Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde ett knasigt lyft idag och fick jätteont i överarmen, precis där muskeln smalnar av och fäster i axeln. Kan göra vissa rörelser, men inte andra (tex dra upp byxorna haha!). Det är när armen går bakåt som det gör svinont, framåt går bra. Så jag fick skippa ridningen idag, det hade varit helt fel vinkel. :( Kanske kan ta en springtur senare ikväll.

Vad kan det vara? Vad gör man?
Precis när jag kommit igång med stavgång för att STÄRKA mina klena armar! Så typiskt.:arghh:

Å andra sidan hittade jag massa gamla klänningar på mammas vind - alltså riktigt gamla, som jag hade i nian och gymnasiet dvs ca 300 år sedan. De passade perfekt! Så nån nytta har mitt ”nya” hälsosamma liv gjort. Jag veeeet att man inte ska kolla så mycket på utsidan utan det är hur man mår inuti som räknas. Men med tanke på armen kan jag allt få vara glad för nåt ytligt idag tycker jag :angel:
 
Gjorde ett knasigt lyft idag och fick jätteont i överarmen, precis där muskeln smalnar av och fäster i axeln. Kan göra vissa rörelser, men inte andra (tex dra upp byxorna haha!). Det är när armen går bakåt som det gör svinont, framåt går bra. Så jag fick skippa ridningen idag, det hade varit helt fel vinkel. :( Kanske kan ta en springtur senare ikväll.

Vad kan det vara? Vad gör man?
Precis när jag kommit igång med stavgång för att STÄRKA mina klena armar! Så typiskt.:arghh:

Å andra sidan hittade jag massa gamla klänningar på mammas vind - alltså riktigt gamla, som jag hade i nian och gymnasiet dvs ca 300 år sedan. De passade perfekt! Så nån nytta har mitt ”nya” hälsosamma liv gjort. Jag veeeet att man inte ska kolla så mycket på utsidan utan det är hur man mår inuti som räknas. Men med tanke på armen kan jag allt få vara glad för nåt ytligt idag tycker jag :angel:
Gilla på klänningarna men ogilla att du fått ont. Vet tyvärr inte alls vad det kan vara. Hoppas det går över snabbt!
 
Ett lite kortare träningspass igen igår, åter boxböj och bänkpress. Fick även in ett set marklyft bara för att känna på lite. Och idag blev det en stund på rangen på golfbanan. Skönt att vara ute, men särskilt bra gick det då inte :angel: Nåja, det är bara att träna vidare! :)
 
Gjorde ett knasigt lyft idag och fick jätteont i överarmen, precis där muskeln smalnar av och fäster i axeln. Kan göra vissa rörelser, men inte andra (tex dra upp byxorna haha!). Det är när armen går bakåt som det gör svinont, framåt går bra. Så jag fick skippa ridningen idag, det hade varit helt fel vinkel. :( Kanske kan ta en springtur senare ikväll.

Vad kan det vara? Vad gör man?
Precis när jag kommit igång med stavgång för att STÄRKA mina klena armar! Så typiskt.:arghh:

Å andra sidan hittade jag massa gamla klänningar på mammas vind - alltså riktigt gamla, som jag hade i nian och gymnasiet dvs ca 300 år sedan. De passade perfekt! Så nån nytta har mitt ”nya” hälsosamma liv gjort. Jag veeeet att man inte ska kolla så mycket på utsidan utan det är hur man mår inuti som räknas. Men med tanke på armen kan jag allt få vara glad för nåt ytligt idag tycker jag :angel:
Låter som att du kan ha sträckt dig lite kanske? Jag hade satsat på att vila axeln så mycket som möjligt men samtidigt fortsätta röra på dig i övrigt för att hålla igång blodcirkulationen, så släpper det säkert om ett tag. Jag fick en liten muskelbristning i axeln i somras och det tog lite drygt en vecka innan jag kunde använda den fullt ut.
 
Tjoho, idag har jag sysslat med något som skulle kunna liknas vid träning! Det känns som att det var hur länge som helst sedan jag tränade senast, men det är visst bara en vecka... I alla fall, jag körde ett mycket försiktigt, kort pass i hemmagymmet för att se hur ryggen reagerade. Höll på i ungefär en halvtimme, valde övningar som jag trodde skulle funka och använde aldrig något tyngre än 5-kiloshantlar. Det gick bra, inga klagomål från ryggen och det var skönt att känna sig lite trött i musklerna igen! Hoppas på att kunna börja träna lite mer som vanligt nu i veckan som kommer :)
 
Tjoho, idag har jag sysslat med något som skulle kunna liknas vid träning! Det känns som att det var hur länge som helst sedan jag tränade senast, men det är visst bara en vecka... I alla fall, jag körde ett mycket försiktigt, kort pass i hemmagymmet för att se hur ryggen reagerade. Höll på i ungefär en halvtimme, valde övningar som jag trodde skulle funka och använde aldrig något tyngre än 5-kiloshantlar. Det gick bra, inga klagomål från ryggen och det var skönt att känna sig lite trött i musklerna igen! Hoppas på att kunna börja träna lite mer som vanligt nu i veckan som kommer :)

Woho!
Gjorde ett knasigt lyft idag och fick jätteont i överarmen, precis där muskeln smalnar av och fäster i axeln. Kan göra vissa rörelser, men inte andra (tex dra upp byxorna haha!). Det är när armen går bakåt som det gör svinont, framåt går bra. Så jag fick skippa ridningen idag, det hade varit helt fel vinkel. :( Kanske kan ta en springtur senare ikväll.

Vad kan det vara? Vad gör man?
Precis när jag kommit igång med stavgång för att STÄRKA mina klena armar! Så typiskt.:arghh:

Å andra sidan hittade jag massa gamla klänningar på mammas vind - alltså riktigt gamla, som jag hade i nian och gymnasiet dvs ca 300 år sedan. De passade perfekt! Så nån nytta har mitt ”nya” hälsosamma liv gjort. Jag veeeet att man inte ska kolla så mycket på utsidan utan det är hur man mår inuti som räknas. Men med tanke på armen kan jag allt få vara glad för nåt ytligt idag tycker jag :angel:

Jag tänker som Mineur att det låter som en sträckning i muskelfästet. Hur mår axeln idag?
 
Jag har varit på gymmet igen! Med PTn och då går det givetvis rätt bra igen :angel: Körde bänk för att hitta tillbaka till självfötroendet och jag kan ju visst lyfta de vikterna. Till och med så att vi höjde ett kilo. Det är så himla mycket som sitter i huvudet! Både vad gäller disciplin och motivation att alls komma iväg och sen att orka anstränga sig igenom hela passet utan att ge upp. För mig som saknar pannben så ät det verkligen den största utmaningen med träningen.

Har märkligt nog ingen träningsvärk alls i magen efter gårdagens pilatespass. Med tanke på hur ont det gjorde under själva passet så är jag nästan lite besviken :p
 
Låter som att du kan ha sträckt dig lite kanske? Jag hade satsat på att vila axeln så mycket som möjligt men samtidigt fortsätta röra på dig i övrigt för att hålla igång blodcirkulationen, så släpper det säkert om ett tag. Jag fick en liten muskelbristning i axeln i somras och det tog lite drygt en vecka innan jag kunde använda den fullt ut.

+ @Araminta
Det är typ samma idag, värker lite men inte farligt. Får tänka lite på hur jag sitter och ligger så jag inte lutar mig på den för mkt. Förutom om jag rör överarmen bakåt, då känns det som att den ska gå av. Så det mesta går bra, utom rörelsen ”att dra upp byxorna”:laugh: Tur det är helg så min partner är hemma och kan hjälpa mig hahaha 😂
Tog det lugnt idag också med bara en liten promenad. Så nu är jag ganska rastlös... Menmen, det finns definitivt större problem (bara det inte blir värre!)
 
En timmes ridtur, en längre skogspromenad och en kortare promenad plus grejande både ute och inne. Fitbiten visar 20000 steg så jag får va nöjd. Skippar träning idag, ryggen va dum igår men snällare idag så jag låter den vara. Ska stretcha innan jag tar kvällen sen bara :)
 
Tillåter mig att vara jättenöjd över att ha joggat 7,6 km utan att vara slut i mål.
Tyvärr med rejäl smärta i knät sista km.
Såååå frustrerande.

Bra jobbat! 7,6 km är ingen dålig sträcka 👍 Surt med knät! Är det en gammal skada du har?

Mycket krämpor här i tråden just nu :( Hoppas att alla rehabar bra och tar det försiktigt vid behov ❤ Jag funderar själv på hur jag ska pyssla om utsidan på mina höfter på bästa sätt.
 
Bra jobbat! 7,6 km är ingen dålig sträcka 👍 Surt med knät! Är det en gammal skada du har?

Mycket krämpor här i tråden just nu :( Hoppas att alla rehabar bra och tar det försiktigt vid behov ❤ Jag funderar själv på hur jag ska pyssla om utsidan på mina höfter på bästa sätt.
Jag vet inte om man räknar det till skada eller vad.
Jag är född med lite fysiska nedsättningar(olika längd och styrka i sidorna) men har aldrig fått ont i kroppen. Men efter att jag bröt foten i mitt starka ben så har jag fått ont i knät när jag joggar lite längre. Det kommer och går lite.
 
Friskis har ju satt igång med sina pass igen om än med väldigt begränsat deltagarantal så man får vara ute i god tid med att boka. Den här veckan känner jag mig nöjd, har varit på power hour onsdag och lördag, det är träning med medicinboll man kör tre rundor med 11 övningarna och rundorna blir kortare och intensivare. Därefter kör man fyra minutersfinal då man har några övningar man växlar med enligt vissa intervall mest inriktat på kondition. Jättekul pass tycker jag och försöker alltid gå på lördagar!

Sen var jag på vanligt skivstångspass i torsdags och idag har jag varit på skivstångintervall. Skivstångintervall är dödens jobbigt , då kör man först skivstånspass något förkortat men man kör igenom hela kroppen. Efter det så kör man 15 stycken konditionsövningar, varj övning i 45 sekunder och så har man 15 sekunder mellan övningarna för att ledaren ska hinna visa nästa övning (och välbehövlig andningspaus). Passet är 70 minuter. Man är nöjd med sig själv efteråt men helt slut.

Har också nu anmält mig till minvätternrundan, tjejvättern som man kan cykla på hemmaplan i år. Ska cykla 10 mil mellan 5-13 juni, det kan man dela upp på flera dagar och mäta med app eller cykeldator som man sen laddar upp. Älskar att cykla och detta upplägget passar mig perfekt då jag inte är tillräckligt vältränad för 30 mil och inte skulle klara 10 mil på en dag.
 
Friskis har ju satt igång med sina pass igen om än med väldigt begränsat deltagarantal så man får vara ute i god tid med att boka. Den här veckan känner jag mig nöjd, har varit på power hour onsdag och lördag, det är träning med medicinboll man kör tre rundor med 11 övningarna och rundorna blir kortare och intensivare. Därefter kör man fyra minutersfinal då man har några övningar man växlar med enligt vissa intervall mest inriktat på kondition. Jättekul pass tycker jag och försöker alltid gå på lördagar!

Sen var jag på vanligt skivstångspass i torsdags och idag har jag varit på skivstångintervall. Skivstångintervall är dödens jobbigt , då kör man först skivstånspass något förkortat men man kör igenom hela kroppen. Efter det så kör man 15 stycken konditionsövningar, varj övning i 45 sekunder och så har man 15 sekunder mellan övningarna för att ledaren ska hinna visa nästa övning (och välbehövlig andningspaus). Passet är 70 minuter. Man är nöjd med sig själv efteråt men helt slut.

Har också nu anmält mig till minvätternrundan, tjejvättern som man kan cykla på hemmaplan i år. Ska cykla 10 mil mellan 5-13 juni, det kan man dela upp på flera dagar och mäta med app eller cykeldator som man sen laddar upp. Älskar att cykla och detta upplägget passar mig perfekt då jag inte är tillräckligt vältränad för 30 mil och inte skulle klara 10 mil på en dag.
Åh vad sugen jag blir på gruppträning när jag läser det här! Skivstångsintervall låter precis som den sortens nära döden-pass som jag gillar (och samtidigt hatar) allra bäst :D
 
20 minuters rörlighetsövningar fick avrunda denna söndag. Det har ju varit en ganska deppig träningsvecka på alla sätt för min del, men är det något jag är nöjd med så är det hur flitig jag varit med mina övningar för nacke och rygg. Tror jag har kört igenom huvudövningarna åtminstone två gånger om dagen hela veckan :up:
 
Åh vad sugen jag blir på gruppträning när jag läser det här! Skivstångsintervall låter precis som den sortens nära döden-pass som jag gillar (och samtidigt hatar) allra bäst :D

Ja det är verkligen ett nära döden pass har också hatkärlek till såna pass. :)

Blev förövrigt lite irriterad i omklädningsrummet idag, de flesta dagar brukar jag undvika att duscha där på grund av corona just nu och cykla hem istället och duscha men efter ett svettigt skivstångsintervall så orkar jag inte cykla hem och duschar där då jag inte vill utsätta någon annan på bussen för min genomsvettiga kropp. Det var inte många skåp som var upptagna med lås i omklädningsrummet för att det är inte många som använder det i dessa tider. Jag hade ett överskåp och sen var det någon som hade tagit skåpet under mitt. Det fanns hur många skåp som helst att välja på och i dessa tider med social distansering som råd så undra jag hur folk tänker?? Nu kom denna personen inte samtidigt som mig i omklädningsrummet men annars hade jag frågat hur hon tänkte faktiskt. De har visserlgen stängt av en del skåp just för att man ska hålla avstånd men lite sunt förnuft kunde inte skada tycker jag.
 
Jag skulle ha sprungit igår men kroppen sa ifrån. Jag var så trött så jag blev tvungen att sova middag. Jag skyller på tvååringen som är så himla svårnattad just nu, och som kräver väldigt mycket tillsyn när han är vaken. Det är ju ett jobb att vara småbarnsförälder och lördagspasset var långt; 06-22.

Även utan söndagsträning blev det dock en bra träningsvecka. 47,5 km löpning (distansrekord sedan efter jag fick barn), ett cirkelfyspass, ett corepass, två ridlektioner, lite cykling och lite promenad med bärsele 💪
 
Ska ta en skogspromenad med hundar och shettis på lunchen. Får se om det hinns med att träna ikväll, vi ska greja med ridbanestaketet, så jag kanske får träna i morgon istället :) Men rehab i form av stretch och foamrolling ska det bli i alla fall.
 
Skogspromenader är faktiskt det absolut bästa för att göra min rygg gladare! Ingen platt skogsväg utan det ska vara kuperat och både uppför och nedför så jag får lyfta på fötterna, ta i och mjuka upp mig. I lördags var ryggen ledsen. Jag tar en skogspromenad och jag har både ont och känner mig stel. En stund efter är det såååå mycket bättre även fast jag inte satte mig ner och vilade efteråt. Igår var den mycket bättre och idag känner jag inget. Gick i skogen även igår. Min kropp skriker uppenbarligen på mig att gå mer i skogen :p
45 minuter i skogen på dagens lunchrast, underbart på flera sätt!
 
Har du hunnit prova de nya skorna @zassoo ? 🙂 Och där du köpte, kunde man välja på de andra färgerna också?

----

Jag vill ju egentligen inte gå in i butiker alls just nu och inte åka de ca 30 mil jag har till närmsta Löplabbet, fast jag helst vill prova där... men i fredags var jag faktiskt in i en liten, nyöppnad löpar-affär... de hade bara Hoka-skor där, men försäljaren sa att Hoka Clifton skulle vara för pronation och att deras typ av skor är det nya som kommer nu typ... någon med erfarenhet?
Men... jag tror nog det lutar åt att jag stannar vid Brooks.

Hade tänkt våga mig in här på affärn idag och prova de nya gts 20 , (de hade inte fått in dem sist jag var där) men så kom irritationen i halsen tbx plus snuva! 😫😫 så nu får det vänta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 135
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 634
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp