Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser superhärligt ut! Vad avis jag blir! Är så grymt peppad på en riktig vinter nästa säsong! Är du nöjd med dina skidor - vad blev det för några? Kanske ska göra ett till sånt där off Season-fynd :D
Jag köpte ett par Fischer twin skin pro. Hyrde ett par sådana först och var nöjd, sen fick jag beställa på nätet för min längd var slut i butikerna här. Stod tydligt vilken vikt som gällde för vilka skidor och sen fyllde jag i min längd och vikt när jag beställde och det funkade fint. Jag är supernöjd och jag tycker både fäste och glid är bra, men å andra sidan jämför jag ju med gamla skidor som fanns innan skinskidorna kom, så jag kanske är nöjd även om inte spannet är perfekt. Jag vet inte om alla nya bindningar numera är flyttbara utan verktyg men det var iaf något jag ville ha, så man enkelt kan flytta fram för bättre fäste och bak för bättre glid.

Men, ett stavtips! Jag köpte ett par Leki med "trigger shark" tror jag det heter, så man enkelt kan koppla kontrollremmen från staven utan att behöva ta av den. Trodde inte att jag skulle använda den funktionen så mycket utan köpte mest de stavarna för att de kändes bra men det är väldigt praktiskt!

Jag är väldigt sugen på ett par skateskidor också nu men det blir väl nån gång i framtiden.

Sånt här system till kontrollremmarna:
DSC_2228.JPG
 
Senast ändrad:
Jag får ta ett ovälkommet avbrott igen, jag var visst inte frisk på riktigt. Kom ur karantän på onsdagen förra veckan men redan på lördagen kände jag mig trött och dålig igen och hade lite höjd temp, i söndags kom febern och igår och idag har jag haft riktig feber igen och svårt att andas och kan inte sova på nätterna. Det är ett konstigt symtom på sjukdom men så har det varit hela sjukdomstiden. Tror att jag nog aldrig var helt frisk utan hade milda symtom som jag bara tänkte på som sviter av sjukdomen och 1177 sa att jag fick bryta karantän. Eller så är det omgång nummer 2 som började i lördags.

I vilket fall begränsar jag min aktivitet till hundarnas motion, tränar med dom hemma som vanligt för aktivering och försöker återta någon sorts matrutiner.
 
Långpassdag i dag. 25,4 km på 2 h 33 min. Jag är supernöjd med längden men lite besviken för att jag så tidigt i passet började känna mig trött. I och för sig har jag ökat snabbt i distans. Jag har inte varit igång så himla länge. Jag var skadad hela vintern och började springa igen i februari. Så nä, jag ska inte vara missnöjd 😊
En annan hade varit nöjd om hon överhuvudtaget överlevt 🙄 Väldigt bra jobbat!

Jag får ta ett ovälkommet avbrott igen, jag var visst inte frisk på riktigt. Kom ur karantän på onsdagen förra veckan men redan på lördagen kände jag mig trött och dålig igen och hade lite höjd temp, i söndags kom febern och igår och idag har jag haft riktig feber igen och svårt att andas och kan inte sova på nätterna. Det är ett konstigt symtom på sjukdom men så har det varit hela sjukdomstiden. Tror att jag nog aldrig var helt frisk utan hade milda symtom som jag bara tänkte på som sviter av sjukdomen och 1177 sa att jag fick bryta karantän. Eller så är det omgång nummer 2 som började i lördags.

I vilket fall begränsar jag min aktivitet till hundarnas motion, tränar med dom hemma som vanligt för aktivering och försöker återta någon sorts matrutiner.
Nej vad tråkigt! Usch, jag lider så med dig. Krya på dig, verkligen!
 
Tydligen gjorde jag något i söndags som gjorde min ischiasnerv skitförbannad, för ända sedan söndag kväll har jag haft en ilande smärta i ländryggen som strålar ner i rumpan och låret och ibland hugger till så att jag tappar andan och benet viker sig. Sjukt obehagligt! :nailbiting:

Jag funderar och funderar på vad jag kan ha gjort för att reta upp den - löpningen borde det inte vara eftersom jag ändå sprungit regelbundet i typ en månad nu. Skorna är förvisso ganska nya, men jag har sprungit med dem åtminstone 4-5 gånger nu så det vore ju märkligt om kroppen plötsligt skulle få för sig att reagera på dem...

Det är otroligt frustrerande i alla fall eftersom jag inte riktigt lyckats identifiera vad det är som gör att det plötsligt hugger till, så jag vågar inte röra mig på så himla många sätt (mao ingen styrketräning och definitivt ingen löpning). Jag har dock märkt att det blir bättre av promenader, så det blir mer fokus på sådant + en massa stretching de närmsta dagarna så hoppas jag att det släpper. Jäkla skräprygg :turd:
 
Tack alla för pepp och stöttning! Jag måste lyssna på kroppen extra mycket nu. Behöver dock gå lite med hundarna och det är skönt att komma ut och röra på mig i lagom takt och mängd. Men skippar mina minst 120 minuter promenad tid ett tag.
 
Tydligen gjorde jag något i söndags som gjorde min ischiasnerv skitförbannad, för ända sedan söndag kväll har jag haft en ilande smärta i ländryggen som strålar ner i rumpan och låret och ibland hugger till så att jag tappar andan och benet viker sig. Sjukt obehagligt! :nailbiting:

Jag funderar och funderar på vad jag kan ha gjort för att reta upp den - löpningen borde det inte vara eftersom jag ändå sprungit regelbundet i typ en månad nu. Skorna är förvisso ganska nya, men jag har sprungit med dem åtminstone 4-5 gånger nu så det vore ju märkligt om kroppen plötsligt skulle få för sig att reagera på dem...

Det är otroligt frustrerande i alla fall eftersom jag inte riktigt lyckats identifiera vad det är som gör att det plötsligt hugger till, så jag vågar inte röra mig på så himla många sätt (mao ingen styrketräning och definitivt ingen löpning). Jag har dock märkt att det blir bättre av promenader, så det blir mer fokus på sådant + en massa stretching de närmsta dagarna så hoppas jag att det släpper. Jäkla skräprygg :turd:
Attans, vad jobbigt. Det är så träligt att vilja saker och kroppen kämpar emot istället för med en. Hoppas det går över snart
 
Jag får ta ett ovälkommet avbrott igen, jag var visst inte frisk på riktigt. Kom ur karantän på onsdagen förra veckan men redan på lördagen kände jag mig trött och dålig igen och hade lite höjd temp, i söndags kom febern och igår och idag har jag haft riktig feber igen och svårt att andas och kan inte sova på nätterna. Det är ett konstigt symtom på sjukdom men så har det varit hela sjukdomstiden. Tror att jag nog aldrig var helt frisk utan hade milda symtom som jag bara tänkte på som sviter av sjukdomen och 1177 sa att jag fick bryta karantän. Eller så är det omgång nummer 2 som började i lördags.

I vilket fall begränsar jag min aktivitet till hundarnas motion, tränar med dom hemma som vanligt för aktivering och försöker återta någon sorts matrutiner.

Fy sjutton vad segt! Jag lider verkligen med dig :( Ta hand om dig och krya på dig!
 
Knäböj, knäböj och mera knäböj. Tungt, smalt, med stopp, långsamt, lätt, snabbt. Vet inte helt om jag blir så mycket klokare av alla varianter men PTn har en tanke och jag väljer att lita på honom. Testade att foamrolla höften (apropå alla diskussioner här) men måste ha lagt den fel för jag kände ingenting alls. Ska prova att lägga den mer på utsidan nästa gång.

Annars mycket baksida idag. Där går det väldigt mycket bättre. Fick köra sumo igen som jag har saknat.
 
Jag tar det rätt lugnt just nu och har vilat helt från styrketräning och extra yogaträning sen i onsdags. Förstod inte varför det kändes som att musklerna återhämtade sig långsammare på senaste tiden, men sen när jag fick en känning i ena höftböjaren som jag skadade för flera år fick jag ett litet wake-up call. Jag har inte haft någon ordentlig vila sen i januari :o utan snarare ökat på träningsintensiteten ganska rejält. Så det är nog hög tid att ta några lugnare veckor nu. Just nu gör jag ett lugnt yogapass på morgonen och sen en promenad på eftermiddagen (dock flåsig pga. berg :p). Det kändes stor skillnad redan efter tre-fyra dagar av den sortens aktiv vila men jag kommer nog att fortsätta i samma stil i alla fall en vecka till. Måste bli bättre på att vila! Lite typiskt mig att bli insnöad på en grej och sen köra för hårt.
 
Jag behöver er hjälp! Den här våren har träningen gått rakt utför. Jag blir svagare, långsammare, tyngre. Träningen känns oftare ångestfylld än rolig och det känns som att även om jag tränar blir jag aldrig bättre. Varje pass är lika tungt. Jag är trött, omotiverad och skjuter upp och ställer in träningspass. Jag mår sjukt dåligt av det, ändå lyckas jag inte få fason på det. Vad gör ni när ni hamnar i en svacka? Vi har också kaos på jobbet och lägenheten att renovera att jag bara inte orkar någonting alls. Känns som att det just nu bara är en nedåtgående spiral som jag inte lyckas vända.

Några tips?
Jag kom in i en djup depression för ett par månader sedan och hade svårt att orka med ens vardagen. Blev rekommenderad från vården att ta en paus från träningen då den när man är för nedsatt faktiskt bryter ner mer än bygger. Kanske ett kortare uppehåll och satsa på långpromenader i vårdtiden och inte fokusera på prestation, distans, tid utan vara helt här och nu och njuta av fina blommor och kanske lyssna på en ljudbok eller pod för för mig rinner bara tiden iväg när jag går och lyssnar på något.
 
Idag är dag 30 av min sockerfria månad!! JAG KLARADE DET! (Eller, kan iofs inte säga säkert förrän imorrn men äh). Firade med att unna mig en ridlektion med fokus på min sits - välbehövligt och jättekul. Borde verkligen yoga mer hehe...

Imorrn har jag lång digital föreläsning så har idag bakat chokladbollar utan smör och socker (dadlar bara) som jag ska ha som snacks. Hade det varit IRL hade det definitivt bjudits på godis så jag ser det som ett plus. På fredag ska jag äta våfflor med sylt, något jag sett fram emot i en månad :D
 
Idag är dag 30 av min sockerfria månad!! JAG KLARADE DET! (Eller, kan iofs inte säga säkert förrän imorrn men äh). Firade med att unna mig en ridlektion med fokus på min sits - välbehövligt och jättekul. Borde verkligen yoga mer hehe...

Imorrn har jag lång digital föreläsning så har idag bakat chokladbollar utan smör och socker (dadlar bara) som jag ska ha som snacks. Hade det varit IRL hade det definitivt bjudits på godis så jag ser det som ett plus. På fredag ska jag äta våfflor med sylt, något jag sett fram emot i en månad :D

Woho! Starkt jobbat! :banana: Nu blev jag jättesugen på våfflor!
 
Jag köpte ett par Fischer twin skin pro. Hyrde ett par sådana först och var nöjd, sen fick jag beställa på nätet för min längd var slut i butikerna här. Stod tydligt vilken vikt som gällde för vilka skidor och sen fyllde jag i min längd och vikt när jag beställde och det funkade fint. Jag är supernöjd och jag tycker både fäste och glid är bra, men å andra sidan jämför jag ju med gamla skidor som fanns innan skinskidorna kom, så jag kanske är nöjd även om inte spannet är perfekt. Jag vet inte om alla nya bindningar numera är flyttbara utan verktyg men det var iaf något jag ville ha, så man enkelt kan flytta fram för bättre fäste och bak för bättre glid.

Men, ett stavtips! Jag köpte ett par Leki med "trigger shark" tror jag det heter, så man enkelt kan koppla kontrollremmen från staven utan att behöva ta av den. Trodde inte att jag skulle använda den funktionen så mycket utan köpte mest de stavarna för att de kändes bra men det är väldigt praktiskt!

Jag är väldigt sugen på ett par skateskidor också nu men det blir väl nån gång i framtiden.

Sånt här system till kontrollremmarna:
Visa bifogad fil 50663

Tack för ett så utförligt svar!
Okej, är skin vallningsfria? Eller vad skiljer dem mot ”vanliga”?
Smart att man kan byta plats på bindningarna!
Jag tänkte provåka de kommunala skidorna som finns i min släkts uthus och se om jag gillar det alls, och sen köpa något prisvärt paket. Är inte ute efter värstingskidor utan verkligen nybörjare, samtidigt som man inte vill ha för enkla och dåliga skidor heller så man tröttnar.
 
Tack så mycket!!
Med tanke på att jag åt godis och kakor VARJE dag innan så måste jag faktiskt vara lite o-jantig och hålla med dig! Är sjukt nöjd!
O-jantig is da shit! Grymt bra jobbat! Har du bestämt dig för hur du ska göra framöver, blir det ungefär så som du skrev om tidigare att du tackar ja när det erbjuds och så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 963
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 809
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp