Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat komma igång efter Coronan och det visar sig svårare än väntar. Var sjuk i 3 månader så har mycket att bygga upp, blir utmattad av att ta mig ut bara 10 minuter med hundarna eller städa eller gå till affären men kan ibland orka lite mer, typ 30-40 minuter trots allt, formen just då avgör. Har haft som mål att gå 1,5-2 timmar varje dag men har nu insett att det inte är hållbart i min uppbyggnads fas. Får alltid bakslag och känner mig sjuk och febrig och får ont i huvudet efter ansträngning så jag får helt enkelt anstränga mig mindre. Helt bakofram mot hur jag tänker att man ska bygga upp kondition men det är inte hållbart att jag förutom mina promenader måste ligga ner i soffan hela dagarna, orkar inte ens sitta upp och äta liksom. Så jag får backa och satsa på 1-1,5 timmar men vara flexibel om jag har en riktigt trött dag.

Köpte en cykel idag så nu i den här fasen handlar det om promenader och cykling.
 
Kompisens bil strular så det blev ingen övernattning i tält den här helgen. Istället blev det en skogspromenad på drygt en mil. Har fått årets första myggbett. Har ett i tinningen som är stort som en halv köttbulle :crazy: Jätteskönt att komma ut och vi ska försöka få in lite rundor på 7-10 km någon gång i veckan framöver och då även med packning för att kommav igång lite inför sommarens längre turer.
Älska skogspromenader! Vill du berätta ungefär var du bor och vad det var för typ av natur/skog?
 
Jag och en kompis sprang en lugn mil idag i ett naturreservat som heter Risen och ligger vid Romelåsen i Skåne. Jag har sprungit där en gång förut. Rundan går först genom ett haglandskap och därefter genom bokskog vid åsens sluttning och sen en bit genom barrskog. Det var underbart vackert.

i onsdags sprang jag 7 km i Sveriges minsta nationalpark ( den intresserade får googla 😉).
 
Idag ska jag till skogen med mina föräldrar. Har valt en av mina absoluta bästa skogar som ligger i området vi bodde i när jag var yngre och som vi var vid flera gånger i veckan sommartid. En av dom populäraste sjöarna med all rätta och skogen är jätte fin. En fördel är att det är ganska lätt att välja längd på promenaden där så vi kan gå efter min kapacitet. Det ska verkligen bli skönt att komma ut i skogen för andra gången på 3 månader. När jag innan Coronan var i skogen 3-5 dagar i veckan.

Behöver också cykla till stan så där blir det lite aktivitet men det går så snabbt på cykel, 5-10 minuter bara men igår när jag cyklade det så det bra ska så det ska jag klara. Kände dock av ansträngningen i låren.

Och så skulle jag vilja städa, det är en träningsform för mig just nu, blir helt slut. Billig träning och väldigt roligt resultat :D

Är verkligen i super dålig form. Sämsta någonsin förutom mina 15 år med anorexin.
 
Ridning och grejande ute blev det igår. Idag är ryggen ledsen pga grejandet, inte helt optimal arbetsställning för mig. Ska fortsätta greja idag och rida en eller två hästar och troligen promenad också. Får nog skippa det tänkta träningspasset pga ryggen dock.
 
Igår körde jag årets första backträning :bump:, 3 km uppför röd slalombacke. "Min" hemmabacke såg hyfsat snöfri ut men det var den inte... 1,5 km var bra men sista 1,5 var det snö hela tiden. Sjukt jobbigt. Vill ta den där 1 gång i veckan under barmarksperioden men känns som det kommer dröja innan snön är borta, på nåt ställe sjönk jag igenom och då försvann hela benet ner i snön. Fjällvandring känns långt borta :down:.
 

Bifogade filer

  • DSC_2260.JPG
    DSC_2260.JPG
    219,3 KB · Visningar: 10
Det är inte illa det heller 👍😊. Och det är ju skillnad på cyklar, vet inte vad du har för cykel, men med racercykeln kommer man snabbt upp i mil 😊.
Har en "tantcykel". Inser att det vore lättare med en annan men jag tror ändå inte jag är gjord för att cykla. Varje gång jag cyklat med kompisar så är jag långsammast trots likvärdiga cyklar och får slita som fan 😅
 
Tips till er som cyklar, se till att däcken sitter som de ska. Annars kan det hända grejer. Jag hade ett missöde i fredags då däck och slang hoppade av fälgen (!) och jag hade glömt pumpen hemma så jag fick leda cykeln resten av vägen till jobbet (2 h inkl stopp på två mackar och vid en radhuslänga i resultatlös jakt på pump). Det blev många steg den dagen 😊

Idag tog jag en orienteringsrunda i skogen och plockade lite Naturpasset-kontroller. Jag hade glömt hur mycket längre tid det tar (för mig) att springa orientering mot för att springa vanlig distans, så det blev ett oplanerat långpass. 1,5 h var jag ute ☺
 
Varit på skivstångintervall nu ikväll. Cyklade dit och hem. Hem var det segt och fick ge upp i sista backen det fanns inget kvar att hämta där. Så det var bara att knalla sista biten hem. Känner att jag lever efter det passet iallafall, skivstångspass först och sen 15 knditionsövningar , 45 sekunder per övning och femton sekunder emellan varje övning. Har nu ätit ugnsbakad lax med amandinepotatis, tomater och lite gräddfil. Skönt att få rensa skallen lite efter en jobbig dag på flera sätt.
 
Tips till er som cyklar, se till att däcken sitter som de ska. Annars kan det hända grejer. Jag hade ett missöde i fredags då däck och slang hoppade av fälgen (!) och jag hade glömt pumpen hemma så jag fick leda cykeln resten av vägen till jobbet (2 h inkl stopp på två mackar och vid en radhuslänga i resultatlös jakt på pump). Det blev många steg den dagen 😊

😯😯 Shit! Vad konstigt! O trist o få gå. Tur du inte gjorde dig illa.

Min pappa meckar med min cykel och vi hade pump-kurs igår. Sen ska vi ha punka-kurs också 👍.

Det blev en sväng till lillebror också idag, sammanlagt ca 8 mil idag, gött! 😍
 
Jag har struntat i allt vad träning och hälsosamt leverne innebär de senaste dagarna och istället maximerat livsnjutningen i form av god mat, dryck och timmar i solstolen tillsammans med en bra bok. En hel del vardagsmotion i form av fönstertvätt, ogräsrensning och sådär har det blivit men annars ingenting som kan liknas vid träning.

Det var inte alls planerat, tvärtom hade jag tänkt träna både en och två gånger den här helgen, men jag försöker att inte känna stress eller skuldkänslor utan istället acceptera att det ibland faktiskt är helt okej att prioritera om på det här viset när det verkligen inte finns ett uns av vilja eller motivation att träna i mig. Och att varken världen eller min kropp kommer att gå under oavsett om det går 3 eller 7 dagar till nästa träningspass. 🤷‍♀️ Det är otroligt svårt och hjärnan försöker hela tiden lura ner mig i diverse fällor för att få vältra sig i lite självförakt, men jag kämpar emot och fyller på chipsskålen istället ;)

Jag återkommer framåt mitten av nästa vecka när nuvarande värmebölja med 24-25 grader och strålande sol förväntas vara över!
 
Jag har struntat i allt vad träning och hälsosamt leverne innebär de senaste dagarna och istället maximerat livsnjutningen i form av god mat, dryck och timmar i solstolen tillsammans med en bra bok. En hel del vardagsmotion i form av fönstertvätt, ogräsrensning och sådär har det blivit men annars ingenting som kan liknas vid träning.

Det var inte alls planerat, tvärtom hade jag tänkt träna både en och två gånger den här helgen, men jag försöker att inte känna stress eller skuldkänslor utan istället acceptera att det ibland faktiskt är helt okej att prioritera om på det här viset när det verkligen inte finns ett uns av vilja eller motivation att träna i mig. Och att varken världen eller min kropp kommer att gå under oavsett om det går 3 eller 7 dagar till nästa träningspass. 🤷‍♀️ Det är otroligt svårt och hjärnan försöker hela tiden lura ner mig i diverse fällor för att få vältra sig i lite självförakt, men jag kämpar emot och fyller på chipsskålen istället ;)

Jag återkommer framåt mitten av nästa vecka när nuvarande värmebölja med 24-25 grader och strålande sol förväntas vara över!
Rättar mig själv lite här - hälsosamt leverne kan ju, beroende på omständigheter, faktiskt vara precis exakt det jag ägnat mig åt de senaste dagarna! Ibland är att fylla på chipsskålen det mest hälsosamma man kan göra. Det var ju själva fasen vad svårt det ska vara att vänja sig av med gamla uttjatade "sanningen" att endast träning, frukt, grönsaker och avhållsamhet räknas som hälsosamt :banghead:
 
Tycker du har varit väldigt hälsosam @Mineur att lyssna på sin kropp och göra det man behöver för tillfället är ju jättebra! Själv tillbringade jag hela dagen i stallet igår med ridning och tömkörning och åt gott på kvällen med flera glas vin. Det var vad jag behövde!
 
Passar på att sammanfatta förra veckan som blev 7 ridpass, några promenader av olika slag och 2 styrkepass. Plus en massa vardagsmotion då, svårt att inte få det med det livet jag lever 😅

Idag har jag lunchtränat igen. Tänkte ändra om upplägget lite och köra ett överkroppspass, ett underkroppspass och ett helkroppspass per vecka. Har kört tre helkroppspass hittills sen jag började rehaba. Mina tre coreövningar plus massage/rörlighet kommer fortsatt ingå i alla pass.

Idag körde jag överkropp. Bänk först där jag gjorde reps pb på 37,5 kg! Snart är jag på samma vikt i bänk som jag kör i marklyft just nu under rehaben :p Körde även axelpress med hantlar och hantelrodd. De två övningarna var det längesen jag gjorde nu och jag börjat på låga vikter för att se hur kroppen reagerar. Allt jag gör är fortfarande med försiktighet.

Jag kan bli stel och öm i ryggmusklerna fortfarande men den där knivskärande smärtan jag känt varje dag i snart 1 år har blivit mycket mindre senaste veckan. Vågar nästan inte skriva så, men även fast det kommer komma bakslag så är det ändå ett framsteg! Känner mig mjukare i musklerna överlag så det är på rätt väg. Jag har ju sagt att hela 2020 blir mitt rehab år. Nu har jag hållt på i snart ett halvår, vid nyår kommer jag vara som en ny människa om jag fortsätter såhär!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 034
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 602
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp