Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, youtube. Jag tränar med Sandra Friberg (sök på hennes namn så httar du kanalen). Men det finns hur mkt om helst med pass man kan följa. Jag skulle aldrig mer orka komma på egna övningar efter att jag köpte min nya smart-tv ;)
Sandra Friberg följer jag faktiskt på insta, men har mest scrollat förbi henne i flödet. Får kolla in henne lite närmare. Tack!

Jag har tränat en hel del med PT:s och tar mycket inspiration från passen jag fick av dem. Har alltid haft en dröm om att jobba som PT själv, så jag tycker det är jättekul att sätta ihop egna pass faktiskt. Jag ser alltid till att göra det i förväg och att ha en tydlig idé om vad målet med passet är (muskelgrupp/flås/känsla), vilka övningar jag ska göra, i vilken ordning, hur många repetitioner & sets, med vilken sorts vila emellan, osv. Då blir det aldrig att jag hamnar i det där "äsch, det kanske räcker så" eller "oj, vad ska jag göra nu?" efter 2-3 övningar utan jag kör passet från början till slut som det står på pappret. Ibland inser jag att jag hade mer/mindre energi än förväntat och reviderar då passet därefter, men oftast brukar det kännas rätt lagom tycker jag.

Hade jag varit du hade jag tagit hjälp av en online-PT i en månad eller två för att komma igång, få inspiration och helt enkelt lite koll på läget. Det finns en massa olika alternativ (jag vet att t.ex. Nordic Wellness erbjuder denna tjänst) och jag tror inte att det behöver vara överdrivet dyrt. Du kanske till och med kunde kolla med de på crossfitboxen om det finns någon med lite mer den inriktningen? Åtminstone tre av mina crossfitcoacher jobbar som PT:s vid sidan av och erbjuder en rad olika online-tjänster för både crossfitatleter och "vanliga dödliga" ;)
Tack för bra tips! jag ska definitivt fråga på boxen på nästa pass. Hade ju varit super om de kunde hjälpa mig, de känner ju mig/min styrka också!

Lite mer styrka så hade jag testat Chloe Tings "get fit"
Chloe Ting har jag helt missat. Ska googla. Tack för tips!
 
Jag hade gäna provat crossfit, om det varit möjligt. Men i den här hålan där jag bor är det omöjligt att träna nånting regelbundet i grupp, om man inte jobbar konstorstider. Oberoende av covid-19 eller ej. Jag tror det kunde passat mig, det verkar varierande och kunna anpassas utifrån olika nivåer? Har sett att det finns pass på tuben för hemmaträning, men jag vet också att jag är lite si och så duktig på att verkligen ta i när jag är för mig själv hemma. Och så har jag inte direkt en lämplig lokal heller, är så trångt så jag knappt kan göra viss coreövningar...
 
Svinkul klocka. Mindre kul med vilken vilopuls och stressnivå den säger att jag har. :crazy:
30 min yoga idag, gillar Kassandra mer och mer! Imorn siktar jag på en promenad i utlovat solsken och krispiga nollgrader, och lite Chloe.
 
Svinkul klocka. Mindre kul med vilken vilopuls och stressnivå den säger att jag har. :crazy:
30 min yoga idag, gillar Kassandra mer och mer! Imorn siktar jag på en promenad i utlovat solsken och krispiga nollgrader, och lite Chloe.

Jag hade vilopuls på 96 när jag köpte min klocka, nu är jag nere på 75 :) så det kan gå att förändra den ganska snabbt ändå.
 
Jag deppar lite. Ramlade i förrgår, tyckte inte att jag gjorde mig illa direkt men kände av ena armen/axeln. Kunde åka klart passet och hade lite småont när jag kom hem. Sen lite ont igår med men jag tog en vilodag och räknade med att det skulle vara borta till idag men det är inte bättre alls, nästan värre? Kan inte ens lyfta armen för att sätta upp håret. Det var nog så igår med men kände inte efter så mycket, det var idag som jag tänkte byta om och ge mig ut som jag insåg att nä, alltså jag kan knappt byta tröja och sätta upp håret så ska nog inte åka skidor.

Har liggandes försiktigt rört arm och axel och efteråt känns det lite bättre, som att det varit så stelt. Vet inte riktigt vad jag ska göra, bara vila, belasta, hur mycket? Och så vill jag veta när det vänder, avskyr att inte veta om det här kommer vara ett problem i flera veckor eller om det kommer vända imorgon, känns oklart. Får ångest av att bli sittande inne 🙁.

Är det "bara" muskel ont så hade jag hållt det varmt och rört mig så mycket som känns ok! Hade jag fortfarande haft ont efter helgen så hade jag kollat upp det!
Krya på dig!
 
Jag hade gäna provat crossfit, om det varit möjligt. Men i den här hålan där jag bor är det omöjligt att träna nånting regelbundet i grupp, om man inte jobbar konstorstider. Oberoende av covid-19 eller ej. Jag tror det kunde passat mig, det verkar varierande och kunna anpassas utifrån olika nivåer? Har sett att det finns pass på tuben för hemmaträning, men jag vet också att jag är lite si och så duktig på att verkligen ta i när jag är för mig själv hemma. Och så har jag inte direkt en lämplig lokal heller, är så trångt så jag knappt kan göra viss coreövningar...
Ja, crossfit kan passa alla nivåer och i stort sett alla övningar går att anpassa. Det är superroligt tycker jag och den träningsform, som jag har provat, som jag definitivt ser snabbast resultat med. Halva grejen (för mig) är också att man gör det tillsammans, och att man blir peppad av varandra. Finns ingen prestationsångest där utan bara glatt hejande utifrån var och ens förmåga (på de flesta ställen). Så jag hade haft svårt att få till det hemma med you tube, om man nu haft ytan.
Du skulle kanske kunna köpa ett 10-kort och gå de gånger som det passar dig? Så tänker jag att jag ska göra. Blir kanske inte varje vecka men nån gång ibland för att få lite inspiration på övningar och någon som kollar ens teknik.
 
Jag brukar läsa och inspireras av er alla.
Jag tränar crossfit två dagar i veckan, i övrigt promenerar jag en del (barnvagn). Har arbetat 50% och innan dess varit föräldraledig helt så då har det funnits tid till träning. Nu ska jag börja arbeta varje dag (75%) och tiden för att åka iväg och träna ser inte lika lovande ut (3 barn som behöver sitt + deras aktiviteter). Jag behöver alltså börja träna hemma för att få ihop det. Jag har tillgång till det mesta, hantlar, skivstång, kettlebells, gummiband osv. MEN hur sätter man ihop bra program? Jag är främst intresserad av allsidig styrketräning. Någon som har något bra tips på vart man hittar bra program eller kan man be någon göra ett mot en kostnad? När jag annars kör själv så blir det liksom inget av det, jag tänker hela tiden att "äh nu är jag nog färdig" ;) Har försökt googla men känner mig lite lost.
Youtube som många tipsar om är ju bra MEN jag tycker det kan vara svårt att träna efter en video när man har barn närvarande.

Så om du ska ha barn med vid träningen skulle jag tipsa om att ha övningar som är ett visst antal repetitioner, snarare än att ha tid som faktor. Det tenderar ju att bli en del avbrott :D
 
Jag tränade i morse, blev glad av det! Kände mig inte superstark innan frukost så jag körde med något lägre vikter för att få positiv känsla och bra kontakt.

Knäböj, bänkpress, good mornings, utfall med skivstång och farmers walk med kettlebells i rackposition.

Jag gillar verkligen utfall med skivstång! Har inte kört det så mycket innan men det är en ny favorit :up:
 
Har styrketränat 2grr den här veckan och idag hade jag teknikyoga. Var sliten i kroppen efter leg day igår så fick aldrig någon bra känsla men en hel del nya tips har jag fått.

Tyvärr börjar mitt ena knä spöka igen. Egentligen inte mer än att jag känner av det i vissa lägen men eftersom jag hade hoppats på att kunna börja springa så känns det lite trist. Tog upp det med min yogalärare och hon rekommenderade en kiropraktor. Tvekar ju lite pga Covid men kanske får ta tag i det en gång för alla. Hade hoppats att det skulle ha försvunnit efter alla dessa år jag inte löptränat men tydligen inte.
 
Du skulle kanske kunna köpa ett 10-kort och gå de gånger som det passar dig? Så tänker jag att jag ska göra. Blir kanske inte varje vecka men nån gång ibland för att få lite inspiration på övningar och någon som kollar ens teknik.

Det är så svårt för mig att hålla motivationen uppe när de blir för sporadiskt, tyvärr. Med mitt jobb kan det innebära att jag ibland inte kan träna alls på 2-3v när det är styrt till en viss tid. Så jag gav upp träningskortet precis när pandemin drog igång. Då hade jag försökt få till nån rutin under ett halvår, och då var jag ändå hästlös/hade skadad häst. Nu har jag en häst i full träning, heltidsjobb med skiftgång och hund. Bevisligen är det alldeles tillräckligt svårt att få till 2 löprundor per vecka och där styr jag ju tiden helt själv :(
Men jag ska ha det i åtanke när pandemin är över och jag har min 3-månadersledighet under sommaren. Då kan jag nog få till det :)
 
Det är så svårt för mig att hålla motivationen uppe när de blir för sporadiskt, tyvärr. Med mitt jobb kan det innebära att jag ibland inte kan träna alls på 2-3v när det är styrt till en viss tid. Så jag gav upp träningskortet precis när pandemin drog igång. Då hade jag försökt få till nån rutin under ett halvår, och då var jag ändå hästlös/hade skadad häst. Nu har jag en häst i full träning, heltidsjobb med skiftgång och hund. Bevisligen är det alldeles tillräckligt svårt att få till 2 löprundor per vecka och där styr jag ju tiden helt själv :(
Men jag ska ha det i åtanke när pandemin är över och jag har min 3-månadersledighet under sommaren. Då kan jag nog få till det :)
Jag förstår problemet, så tråkigt! Men har crossfitstället bara pass på kvällar alltså? På mitt ställe finns det pass både kl 06, 07, 12, 15 och sen några stycken under kvällstid. Det är av oklar anledning en väldig massa läkare som tränar där jag gör, och de jobbar ju ofta extremt ojämna tider. Men ditt jobb kanske gör att du behöver ännu mer flexibilitet än så?
 
Jag har hittat tillbaka lite till träningsmotivationen känns det som. Idag gick jag ut på lunchen och hade lite "kul" tillsammans med denna lilla nätta trappa som ligger typ 1,5 km hemifrån:

20210305_115913.jpg


Jag joggade dit, vilade i en minut och sprang sedan upp och ner för trappan fyra gånger utan paus emellan. 480 steg totalt. Målet var att orka 3-5 varv, men under fjärde gången uppför kändes risken att för att jag skulle snubbla och slå ihjäl mig överhängande så jag skippade femte rundan. Det var definitivt jobbigt nog som det var!

Efter att ha kommit fram till hur man andas igen promenerade jag hemåt så sakta, och joggade sen de sista 5-600 meterna hem.

Jag kände mig ganska svag under joggen dit men lyckades gräva fram lite crossfit-pannben, så på det stora hela känns det som att det blev ett bra pass! Har ju saknat den där känslan av att ta ut sig sådär så att man inte ens kan stå normalt och andas :D
 
Jag förstår problemet, så tråkigt! Men har crossfitstället bara pass på kvällar alltså? På mitt ställe finns det pass både kl 06, 07, 12, 15 och sen några stycken under kvällstid. Det är av oklar anledning en väldig massa läkare som tränar där jag gör, och de jobbar ju ofta extremt ojämna tider. Men ditt jobb kanske gör att du behöver ännu mer flexibilitet än så?

Ja tyvärr bara kvällstid. Som precis allt annat. Bor i en liten håla och det finns inte underlag för att hålla igång sånt på dagtid :(
 
Äntligen fått tag i en roddmaskin :up: så nu ska jag börja lite smått tänkte jag. Får ta det försiktigt så inte höften protesterar.

Men en helt annan fundering. Kan man ta bricanyl (luftrörsvidgande) innan träning i förebyggande? Just nu känns det som om jag har ansiktsmask på mig ungefär, det tar emot att andas. Och då anstränger jag mig inte ens! Det är skitjobbigt att ens ta en promenad, jag upplever dessutom att det blivit värre ju mer jag rör mig..
Väntar på tid till astmasköterska och läkare.
 
Äntligen fått tag i en roddmaskin :up: så nu ska jag börja lite smått tänkte jag. Får ta det försiktigt så inte höften protesterar.

Men en helt annan fundering. Kan man ta bricanyl (luftrörsvidgande) innan träning i förebyggande? Just nu känns det som om jag har ansiktsmask på mig ungefär, det tar emot att andas. Och då anstränger jag mig inte ens! Det är skitjobbigt att ens ta en promenad, jag upplever dessutom att det blivit värre ju mer jag rör mig..
Väntar på tid till astmasköterska och läkare.
Jag har haft barnastma och då tog jag alltid ventolin i början av friidrottsträningarna så jag kan inte se att det skulle vara ngt problem
 
Fyterakkern, i går tog jag mig i väg på vasaåket 30 hemma och i dag känns det i kroppen att jag har genomfört min första 3-mil.

Jag åkte på en niokilometersslinga som är ganska brutal, svagt uppåt den större delen av tiden men egentligen bara en långbacke. Spåren var så där hårda och fina som jag drömt om. Hade dåligt fäste, tog pälsskidorna för att jag har vallarskidorna i "kärvt före mode". Men fäste är inte så viktigt på den slingan jag var på då det är ett typiskt "stakspår". Första varvet stod jag mest och skrattade för att det var så kul och gick så snabbt, andra varvet i mitten började jag känna att det nog var lite jobbigt ändå. Vid sista varvningen var jag stum i benen (trots all stakning??? det blir ju bara en liten putt ut med baken i stakning???) kände att jag höll på att få en blåsa på ena handen och hade som tur var med mig ett par extra handskar som jag kunde byta till.

Fikade vid varje varvning då jag ville hålla uppe energinivåerna ordentligt, inte för att klara loppet det tror jag att jag hade gjort ändå, men för att inte bli helt tom efteråt.

Sladdade in på just över 2 timmar, vilket jag är strålande nöjd med. Har haft som drömmål att klara tjejvasan på under 2,5h så de här ger eld till den förhoppningen.

Men nog saknade jag folkfesten utmed det riktiga vasaloppsspåret och målgång i Mora...
 
Äntligen fått tag i en roddmaskin :up: så nu ska jag börja lite smått tänkte jag. Får ta det försiktigt så inte höften protesterar.

Men en helt annan fundering. Kan man ta bricanyl (luftrörsvidgande) innan träning i förebyggande? Just nu känns det som om jag har ansiktsmask på mig ungefär, det tar emot att andas. Och då anstränger jag mig inte ens! Det är skitjobbigt att ens ta en promenad, jag upplever dessutom att det blivit värre ju mer jag rör mig..
Väntar på tid till astmasköterska och läkare.
Är inte medicinskt kunnig, men maken som har astma tar alltid en zipp innan han ger sig ut och springer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
397
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
870
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp