Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är man duktig och tränar och så går brandlarmet på gymmet :eek: Står lydigt och väntar vid ytterdörren, i träningskläder, och hoppas få komma tillbaka in snart.
Nämen vad störigt! Det gick i alla fall inte när du stod i duschen, det hände mig en gång! :arghh:

Men usch vad otäckt för er båda! Tur det gick bra.

---------

Jag vill premiära med landsvägscykeln! Men är fortf lite kallt... Men snart så!
 
Gym igår! Kändes riktigt bra! Hade lust att öka på i marklyft men jag får lugna mig och bara köra på med det jag har ett tag till. Fasen svårt att bromsa sig själv alltså :p Massage nästa vecka igen och det känns som att det är dags. Ska bli gött! Eller gött, det gör ofta ont som fasen, men jag vet att gör bra saker 😅

10 styrkepass fick jag ihop i mars! Väldigt nöjd med det och jag tror det är ungefär den nivån som funkar för min rygg just nu. +- ett par tre pass kanske.

Men idag ordinerar jag mig en stund i soffan ikväll efter att jag ridit med dottern. Ska ta en skogspromenad med hunden på lunchrasten. Skogspromenaderna är min räddning tror jag faktiskt. Jag får mina promenader som jag blir galen av att vara utan och det är skonsamt men också jobbigt då det är väldigt brant i skogen där jag går :) Det räddar både min kropp och mitt psyke!
 
Startade dagen med långprommis med hunden. Alltså morgonpromenader i april måste vara de bästa. Soluppgång, stilla vatten, fågelsång (och nåväl, fågelskrik från fiskmåsarna). Också enda tiden på dygnet jag kan ha hunden i långlina. Älsk!
 
Startade dagen med långprommis med hunden. Alltså morgonpromenader i april måste vara de bästa. Soluppgång, stilla vatten, fågelsång (och nåväl, fågelskrik från fiskmåsarna). Också enda tiden på dygnet jag kan ha hunden i långlina. Älsk!

Det är underbart! Jag tar sällan promenader på morgonen men jag rider ofta tidigt på morgonen under sommaren och även på våren och jag älskar det.
 
@Voeux och @FengurLaugar Så härligt med morgonpromenader och morgonritter!
Det är en sak jag tycker är bra med att börja jobba tidigt på somrarna faktiskt!
Aldrig att jag skulle tagit promenader eller cykelturer vid 6:15 på mornarna annars, men det är bra härligt att vara ute då 😍.

----

Wohoo! Det blev landsvägscykel-premiär idag! Fast det var verkligen Bambi på hal is asså 🤣🤣🤣. Att det kan vara sån skillnad på cyklar !
Jag klickade inte ens i pedalerna, men då var det inte sopat heller, så grusigt o blä... O vindbyxorna ska jag sluta ha, det går inte pga farligt fladder! Men har köpt benvärmare som jag hoppas kommer imorgon!
 

Bifogade filer

  • 20200401_154220.jpg
    20200401_154220.jpg
    260,2 KB · Visningar: 31
Här fortsätter karantän minst två veckor till så jag fortsätter med yoga och hemmaträning. Som ett plus gjorde jag yoga och mediterade varje dag förra månaden, kommer inte ihåg senast det hände :p Vi har också fått massa snö den här veckan så jag sitter och tittar ut på vinterlandskapet :love:

Mina pushups har blivit mycket bättre på senaste tiden men pullups går segt. Fortsätter att jobba på headstands, det känns inte alls lika läskigt längre :bump: ska börja prova på lite handstands och forearm stands också. Det känns som att jag verkligen håller på att utveckla yogan nu för första gången på väldigt länge för att jag verkligen tar mig tid att lära mig och inte bara går igenom gamla videos som jag är bekväm med.
 
Liten skogspromenad och sen ridning blev gårdagens motion. Ryggen var som sagt inte så rolig igår men jag lyckades lugna den med stretch, boll, liniment, skogspromenad och vila så det blev bättre under eftermiddagen tack och lov.

Idag har jag ridit på morgonen! Har även tänkt gymma idag, ev promenad men det beror på vädret :p
 
Jag har gått upp mycket i vikt sen december vilket redan då ledde till att jag fick ett par kilo för mycket på kroppen och nu när jag varit hemma i 3 veckor och bara har ätit och suttit eller legat ner har det blivit ytterligare ett par kilon upp. Jag har noll ork och vill inte riskera att sätta igång en bantning under tiden jag är sjuk men fortsätter det upp vette tusan vad jag ska göra.

Pratade med en sjuksköterska om min medicin och hon sa att den kan vara en bidragande orsak till dom senaste kilona.

Jag har smärre panik över det och ville sluta med medicinen men hon tyckte att jag ska avvakta lite till och ha tålamod och att det nog inte kommer fortsätta uppåt i samma tempo och hon var inne på samma linje som mig att det inte går att dra några slutsatser så länge jag är sjuk och har en sådan obalans i kroppen.

Jag mådde dåligt redan innan Coronan så nu har jag inte tränat på mer än 6 veckor. Efter att jag var tvungen att vila från gymmet promenerade jag dock ett par timmar om dagen men det känns långt bort, det är knappt så att jag orkar sitta upp.

Mina mål för i år rent hälsomässigt och träningsmässigt får bli att först bli helt frisk och sen börja med promenaderna igen en period innan jag kan ta tag i gymmet igen. Efter den här långa sjukdomen kommer jag nog vara trött ett bra tag. Vill nå en hälsosam vikt igen och gå ner ett visst antal kilon.
Men jag orkar verkligen inte banta just nu, jag har nog med att ta mig igenom dagarna. Och sen tänker jag mig inte på en regelrätt bantning för jag vill inte trigga igång ätstörningen ännu mer men att liksom få till en balans.

Så vad kan jag göra för min hälsa just nu?
  • äta regelbundet och inte vara för sträng och elak mot mig själv utan äta det jag vill ha, i rimliga mängder så klart
  • vila
  • inte haka upp mig på siffrorna på vågen, inte väga mig varje dag
Vill så gärna ut och gå en långpromenad i skogen eller köra ett pass på löpbandet eller gymmet eller gå en runda i stan med hundarna och lyssna på en ljudbok.
 
Vill nå en hälsosam vikt igen och gå ner ett visst antal kilon.
Men jag orkar verkligen inte banta just nu, jag har nog med att ta mig igenom dagarna. Och sen tänker jag mig inte på en regelrätt bantning för jag vill inte trigga igång ätstörningen ännu mer men att liksom få till en balans.
Har du verkligen en ohälsosam vikt nu? Nej, klart du inte ska banta :heart
 
Det är en vecka av udda händelser. I tisdags fick jag bryta pass pga brandlarm. Igår tappade jag bort hänglås nummer två på sju dagar. Och idag, efter att ha köpt ett tvåpack nya lås, öppnade jag ett skåp i omklädningsrummet och hittade mitt första hänglås med nycklar och allt :rofl: Ett tecken om inte annat på att det är lågtryck på gymmet just nu.
 
Fortsätter på mitt eget inlägg. Körde benpass idag, ett pass jag känt viss ovilja mot i det senaste. Dels så är jag lite rädd för knäböjen nu när den börjar bli tung och dels så tar passet två timmar att ta sig igenom. Sprang på PTn på väg ut och hans egna pass är tydligen uppåt tre timmar långa :eek:. Jag är slut efter 1,5! Ska i varje fall testa att skära ner på ett par set och se om jag få lite bättre kvalitet i övningarna istället.

(Jag glömde f.ö. det upphittade hänglåset i samma skåp igen :p )
 
Jag struntade i att fortsätta med ”bootcampen”, istället har jag vilat en vecka och nu bestämt mig för att köra igång med programmet ”Hållfast kropp” från Styrkebyrån! Nu är jag trött på träning som inte ger nåt, vill tillbaka till stark kropp och skivstångsträning!

Jag tänker att programmet blir en bra väg tillbaka dit, första fasen är mest kettlebells och kroppsvikt i typ 6-8 veckor innan man börjar med basövningarna.
 
Fortsätter på mitt eget inlägg. Körde benpass idag, ett pass jag känt viss ovilja mot i det senaste. Dels så är jag lite rädd för knäböjen nu när den börjar bli tung och dels så tar passet två timmar att ta sig igenom. Sprang på PTn på väg ut och hans egna pass är tydligen uppåt tre timmar långa :eek:. Jag är slut efter 1,5! Ska i varje fall testa att skära ner på ett par set och se om jag få lite bättre kvalitet i övningarna istället.

(Jag glömde f.ö. det upphittade hänglåset i samma skåp igen :p )
Åh jösses vilket långt pass! Har du väldigt lång vila mellan övningarna eller hur kommer du upp i den tiden? Mina pass är typ aldrig längre än en timme :angel:
Jag struntade i att fortsätta med ”bootcampen”, istället har jag vilat en vecka och nu bestämt mig för att köra igång med programmet ”Hållfast kropp” från Styrkebyrån! Nu är jag trött på träning som inte ger nåt, vill tillbaka till stark kropp och skivstångsträning!

Jag tänker att programmet blir en bra väg tillbaka dit, första fasen är mest kettlebells och kroppsvikt i typ 6-8 veckor innan man börjar med basövningarna.
Spännande, ska bli kul att höra om när du vill/hinner/orkar uppdatera här! Har saknat dig i tråden :heart
 
Jag har haft lite av en skitdag och varit väldigt låg ända sedan igår egentligen, så det var väldigt motigt att ställa in sig på träning efter en stressig arbetsdag (hann inte träna på lunchen just p.g.a jobbstress). Men jag vet ju vilka underverk det gör för min mentala hälsa om inte annat, så jag lyckades övertyga mig om att det var en bra idé att träna trots allt. P.g.a nämnda motivationsbrist blev det verkligen inte världens bästa pass, men jag känner mig trött i benen och bättre mentalt vilket ju var hela poängen! Avslutade passet med Bring Sally Up-utmaningen för att verkligen få lida lite :D
 
i dag har jag sprungit till och från jobbet. Det kändes lite segt när jag sprang men jag insåg när jag kom hem att jag nog inte var lika trött i benen som tidigare. :up:
Det blir fasligt mycket träning just nu, och jag är lite osäker på om jag har ökat för mycket i löpningen men än så länge gör inget ont på fel sätt - så jag kör vidare. Ska nästa vecka försöka lägga in ett par dagars vila i rad kanske från tisdag till fredag eller till och med lördag. Det behövs nog :)

Kunde inte heller motstå att anmäla mig till ett 6k virtuellt lopp tillsammans med pappa (coachen) och en kompis. Vi gör en grej av det hela och ska fixa en bana, ett start och mål, starttid så vi startar samtidigt och.... Dricka och näringsstation! :D
Sen får vi hem en fin medalj med piskande pilträdet. Är taggad!
 
Jag har haft lite av en skitdag och varit väldigt låg ända sedan igår egentligen, så det var väldigt motigt att ställa in sig på träning efter en stressig arbetsdag (hann inte träna på lunchen just p.g.a jobbstress). Men jag vet ju vilka underverk det gör för min mentala hälsa om inte annat, så jag lyckades övertyga mig om att det var en bra idé att träna trots allt. P.g.a nämnda motivationsbrist blev det verkligen inte världens bästa pass, men jag känner mig trött i benen och bättre mentalt vilket ju var hela poängen! Avslutade passet med Bring Sally Up-utmaningen för att verkligen få lida lite :D
Så där är det oftast för mig med när jag stressat på jobbet. Jag får släpa ut kroppaset och tvinga igång springningen/styrketräningen. Inte alltid det blir bra pass, inte alltid att det "lossnar" och jag blir på bättre humör under tiden för passet, men 99% av gångerna känns det bättre efteråt :up:
 
Åh jösses vilket långt pass! Har du väldigt lång vila mellan övningarna eller hur kommer du upp i den tiden? Mina pass är typ aldrig längre än en timme :angel:

Jag har 7 övningar och totalt 21 set i benpasset. Med två minuters vila mellan varje set plus upp- och nedvarvning så blir det två timmar. Sen har jag en ovana att göra rörelser överdrivet långsamt i ett försök att få mer kontroll så även seten tar nog mer tid (och kraft :o) än vad som är riktigt meningen.
 
Kom efter 2 veckors uppehåll iväg på löpkursen igår. Den är varje torsdagskväll våren ut, enda nackdelen är att det är i grannstaden så det tar ca 3 timmar varje gång i restid + träning. Fått mycket att tänka på gällande löpsteg (visste inte ens att det var ett ord innan :o), teknik och hållning så huvudet är helt grötigt. Men så kul!

Kommer dock få tänka om gällande benövningar på lördagens styrkepass, det är inte läge att öka PB med 10 kg i knäböj eller köra 6 set knäböj och 4 set marklyft när man är ny på att springa :rofl: Det är frustrerande att tvingas minska vikterna på mina benövningar men det motarbetar min utveckling i löpningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 017
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 597
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp