Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så mycket för svar! Jag har tänkt att fortsätta träna tre gånger i veckan som jag har gjort när jag går på pass. Låter som en bra uppdelning då att dela upp mellan överkropp, underkropp och kondition. Jag är ute efter att hålla mig i form och har inte specifika mål utöver att må bra och att hålla mig i form eftersom jag jobbar framför dator hela dagarna så vill jag slippa värk i axlar och nacke. Sen tycker jag att ridningen går bättre när jag är i bra form. Ska kolla i länken och försöka göra ett bra program då. Sen har jag ingen aning om hur mycket vikt jag ska lägga på men där antar jag att jag får prova mig fram.
Ja det brukar funka rätt bra att känna sig fram vad gäller vikt. Börja med mindre än du tror att du klarar av så kan du alltid öka sedan :)
 
Hoppar in i den här tråden. Jag brukar gå på friskis tre dagar per vecka och träna pass. Gillar inte gym så mycket körde mycket när jag var yngre men har tröttnat på det och inte hittat motivationen att köra själv. Men nu har friskis Göteborg ställt in alla pass på obestämd tid men gymmen ska hållas öppna. Så tänkte om det finns några duktigare gymmare här som kan dela med sig av någon rolig övning och tips på hur man hittar inspirationen och hittar glädje i gymträningen. Går inte att boka PT nu heller och de har också ställt in alla gyminstruktioner så det finns tyvärr inte mycket att välja på förutom att köra gym själv just nu för jag vill inte sluta träna. Jag är intresserad av att allroundträna kroppen både styrka och kondition. Är det då bäst att köra hela kroppen varje pass?
Om du vill ersätta Friskis-passen kan man köra det själv hemma. Inte lika kul, men det fungerar. Finns mängder av bra träningsvideos på youtube som man kan köra. Sök tex på Tabata och/eller hiit cardio så kommer det upp mkt bra. Jag brukar köra upp det på tv:n.
 
Nu har jag fått besked om att loppet på sön är inställt. Lär som sagt bli så med alla kommande lopp under våren också. Jag hade redan anmält till två i april.

Ur ett träningsperspektiv är det katastrof för mig. Orkar jag ens hålla igång om jag inte får springa lopp? Känns riktigt deprimerande.

Så tråkigt!

Jag känner likadant! Jag hade "fått" vara med på Varvetmilen i Jönköping och hade sett fram emot det, men det lär ju inte bli nåt nu....:(

Vet ej, har inte fått något mail om att de ställer in, så jag tränar efter att det ska bli av så får vi se.
Jag har massor av lopp jag ser fram emot jättemycket - hoppas verkligen de blir av.

Vi får leva på hoppet, men känns som om det mesta ställs in/skjuts upp.

Får man tillbaka anmälningsavgiften om de måste ställa in lopp eller hur funkar det? 🤔

Tycker sjukt synd om min pappa som är bättre tränad än någonsin inför stockholm marathon - så kanske det inte blir av :down:

Vet ej om avgift...

Åh, tråkigt... Men som sagt, hoppas det "bara" skjuts fram...

--------

Igår var jag och simmade med mami :). Första gången på två månader. Jag simmade hälften av sträckan jag brukar simma och kände mig lite trött, men det gick bra.
Kände att frukosten inte var den bästa och att det gick lite för lång tid mellan frukost o simning, får se till att det blir bättre nästa gång :). Men de va skönt o simma :).
 
Någon som har tips på ett jättebra liniment? Vill smörja mina stela muskler för att hjälpa till mellan att jag är på massage.
 
Om du vill ersätta Friskis-passen kan man köra det själv hemma. Inte lika kul, men det fungerar. Finns mängder av bra träningsvideos på youtube som man kan köra. Sök tex på Tabata och/eller hiit cardio så kommer det upp mkt bra. Jag brukar köra upp det på tv:n.

Tack för tips men har tyvärr ingen möjlighet till det just nu bor i en tillfällig lägenhet medan vi har stamrenovering hemma. Den är alldeles för liten för att jag ska få plats att göra någon vettig träning och ska bo här drygt 7 veckor till. Till dess hoppas jag att de har kört igång pass igen.
 
Trött i ryggen idag, gissar att det är pga massagen i förrgår. Jobbade från fåtöljen en sväng förut så jag kunde sitta mer avslappnat och det känns redan bättre. Blir ev en promenad ikväll, om ens det. Vill att kroppen orkar med helgen :)
 
Nä, jag tror det är rätt naturligt. Det är ingen hemlighet inom styrketräningsvärlden att man sällan blir supersvettig av överkroppspass (beroende på upplägg naturligtvis, men rent generellt sådär) medan man kan svettas floder under underkroppspass, och bara det är ju en liten indikation på de stora skillnaderna tänker jag. Jag brukar vilja lägga till en pulshöjande avslutning (typ burpees i kombination med kettlebell swings, eller liknande) när jag tränar överkropp av den anledningen, just för att uppnå den där trötthetskänslan.

Du anar inte vad skönt det är att du skriver det :bow: Det var en sanning som gått mig förbi. Jag har lite core och (ännu mindre) pulshöjande i slutet av alla mina pass men kanske ska utöka det efter just överkroppspassen. Tack för tips!
 
Jag har rätt ont efter min lilla behandling igår och kände mig inte 100% bekväm med att gå på crossfit idag, särskilt inte när dagens pass var en "Black Box" där man alltså inte får veta vad som väntar förrän man kom dit. Detta i kombination med lite tidsbrist samt underbart vårväder utanför fönstret ledde till att det blev en joggingrunda på 30 minuter med min sambo som lunchträning istället. Kul att göra något annorlunda, skönt att kunna träna utomhus i bara en tunn tröja utan att vara ens i närheten av att frysa, och trevligt med lite extra kvalitetstid tillsammans med sambon! :)
 
Jag har rätt ont efter min lilla behandling igår och kände mig inte 100% bekväm med att gå på crossfit idag, särskilt inte när dagens pass var en "Black Box" där man alltså inte får veta vad som väntar förrän man kom dit. Detta i kombination med lite tidsbrist samt underbart vårväder utanför fönstret ledde till att det blev en joggingrunda på 30 minuter med min sambo som lunchträning istället. Kul att göra något annorlunda, skönt att kunna träna utomhus i bara en tunn tröja utan att vara ens i närheten av att frysa, och trevligt med lite extra kvalitetstid tillsammans med sambon! :)
Låter skönt! Dina blåmärken ser inte ut att vara att leka med, imponerad att du ens rör på dig alls :nailbiting: :D
 
Bulgarien är officiellt i en state of emergency från och med igår, så allting är stängt, gym, restauranger, affärer :( bara en tidsfråga innan skidbackarna stängs också. Ser ut att bli mycket yoga och vandring den närmaste tiden, skönt att det inte är snö på marknivå nu åtminstone.
 
I dag blev det intervaller på bana med "coachen" (pappa). Han körde lätta intervaller pga trött efter 4 timmars löpning igår (mes:p)
Jag körde mina egna intervaller som jag kör hemma, ville se var jag skulle hamna på en platt bana istället för mina hemmaintervaller där jag springer på trottoarer och inte kan få helt platt. Intervallerna består av arbete under 5min/km tempo i 3 min, vila pulszon 2-3 3min. Sen har jag även 10min uppvärmning och 10min nedvarvning.
Resultatet blev att jag slaktade mina hemmaintervaller. Föga förvånande. Men jag kände mig stark och var hög som en örn på endorfiner efteråt:up:
Nu är jag rätt mör i benen, men träningsvärken i ryggen har försvunnit.
 
Och jag bestämde mig för att springa en längre runda i tröskeltempo i fredags. Jag har ju ändå inget lopp idag. Men boom! vilken formtopp jag hade fått! Det var en helt magisk känsla! Så tråkigt att inte få känna på det på tävling. Glädjer mig iaf åt att jag uppenbarligen börjar lära mig hur man toppar Tyvärr blåser det kopiöst mkt idag. Annars hade jag nog försökt mig på att klå pb på 5 km.

Sen velar jag lite i hur jag ska göra kommande veckor. Ska jag forts träna som om jag skulle springa lopp under våren eller ska jag styra om och istället bara köra grundträning? Ur ett längre perspektiv och ur hållbarhetssynpunkt är det så klart bäst att passa på att bara köra en massa distans. Men samtidigt hade jag sett fram emot så mkt att få köra toppträning här under våren. Får nog fundera lite på det...

Som sagt blåser det så mkt idag att det är tveksamt att alls springa ute. Får kanske bli löpbandet istället.
 
Två ridpass, två promenader, en stund i vedhögen och lite annat pyssel ute på gården blev gårdagens motion/träning. Och ryggen håller! Är så lycklig! Stretchade noga och smörjde och såg till att jag satt ordentligt och bekvämt i fåtöljen på kvällen och det verkar gå bra!
Idag ska jag rida, städa och gymma!
 
Dags att börja ta tag i träningen, när pappa gick bort för nu snart en månad sedan var det som att luften gick ur mig. Jag har varit trött och känt mig hängig, kanske inte så konstigt. Har verkligen inte haft någon lust att träna överhuvudtaget. Men i går tog jag mig iväg till skidspåret, tjoho vad det gick, isräls, jag som normalt inte är särskilt rädd i nedförsbackar, gammal alpinist som jag är, saknade hjälm och fegade ur och gick på de brantaste ställena. Till mitt försvar vill jag tillägga att det var också skräpigt i spåret inte så roligt att få ett hugg under skidorna i full fart 😂
 
Och jag bestämde mig för att springa en längre runda i tröskeltempo i fredags. Jag har ju ändå inget lopp idag. Men boom! vilken formtopp jag hade fått! Det var en helt magisk känsla! Så tråkigt att inte få känna på det på tävling. Glädjer mig iaf åt att jag uppenbarligen börjar lära mig hur man toppar Tyvärr blåser det kopiöst mkt idag. Annars hade jag nog försökt mig på att klå pb på 5 km.

Sen velar jag lite i hur jag ska göra kommande veckor. Ska jag forts träna som om jag skulle springa lopp under våren eller ska jag styra om och istället bara köra grundträning? Ur ett längre perspektiv och ur hållbarhetssynpunkt är det så klart bäst att passa på att bara köra en massa distans. Men samtidigt hade jag sett fram emot så mkt att få köra toppträning här under våren. Får nog fundera lite på det...

Som sagt blåser det så mkt idag att det är tveksamt att alls springa ute. Får kanske bli löpbandet istället.

Vad härligt med formtopp!! 😍👍 Så synd att loppet blev inställt.
Vad är ditt pb på 5 k?

Jag är i samma sits ungefär ju fast inte lika mycket... hmm.
Idag har det blåst multum här också, ska se hur vädret blir imorgon, eventuellt tänkte jag ta första springturen på över en månad!

Dags att börja ta tag i träningen, när pappa gick bort för nu snart en månad sedan var det som att luften gick ur mig. Jag har varit trött och känt mig hängig, kanske inte så konstigt. Har verkligen inte haft någon lust att träna överhuvudtaget. Men i går tog jag mig iväg till skidspåret, tjoho vad det gick, isräls, jag som normalt inte är särskilt rädd i nedförsbackar, gammal alpinist som jag är, saknade hjälm och fegade ur och gick på de brantaste ställena. Till mitt försvar vill jag tillägga att det var också skräpigt i spåret inte så roligt att få ett hugg under skidorna i full fart 😂

Jag beklagar sorgen ❤.
Skönt att du kom ut på skidtur iaf.
 
Jag gav mig ut på en liten joggingrunda idag också, eftersom det var så trevligt sist. Det definitivt mindre trevligt den här gången, främst p.g.a astmakänningar och trötta ben, men det blev i alla fall av! Skönt att komma ut och tänka på något annat än coronavirus, knäppa människor, jobbsök och renovering. Jag sprang bort till parken som ligger typ 200 m hemifrån, sprang en runda på ca 2km i den vilket innebär rätt mycket uppförsbackar och nerförsbackar, och avslutade med att jogga upp och ner för en trappa på 42 steg fem gånger. Efter det var jag rejält flåsig!

Satsar på crossfit imorgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 224
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 666
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp