Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar ha gått fort framåt med din löpträning. Det var ju bara veckor sen som du skrev om dåligt självförtroende etc och nu är det "tjoho!" över intervallträning. Jättekul att läsa! :up:
Ja, det är väl typ det bästa den här pandemin medfört för min del! :D Just intervaller har jag iofs alltid tyckt rätt bra om eftersom det innebär att det liksom händer något och hjärnan får annat att tänka på än hur jobbigt det är, hur långt det är hem, hur långsamt det går osv, men jag har definitivt fått ett betydligt bättre självförtroende i löpningen rent generellt under de här veckorna :)
 
På tal om löpning. Ni som har klockor som mäter hastighet, kan man se under träningen vilken hastighet man har?
Jag använder mig av Strava, och visst att man kan se hastigheten men det är störande att fixa fram mobilen, låsa upp mobillåset och sen få ner mobilen igen.
 
På tal om löpning. Ni som har klockor som mäter hastighet, kan man se under träningen vilken hastighet man har?
Jag använder mig av Strava, och visst att man kan se hastigheten men det är störande att fixa fram mobilen, låsa upp mobillåset och sen få ner mobilen igen.
I min klocka ser jag det. Jag kan välja i 4 fält vad som ska visas så jag har hastighet, längd, hur länge jag har hållit på och puls.
 
På tal om löpning. Ni som har klockor som mäter hastighet, kan man se under träningen vilken hastighet man har?
Jag använder mig av Strava, och visst att man kan se hastigheten men det är störande att fixa fram mobilen, låsa upp mobillåset och sen få ner mobilen igen.
Ja, man kan t.o.m välja hur man vill se tempot (eller välja flera). Alltså aktuellt, senast varv osv.
 
Ja, det är väl typ det bästa den här pandemin medfört för min del! :D Just intervaller har jag iofs alltid tyckt rätt bra om eftersom det innebär att det liksom händer något och hjärnan får annat att tänka på än hur jobbigt det är, hur långt det är hem, hur långsamt det går osv, men jag har definitivt fått ett betydligt bättre självförtroende i löpningen rent generellt under de här veckorna :)
:eek: jag avskyr intervaller. Drar mig för det och det blir inte av ofta...
 
:eek: jag avskyr intervaller. Drar mig för det och det blir inte av ofta...
Haha jag är precis tvärtom, drar mig som bekant för passen då jag bara ska jogga i samma tempo under en längre stund! Det visar väl hur olika vi är helt enkelt! Jag kan vara ganska rastlös som person och är det definitivt i träningen, så jag vill helst inte göra samma sak i mer än 5 minuter i träningssammanhang. Därav att jag ogillar löpning, cykling och andra monotona träningsformer men älskar typ crossfit och ridning där det ofta händer mycket och är många saker att tänka på.
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
30 days yoga with Adriene på Youtube :love:
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?

Back to basics, är mitt bästa tips. Sov, ät och ta promenader.. jag vet inte vad du tränar i vanliga fall men jag styrketränar och i tider av kaos så brukar jag ta till enkla helkroppsövningar och ha som mål att köra 2 pass/vecka. Det är inte fråga om att se progression för mig i svackor utan snarare bara göra något. Mycket handlar om att sätta ribban lågt, vad det betyder får envar avgöra, bita ihop och göra även om man inte är pepp och vara nöjd med det som blir :)
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
Hitta en grupp att träna med, där du kan peppas och inspireras av de andra deltagarna, Det finns t.ex. diverse löpargrupper som utgår från city.

Sen så är det naturligt att orken tryter i situationen du är i. Du kanske bara ska vänta ut läget. Det kommer kännas lättare när ni kommit i ordning i lägenheten och den blivit en vilsam plats istället för energislukande som nu. Var inte för hård på dig själv, du gör så gott du kan!

Värt att kolla på är också om du behöver tillskott av något slag, ex järn och D-vitamin. Brist på de ämnena kan också göra en trött.
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
För mig är det bästa i ett sådant läge att helt enkelt ta en träningspaus på 1-2 veckor, särskilt om jag har mycket annat (flytt, jobb, renovering) som tar tid och energi. Det må låta motsägelsefullt eftersom träningen oftast är det som ger mig energi och lugn, men när det blir sådär överväldigande att det bara riskerar att bli något negativt i mitt liv så är det bättre att helt sluta tänka på det ett tag och plocka bort den pressen. Sedan kan jag absolut träna något (fullständigt prestationslöst) pass ändå om andan faller på och det funkar med livspusslet i övrigt, men det är ingen prioritet liksom. Det var ungefär så jag gjorde när vi flyttade förra våren, tror jag.

Är det "bara" brist på motivation som är problemet så har jag dock ibland löst det genom att köpa en PT-timme eller två (eller 10, för all del :laugh:), men för mig är det viktigt att göra skillnad på varför jag inte får ordning på träningen. Är det för att jag har för mycket stress och press i livet rent generellt just nu (om ja, se stycke 1), eller för att jag helt enkelt blivit lite uttråkad och kört fast (om ja, se stycke 2)?
 
Här kämpas det vidare med min bångstyriga högerfot i knäböjen. PTn har lagt böj i nästan varje pass nu och det är nog behövlig mängdträning även om jag tidvis helst hade velat skippa den helt. Högertårna sticker iväg utåt och jag får inte jämt tryck uppåt i höfterna. Frustrerande.

Roligare var att testa på lite svingar och push-press med kettelbell. Himla kul när man får lite flyt i rörelsen!
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
För mig låter inte det där som en svacka. Det låter som en försvarsmekanism. Med en sådan belastning som du redan har på kropp och psyke kan prestationsträning putta över kanten. Jag skulle prioritera bra mat, sömn och frisk luft.
 
Dagens intervallpass kändes bra! Jag joggade 5 minuter i lite raskare tempo som uppvärming och sprang sedan enligt ett upplägg från crossfit-appen som gick ut på 10 rundor av följande:

30s rask promenad
30s jogging
30s rask löpning

Kort men intensivt kan jag väl summera det som! Säkert väldigt mycket av ett minipass för er som är vana löpare, men för mig var det alldeles lagom. Jag hann aldrig riktigt hämta andan mellan de olika stegen och sista två rundorna kändes riktigt jobbiga, så det känns som att kroppen fick sig en rejäl omgång. Jag lyckades även ha motvind oavsett vilket håll jag sprang på (O_o) och eftersom det blåser rätt starka vindar idag gjorde det sitt för att öka träningseffekten...
 
Trots mensvärk har jag fått till en springtur och tre cykelturer denna veckan! I lagom tempo. Jag får ofta ont så det strålar ner i benen och då känner jag mig väldigt kraftlös. Så veckans träning har varit på ”duktig att du ger dig ut”-nivå.

Igår gick jag också en långpromenad, ca 2 mil (25 000 steg). Snittar på över 16 000 steg sedan jag köpte mitt aktivitetsarmband så trots att det är dåligt på många vis har jag iaf ökat där! När jag hade mobilens stegräknare låg jag på runt 11 tusen per dag i snitt.

Imorrn ska jag kickstarta veckan med en löptur!

På torsdag gör jag min 30e dag utan socker. Fan vad kämpigt det har varit - dagdrömde om lösgodis bara igår.... Tänkte att det skulle gå över?!
 
Gick ner till gymmet förut och körde veckans tredje och sista pass :) Jag höjde vikten i bänk till 35 kg (började min rehab med bara stången på 20 kg) och körde 3x5 på den vikten utöver uppvärmningen. Riktigt nöjd! Gnager på med 40 kg i mark och 25 kg knäböj en stund till. Övar övar övar på att göra rätt för att inte belasta ryggen fel. Tycker att jag blir bättre:up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
90 536
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 890
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hund rädd i ny bil
  • Tråden för spår
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

  • Tvillingdräktighet
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp