Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har egentligen inte så bra koll heller, jag brukar mest vara glad att jag springer när jag ska :) en kompis som springer milen regelbundet frågade hur min pulskurva såg ut och jag var ett frågetecken. Jag brukar mest kika på genomsnittligt och högsta noterade. Men hon sa att kurvan såg bra ut :D

Ang. musiken så prova! Jag har lyssnat på dem innan träning ibland och lagt till de som verkar lovande att springa till i min vanliga lista. En del passar inte alls när jag väl kommer ut medan en del blir suveräna!

Eh... Pulskurva? Hur ska den se ut? :angel::cautious:
 
Minusgrader och isvindar är inte vad jag vill ha men 5 km joggingrunda plus 1 km avslutande promenad blev det.
93D5F471-F5F4-4AF2-BD56-87FE1FDFFBBE.jpeg
 
Och jag har fått ont i benhinnorna igen :meh: hade lite känningar igår men efter morgonträningen idag så gick det inte att låtsas som något längre. Har tejpat dem igen och hoppas det släpper med lite anpassad stretching. Ska nog boka besök hos sjukgymnast också för säkerhets skull. Har ändå en axel som krånglar lite också där jag inte har en aning om vad jag ska göra med den.
 
Och jag har fått ont i benhinnorna igen :meh: hade lite känningar igår men efter morgonträningen idag så gick det inte att låtsas som något längre. Har tejpat dem igen och hoppas det släpper med lite anpassad stretching. Ska nog boka besök hos sjukgymnast också för säkerhets skull. Har ändå en axel som krånglar lite också där jag inte har en aning om vad jag ska göra med den.
Så jobbigt. Hoppas att du får hjälp.
 
Nu vilar jag mig i form, är fortfarande inne på att åka vasaåket 30 hemma i morgon. Känner mig dock lite konstig i kroppen mosig och trött, var nästan säker för någon dag sedan att det var någon sjukdom som höll på att bryta ut, men det verkar inte vara så, är nog bara vårtrött och hade rejäl träningsvärk efter måndagens överentusiastiska gympass i källaren.

Så i dag ska jag äta, äta och äta, är lite nervös och nyfiken på hur jag kommer att palla det, har aldrig åkt så långt förut (2 mil är det längsta tidigare nu ytterligare en mil :crazy:)
 
Ridning igår och träning på kvällen. Vet inte om jag gjorde nåt dumt som ökade lite i vikt på hantlarna i en övning för det känns inte helt bra i bröstryggen idag. Hoppas det bara är träningsvärk. Ska bara rida och promenera idag så får vi se hur det utvecklar sig.
 
Och jag har fått ont i benhinnorna igen :meh: hade lite känningar igår men efter morgonträningen idag så gick det inte att låtsas som något längre. Har tejpat dem igen och hoppas det släpper med lite anpassad stretching. Ska nog boka besök hos sjukgymnast också för säkerhets skull. Har ändå en axel som krånglar lite också där jag inte har en aning om vad jag ska göra med den.
Det kan nog vara idé att pröva byta skor. För det verkar ju inte vara för snabb ökning som orsakar besvären för dig. Jag upplever att skorna har superstor betydelse för benhinnorna. Jag får direkt känningar (eller en stund efter) om jag har ”fel skor” tex som när jag glömmer bort mig och börjar springa i stallskor eller vardagsskor. Jag märker också skillnad mellan mina olika joggingskor. Så det kan vara värt att testa några andra. Och bäst tillfälle att pröva är när man redan har ont för då märker man direkt om skon lindrar eller förvärrar.
 
Det kan nog vara idé att pröva byta skor. För det verkar ju inte vara för snabb ökning som orsakar besvären för dig. Jag upplever att skorna har superstor betydelse för benhinnorna. Jag får direkt känningar (eller en stund efter) om jag har ”fel skor” tex som när jag glömmer bort mig och börjar springa i stallskor eller vardagsskor. Jag märker också skillnad mellan mina olika joggingskor. Så det kan vara värt att testa några andra. Och bäst tillfälle att pröva är när man redan har ont för då märker man direkt om skon lindrar eller förvärrar.

Tack för tipset att prova nu! Har inte haft problem tidigare med de här skorna men har tänkt tanken nu när jag hållit i med träningen ett tag att jag skulle prova ut ett par med proffshjälp.
 
Tack för tipset att prova nu! Har inte haft problem tidigare med de här skorna men har tänkt tanken nu när jag hållit i med träningen ett tag att jag skulle prova ut ett par med proffshjälp.
Jag glömde poängtera att det är så just för mig. Har man allt för stora besvär kanske allt känns så illa när man prövar att det inte går att märka skillnad. Mina besvär har varit, i mitt tycke, lindriga/måttliga, och då har det blivit stor skillnad beroende på vilken sko jag provat.
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.

Y o u T u b e.

:D
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.

Som sagt, youtube. Jag tränar med Sandra Friberg (sök på hennes namn så httar du kanalen). Men det finns hur mkt om helst med pass man kan följa. Jag skulle aldrig mer orka komma på egna övningar efter att jag köpte min nya smart-tv ;)
 
Minusgrader och isvindar är inte vad jag vill ha men 5 km joggingrunda plus 1 km avslutande promenad blev det.

Men alltså... jag har exakt sån där lurar liggandes och jag använder dom Aldrig. Hur dum får man va? O_o Istället håller jag på och krånglar med såna där handsfreelurar som åker ur hela tiden om man inte har en buff över. Suck.
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.
Jag har tränat en hel del med PT:s och tar mycket inspiration från passen jag fick av dem. Har alltid haft en dröm om att jobba som PT själv, så jag tycker det är jättekul att sätta ihop egna pass faktiskt. Jag ser alltid till att göra det i förväg och att ha en tydlig idé om vad målet med passet är (muskelgrupp/flås/känsla), vilka övningar jag ska göra, i vilken ordning, hur många repetitioner & sets, med vilken sorts vila emellan, osv. Då blir det aldrig att jag hamnar i det där "äsch, det kanske räcker så" eller "oj, vad ska jag göra nu?" efter 2-3 övningar utan jag kör passet från början till slut som det står på pappret. Ibland inser jag att jag hade mer/mindre energi än förväntat och reviderar då passet därefter, men oftast brukar det kännas rätt lagom tycker jag.

Hade jag varit du hade jag tagit hjälp av en online-PT i en månad eller två för att komma igång, få inspiration och helt enkelt lite koll på läget. Det finns en massa olika alternativ (jag vet att t.ex. Nordic Wellness erbjuder denna tjänst) och jag tror inte att det behöver vara överdrivet dyrt. Du kanske till och med kunde kolla med de på crossfitboxen om det finns någon med lite mer den inriktningen? Åtminstone tre av mina crossfitcoacher jobbar som PT:s vid sidan av och erbjuder en rad olika online-tjänster för både crossfitatleter och "vanliga dödliga" ;)
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.
Lite mer styrka så hade jag testat Chloe Tings "get fit"
 
Jag deppar lite. Ramlade i förrgår, tyckte inte att jag gjorde mig illa direkt men kände av ena armen/axeln. Kunde åka klart passet och hade lite småont när jag kom hem. Sen lite ont igår med men jag tog en vilodag och räknade med att det skulle vara borta till idag men det är inte bättre alls, nästan värre? Kan inte ens lyfta armen för att sätta upp håret. Det var nog så igår med men kände inte efter så mycket, det var idag som jag tänkte byta om och ge mig ut som jag insåg att nä, alltså jag kan knappt byta tröja och sätta upp håret så ska nog inte åka skidor.

Har liggandes försiktigt rört arm och axel och efteråt känns det lite bättre, som att det varit så stelt. Vet inte riktigt vad jag ska göra, bara vila, belasta, hur mycket? Och så vill jag veta när det vänder, avskyr att inte veta om det här kommer vara ett problem i flera veckor eller om det kommer vända imorgon, känns oklart. Får ångest av att bli sittande inne 🙁.
 
Haft en hyfsat normal träningsvecka om än kort (3 pass). Tog nytt PB I böj i tisdags, först åkte 92,5 kg upp och sen 95 kg :banana:

Igår körde jag första axel/bröstpasset på ett par veckor. Körde mitt vanliga pass men med betydligt lägre vikter OCH inga känningar i axeln varken igår eller idag.
 
Jag deppar lite. Ramlade i förrgår, tyckte inte att jag gjorde mig illa direkt men kände av ena armen/axeln. Kunde åka klart passet och hade lite småont när jag kom hem. Sen lite ont igår med men jag tog en vilodag och räknade med att det skulle vara borta till idag men det är inte bättre alls, nästan värre? Kan inte ens lyfta armen för att sätta upp håret. Det var nog så igår med men kände inte efter så mycket, det var idag som jag tänkte byta om och ge mig ut som jag insåg att nä, alltså jag kan knappt byta tröja och sätta upp håret så ska nog inte åka skidor.

Har liggandes försiktigt rört arm och axel och efteråt känns det lite bättre, som att det varit så stelt. Vet inte riktigt vad jag ska göra, bara vila, belasta, hur mycket? Och så vill jag veta när det vänder, avskyr att inte veta om det här kommer vara ett problem i flera veckor eller om det kommer vända imorgon, känns oklart. Får ångest av att bli sittande inne 🙁.
Känner med dig, skador är så mentalt påfrestande. Hoppas du blir bättre snart :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
904
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 276
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp