Kropp&Själ Träning, hälsa och kost 6

Lite i överkant, ja! Jag röstar för en lat söndag jag :D Kul med kettlebells, det är nog mitt favoritredskap tror jag! Möjligtvis efter skivstång...
Det blir garanterat en lat söndag :up: Mina ben protesterade mot den korta promenaden jag gjorde precis (försökte göra två ärenden och lyckades inte med något). Att köra Pilates på detta tror jag inte hade funkat.

Härligt att du är igång igen! Och att ryggen håller. Tycker alltid att dina pass ser apjobbiga ut, så massa respekt till dig som tar dig igenom dem! :bow:
 

Mineur

Moderator
Det blir garanterat en lat söndag :up: Mina ben protesterade mot den korta promenaden jag gjorde precis (försökte göra två ärenden och lyckades inte med något). Att köra Pilates på detta tror jag inte hade funkat.

Härligt att du är igång igen! Och att ryggen håller. Tycker alltid att dina pass ser apjobbiga ut, så massa respekt till dig som tar dig igenom dem! :bow:
Det här var ett ovanligt apjobbigt pass, brukar bli så när jag litar blint på crossfit-instruktörernas upplägg.. Mådde lite illa på slutet faktiskt och vågar inte tänka på hur överjäkligt det hade varit om jag dessutom gjort riktiga burpees :nailbiting: Men såhär ett par timmar, en rejäl lunch och en lika rejäl fika senare känns det toppen!
 
När jag gick till affären kände jag att benen var trötta. Innan jag gick till affären kände jag att hela kroppen var stel. Så jag bestämde mig för att genomföra ett yogapass.
Var länge sedan, och musklerna var stela, så kändes konstigt. För ett år sedan gjorde jag ett yogapass i veckan på lunchrasten, men det har kommit av sig.

Inser nu att yoga är rätt kul bara jag får göra det på lite egna premisser. Ska nog försöka fortsätta detta, inte minst för mina stackars musklers skull. Satte mig precis vid datorn och hela kroppen känns lite skakig :up:

Pappa (som är smidig som ett kassaskåp) kör ju yoga en gång i veckan och har tragglat samma grejer ett tag nu, nu hade han bestämt sig för att nästa utmaning är kamelen - så jag var ju tvingen att testa. Kom ner i den mest extrema versionen av kamelen på typ två sekunden och satt där rätt bekväm :D fattar inte vad som ska vara så himla svårt.
Hunden dock :cautious: Kommer aldrig kunna stå i hunden :angel:
 
När jag gick till affären kände jag att benen var trötta. Innan jag gick till affären kände jag att hela kroppen var stel. Så jag bestämde mig för att genomföra ett yogapass.
Var länge sedan, och musklerna var stela, så kändes konstigt. För ett år sedan gjorde jag ett yogapass i veckan på lunchrasten, men det har kommit av sig.

Inser nu att yoga är rätt kul bara jag får göra det på lite egna premisser. Ska nog försöka fortsätta detta, inte minst för mina stackars musklers skull. Satte mig precis vid datorn och hela kroppen känns lite skakig :up:

Pappa (som är smidig som ett kassaskåp) kör ju yoga en gång i veckan och har tragglat samma grejer ett tag nu, nu hade han bestämt sig för att nästa utmaning är kamelen - så jag var ju tvingen att testa. Kom ner i den mest extrema versionen av kamelen på typ två sekunden och satt där rätt bekväm :D fattar inte vad som ska vara så himla svårt.
Hunden dock :cautious: Kommer aldrig kunna stå i hunden :angel:
Det är roligt hur olika vi är. Jag var tvungen att (ouppvärmd) testa kamelen nu när du skrev och jag är nog mer som din pappa där ... Hunden däremot gör jag i min uppvärmning inför nästan alla pass (hur bra jag gör den är dock en annan femma ...) :D
 
Det är roligt hur olika vi är. Jag var tvungen att (ouppvärmd) testa kamelen nu när du skrev och jag är nog mer som din pappa där ... Hunden däremot gör jag i min uppvärmning inför nästan alla pass (hur bra jag gör den är dock en annan femma ...) :D
Haha ja, jag har alltid haft supersvårt med "framåtvikningar" men bakåt går hur bra som helst :D
 
Sitter förgäves och försöker hitta ett lätthanterligt system för att få överblick över alla scheman, viktförändringar och alternativa övningar. Har använt papper och penna fram till nu och det har väl fungerat ok med tre scheman som inte innehållit så mycket alternativa övningar. Nu har jag sex olika scheman med variationer inom varje schema :crazy: Papper och penna är inte helt gångbart längre. Försöker mig på Styrkelabbets app men blir inte helt vän med den heller. Vad tror ni om att lägga in alltihopa i excel och ta med sig laptopen till gymmet? :angel: ;)
 

Mineur

Moderator
När jag gick till affären kände jag att benen var trötta. Innan jag gick till affären kände jag att hela kroppen var stel. Så jag bestämde mig för att genomföra ett yogapass.
Var länge sedan, och musklerna var stela, så kändes konstigt. För ett år sedan gjorde jag ett yogapass i veckan på lunchrasten, men det har kommit av sig.

Inser nu att yoga är rätt kul bara jag får göra det på lite egna premisser. Ska nog försöka fortsätta detta, inte minst för mina stackars musklers skull. Satte mig precis vid datorn och hela kroppen känns lite skakig :up:

Pappa (som är smidig som ett kassaskåp) kör ju yoga en gång i veckan och har tragglat samma grejer ett tag nu, nu hade han bestämt sig för att nästa utmaning är kamelen - så jag var ju tvingen att testa. Kom ner i den mest extrema versionen av kamelen på typ två sekunden och satt där rätt bekväm :D fattar inte vad som ska vara så himla svårt.
Hunden dock :cautious: Kommer aldrig kunna stå i hunden :angel:
Haha, min sambo ville haka på och skulle testa balasana/child's pose när jag höll på att stretcha häromdagen och stackaren kan inte ens få ner pannan till golvet :eek: Jag kan förvisso inte göra den och få ner rumpan hela vägen till hälarna, men jag har liksom aldrig reflekterat över att det skulle kunna vara något problem med överkroppen!
 
Vädret blev inte riktigt så illa trots allt igår som det såg ut på morgonen. Men det lockade ändå inte till att springa. Inte förrän till kvällen då det helt plötsligt lugnade sig och dessutom blev antydan till kvällssol. Så jag bestämde mig för att springa intervaller längs strandpromenaden. Där finns vackert belägen, platt asfaltsväg som är som gjord för intervaller. Blev ett riktigt härligt pass!
1CD3AFCD-FB55-4FC5-850E-AAB893AC9795.jpeg
 

Mineur

Moderator
Vädret blev inte riktigt så illa trots allt igår som det såg ut på morgonen. Men det lockade ändå inte till att springa. Inte förrän till kvällen då det helt plötsligt lugnade sig och dessutom blev antydan till kvällssol. Så jag bestämde mig för att springa intervaller längs strandpromenaden. Där finns vackert belägen, platt asfaltsväg som är som gjord för intervaller. Blev ett riktigt härligt pass! Visa bifogad fil 51308
Gud vad härligt! Löpning längs havet är ju bland det bästa som finns! :love:
 
Okej jag spenderade typ en timme på att kolla in push up tekniker. Jag har gjort fel. När jag gör rätt kan jag inte göra en enda :cautious: Tillbaka till ruta ett!

Gjorde ett program som min klocka rekommenderade med squats, push ups, "good morning", bench dips och sist ab crunches. Alla övningar skulle göras i 1 minut. 4 rundor plus 5 minuter uppvärmning innan och 5 minuter nedvarvning efter. Jag blev trött och svettig :D Kanske ska följa klockans rekommendationer oftare! Det var rätt kul. Var dock tvungen att googla vad i hela friden good morning var innan.

Nu ska jag snart köra mina 10 hopp (jag har blivit väldigt mycket bättre! snart kommer jag nog upp på en parkbänk) och sen blir det dusch.
 
Senast ändrad:
Gick en promenad i regn och blåst för att ändå komma ut litegrann idag och inte stelna fullständigt i soffan. Saknar sommarvärmen men det är ändå lite skönt att kunna dra på sig ordentliga friluftskläder, gå i rejält tempo och inte svettas ihjäl.

Nästa vecka blir det styrketräning måndag, tisdag och onsdag och sen ska vi ut och vandra och sova i vindskydd lördag-söndag. Känns som en bra träningsvecka :up:
 

Mineur

Moderator
Okej jag spenderade typ en timme på att kolla in push up tekniker. Jag har gjort fel. När jag gör rätt kan jag inte göra en enda :cautious: Tillbaka till ruta ett!

Gjorde ett program som min klocka rekommenderade med squats, push ups, "good morning", bench dips och sist ab crunches. Alla övningar skulle göras i 1 minut. 4 rundor plus 5 minuter uppvärmning innan och 5 minuter nedvarvning efter. Jag blev trött och svettig :D Kanske ska följa klockans rekommendationer oftare! Det var rätt kul. Var dock tvungen att googla vad i hela friden good morning var innan.

Nu ska jag snart köra mina 10 hopp (jag har blivit väldigt mycket bättre! snart kommer jag nog upp på en parkbänk) och sen blir det dusch.
På vilket sätt har du gjort fel?
Gick en promenad i regn och blåst för att ändå komma ut litegrann idag och inte stelna fullständigt i soffan. Saknar sommarvärmen men det är ändå lite skönt att kunna dra på sig ordentliga friluftskläder, gå i rejält tempo och inte svettas ihjäl.

Nästa vecka blir det styrketräning måndag, tisdag och onsdag och sen ska vi ut och vandra och sova i vindskydd lördag-söndag. Känns som en bra träningsvecka :up:
Precis det där har jag också njutit av idag. Jag tycker faktiskt att det är riktigt mysigt att promenera i regn/blåst, man känner sig liksom ännu duktigare och mer upplivad när man kommer hem!
 

Mineur

Moderator
Jag kan lättat konstatera att ryggen mår alldeles prima även efter gårdagens lite tuffare träningspass. Jag var lite orolig för att det skulle bli för mycket för den, särskilt med tanke på hur många marklyft passet innehöll, men det verkar inte ha varit några problem :)

Dagens motion blev en 45 minuter lång promenad samt storstädning, och planen för veckan som kommer är:

Måndag: Mycket kort löprunda för att känna på ryggen
Tisdag: Promenad, annars vila
Onsdag: Benpass
Torsdag: Promenad, annars vila
Fredag: Yoga
Lördag: Promenad, annars vila
Söndag: Överkroppspass

Jag kommer kanske prioritera om och byta plats på något pass, men ungefär sådär tänkte jag att det skulle bli i alla fall!
 
Äter fel och för mkt på helgerna. Jag måste ge mig. Men motivationen finns inte.
Motionen går bra men tvingar mig till det. Kommer aldrig tycka att det är roligt.
 

Mineur

Moderator
Ok, det blev en omgång med foam rollern och triggerbollen också eftersom jag har rätt mycket träningsvärk överallt efter gårdagens pass. Aj utav renaste helvete vad ont det gör när man går på de onda musklerna ordentligt! Sambon försökte föra en konversation med mig medan jag körde på, men den idén gav han upp rätt snabbt om vi säger så :p

Jag gjorde bland annat en övning som jag lärt mig på crossfit där man liggandes på rygg lägger bollen precis i nedre kanten av trapezius (alltså där muskeln möter skulderbladet, typ), lyfter upp höfterna så att maximal vikt ligger på muskeln, och sedan för armen över huvudet tills den ligger platt bakom mig, och sen tillbaka igen. Det gör att muskeln rullar loss riktigt ordentligt och det är väldigt nyttigt för mig som har en hel del spänningar och en och annan muskelknuta i just det området. Det gör så ont att jag måste gå in i någon slags profylaxandning, men känslan efteråt när det känns alldeles varmt och mjukt är tillräckligt härlig för att det ska vara värt det!
 
Kom nyss in från en skön promenad :love: Börjar känna mig mycket piggare i kroppen nu men jag tar det fortfarande lugnt. Tränade i fredags men nu under helgen har vi haft en del byggprojekt igång hemma så jag har mest fixat med det och städat lägenheten sjuttioelva gånger känns det som :p Jag har dock börjat byta ut morgonyogan mot lite mer "normal" yoga istället för bara superlugna stretchpass. Känns bra! Nu ska jag snart ta och göra ett kort träningspass eller ett till yogapass, vi får se vad det blir!
 
Haft lite annat för mig under helgen så ingen träning för min del. Men promenad i lördags i alla fall.
Idag har jag ridit på lunchrasten och jag ska även rida ikväll då jag ska med en kompis på en tur. Ska rida hennes islandshäst :)

Får se lite hur jag lägger upp veckan. Är lite allt möjligt vi ska göra så kan inte planera så bra. Men jag vill få gjort minst två träningspass i alla fall.
 
Upp