Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skinskidor behöver ingen fästvalla eftersom det är "skin" där istället. Sen behöver de väl lite glidvalla mellan varven men det är ju inget man behöver göra inför varje pass. Även skinremsorna behöver rengöras ibland och sen kan man ha på något som hindrar ifrysning och gör att de står emot smuts typ (kass förklaring 😅). Testa skinskidor, sån enorm skillnad mot de gamla vallningsfria.

De jag köpte är nybörjarskidor men inte de allra billigaste liksom, skidor inkl. bindningar gick på 3000:-.

Det var ju verkligen överkomligt! Som hästmänniska är ju andra sporter väldigt billiga :D
 
Tack för medhåll och förståelse! Det var behövligt. Känner mig allmänt som en obstinat treåring som exploderar för minsta motgång just nu. Hoppas att det är pms (även om det är väl tidigt i månaden för det) och att det går över snart :cautious:

Och ja, jag håller med om att gymmet borde vara allmänt fredat från pass. Men tyvärr är crossfit-varianterna väldigt populära (ännu mer folk på liten yta!) så jag tror tyvärr inte att de kommer att plockas bort i första läget.

Jättetrist med din rygg :( Så frustrerande med "hjälpande" övningar som bara gör saker värre. Hoppas att det var bara en liten tillbakagång och att det repar sig kvickt igen.

Jag tror att vi är många som är lite ”överspända” just nu (även om jag till hundra procent förstår din reaktion och tycker det är väldigt dåligt av gymmet att fortsätta med sånt!). Och det måste ju få vara okej, att man på olika sätt blir påverkad av vad som händer i världen. Jag känner mig inte speciellt orolig och mitt vardagliga liv är inte jättepåverkat. Men märker att jag mår lite sämre psykiskt än tidigare, är mer lättirriterad och liksom hakar upp mig på småsaker mer än innan.
 
Nu ska vi se, i måndags var det ridlektion (som jag inte direkt dansade ifrån, jäklar vad jag bar trött i musklerna!) Vilade tisdagen.
Onsdagen var det min tur att vara på jobbet så då blev det sammanlagt en halvmara. Sprang både dit och hem igen snabbare än jag brukar :up:
I går körde jag styrka, fokuserade mest på core och armar, benen var trötta. Jag har ju gett mig fan på att lyckas med pushups, och lyckades i går med 3 stycken! Behöver nog öva på tekniken lite men faktumet att jag orkade 3 stycken gjorde mig superpepp.
Har även bestämt mig för att lära mig hoppa bättre :cautious: Vet inte ens varför jag vill bara hoppa högt och spänstigt, så numera kör jag minst 10 hopp rakt upp varje dag. Jag har förbättrats jättemycket sedan måndags redan.

I dag käkade jag en pyttefrukost, gav mig ut och sprang fartlek (oj vad det gick i början, men sen blev benen trötta och segnade lite). Sen körde jag 20 minuter rask promenad, och nu sitter jag och äter frukost nummer två.

Verkar som att kroppen nu i stort sätt har anpassat sig till det här med en halvmara i veckan, så nu börjar det bli kul att träna igen - när man inte är helt slut jämt :)
 
När jag var gravid och upplevde något ischiasliknande fick jag väldigt bra hjälp av en kiropraktor. Har du möjlighet att testa det eller är sånt också nedstängt?
Tyvärr är allt sådant nedstängt. Annars hade jag gått raka vägen till den fysioterapeut som jag brukar få hjälp av, men eftersom det oftast är privata företag så har allt sådant stängt. Men jag kommer nog att boka en tid när de öppnar igen bara för att kunna fråga och få tips inför att något sådant här eventuellt händer igen, för jag känner mig lite hjälplös.
Hade ju tänkt träna idag men känner att det är en väldigt dålig idé. Ledsen rygg.... Kanske tar hundarna på en liten skogspromenad (brukar hjälpa lite att gå i skogen) och sen lägga mig på soffan och vila. Hästarna har vilodag iallafall.
Nämen, inte du också! Vad sägs om att önska oss nya ryggar i julklapp?
Nu ska vi se, i måndags var det ridlektion (som jag inte direkt dansade ifrån, jäklar vad jag bar trött i musklerna!) Vilade tisdagen.
Onsdagen var det min tur att vara på jobbet så då blev det sammanlagt en halvmara. Sprang både dit och hem igen snabbare än jag brukar :up:
I går körde jag styrka, fokuserade mest på core och armar, benen var trötta. Jag har ju gett mig fan på att lyckas med pushups, och lyckades i går med 3 stycken! Behöver nog öva på tekniken lite men faktumet att jag orkade 3 stycken gjorde mig superpepp.
Har även bestämt mig för att lära mig hoppa bättre :cautious: Vet inte ens varför jag vill bara hoppa högt och spänstigt, så numera kör jag minst 10 hopp rakt upp varje dag. Jag har förbättrats jättemycket sedan måndags redan.

I dag käkade jag en pyttefrukost, gav mig ut och sprang fartlek (oj vad det gick i början, men sen blev benen trötta och segnade lite). Sen körde jag 20 minuter rask promenad, och nu sitter jag och äter frukost nummer två.

Verkar som att kroppen nu i stort sätt har anpassat sig till det här med en halvmara i veckan, så nu börjar det bli kul att träna igen - när man inte är helt slut jämt :)
Låter superhärligt, jag är mäkta imponerad!
 
Hade ju tänkt försöka träna lite försiktigt idag men ryggen blev ledsen av en tur till mataffären i förmiddags (trots att sambon skötte det mesta med att lyfta kassar och liknande) så jag bestämde mig för att vila en dag extra och köra ännu mer stretching idag istället. Provade en stretch som jag läst skulle vara bra när man har problem med ischiasnerven och... Nu har jag lika ont som jag hade i måndags. :arghh:

Det var definitivt ingen bra stretch för mig med andra ord, utan i stället känns det som att jag är tillbaka på ruta ett. Fan, fan, fan. Jag som hade varit så duktig och märkt så mycket förbättring, jag har knappt haft ont alls idag annars och trodde verkligen att det var över för denna gången. Är så frustrerad att jag nästan känner för att gråta en skvätt :o Frustrerad över att min förbaskade rygg är så känslig, frustrerad över att ha ont och frustrerad över att det känns som att jag borde ha vetat bättre än att testa den där stretchen. Det blev raka vägen till sängen med Ipren och värmedyna i alla fall, så får vi hoppas att det känns bättre imorgon.

Så, tack för att jag fick gnälla av mig lite! (igen)
Men vad tråkigt med bakslag :down: fysisk smärta kan verkligen tära på ens humör och mentala hälsa. Vad var det för stretch du gjorde? /nyfiken
 
Nu ska vi se, i måndags var det ridlektion (som jag inte direkt dansade ifrån, jäklar vad jag bar trött i musklerna!) Vilade tisdagen.
Onsdagen var det min tur att vara på jobbet så då blev det sammanlagt en halvmara. Sprang både dit och hem igen snabbare än jag brukar :up:
I går körde jag styrka, fokuserade mest på core och armar, benen var trötta. Jag har ju gett mig fan på att lyckas med pushups, och lyckades i går med 3 stycken! Behöver nog öva på tekniken lite men faktumet att jag orkade 3 stycken gjorde mig superpepp.
Har även bestämt mig för att lära mig hoppa bättre :cautious: Vet inte ens varför jag vill bara hoppa högt och spänstigt, så numera kör jag minst 10 hopp rakt upp varje dag. Jag har förbättrats jättemycket sedan måndags redan.

I dag käkade jag en pyttefrukost, gav mig ut och sprang fartlek (oj vad det gick i början, men sen blev benen trötta och segnade lite). Sen körde jag 20 minuter rask promenad, och nu sitter jag och äter frukost nummer två.

Verkar som att kroppen nu i stort sätt har anpassat sig till det här med en halvmara i veckan, så nu börjar det bli kul att träna igen - när man inte är helt slut jämt :)
Låter kul att lära sig hoppa bättre! Blir alltid så imponerad när jag ser folk hoppa upp på såna lådor och liknande. Jag älskade att hoppa när jag var liten men nu är jag sjukt osmidig när det kommer till sånt :D
 
Låter kul att lära sig hoppa bättre! Blir alltid så imponerad när jag ser folk hoppa upp på såna lådor och liknande. Jag älskade att hoppa när jag var liten men nu är jag sjukt osmidig när det kommer till sånt :D
Men ja! Tycker det ser coolt och roligt ut! Jag kommer inte för mitt liv upp på en parkbänk, men tänkte ha det som mål :D
 
Låter kul att lära sig hoppa bättre! Blir alltid så imponerad när jag ser folk hoppa upp på såna lådor och liknande. Jag älskade att hoppa när jag var liten men nu är jag sjukt osmidig när det kommer till sånt :D

Jag ser folk som gör det på gymmet och tänker också först "wow" innan min skrajsna hjärna snabbt och illustrerat listar alla skaderisker :p
 
Ska ta min skruttiga kropp och stretcha/rolla nu innan jag slänger ihop en tonfisksallad som ska bli fredagsmiddag :d Ska iväg sen och hjälpa en kompis med hennes häst också. Jag ska rida honom så hoppas han är snäll med tanke på vad dum min rygg är idag 😅
 
Jag har dåligt flyt med gymträningen den här veckan. Skulle köra med PTn igår men bussen hem fastnade i en kö efter en trafikolycka :( Stod still i en timma innan de släppte på trafik igen. Flyttade fram PT timmen till imorgon istället. Hade kunnat köra själv med humöret är fortsatt skakigt. Dessutom hade mobilen laddat ur - jag står inte ut med gymmets egna musikval i 1,5-2 timmar :cautious:

För att dämpa lite dåligt samvete och ändå göra något så tog jag mig igenom ett pilatespass här hemma istället. Min mamma har tränat Pilates i 30 år och hennes studio livesänder pass på nätet nu i orostider. Jag har aldrig tränat Pilates själv men tyckte ändå det gick förhållandevis bra. Det blir tydligt vilka coremuskler jag faktiskt använder på gymmet och vilka jag behöver lägga till övningar för (främre magmuskler *host*) Absolut ett trevligt avbrott till skrotlyftandet! :)

 
Ingen träning än, men ryggen börjar kännas lite bättre igen och idag har jag i alla fall fått lite rejäl motion. Gav mig ut och promenerade raskt med Träningspodden i lurarna. Målet var att gå tills klockan sa att jag gått 8000 steg, vilket tog lite drygt en timme. Jag gick bort till en park som jag inte varit i förut och som visade sig vara ganska kuperad, så jag nådde även höjdmetersmålet dubbelt upp :D

Nu har jag landat på värmedynan i sängen igen för att fjäska för ryggen lite och är försiktigt optimistisk inför tanken att eventuellt kunna köra ett mycket lätt styrkepass imorgon.
 
Jag har dåligt flyt med gymträningen den här veckan. Skulle köra med PTn igår men bussen hem fastnade i en kö efter en trafikolycka :( Stod still i en timma innan de släppte på trafik igen. Flyttade fram PT timmen till imorgon istället. Hade kunnat köra själv med humöret är fortsatt skakigt. Dessutom hade mobilen laddat ur - jag står inte ut med gymmets egna musikval i 1,5-2 timmar :cautious:

För att dämpa lite dåligt samvete och ändå göra något så tog jag mig igenom ett pilatespass här hemma istället. Min mamma har tränat Pilates i 30 år och hennes studio livesänder pass på nätet nu i orostider. Jag har aldrig tränat Pilates själv men tyckte ändå det gick förhållandevis bra. Det blir tydligt vilka coremuskler jag faktiskt använder på gymmet och vilka jag behöver lägga till övningar för (främre magmuskler *host*) Absolut ett trevligt avbrott till skrotlyftandet! :)

Åh, pilates har jag varit lite nyfiken på att testa här hemma. Tror jag ska prova det där passet nån gång! Duktigt av dig att ändå göra något igår, snacka om att du haft maximal otur på senaste! En annan hade nog gått hem och tröstätit choklad istället :angel: ;)
 
Åh, pilates har jag varit lite nyfiken på att testa här hemma. Tror jag ska prova det där passet nån gång! Duktigt av dig att ändå göra något igår, snacka om att du haft maximal otur på senaste! En annan hade nog gått hem och tröstätit choklad istället :angel: ;)

Det har nog varit mer choklad än träning här om man ser till hela veckan :p

Testa gärna! Förhållandevis enkla övningar som tog bra. Min hållning i sista plankövningen lämnade lite att önska - trötta magmuskler! :D

Ta hand om ryggen!
 
Idag skulle vara vilodag eftersom jag haft fyra träningsdagar på raken. Jag tog barnen till en lekpark några km bort på förmiddagen. När jag kom hem hade jag nästan 11 000 steg enligt klockan. Och de flesta hade jag tagit med 17 kg barn i bärsele på ryggen, skjutandes barnvagn framför mig 😅 Det var min vilodag tydligen. Imorgon ska jag springa:bump:
 
Jag har för övrigt gått och blivit anmäld till en programridning om två veckor. Det känns spännande men inte alls genomtänkt. Jag är så kluven till ridningen. Ena dagen vill jag sluta och lägga pengarna och tiden på PT-timmar istället (när jag ridit dåligt och det känns som jag kastar pengar i sjön). Nästa dag tömmer jag plånboken på hoppkurser och extralektioner :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 135
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 634
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp