Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ett så utförligt svar!
Okej, är skin vallningsfria? Eller vad skiljer dem mot ”vanliga”?
Smart att man kan byta plats på bindningarna!
Jag tänkte provåka de kommunala skidorna som finns i min släkts uthus och se om jag gillar det alls, och sen köpa något prisvärt paket. Är inte ute efter värstingskidor utan verkligen nybörjare, samtidigt som man inte vill ha för enkla och dåliga skidor heller så man tröttnar.
Skinskidor behöver ingen fästvalla eftersom det är "skin" där istället. Sen behöver de väl lite glidvalla mellan varven men det är ju inget man behöver göra inför varje pass. Även skinremsorna behöver rengöras ibland och sen kan man ha på något som hindrar ifrysning och gör att de står emot smuts typ (kass förklaring 😅). Testa skinskidor, sån enorm skillnad mot de gamla vallningsfria.

De jag köpte är nybörjarskidor men inte de allra billigaste liksom, skidor inkl. bindningar gick på 3000:-.
 
O-jantig is da shit! Grymt bra jobbat! Har du bestämt dig för hur du ska göra framöver, blir det ungefär så som du skrev om tidigare att du tackar ja när det erbjuds och så?

Ja, jag tänker att jag äter om det bjuds, som en social grej liksom. Och sen kanske vi äter nåt onyttigt (tex om man bakar nåt, eller om man går och fikar eller så) en gång i veckan. Att äta smaskigt är ju en härlig del av livet men inte varje dag. Samtidigt vill jag inte ha massa förbud i livet, för då blir det så lätt att man känner att man är totalt misslyckat om man ”gör fel”. Men ska försöka att inte köpa godis för där har jag inget stopp, kan äta hur mkt som helst...

Jag har haft magkatarr hur länge som helst, och nu den här månaden har jag också försökt att inte äta efter middagen, dvs nära när jag ska sova. Äter jag för tätt inpå läggdags är det fullt kalas med magsyra i magen och känns som att det går upp i halsen liksom. Och nu har jag nästan inga såna känningar alls, det är som att kroppen har fattat att ”ok, nu ska jag inte få mer mat idag, då pausar vi magen lite”. Det gör att det automatiskt blir mindre snask, eftersom det hemma hos oss oftast äts i tv-soffan. Så där är jag inne i en bra spiral :)
 
Bättre ryggdag idag! Det ilar och värker fortfarande lite "i bakgrunden" så att säga men det har bara blivit 2-3 sådana där hugg av smärta idag medan det i måndags och tisdags snarare var 10-15 st om dagen, så vad det än är så verkar det ha börjat läka ut! Hoppas på att kunna köra ett lugnt och sansat överkroppspass imorgon, med anpassade övningar och vikter naturligtvis. Det vore verkligen skönt att träna lite, så jag håller tummarna för att dagsformen tillåter det. Annars får det bli ännu en långpromenad helt enkelt!
 
Såg just att det finns nypreparerade spår på ett ställe så laddar för att åka dit :bump:. Längtar till nästa vinter när jag kan åka här hemma, har ca 500 m till spåren här (som inte har så mycket snö kvar nu). Less på att packa in grejerna i bilen och åka till spåren, även om det inte är långt så är det bökigt tycker jag.
 
Gjorde helt klart med veden igår och min rygg var väl inte superglad efter det men.... Den är helt okej idag otroligt nog! Planen är styrketräning idag men jag flyttar det till i morgon så får ryggen en lugn dag idag. Känns klokast. Ska stretcha och rulla sen i alla fall. Har ridit på lunchen idag också :)
 
Jag har sprungit idag igen, tredje dagen i rad. Igår blev det ett lätt återhämtningspass innan jag hämtade barnen på förskolan. Idag skulle det egentligen vara kvalitet, antingen tröskel eller snabba intervaller, men jag kände mer för ett otvunget pass i skogen så så fick det bli. Vi har ett milspår i terräng här som är trevligt, dock lite väl lerigt bitvis. Benen kändes tunga inledningsvis men sen kom jag igång.

Jag har insett att det sannolikt inte blir något maraton i september. Det kommer inte få hållas. Men jag tränar på. Kanske att jag håller igen på långpassen och låter bli att länga dem mer. Jag gillar att springa men 3-timmarspass solo en gång i veckan är inte jättekul...
 
Vad duktiga ni är allihopa! Är så impad över er som kör styrka och långpass. Jag hade aldrig orkat!

Har kommit fram till att lite men ofta är mer min grej. Imorse cyklade jag till Ica (ca 7km totalt) och sen på eftermiddagen sprang jag ca 3 km. Det kanske är värdelöst ur träningssynpunkt men min hjärna gillar det mycket mer än ”Nu jäklar blir det långpass”. Det måste kännas lätt och kul, annars händer det liksom inte.
Ska försöka få till ett löppass till den här veckan så har jag nått mitt veckomål! :)
 
Vad duktiga ni är allihopa! Är så impad över er som kör styrka och långpass. Jag hade aldrig orkat!

Har kommit fram till att lite men ofta är mer min grej. Imorse cyklade jag till Ica (ca 7km totalt) och sen på eftermiddagen sprang jag ca 3 km. Det kanske är värdelöst ur träningssynpunkt men min hjärna gillar det mycket mer än ”Nu jäklar blir det långpass”. Det måste kännas lätt och kul, annars händer det liksom inte.
Ska försöka få till ett löppass till den här veckan så har jag nått mitt veckomål! :)
Jag tror inte alls att det är värdelöst. Jag tror snarare att det är den varianten som är den mest hälsofrämjande. Träning med högre intensitet kan mga ggr vara på gränsen till att bli mer nedbrytande än vad det är uppbyggande. Så heja dig tycker jag!
 
Åh vad värdelöst! Var på gymmet i nästan en timma. Värmde och jorde ett arbetsset bänkpress och sen gick jag därifrån. Så otroligt frustrerad att jag ville gråta på vägen hem.

Varför? Jag har haft lite humörsvängningar idag och vet inte om det är pms eller möjligen lite stressreaktion. Avig känsla redan på väg till gymmet alltså och så kommer jag dit mitt i ett av deras crossfit-inspirerade pass. Jag blir något otroligt provocerad av att gymmet tillåter de passen mitt i pandemin! :mad: :rage:Att det dessutom gjorde att jag fick värma i nära 35 min för att de ockuperade utrustningen jag behövde gjorde inte saken bättre. När jag sedan behövde göra massa speciallösningar med mattor under bänken för att inställningen safety racksen av någon skum anledning inte passar mig längre då var det bara frustration och ilska kvar.

Hade jag inte jobbat imorgon hade jag tagit ett par glas vin. Det får bli en nödlösning med choklad istället. Och så ska jag formulera ett diplomatiskt mejl till gymmet...
 
Vad duktiga ni är allihopa! Är så impad över er som kör styrka och långpass. Jag hade aldrig orkat!

Har kommit fram till att lite men ofta är mer min grej. Imorse cyklade jag till Ica (ca 7km totalt) och sen på eftermiddagen sprang jag ca 3 km. Det kanske är värdelöst ur träningssynpunkt men min hjärna gillar det mycket mer än ”Nu jäklar blir det långpass”. Det måste kännas lätt och kul, annars händer det liksom inte.
Ska försöka få till ett löppass till den här veckan så har jag nått mitt veckomål! :)
Du ska göra det du mår bra av och tycker är kul. Det finns alltid andra som tränar mycket mer/hårdare/snabbare. Man får försöka tänka bort det och hålla sig till sin egen plan. Jag får alltid kämpa med de tankarna när jag blir omsprungen eller omcyklad. De tränar på sitt sätt och jag på mitt. Heja dig som har både cyklat och sprungit 💪
 
Åh vad värdelöst! Var på gymmet i nästan en timma. Värmde och jorde ett arbetsset bänkpress och sen gick jag därifrån. Så otroligt frustrerad att jag ville gråta på vägen hem.

Varför? Jag har haft lite humörsvängningar idag och vet inte om det är pms eller möjligen lite stressreaktion. Avig känsla redan på väg till gymmet alltså och så kommer jag dit mitt i ett av deras crossfit-inspirerade pass. Jag blir något otroligt provocerad av att gymmet tillåter de passen mitt i pandemin! :mad: :rage:Att det dessutom gjorde att jag fick värma i nära 35 min för att de ockuperade utrustningen jag behövde gjorde inte saken bättre. När jag sedan behövde göra massa speciallösningar med mattor under bänken för att inställningen safety racksen av någon skum anledning inte passar mig längre då var det bara frustration och ilska kvar.

Hade jag inte jobbat imorgon hade jag tagit ett par glas vin. Det får bli en nödlösning med choklad istället. Och så ska jag formulera ett diplomatiskt mejl till gymmet...
Usch så surt! Förstår precis din frustration, inte alls kul när andra hindrar en från att träna! Kan du försöka imorgon igen? Hoppas du snart får en bättre känsla i kroppen!
 
Usch så surt! Förstår precis din frustration, inte alls kul när andra hindrar en från att träna! Kan du försöka imorgon igen? Hoppas du snart får en bättre känsla i kroppen!

Jo jag har PTn bokad imorgon så ska avreagera mig lite till honom. Och förhoppningsvis få lite inspiration tillbaka :) Önskar ibland att jag jobbade mer oregelbundet så att jag kunde vara på gymmet dagtid. Gillar verkligen inte trängsel! Pandemi eller ej. Ska även försöka få koll på när de här passen ligger så att jag kan planera runt dem. Har tyvärr en känsla av att de flyttar runt från vecka till vecka :(
 
Åh vad värdelöst! Var på gymmet i nästan en timma. Värmde och jorde ett arbetsset bänkpress och sen gick jag därifrån. Så otroligt frustrerad att jag ville gråta på vägen hem.

Varför? Jag har haft lite humörsvängningar idag och vet inte om det är pms eller möjligen lite stressreaktion. Avig känsla redan på väg till gymmet alltså och så kommer jag dit mitt i ett av deras crossfit-inspirerade pass. Jag blir något otroligt provocerad av att gymmet tillåter de passen mitt i pandemin! :mad: :rage:Att det dessutom gjorde att jag fick värma i nära 35 min för att de ockuperade utrustningen jag behövde gjorde inte saken bättre. När jag sedan behövde göra massa speciallösningar med mattor under bänken för att inställningen safety racksen av någon skum anledning inte passar mig längre då var det bara frustration och ilska kvar.

Hade jag inte jobbat imorgon hade jag tagit ett par glas vin. Det får bli en nödlösning med choklad istället. Och så ska jag formulera ett diplomatiskt mejl till gymmet...
Men gud vad irriterande! Åh, jag hatar verkligen när det är den sortens yttre faktorer som förstör ett pass för en så jag lider med dig!

Väldigt dåligt av gymmet att tillåta att något sådant tar över så pass mycket rent generellt, men framförallt i sådana här tider när man vill/bör hålla extra gott avstånd till folk. Det borde rent generellt verkligen inte vara tillåtet att köra gruppass i det "allmänna" utrymmet mer än i undantagsfall, det är väl just sådant man har separata salar för så att de som inte är intresserade av passet kan träna ändå. Tycker det är jättebra om du uppmärksammar dem på problemet, det är säkert fler som tycker som du.
 
Hade ju tänkt försöka träna lite försiktigt idag men ryggen blev ledsen av en tur till mataffären i förmiddags (trots att sambon skötte det mesta med att lyfta kassar och liknande) så jag bestämde mig för att vila en dag extra och köra ännu mer stretching idag istället. Provade en stretch som jag läst skulle vara bra när man har problem med ischiasnerven och... Nu har jag lika ont som jag hade i måndags. :arghh:

Det var definitivt ingen bra stretch för mig med andra ord, utan i stället känns det som att jag är tillbaka på ruta ett. Fan, fan, fan. Jag som hade varit så duktig och märkt så mycket förbättring, jag har knappt haft ont alls idag annars och trodde verkligen att det var över för denna gången. Är så frustrerad att jag nästan känner för att gråta en skvätt :o Frustrerad över att min förbaskade rygg är så känslig, frustrerad över att ha ont och frustrerad över att det känns som att jag borde ha vetat bättre än att testa den där stretchen. Det blev raka vägen till sängen med Ipren och värmedyna i alla fall, så får vi hoppas att det känns bättre imorgon.

Så, tack för att jag fick gnälla av mig lite! (igen)
 
De nypreparerade spåren hann snöa och driva igen, blev mer "gå på tur" än åka skidor. Men det var fint och jag tänkte att det är ju bra träning iaf. Utför på hemvägen var inte så skoj dock, som att åka offpist med längdskidor 😅. Fick ihop 2 timmar och är väldigt nöjd med det i så jobbiga icke existerande spår.
 
Hade ju tänkt försöka träna lite försiktigt idag men ryggen blev ledsen av en tur till mataffären i förmiddags (trots att sambon skötte det mesta med att lyfta kassar och liknande) så jag bestämde mig för att vila en dag extra och köra ännu mer stretching idag istället. Provade en stretch som jag läst skulle vara bra när man har problem med ischiasnerven och... Nu har jag lika ont som jag hade i måndags. :arghh:

Det var definitivt ingen bra stretch för mig med andra ord, utan i stället känns det som att jag är tillbaka på ruta ett. Fan, fan, fan. Jag som hade varit så duktig och märkt så mycket förbättring, jag har knappt haft ont alls idag annars och trodde verkligen att det var över för denna gången. Är så frustrerad att jag nästan känner för att gråta en skvätt :o Frustrerad över att min förbaskade rygg är så känslig, frustrerad över att ha ont och frustrerad över att det känns som att jag borde ha vetat bättre än att testa den där stretchen. Det blev raka vägen till sängen med Ipren och värmedyna i alla fall, så får vi hoppas att det känns bättre imorgon.

Så, tack för att jag fick gnälla av mig lite! (igen)
När jag var gravid och upplevde något ischiasliknande fick jag väldigt bra hjälp av en kiropraktor. Har du möjlighet att testa det eller är sånt också nedstängt?
 
Hade ju tänkt försöka träna lite försiktigt idag men ryggen blev ledsen av en tur till mataffären i förmiddags (trots att sambon skötte det mesta med att lyfta kassar och liknande) så jag bestämde mig för att vila en dag extra och köra ännu mer stretching idag istället. Provade en stretch som jag läst skulle vara bra när man har problem med ischiasnerven och... Nu har jag lika ont som jag hade i måndags. :arghh:

Det var definitivt ingen bra stretch för mig med andra ord, utan i stället känns det som att jag är tillbaka på ruta ett. Fan, fan, fan. Jag som hade varit så duktig och märkt så mycket förbättring, jag har knappt haft ont alls idag annars och trodde verkligen att det var över för denna gången. Är så frustrerad att jag nästan känner för att gråta en skvätt :o Frustrerad över att min förbaskade rygg är så känslig, frustrerad över att ha ont och frustrerad över att det känns som att jag borde ha vetat bättre än att testa den där stretchen. Det blev raka vägen till sängen med Ipren och värmedyna i alla fall, så får vi hoppas att det känns bättre imorgon.

Så, tack för att jag fick gnälla av mig lite! (igen)

Lider med dig och förstår frustrationen, är lika för mig. Hoppas ryggen kommer på bättre tankar snart:heart
 
Hade ju tänkt träna idag men känner att det är en väldigt dålig idé. Ledsen rygg.... Kanske tar hundarna på en liten skogspromenad (brukar hjälpa lite att gå i skogen) och sen lägga mig på soffan och vila. Hästarna har vilodag iallafall.
 
Men gud vad irriterande! Åh, jag hatar verkligen när det är den sortens yttre faktorer som förstör ett pass för en så jag lider med dig!

Väldigt dåligt av gymmet att tillåta att något sådant tar över så pass mycket rent generellt, men framförallt i sådana här tider när man vill/bör hålla extra gott avstånd till folk. Det borde rent generellt verkligen inte vara tillåtet att köra gruppass i det "allmänna" utrymmet mer än i undantagsfall, det är väl just sådant man har separata salar för så att de som inte är intresserade av passet kan träna ändå. Tycker det är jättebra om du uppmärksammar dem på problemet, det är säkert fler som tycker som du.

Tack för medhåll och förståelse! Det var behövligt. Känner mig allmänt som en obstinat treåring som exploderar för minsta motgång just nu. Hoppas att det är pms (även om det är väl tidigt i månaden för det) och att det går över snart :cautious:

Och ja, jag håller med om att gymmet borde vara allmänt fredat från pass. Men tyvärr är crossfit-varianterna väldigt populära (ännu mer folk på liten yta!) så jag tror tyvärr inte att de kommer att plockas bort i första läget.

Jättetrist med din rygg :( Så frustrerande med "hjälpande" övningar som bara gör saker värre. Hoppas att det var bara en liten tillbakagång och att det repar sig kvickt igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 691
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 801
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp