Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer inte iväg på mina morgonträningspass som planerat, antingen är jag alldeles för trött när klockan ringer eller så känner jag av lite halsont som aldrig utvecklar sig till nån förkylning och som jag igår kom på kanske beror på pollenallergi. Är alltid allergisk vid den här tiden på året men har inte haft några av de klassiska symptomen (rinnande ögon, kliande näsa, nysningar) utan bara ett vagt halsont och konstant huvudvärk. Tog en allergitablett igår och kände redan efter ett par timmar att det lättade i både huvud och hals och jag kände mig lite mindre mosig än tidigare.

Så imorgon blir det PT-pass på lunchen och sen ska jag följa mitt träningsschema igen. Inte hela världen med en liten dipp, det kunde nog kroppen (och knoppen) behöva, de har fått köra hårt på alla fronter den här vintern.
 
Problemen med benhinnorna fortsätter, har varit och sjukgymnast i veckan och får inte löpträna på en månad utan bara köra sjukgymnastiken. Tråkigt när det känts så bra men what to do. Får fokusera extra på styrketräning istället kommande veckorna. Har tre veckor kvar av coreträning med Sandra Friberg så får komplettera upp det med annat än den konditionsträning jag först tänkt.
 
Gjorde 3 pass framför teven, ett på 10 min mage/core/midja och så ett på 5 min rumpa och ett på 5 min axlar. Sedan joggade jag 4-5 km i snöstorm, halva vägen såg jag ingenting, så det var tur att de flesta andra höll sig hemma :o Trodde aldrig jag skulle behöva packa upp mina IceBug igen men var glad att jag hade dom... sprang så mkt det gick på bilvägarna för att slippa oplogad blötsnö. Menmen, passet är gjort, planen är hållen. Det är viktigast 💪
 
I dag var det inte kul. Oplogad kissblöt sörja överallt. Slirade 7 km och fötterna blev dyngsura efter bara några meter. En ljumske tyckte att det var jobbigt. Hoppas verkligen att den inte fortsätter att göra ont.
Nöjd över att väder och vind inte hindrat mig iaf.
Trevlig fredag!
3781C685-7A9C-4315-9F5B-ECD0E1179881.jpeg
 
I dag var det inte kul. Oplogad kissblöt sörja överallt. Slirade 7 km och fötterna blev dyngsura efter bara några meter. En ljumske tyckte att det var jobbigt. Hoppas verkligen att den inte fortsätter att göra ont.
Nöjd över att väder och vind inte hindrat mig iaf.
Trevlig fredag!
Visa bifogad fil 66068
Usch det där ser inte roligt ut! Du skulle verkligen vara värd ett par vattentäta, dubbade skor!

Var försiktig med ljumsken. Det verkar vara ganska vanligt att löpare får överansträngning där. Du är ju så aktiv på dina vilodagar att det i praktiken inte blir någon vila. Är det någon utmaning du kör eller kan du tillåta dig att lägga in någon helvila då och då? Annars blir ju risken jättestor för att du snart får någon överansträngning. Det är lätt att bli för överentusiastisk när man väl kommit in i träningsrutinen.

Du har ju varit så fantastiskt duktig som har kämpat på så länge i ur och skur! Så var snäll mot dig själv och mot din kropp nu och börja prioritera återhämtning också. Du kommer inte trilla av tåget för att du lägger in nödvändiga vilodagar. :heart
 
Igår körde jag ett 40 min styrkepass framför tv:n. Var ben, mage och rygg. Det är nu sex veckor sedan jag började styrketräna regelbundet och jag märker stor skillnad i styrka. Men bendelen i passet igår körde fullständigt slut på mina benmuskler! Och de känns fortfarande svaga och darriga nu på morgonen så det är tur att det står vilodag på schemat idag.
 
Usch det där ser inte roligt ut! Du skulle verkligen vara värd ett par vattentäta, dubbade skor!

Var försiktig med ljumsken. Det verkar vara ganska vanligt att löpare får överansträngning där. Du är ju så aktiv på dina vilodagar att det i praktiken inte blir någon vila. Är det någon utmaning du kör eller kan du tillåta dig att lägga in någon helvila då och då? Annars blir ju risken jättestor för att du snart får någon överansträngning. Det är lätt att bli för överentusiastisk när man väl kommit in i träningsrutinen.

Du har ju varit så fantastiskt duktig som har kämpat på så länge i ur och skur! Så var snäll mot dig själv och mot din kropp nu och börja prioritera återhämtning också. Du kommer inte trilla av tåget för att du lägger in nödvändiga vilodagar. :heart
Tror inte att vattentäta skor hade hjälpt idag utan stövlar hade nog varit det enda.

Jag har alltid rört mig mycket och försiktig är just vad jag är nu när jag joggar varannan dag. Det verkar min kropp tåla bra.
Har ingen utmaning mer än att jag ska just jogga varannan dag och röra mig minst 15 000 steg per dag.
Att promenera i normalt tempo och röra mig på jobbet anser jag inte vara träning eller slitage på kroppen.
Att ljumsken sa ifrån idag är för att jag inte fick fäste en enda meter på hela rundan.
 
Tror inte att vattentäta skor hade hjälpt idag utan stövlar hade nog varit det enda.

Jag har alltid rört mig mycket och försiktig är just vad jag är nu när jag joggar varannan dag. Det verkar min kropp tåla bra.
Har ingen utmaning mer än att jag ska just jogga varannan dag och röra mig minst 15 000 steg per dag.
Att promenera i normalt tempo och röra mig på jobbet anser jag inte vara träning eller slitage på kroppen.
Att ljumsken sa ifrån idag är för att jag inte fick fäste en enda meter på hela rundan.
När det blir så där mkt snö och slask är det lätt att man får in väta uppifrån men bortsett från det så står i vart fall de jag har i goretex emot trots vattenpölar. Och det är en enormt skön känsla att få vara torr om fötterna trots blött underlag.

Jo, ljumsken blev säkert triggad av underlaget idag. Men det ger ju också en signal. Promenad och 15 000 steg är mkt för en vilodag. Löpning är ju till sin träningsform väldigt slitande. Men grunden med löpning enbart varannan dag är ju klok.
 
När det blir så där mkt snö och slask är det lätt att man får in väta uppifrån men bortsett från det så står i vart fall de jag har i goretex emot trots vattenpölar. Och det är en enormt skön känsla att få vara torr om fötterna trots blött underlag.

Jo, ljumsken blev säkert triggad av underlaget idag. Men det ger ju också en signal. Promenad och 15 000 steg är mkt för en vilodag. Löpning är ju till sin träningsform väldigt slitande. Men grunden med löpning enbart varannan dag är ju klok.
Du får ha din åsikt men att att promenera i lugnt tempo och totalt röra sig 15 000 steg är inte ett träningspass för mig. Det är promenad till och från jobbet med en liten omväg och rörelse där.
 
Jo, ljumsken blev säkert triggad av underlaget idag. Men det ger ju också en signal. Promenad och 15 000 steg är mkt för en vilodag. Löpning är ju till sin träningsform väldigt slitande. Men grunden med löpning enbart varannan dag är ju klok.

Är 15000 mkt? :o Jag har ju trasig stegräknare numera men innan snittade jag kanske 16-17k, låg oftast runt 20k och hade det som mål. Jag kan tro att jag är uppe i de nivåerna nu när häst är igång och på hästens vilodagar joggar jag, går i snitt 7000 steg på jobbet samt är ute med hunden 1-2 h per dag. De enda dagar jag inte går med hunden mer än 45 min är då jag jobbar 12 timmarsskift...
Jag tycker 10k är lite. De dagarna anser jag vara rätt stillasittande :o HAr alltid stegräknaren på mig oavsett aktivitet så det är klart den räknar id ridning men för mig är den mest ett sätt att hålla reda på min totala aktivitetsnivå och inte steg i sig.
 
Är 15000 mkt? :o Jag har ju trasig stegräknare numera men innan snittade jag kanske 16-17k, låg oftast runt 20k och hade det som mål. Jag kan tro att jag är uppe i de nivåerna nu när häst är igång och på hästens vilodagar joggar jag, går i snitt 7000 steg på jobbet samt är ute med hunden 1-2 h per dag. De enda dagar jag inte går med hunden mer än 45 min är då jag jobbar 12 timmarsskift...
Jag tycker 10k är lite. De dagarna anser jag vara rätt stillasittande :o HAr alltid stegräknaren på mig oavsett aktivitet så det är klart den räknar id ridning men för mig är den mest ett sätt att hålla reda på min totala aktivitetsnivå och inte steg i sig.
Det beror kanske på hur livet ser ut. Jag har inte hund, inte längre häst och de dagar jag jobbar hemifrån har jag 20 steg från sängen till skrivbordet. ;) jag behöver aktivt välja att gå en promenad om jag ska ha en chans att komma i närheten av 10.000 steg. När jag hade hästar och ett jobb där jag aldrig satt ner hade nog "bara" 10.000 steg varit ett undantag.
 
Är 15000 mkt? :o Jag har ju trasig stegräknare numera men innan snittade jag kanske 16-17k, låg oftast runt 20k och hade det som mål. Jag kan tro att jag är uppe i de nivåerna nu när häst är igång och på hästens vilodagar joggar jag, går i snitt 7000 steg på jobbet samt är ute med hunden 1-2 h per dag. De enda dagar jag inte går med hunden mer än 45 min är då jag jobbar 12 timmarsskift...
Jag tycker 10k är lite. De dagarna anser jag vara rätt stillasittande :o HAr alltid stegräknaren på mig oavsett aktivitet så det är klart den räknar id ridning men för mig är den mest ett sätt att hålla reda på min totala aktivitetsnivå och inte steg i sig.
Allt beror ju så klart på sammanhanget, vad du gör i övrigt och vad du är van vid. Allt handlar ju om att få en bra balans mellan ansträngning och vila för att få en uthållighet och hållbarhet.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Är 15000 mkt? :o Jag har ju trasig stegräknare numera men innan snittade jag kanske 16-17k, låg oftast runt 20k och hade det som mål. Jag kan tro att jag är uppe i de nivåerna nu när häst är igång och på hästens vilodagar joggar jag, går i snitt 7000 steg på jobbet samt är ute med hunden 1-2 h per dag. De enda dagar jag inte går med hunden mer än 45 min är då jag jobbar 12 timmarsskift...
Jag tycker 10k är lite. De dagarna anser jag vara rätt stillasittande :o HAr alltid stegräknaren på mig oavsett aktivitet så det är klart den räknar id ridning men för mig är den mest ett sätt att hålla reda på min totala aktivitetsnivå och inte steg i sig.
Håller med dig.
 
Gymmet igår. Sprang lite på bandet och sen körde jag mitt rehabprogram. Ökade med ett set i en övning (tar det sjukt försiktigt fortfarande då jag får mina dåliga dagar ibland fortfarande) och så kunde jag göra hela programmet den här gången. Bröstmusklen som fick stryk i söndags känns nästan helt bra nu :)
 
Alltså jag behöver ändå anstränga mig för att komma upp i 10 000 steg. 20 000 steg har jag bara kommit upp i några gånger och då känns det ganska extremt.

Men jag har ingen häst, ingen hund, jag löptränar inte. Jag jobbar hemifrån. Jag har ett barn som jag gärna vill umgås med efter jobbet vilket gör att jag inte är ute och promenerar på kvällarna.

Jag tar en morgonpromenad och en lunchpromenad, försöker ställa mig upp och knata runt lite 1-2 gånger i timmen när jag jobbar. Brukar ligga på mellan 6000-10 000 steg per dag beroende på hur långa promenaderna blivit. Jag skulle tro att det är högst normalt för en stor del av befolkningen.
 
Träning då? Inget mer sen i tisdags. Har inte haft så mycket energi. Blir trött på mig själv också för att jag aldrig kan känna mig nöjd med att stanna kvar vid ett träningsprogram en längre tid. Jag hoppar runt hela tiden :p
 
Träning då? Inget mer sen i tisdags. Har inte haft så mycket energi. Blir trött på mig själv också för att jag aldrig kan känna mig nöjd med att stanna kvar vid ett träningsprogram en längre tid. Jag hoppar runt hela tiden :p

Sådär har jag alltid varit med program också, tröttnar snabbt och kör något annat istället 😅 Förutom programmen jag fått av sjukgymnasten, men dom har en annan betydelse för mig så jag tror det är därför jag varit benhård med att följa det.
 
Sådär har jag alltid varit med program också, tröttnar snabbt och kör något annat istället 😅 Förutom programmen jag fått av sjukgymnasten, men dom har en annan betydelse för mig så jag tror det är därför jag varit benhård med att följa det.
Det är väl därför jag inte får så mycket resultat :D Men jag orkar inte ha så mycket prestation i träningen faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
904
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 275
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp