetsövningar som jag gör 20 reps av av varje i ett hyffsat tempo, något som också höjer pulsen något. En favorit en "Worlds greatest stretch" som sträcker ut hela kroppen och samtidigt ger en del stabilitetsträning.

Har även använt 5-10 min crosstrainer/rodd som uppvärmning men behöver någon form av rörlighet också för att få igång alla leder på ett bra sätt.

Tack för bra svar! Inte så enkelt när man helt plötsligt ska ställa om från pass till gym och inte har någon att fråga. Då är det jättebra att kunna få råd här! Hittade en YouTube video på sökes greatest stretch och det känns som en bra grej att köra innan som uppvärmning.
 
Dags att börja ta tag i träningen, när pappa gick bort för nu snart en månad sedan var det som att luften gick ur mig. Jag har varit trött och känt mig hängig, kanske inte så konstigt. Har verkligen inte haft någon lust att träna överhuvudtaget. Men i går tog jag mig iväg till skidspåret, tjoho vad det gick, isräls, jag som normalt inte är särskilt rädd i nedförsbackar, gammal alpinist som jag är, saknade hjälm och fegade ur och gick på de brantaste ställena. Till mitt försvar vill jag tillägga att det var också skräpigt i spåret inte så roligt att få ett hugg under skidorna i full fart 😂
Jag beklagar förlusten. :heart
 
Vad härligt med formtopp!! 😍👍 Så synd att loppet blev inställt.
Vad är ditt pb på 5 k?

Jag är i samma sits ungefär ju fast inte lika mycket... hmm.
Idag har det blåst multum här också, ska se hur vädret blir imorgon, eventuellt tänkte jag ta första springturen på över en månad!



Jag beklagar sorgen ❤.
Skönt att du kom ut på skidtur iaf.
Jag har eg inget rättvisande pb på 5 km. Mina hemmarundor, om jag inte ska behöva springa fram- och tillbaka, är 4 km, 7 km eller 9 km. Så jag springer aldrig just 5 km. Men bästa är strax över 25 min men det är uppmätt när jag sprungit längre sträcka. Är sugen på att se vad jag kan få för tid nu om jag springer just en 5 km-runda. Men måste hitta en lämplig runda då först.
 
Lite trött i ryggen idag men har smörjt med Ormsalva och ska stretcha och gå en skogspromenad sen. Jag och maken tänkte göra ett ryck och städa den grusade delen i hästhagen ordentligt nu när det är milt igen. Det kommer helt klart räcka som träning idag :p
 
Jag har eg inget rättvisande pb på 5 km. Mina hemmarundor, om jag inte ska behöva springa fram- och tillbaka, är 4 km, 7 km eller 9 km. Så jag springer aldrig just 5 km. Men bästa är strax över 25 min men det är uppmätt när jag sprungit längre sträcka. Är sugen på att se vad jag kan få för tid nu om jag springer just en 5 km-runda. Men måste hitta en lämplig runda då först.

Okej! 👍💪

Jag har en 5k-runda, men den är lite tråkig så jag springer den inte ofta alls. Men min bästa lopp-tid på 5k är 25:47 och då vet jag att jag inte riktigt kände mig i form heller... på löpbandet har jag sprungit 5 på 25 min många ggr, men det räknar jag inte.

Springer du sånadär virtuella lopp nån gång? Har sett folk i min springgrupp på fb som gör det, asså springer själva, men köper medalj och så?
Jag har inte gjort det, känns sådär tycker jag, fast jag gillar medaljer... fast det kanske vore nåt nu när alla lopp blir inställda? Hade ju kunnat va kul om man bestämt med fler en dag/tid/sträcka och likadan medalj, fast alla springer hemma hos sig...? :)
 
Okej! 👍💪

Jag har en 5k-runda, men den är lite tråkig så jag springer den inte ofta alls. Men min bästa lopp-tid på 5k är 25:47 och då vet jag att jag inte riktigt kände mig i form heller... på löpbandet har jag sprungit 5 på 25 min många ggr, men det räknar jag inte.

Springer du sånadär virtuella lopp nån gång? Har sett folk i min springgrupp på fb som gör det, asså springer själva, men köper medalj och så?
Jag har inte gjort det, känns sådär tycker jag, fast jag gillar medaljer... fast det kanske vore nåt nu när alla lopp blir inställda? Hade ju kunnat va kul om man bestämt med fler en dag/tid/sträcka och likadan medalj, fast alla springer hemma hos sig...? :)
Ja men jag funderar faktiskt också på det! Har sett sådana lopp på Strava. Finns det på fler ställen tro? Tänker att det kanske kan hjälpa en att hålla motivationen uppe. I vanliga fall tycker jag inte att det är så intressant men nu i dessa tider känns det lite lockande.
 
Kom inte iväg till gymmet alls idag :down: Försökte göra lite hemma men har inte disciplinen nog. Stänger gymmet pga av corona så vette tusan hur jag ska orka hålla igång. Bläh!
Jag kommer också att ha samma problem om mitt gym skulle få för sig att stänga. Tycker också att det är svårt att få till annat än något kort yogapass på hemmaplan, hallen eller vardagsrummet känns liksom inte alls som rätt miljö för träning :p Har du något utegym i närheten som du kan ta dig till? Eller bara någon park eller liknande? Det brukar hjälpa för mig, att bara ta mig ut ut lägenheten liksom och gå och köra ett kroppsviktspass som jag tänkt ut i förväg. Nu går vi ju dessutom mot tider då det blir betydligt mer behagligt och görbart att träna utomhus!
Var på gymmet idag. Eftersom jag inte har kunnat träna som jag vill den här veckan av olika orsaker så körde jag ett allroundpass och tränade hela kroppen. Fanns lite medicinbollar och var väldigt gott om plats då det var lite folk så jag körde en del övningar från det passet med medicinboll som jag brukar gå på. Sen blev det en del skivstång och så testade jag även någon grej som hade två hjul i mitten och en pinne som stack ut från varje hjul och rullade på golvet med armarna och händerna. Märker att det jag har svårast att få till själv är konditionsträningen för jag tycker verkligen det är dödens tråkigt att stå på en crosstrainer eller liknande, tvärttröttnar efter max 10 minuter. Så det blev 10 minuter crosstrainer och 5 minuter roddmaskin. När jag körde gym förr i tiden så kunde jag lätt stå en timme på en crosstrainer men det går inte nu. Sen gick jag in i en av de tomma salarna för gruppträning och sprang en stund också.

En sak som jag funderade på är uppvärmningen. Nu körde jag konditionen först så då kände jag mig uppvärmd men om jag sen ska dela upp passen så jag inte kör kondition varje gång så undrar jag hur du gör när du värmer upp? Kan man värma upp med låg vikt först eller liknande? Är rädd för att skada mig om jag gör fel.
Precis som @Araminta brukar jag nöja mig med 5 minuter på roddmaskinen som uppvärmning för överkroppspass och 5-10 minuter på crosstrainer eller löpband för underkroppspass. Detta + lite rörlighetsövningar brukar räcka bra, men känner jag att jag vill värma upp t.ex. axlarna lite extra händer det att jag kör typ 7-8 reps av den första axelövningen med låg vikt för att verkligen stämma av att musklerna är med mig.

Vad gäller konditionspass fixar inte heller jag mer än typ 10 minuter på crosstrainer, jag blir så vansinnigt uttråkad! Löpning kan jag möjligtvis klara av i typ 20 minuter, men även det är en utmaning för min hjärna som helst inte vill göra samma sak i mer än ett par minuter :angel: Därför brukar jag träna kondition genom HIIT-inspirerade pass istället, där du alltså håller flåset och pulsen uppe genom att göra flera olika konditions-krävande övningar i en cirkel med kort vila emellan. Typ 1 minut burpees, 30 sekunders vila, 1 minut kettlebell-svingar, 30 sekunders vila, 1 minut knäböj med hopp, 30 sekunders vila, 1 minut mountain climbers, 30 sekunders vila... Där kan man välja mellan att ha få övningar och köra flera varv, eller fler övningar och färre varv. Det tränar upp en lite annan sorts kondition än om man skulle stå på crosstrainern i 60 minuter, men för mig är det det bästa och mest hållbara sättet att konditionsträna.

Jag skulle också rekommendera att köra styrketräningen före konditionsdelen, så att du inte riskerar att trötta ut dig och göra någon av styrkeövningarna fel.
 
Jag mådde inte alls bra efter min löprunda igår och funderar på vad det kan bero på. Jag fick lite astmakänningar redan under passet och hade sedan en kliande, brännande känsla i bröstet i flera timmar efteråt. Hade svårt att ta djupa andetag och kände mig febrig. Efter några omgångar med sambons inhalator (jag har inte konstaterad astma själv men bör nog försöka få en utredning...) och några timmar på soffan kändes det bättre och idag mår jag som vanligt ungefär.

Jag vet inte om det kanske blev lite "pollen overload" av att löpträna i en park med blommande träd eller om det beror på något annat, men jag står över crossfit ikväll i alla fall för att verkligen känna att kroppen är med mig innan jag utmanar den igen. Ska dock försöka få till ett kort yogapass hemma, det var alldeles för länge sedan sist!
 
Ja men jag funderar faktiskt också på det! Har sett sådana lopp på Strava. Finns det på fler ställen tro? Tänker att det kanske kan hjälpa en att hålla motivationen uppe. I vanliga fall tycker jag inte att det är så intressant men nu i dessa tider känns det lite lockande.

Kul! Strava har jag inte och vet inte var det finns mer... det har som sagt inte intresserat mig heller förut...
Men man kan ju bara komma överens om det också tänker jag... är du med i "Springande tjejer" på fb?

Jag hade ju tänkt springa Varvetmilen i Jönköping den 13/4 så ska kanske se om fler vore intresserade av att springa milen den dagen...
 
Kul! Strava har jag inte och vet inte var det finns mer... det har som sagt inte intresserat mig heller förut...
Men man kan ju bara komma överens om det också tänker jag... är du med i "Springande tjejer" på fb?

Jag hade ju tänkt springa Varvetmilen i Jönköping den 13/4 så ska kanske se om fler vore intresserade av att springa milen den dagen...
Nej, det är jag inte. Men tack för tipset! Det ska jag kolla in!

Vilken rolig idé!! Jag är absolut på att springa samma dag! Men är det verkligen den 13:e dvs på måndagen? Jag tänker att kanske fler har möjlighet om man kör det på söndagen.
 
Nej, det är jag inte. Men tack för tipset! Det ska jag kolla in!

Vilken rolig idé!! Jag är absolut på att springa samma dag! Men är det verkligen den 13:e dvs på måndagen? Jag tänker att kanske fler har möjlighet om man kör det på söndagen.

Varsågod, ja gör det, jättebra grupp :).

Kul! Ja, det är på måndagen, det är Annandag påsk så många är nog lediga... :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 171
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 638
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp