Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här fortsätter karantän minst två veckor till så jag fortsätter med yoga och hemmaträning. Som ett plus gjorde jag yoga och mediterade varje dag förra månaden, kommer inte ihåg senast det hände :p Vi har också fått massa snö den här veckan så jag sitter och tittar ut på vinterlandskapet :love:

Mina pushups har blivit mycket bättre på senaste tiden men pullups går segt. Fortsätter att jobba på headstands, det känns inte alls lika läskigt längre :bump: ska börja prova på lite handstands och forearm stands också. Det känns som att jag verkligen håller på att utveckla yogan nu för första gången på väldigt länge för att jag verkligen tar mig tid att lära mig och inte bara går igenom gamla videos som jag är bekväm med.

Har du tips på något bra hemmaträningspass? Eller nån vrå på internet man kan hitta ett sådant?

Jag körde hemmaträning igår och det gick förvånansvärt bra. Men vi har gammalt knarrigt golv så jag gillar inte att hoppa då det låter mycket och det känns som att jag ska åka igenom golvet ner till grannarna :D Så jag letar efter styrkepass utan hopp (utfall, squats mm. funkar bra). Jag promenerar och springer mycket så tycker att jag får tillräckligt med cardio där. Men när jag googlar upp pass så innehåller nästan alla burpees, upphopp mm.
 
Har du tips på något bra hemmaträningspass? Eller nån vrå på internet man kan hitta ett sådant?

Det finns/fanns väl en hel egen tråd här med tips på hemmaprogram. Jag har sneglat i tråden men fasar för att behöva ta tag i och faktiskt göra något hemma. Här absolut noll självdisciplin när soffa och dator är så farligt nära. Håller mig fortfarande krampaktigt kvar i det lilla, lilla hoppet att kunna fortsätta gymträna genom hela pandemin. Hur osannolikt ett sådant scenarion än verkar just nu.
 
Det finns/fanns väl en hel egen tråd här med tips på hemmaprogram. Jag har sneglat i tråden men fasar för att behöva ta tag i och faktiskt göra något hemma. Här absolut noll självdisciplin när soffa och dator är så farligt nära. Håller mig fortfarande krampaktigt kvar i det lilla, lilla hoppet att kunna fortsätta gymträna genom hela pandemin. Hur osannolikt ett sådant scenarion än verkar just nu.

Bra tips, ska leta upp den!

Mitt gym har öppnat igen så jag skulle kunna gå dit. Men jag tänkte att jag skulle testa något nytt när det ändå är bättre att vara hemma. Igår blev jag lite frälst, så jag hoppas att den känslan ska hålla i sig. När min träning faller bort så är det oftast för att jag är på resa, i stugan eller helt enkelt inte orkar ta mig ut igen när jag väl tagit mig hem på kvällen. Jag tror att jag haft haft fördomen att hemmaträning inte ger lika mycket som gymmet, det "känns" liksom som att man gör mer eftersom man tar sig till en annan plats och är där en timme :D Även om den aktiva tiden med träning kanske inte är mer än 30 min. Sedan behöver jag inte så tunga vikter eller utrustningen just nu för att utmanas. Förstår att det är svårare med hemmaträning om man tränar på tyngdlyftning eller överlag behöver väldigt tunga vikter. Jag som utmanas av armhävningar på knä just nu kan ju inte riktigt påstå att jag behöver mer än min egen kroppsvikt en tid framöver...

Så ja. Jag hoppas verkligen att min nyförälskelse i hemmaträningen ska hålla i sig. Det skulle vara SÅ nice att bara kunna göra 30 min hemma var och varannan dag, och att kunna åka till stugan utan att det blir en helg utan träning.
 
Senast ändrad:
Har du verkligen en ohälsosam vikt nu? Nej, klart du inte ska banta :heart
Jo det har jag rent objektivt sett också. Så jag behöver ta tag i det men på ett försiktigt sätt. Förhoppningsvis går det lite automatiskt när jag kommer igång med promenaderna och träningen igen utan drastiska förändringar.
 
Har du tips på något bra hemmaträningspass? Eller nån vrå på internet man kan hitta ett sådant?

Jag körde hemmaträning igår och det gick förvånansvärt bra. Men vi har gammalt knarrigt golv så jag gillar inte att hoppa då det låter mycket och det känns som att jag ska åka igenom golvet ner till grannarna :D Så jag letar efter styrkepass utan hopp (utfall, squats mm. funkar bra). Jag promenerar och springer mycket så tycker att jag får tillräckligt med cardio där. Men när jag googlar upp pass så innehåller nästan alla burpees, upphopp mm.
Jag följer inget program tyvärr men du kanske kan prova något power yoga pass om du inte vill ha hopp men ändå en mångsidig workout. Jag brukar oftast kombinera yogapositioner (t ex olika variationer av planka/sidoplanka och balanspositioner på ben eller armar) med pushups, pullups och bandövningar. Kan verkligen rekommendera att skaffa en pullup-bar och elastiska band om du vill träna hemma ofta. Med pullup-baren kan man göra hanging leg raises också - min favoritövning för abs :D Gummiband är super tycker jag om man vill göra knäböj, crab walks, clamshells osv.

För många år innan jag började träna på gym tränade jag hemma genom att följa Zuzka Light's och Bodyrock's videos på Youtube. Skitjobbiga och intensiva hemmaträningspass :p Det var dock ganska mycket hopp med om jag kommer ihåg rätt men det kanske kan vara värt att kolla om de har några low-impact pass.
 
Jag följer inget program tyvärr men du kanske kan prova något power yoga pass om du inte vill ha hopp men ändå en mångsidig workout. Jag brukar oftast kombinera yogapositioner (t ex olika variationer av planka/sidoplanka och balanspositioner på ben eller armar) med pushups, pullups och bandövningar. Kan verkligen rekommendera att skaffa en pullup-bar och elastiska band om du vill träna hemma ofta. Med pullup-baren kan man göra hanging leg raises också - min favoritövning för abs :D Gummiband är super tycker jag om man vill göra knäböj, crab walks, clamshells osv.

För många år innan jag började träna på gym tränade jag hemma genom att följa Zuzka Light's och Bodyrock's videos på Youtube. Skitjobbiga och intensiva hemmaträningspass :p Det var dock ganska mycket hopp med om jag kommer ihåg rätt men det kanske kan vara värt att kolla om de har några low-impact pass.

Bra tips, tack! :) Har också fundrat på gummiband. Och en ab-roller! Älskar att använda den på gymmet.
 
i dag har jag sprungit till och från jobbet. Det kändes lite segt när jag sprang men jag insåg när jag kom hem att jag nog inte var lika trött i benen som tidigare. :up:
Det blir fasligt mycket träning just nu, och jag är lite osäker på om jag har ökat för mycket i löpningen men än så länge gör inget ont på fel sätt - så jag kör vidare. Ska nästa vecka försöka lägga in ett par dagars vila i rad kanske från tisdag till fredag eller till och med lördag. Det behövs nog :)

Kunde inte heller motstå att anmäla mig till ett 6k virtuellt lopp tillsammans med pappa (coachen) och en kompis. Vi gör en grej av det hela och ska fixa en bana, ett start och mål, starttid så vi startar samtidigt och.... Dricka och näringsstation! :D
Sen får vi hem en fin medalj med piskande pilträdet. Är taggad!

Bra att du reflekterar över ifall det blir för mycket och lägger in vila! 👍

Åå, vad roligt med det virtuella loppet!
Lite så ska jag, mamma o hennes sambo göra nu på Buke-loppet! Mamma ska vara med och promenera och hennes sambo ska ta bilder på oss vid start och mål och även ha nån kontroll för mamma :p. O sen blir det mål-tårta 👍. 😀
 
Bra att du reflekterar över ifall det blir för mycket och lägger in vila! 👍

Åå, vad roligt med det virtuella loppet!
Lite så ska jag, mamma o hennes sambo göra nu på Buke-loppet! Mamma ska vara med och promenera och hennes sambo ska ta bilder på oss vid start och mål och även ha nån kontroll för mamma :p. O sen blir det mål-tårta 👍. 😀
Haha härligt, jag kanske tvingar med pappa på buke-loppet. Han kommer fatta noll men om det innebär att han får springa brukar han oftast vara på :D
 
Jag har 7 övningar och totalt 21 set i benpasset. Med två minuters vila mellan varje set plus upp- och nedvarvning så blir det två timmar. Sen har jag en ovana att göra rörelser överdrivet långsamt i ett försök att få mer kontroll så även seten tar nog mer tid (och kraft :o) än vad som är riktigt meningen.
Bättre för långsamt än för snabbt! :up:
 
45 minuters lunchyoga, jädrar vad skönt det var (och plågsamt, p.g.a den träningsvärk jag tydligen skaffade mig genom gårdagens träningspass)! Jag uppskattar verkligen yogapassen på ett helt annat sätt nu, dels för att det liksom inte händer så mycket annat i livet men även för att de verkligen hjälper till att mjuka upp min stackars nacke och bröstrygg lite vilket sannerligen behövs. Jag hann ju bara precis påbörja en rejäl behandling av nacken innan landet gick in i lockdown, så den bråkar tyvärr fortfarande rätt mycket men jag försöker att hålla den på hyfsat humör med diverse rörlighetsövningar. Skulle dock betala mycket för att kunna få några rejäla omgångar massage, men det dröjer nog dessvärre tills det blir möjligt :down: Skulle ha blivit sambo med en fysioterapeut eller massageterapeut istället! 🙄
 
Ajaj vad kroppen gör ont nu. 22 dagar i soffan har lett till värkande rygg och axlar. Jag bara måste komma igång nu, hoppas den här eländiga sjukdomen ger upp snart. Har iaf varit piggare idag än tidigare dagar så det är skönt. Tagit hand om hundarna, trimmat nakenfisen och puffens ansikte och imorgon kör jag puffens kropp men det orkade jag inte idag för det tar lite tid och så har jag spelat lite piano. Imorgon kommer hundarna vara hos mig större delen av dagen så det får bli en promenad mitt på dagen för mina föräldrar ska iväg så det finns inte något val, däremot får jag anpassa längden på rundan utefter måendet. Men ser fram emot det.
 
Wohoo! Det blev landsvägscykel-premiär idag! Fast det var verkligen Bambi på hal is asså 🤣🤣🤣. Att det kan vara sån skillnad på cyklar !
Jag klickade inte ens i pedalerna, men då var det inte sopat heller, så grusigt o blä... O vindbyxorna ska jag sluta ha, det går inte pga farligt fladder! Men har köpt benvärmare som jag hoppas kommer imorgon!

Härligt! Min racer är på vårservice, jag ska hämta hem honom imorgon :love:
 
Två ridpass, en timmes promenad i skogen med hunden, vedklyvning och sen drygt två timmars promenad på skogsgrusväg med massa klättrande i branta berg med familjen blev dagens motion :D Fitbiten visar snart 25000 steg. Ska bli gött att gå och lägga sig nu!
 
Jag har haft en förkylningsblåsa på tungan i flera dagar och vaknade med halsont och hosta i natt, så jag ställer in dagens planerade löpintervaller och tar en långpromenad istället. Tänkte dra igång senaste avsnittet av Träningspodden och gå tills avsnittet tar slut helt enkelt. Med 18 grader och sol utanför fönstret känns det som att det kan bli en riktigt trevlig upplevelse! Egentligen "får" vi bara vara ute i max en timme, men jag litar på att ingen håller stenkoll och kommer naturligtvis att hålla mig borta från folk på precis samma sätt som jag hade gjort under en halvtimmespromenad. Blir löpning i morgon istället om kroppen känns bättre då! :)
 
Jag har haft en förkylningsblåsa på tungan i flera dagar och vaknade med halsont och hosta i natt, så jag ställer in dagens planerade löpintervaller och tar en långpromenad istället. Tänkte dra igång senaste avsnittet av Träningspodden och gå tills avsnittet tar slut helt enkelt. Med 18 grader och sol utanför fönstret känns det som att det kan bli en riktigt trevlig upplevelse! Egentligen "får" vi bara vara ute i max en timme, men jag litar på att ingen håller stenkoll och kommer naturligtvis att hålla mig borta från folk på precis samma sätt som jag hade gjort under en halvtimmespromenad. Blir löpning i morgon istället om kroppen känns bättre då! :)
1,5h och ca 11 000 steg senare kom jag hem, och det var precis så skönt som jag hade hoppats! Solen gömde sig förvisso under större delen av promenaden, men det var riktig värme i luften, det doftade underbart av all grönska som håller på att slå ut och jag kunde gå hela rundan i bara linne och träningstights :love:

Kroppen känns helt som vanligt förresten, så jag satsar på en löptur på lunchen imorgon! :)
 
Nytt benpass idag som började med en jävla massa knäböj (8 set, uppåt 50-60 repetitioner). Kom för första gången hela vägen till fail och fick sätta mig ner under stången för att komma loss. Nyttigt att inse att det inte var så dramatiskt som jag trodde. Introduktion av Good mornings med stång och sumomarklyft, lätta vikter och fokus på att få in teknik. Även en ny maskin för baksida lår som jag inte kom helt överens med. Tanken är att jag köra två benpass i veckan och då växla mellan detta och det pass jag gjort innan.

PTn tjatar om bälte och skor och jag velar. Det som bara i februari var ett försök att "komma igång med träning" har på två månader blivit en väldigt seriös satsning och jag har grävt ner mig rätt rejält i träningslära etc. Det uttalade målet med PTn har varit att gå igenom en hel cykel av hypertrofi, maxning och vila. Som planen är nu kommer vi att vara igenom den cykeln ungefär till midsommar. Det hela har gått vansinnigt fort och jag hänger nog inte riktigt med mentalt. Inlärningskurvan är tidvis vertikal och det händer saker vid varje pass. Bälte, skor, dragremmar etc känns både otroligt avlägset (jag lyfter ju fortfarande fjädrar i jämförelse med många andra) och samtidigt så förstår jag verkligen vad PTn menar och rent tekniskt så är jag faktiskt inte så himla grön längre. Jag slits mellan å ena sidan en allmän ovilja att lägga på massa (onödig?) utrustning, och att å andra sidan tänka att varför inte? Och gräver man allra längst ner så är det nog mest en fråga om självbild och att jag behöver hitta konkreta mål som sträcker sig bortom midsommar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 308
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 683
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp