Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter ett par träningsfria dagar blev det massor med löpning idag. Först till och från dotterns simskola (2 x 3,5 km) och sen till och från ridskolan (2 x 2,6 km). Jag körde stegrande fart de tre första vändorna och långa intervaller på den sista. Sett till mängd och variation har jag haft en lite torftig vecka men det får bli nya tag nästa vecka 😊
 
Tack alla ni som svarat på mitt inlägg idag! Ligger nedbäddad med bubbel och chips och dipp, apropå vila :D (fick ett psykbryt på renoveringen redan kl. 11 idag, haffade en bubbel i kylen och stack hem till gamla lyan och vägrade jobba idag). Ska svara er alla i morgon, har massa tankar om detta!
 
Jag har åkt skidor igen. Varje gång nu tror jag att det blir sista för säsongen men åkte uppför en slalombacke och sen var det vinter igen (på hemvägen gick jag nedför slalombacken 🙈, den var inte pistad på ett tag och blev lite för utmanande). Var kul att jag hittade ett bra ställe att åka på, är sån trist tid nu mellan säsongerna med för mycket snö kvar för att vandra/springa i skogen eller på fjället men för lite i de flesta längdspår.
 

Bifogade filer

  • DSC_2196.JPG
    DSC_2196.JPG
    266,5 KB · Visningar: 17
Det blev några dagar med 2,5-3 timmars promenad som var målet. I lördags kände jag mig lite trött men tänkte att det inte vae någon fara men vaknade istället upp med feber igår. Den kom och gick men jag hade huvudvärk och var trött och mådde ganska dåligt. Skrapade ihop 100 minuter promenad, inte till målet men fick tumma på det för hälsans skull. Viktigare att känna efter och lyssna på kroppen än att nå en random uppsatt målsiffra. Har feber nu också men hoppas det går över. Ska försöka få till lagom aktivitet idag beroende på dagsformen.
 
Det blev några dagar med 2,5-3 timmars promenad som var målet. I lördags kände jag mig lite trött men tänkte att det inte vae någon fara men vaknade istället upp med feber igår. Den kom och gick men jag hade huvudvärk och var trött och mådde ganska dåligt. Skrapade ihop 100 minuter promenad, inte till målet men fick tumma på det för hälsans skull. Viktigare att känna efter och lyssna på kroppen än att nå en random uppsatt målsiffra. Har feber nu också men hoppas det går över. Ska försöka få till lagom aktivitet idag beroende på dagsformen.
Jättebra att du lyssnar på kroppen, det är otroligt viktigt. Ta hand om dig!
 
Det blev några dagar med 2,5-3 timmars promenad som var målet. I lördags kände jag mig lite trött men tänkte att det inte vae någon fara men vaknade istället upp med feber igår. Den kom och gick men jag hade huvudvärk och var trött och mådde ganska dåligt. Skrapade ihop 100 minuter promenad, inte till målet men fick tumma på det för hälsans skull. Viktigare att känna efter och lyssna på kroppen än att nå en random uppsatt målsiffra. Har feber nu också men hoppas det går över. Ska försöka få till lagom aktivitet idag beroende på dagsformen.
Håller med @Mineur , jättebra att du tar det försiktigt! Speciellt när du varit så sjuk. Det kanske kan vara bra att börja med lite kortare promenader till en början och göra dem längre allt eftersom?
 
För mig låter inte det där som en svacka. Det låter som en försvarsmekanism. Med en sådan belastning som du redan har på kropp och psyke kan prestationsträning putta över kanten. Jag skulle prioritera bra mat, sömn och frisk luft.

+ @Mineur som också nämne vila. Problemet är att jag vilar, egentligen hela tiden just nu. Jag ställer in de flesta träningspass så att det blir max 2 i veckan. Jag sover långa nätter och en nap varje dag. Jag har sänkt mina krav på jobbet och hankar på med "det nödvändigaste" just nu. Men det blir inte bättre och så har det varit under hela våren. Varje träningspass är tyngre än det innan även om jag vilat en hel vecka emellan, vilket jag visserligen tror beror på att jag börjar komma i riktigt dålig form. Så bestämmer jag mig för att träna mer, att bli stark igen och att träningen ska bli kul, men det slutar med att jag ställer in och vilar några dagar igen. Men energin kommer liksom inte tillbaks, oavsett hur mycket jag vilar :( Jag blir bara tröttare och tröttare just nu, orkar mindre och mindre.

Jag tror jag skulle behöva göra tvärtom, att prioritera upp träningen och prioritera ned andra saker. Inte renovera i lägenheten var och varannan dag utan bara flytta in och sen ta saker efter hand i sommar. Det känns som om jag blir mer otränad nu och inte får till träningspass så kommer det bli ännu svårare att få energin tillbaks. Nog att ett rörigt jobb, global pandemi och renovering av lägenhet gör än trött. Men utebliven träning och otränad kropp gör nog inte förutsättningarna bättre? Tänker jag?
 
+ @Mineur som också nämne vila. Problemet är att jag vilar, egentligen hela tiden just nu. Jag ställer in de flesta träningspass så att det blir max 2 i veckan. Jag sover långa nätter och en nap varje dag. Jag har sänkt mina krav på jobbet och hankar på med "det nödvändigaste" just nu. Men det blir inte bättre och så har det varit under hela våren. Varje träningspass är tyngre än det innan även om jag vilat en hel vecka emellan, vilket jag visserligen tror beror på att jag börjar komma i riktigt dålig form. Så bestämmer jag mig för att träna mer, att bli stark igen och att träningen ska bli kul, men det slutar med att jag ställer in och vilar några dagar igen. Men energin kommer liksom inte tillbaks, oavsett hur mycket jag vilar :( Jag blir bara tröttare och tröttare just nu, orkar mindre och mindre.

Jag tror jag skulle behöva göra tvärtom, att prioritera upp träningen och prioritera ned andra saker. Inte renovera i lägenheten var och varannan dag utan bara flytta in och sen ta saker efter hand i sommar. Det känns som om jag blir mer otränad nu och inte får till träningspass så kommer det bli ännu svårare att få energin tillbaks. Nog att ett rörigt jobb, global pandemi och renovering av lägenhet gör än trött. Men utebliven träning och otränad kropp gör nog inte förutsättningarna bättre? Tänker jag?
Visst är det bra att träna, men att träna sätter ju också stress på kroppen och hjärnan. Om du känner att du har mycket med renovering av hus och allt möjligt annat plus har varit sjuk kan ju hård träning trigga mer stress. Följden av för mycket dålig stress blir ju sämre immunförsvar, mer stress och sämre uppbyggnad av muskler och så är man igång i en jobbig ond spiral. Har varit med om det själv :)

Däremot, känner du att du väldigt gärna vill träna och att du kommer må bättre av det - gör det! Men gör det lagom. Som du säger prioritera ner något annat en stund, och träna försiktigt. Alltså inga hårda pass utan hellre nästan "för lätta" pass och försök se till att hålla på någon timme. När jag var stressad och varit sjuk och hade fattat att jag hamnade i den där onda spiralen tog jag bort de hårda passen direkt. En timmes stenhårda intervaller blev i stället 30 minuter lätt jogg, och resten av tiden promenad. Eller 30 minuter jogg och 30 minuter yoga. Eller 15 minuter jogg, sitta på en bänk 10 minuter och bara vara, promenad 35 minuter. Testa jätte jätte lätta pass i början och öka hellre i styrka än kör för hårt inledningsvis och få stresspåslag. Det gjorde i alla fall att jag mådde bättre, både kroppsligt och psykiskt.

Försökte också vila mig ur min trötthet men det gjorde mig bara tröttare. De jättelätta träningspassen gjorde att jag blev lite piggare och lite mer klartänkt en stund vilket betydde massor just då. Jag hoppas det blir bättre för dig! :heart
 
+ @Mineur som också nämne vila. Problemet är att jag vilar, egentligen hela tiden just nu. Jag ställer in de flesta träningspass så att det blir max 2 i veckan. Jag sover långa nätter och en nap varje dag. Jag har sänkt mina krav på jobbet och hankar på med "det nödvändigaste" just nu. Men det blir inte bättre och så har det varit under hela våren. Varje träningspass är tyngre än det innan även om jag vilat en hel vecka emellan, vilket jag visserligen tror beror på att jag börjar komma i riktigt dålig form. Så bestämmer jag mig för att träna mer, att bli stark igen och att träningen ska bli kul, men det slutar med att jag ställer in och vilar några dagar igen. Men energin kommer liksom inte tillbaks, oavsett hur mycket jag vilar :( Jag blir bara tröttare och tröttare just nu, orkar mindre och mindre.

Jag tror jag skulle behöva göra tvärtom, att prioritera upp träningen och prioritera ned andra saker. Inte renovera i lägenheten var och varannan dag utan bara flytta in och sen ta saker efter hand i sommar. Det känns som om jag blir mer otränad nu och inte får till träningspass så kommer det bli ännu svårare att få energin tillbaks. Nog att ett rörigt jobb, global pandemi och renovering av lägenhet gör än trött. Men utebliven träning och otränad kropp gör nog inte förutsättningarna bättre? Tänker jag?

Var noga med att redogöra för detta till PTn när du träffar hen! Som Hoarfrost skriver så låter det inte som att du behöver mer prestationspress just nu, utan främst motivation och kravlös träningsglädje. Utifrån min egna erfarenhet av PT så behöver man ibland vara tydlig med att jag inte nödvändigtvis tränar för att lyfta så många viktkakor som möjligt... Bara så att inte PTn blir ytterligare någon som lägger press på dig på fel sätt :)
 
Sprang 3,5 km igår med tonåringen. Tanken var att vi skulle springa ihop men det visade sig att när jag joggar så räcker det med att han går :rofl: Så vi körde istället en tävling runt en pytteliten damm där vi skulle springa i vår takt och sedan se vem som bryter först. Riktigt roligt, men nackdelen var att vi var proppmätta båda så vi bröt efter ett varv.

Han fick låna min telefon med Strava-appen när han sprang en sväng, och det visade sig att han låg på 4,03 km/minut. Och då mätte vi ändå i slutet när han var trött, så kan man förlänga sina ben? :angel:
 
Det blev ett första träningspass i hemmagymmet igår! Press över huvudet och boxböj :up: Väldigt kort och enkelt, mest för att få känna på utrustningen lite och ville inte försöka däcka mig själv som inte tränat alls på så länge.. Vi borde få hem vår träningsbänk idag också, längtar! Är så himla sugen på att träna bänkpress nu :D
 
Jag har åkt skidor igen. Varje gång nu tror jag att det blir sista för säsongen men åkte uppför en slalombacke och sen var det vinter igen (på hemvägen gick jag nedför slalombacken 🙈, den var inte pistad på ett tag och blev lite för utmanande). Var kul att jag hittade ett bra ställe att åka på, är sån trist tid nu mellan säsongerna med för mycket snö kvar för att vandra/springa i skogen eller på fjället men för lite i de flesta längdspår.

Ser superhärligt ut! Vad avis jag blir! Är så grymt peppad på en riktig vinter nästa säsong! Är du nöjd med dina skidor - vad blev det för några? Kanske ska göra ett till sånt där off Season-fynd :D

Inledde veckan med cykeltur och ridtur igår, sprang en kortare runda idag och kunde hålla lite högre tempo än vad jag brukar. Klarade det perfekt mellan hagelskurarna. Är dock lite irriterad att det lagts massa hitta ut-kontroller i ”min” skog i år! Där man förr bara träffade nån häst och sina grannar är det nu biltrafik (!) och folk som inte har koll på sina hundar... Men jag försöker vara glad att folk tar hand om sig och inte alls missunnsam att min eremitrunda är lite förstörd :D
 
Långpassdag i dag. 25,4 km på 2 h 33 min. Jag är supernöjd med längden men lite besviken för att jag så tidigt i passet började känna mig trött. I och för sig har jag ökat snabbt i distans. Jag har inte varit igång så himla länge. Jag var skadad hela vintern och började springa igen i februari. Så nä, jag ska inte vara missnöjd 😊
 
Långpassdag i dag. 25,4 km på 2 h 33 min. Jag är supernöjd med längden men lite besviken för att jag så tidigt i passet började känna mig trött. I och för sig har jag ökat snabbt i distans. Jag har inte varit igång så himla länge. Jag var skadad hela vintern och började springa igen i februari. Så nä, jag ska inte vara missnöjd 😊

Jättebra ju!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
90 272
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 859
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp