Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag behöver ändå anstränga mig för att komma upp i 10 000 steg. 20 000 steg har jag bara kommit upp i några gånger och då känns det ganska extremt.

Men jag har ingen häst, ingen hund, jag löptränar inte. Jag jobbar hemifrån. Jag har ett barn som jag gärna vill umgås med efter jobbet vilket gör att jag inte är ute och promenerar på kvällarna.

Jag tar en morgonpromenad och en lunchpromenad, försöker ställa mig upp och knata runt lite 1-2 gånger i timmen när jag jobbar. Brukar ligga på mellan 6000-10 000 steg per dag beroende på hur långa promenaderna blivit. Jag skulle tro att det är högst normalt för en stor del av befolkningen.

Det tror jag med, ang det fetade. Och det är väl därför det ser ut som det gör med folkhälsan, för mkt stillasittande och dåliga vanor. Har man inte ett rörligt jobb eller tex häst/hund eller annat som automatiskt ger rörelse så blir det nog lätt så. Vi har för mkt stillasittande aktiviteter nuförtiden och det är kroppen inte anpassad för. Det finns en anledning till att 10.000 steg är en hälsorekommendation.
Sen fattar jag att det är en tidsaspekt, jag orkar inte heller gå mer än 10.000 steg/dag efter när jag gjort jobb och hund och häst klart, och det är väl den tiden jag lägger i det som andra lägger tex på familj. Jag råkar bara ha en rörlig sysselsättning. Skulle jag behöva fylla upp den oplanerade tiden jag har varje dag med 10.000 steg (typ 1,5 timmes promenad) så skulle det knappast bli en daglig rutin.
 
Det tror jag med, ang det fetade. Och det är väl därför det ser ut som det gör med folkhälsan, för mkt stillasittande och dåliga vanor. Har man inte ett rörligt jobb eller tex häst/hund eller annat som automatiskt ger rörelse så blir det nog lätt så. Vi har för mkt stillasittande aktiviteter nuförtiden och det är kroppen inte anpassad för. Det finns en anledning till att 10.000 steg är en hälsorekommendation.
Sen fattar jag att det är en tidsaspekt, jag orkar inte heller gå mer än 10.000 steg/dag efter när jag gjort jobb och hund och häst klart, och det är väl den tiden jag lägger i det som andra lägger tex på familj. Jag råkar bara ha en rörlig sysselsättning. Skulle jag behöva fylla upp den oplanerade tiden jag har varje dag med 10.000 steg (typ 1,5 timmes promenad) så skulle det knappast bli en daglig rutin.

Jag snittar 14 000 på vardagarna, men då går jag upp tidigt och promenerar 5 km innan frukost. Sedan promenerar jag till jobbet och hem, vilket är ca 20 min enkel väg. Tränar jag dessutom på kvällen så blir det 16 000 - 21 000. Jag har ett stillasittande jobb så utan promenaderna på morgonen eller träningen så hade jag inte rört mig mycket alls, så jag måste göra det medvetet för det faller sig inte alls naturligt i min vardag annars.
 
Jag vill bara flagga för att den här "10 000 steg per dag" kommer från en japansk marknadsföringskampanj från 60-talet och att det inte finns någon forskning som tyder på att det är just det man bör sträva efter. Det finns däremot forskning som påvisat hälsofördelar upp till 7500 steg per dag, och ännu fler för upp till 4400 per dag, men just 10 000 kommer sig mest från att det var ett fint och jämt tal som lät bra i marknadsföringen ;)

Själv hade jag före Covid målet 10 000 steg per dag och hade oftast inget problem att nå det eftersom jag promenerade till och från kontoret, till gymmet, hem till kompisar - vart jag än skulle var benen mitt främsta fordon. Under pandemin har jag sänkt det till 7500 steg per dag, eftersom vi p.g.a lockdown knappt fått lämna våra hem emellanåt, men det är svårt att komma upp i det också ibland. Jag har varken häst, hund, barn eller någon annan anledning att röra mig särskilt mycket i vardagen så det är helt upp till mig att ta tag i. Försöker promenera ca 45 minuter per dag, vilket oftast räcker för att jag ska nå målet. Men ibland blir det bara en halvtimmes promenad, och därmed närmare 6000 steg istället. En dag då jag inte tar mig ut alls (vilket som tur är nästan aldrig händer) ligger jag runt 3-4000 steg.

Jag försöker att inte snöa in för mycket på stegräkningen eftersom det inte får mig att må bra, och håller hellre koll på de intensiva minuterna klockan uppmäter. De är baserade på WHO:s rekommendation om 30 minuters fysisk aktivitet per dag, och det har jag sällan svårt att uppnå när det slås ut över veckan.

Tillägg: Några källor för den som vill läsa mer: https://www.theguardian.com/lifeand...-the-10000-daily-goal-is-built-on-bad-science, https://www.health.harvard.edu/blog/10000-steps-a-day-or-fewer-2019071117305 (det här är säkert inte de allra bästa källorna, men jag har lite ont om tid och de var bland de första som kom upp)
 
Senast ändrad:
"10 000 steg om dagen" är en seglivad hälsomyt.

Jasså. För att?

Edit: Läste Mineurs inlägg efter jag hade postat... Men ja, jag har inte uppdaterat mig, jag rör mig ändå mer så det har ingen betydelse för min del. Men jag tror inte det är helt fel att sikta på 10k de dagar en kan. Bra för hjärt- och kärl, skelett och psykiskt välbefinnande om inte annat. Kroppen är konstruerad för att röra sig, och psyket också bevisligen.
 
Bra för hjärt- och kärl, skelett och psykiskt välbefinnande om inte annat. Kroppen är konstruerad för att röra sig, och psyket också bevisligen.

Det är det ju ingen som säger emot. Men just 10 000 är i princip taget ur luften.
Själv är jag som @Mineur , siffror på det sättet stressar mig och hjälper mig inte alls mot ökat välbefinnande. Det blir bara en inre stress. Så hur man reagerar psykiskt är nog olika (motion i sig är givetvis bra även för psyket, men har inte med eventuella steg att göra).
 
Saken är ju att just löpning är extremt drabbat av överansträngningsskador eftersom det är en ganska slitande träningsform. Så det är nödvändigt att fundera lite extra på vila och återhämtning om man sysslar med löpning som huvudsaklig träningsform. Och man behöver fundera över vad som är aktiv vila och vad som inte är det. Är man van vid träning och hög belastning så kan aktiv vila fungera. Men även för dessa individer behövs helvila emellanåt.

Det tar lång tid att bygga upp sig för löpning. Och drar man på sig en förslitningsskada tar det oftast ett antal veckor att läka. Inte sällan så får man återkommande problem. Och det är tråkigt att behöva börja om igen efter skada.

Så mitt enda syfte var att påminna om vikten av vilodagar och att fundera över om man verkligen ger kroppen den återhämtning som behövs under sina vilodagar. För glömmer man bort det så är risken jättestor för att det smyger sig på en skada efter ett tag.
 
Jag tror inte heller att 10 000 är en magisk siffra som gräns mellan hälsa och ohälsa. Men för mig med ett stillasittande arbete är det en precis lagom push för att gå ut och avverka den där kvällspromenaden eller löprundan på 3-4 km som ofta faktiskt krävs för 10000 (räknar inte "ridsteg" utan när jag är till häst så kopplar jag ur stegräknaren). Det blir annars väldigt lätt med hösten/vintern och mörkare och kyligare kvällar ´+ begränsat med andra träningsmöjligheter att stanna inne och glo och bara vara passiv.

Sedan om andra sätter gränsen till 15000 eller 20 000 steg om dagen får ju vara hur ens liv är beskaffat, jag snittar gärna på högre än 10000 men som ett mål att hålla varje dag passar det mig perfekt. Och jag blir mer sporrad än stressad av att "nu har jag gjort 94 dagar i sträck över 10000 och idag har jag bara 6500 steg och klockan är 20, jamen då får jag ge mig ut och gå en halvtimme för jag vill inte bryta min svit." Men har full förståelse för att alla inte funkar på samma sätt. Och i andra perioder av mitt liv hade jag kanske inte heller haft samma inställning och möjlighet.
 
Är 15000 mkt? :o Jag har ju trasig stegräknare numera men innan snittade jag kanske 16-17k, låg oftast runt 20k och hade det som mål. Jag kan tro att jag är uppe i de nivåerna nu när häst är igång och på hästens vilodagar joggar jag, går i snitt 7000 steg på jobbet samt är ute med hunden 1-2 h per dag. De enda dagar jag inte går med hunden mer än 45 min är då jag jobbar 12 timmarsskift...
Jag tycker 10k är lite. De dagarna anser jag vara rätt stillasittande :o HAr alltid stegräknaren på mig oavsett aktivitet så det är klart den räknar id ridning men för mig är den mest ett sätt att hålla reda på min totala aktivitetsnivå och inte steg i sig.

Jag gick säkert 20tk steg/dag när jag jobbade med ett aktivt jobb där jag promenerade hela dagarna samt hade både häst och hund. Nu har jag 5 minuters promenad till jobbet, stillasittande jobb, orkar inte byta om för att promenera på lunchen och har varken häst eller hund längre. För att jag ska komma upp till ens 10tusen steg krävs då att jag aktivt går ut och promenerar på morgonen eller efter jobbet och det gör jag inte. Tycker det är pisstråkigt att promenera ensam utan mål, oavsett pod eller musik i hörlurarna. Jag inser ju att jag måste försöka komma igång med vardagsmotionen, det är ju inte nyttigt att vara såhär stillasittande i ung medelålder. Men det är svårt tycker jag!
 
Jag tycker antal steg är ganska ointressant. Tid med pulshöjande aktivitet borde vara mer relevant. Nu när jag åker skidor nästan varje dag har jag extremt få steg. Sommartid brukar jag ligga högt på antal steg men jag bryr mig inget om det, dagar jag gått/sprungit uppför en slalombacke har färre steg än en lång tur i flackare terräng. Menar att antal steg säger ju väldigt lite om det inte är så att promenader i samma typ av terräng är ens enda motion.
 
Många bra inlägg om antal steg! :) Kul när vi får lite diskussion i tråden tycker jag. Om man vill ha ett stegmål och blir inspirerad av det så är det väl superbra! Men antal steg säger som sagt ganska lite om hälsan överlag. Jag har förstått det som att över 10 000 steg per dag (eller kanske till och med 7500) inte behöver innebära förbättrade hälsomarkörer, då kanske man skulle ha bättre utdelning av att lägga till styrketräning eller rörlighet. Eller varför inte lägga sig och vila på soffan och strunta i disken ;)

Personligen har jag 5000 steg per dag som "mål", det betyder inte att jag tycker att det är en rimlig nivå utan det är för att sänka tröskeln. Med det målet känner jag att jag är "good enough" om jag tar 20 minuter promenad på morgonen och 20 minuter på lunchen, även om jag gärna skulle röra mig mycket mer. Men ska det vara hållbart måste tröskeln vara låg, för mig i alla fall. Andra funkar kanske annorlunda :)
 
Jag är en sån som satsar på 10.000 steg per dag. Inte för att det är en magisk gräns utan för att det känns som en rimlig mängd rörelse för mig och jag gillar jämna tal :D ibland blir det mindre, men oftast mer. Har stillasittande jobb och väldigt varierande hur aktiv min fritid är så ibland behöver jag lite ”spark i baken” för att inte bara sitta i soffan och deppa hela eftermiddagen/kvällen.
 
Jag är en sån som satsar på 10.000 steg per dag. Inte för att det är en magisk gräns utan för att det känns som en rimlig mängd rörelse för mig och jag gillar jämna tal :D ibland blir det mindre, men oftast mer. Har stillasittande jobb och väldigt varierande hur aktiv min fritid är så ibland behöver jag lite ”spark i baken” för att inte bara sitta i soffan och deppa hela eftermiddagen/kvällen.
Jag brukar ha ett "veckomål", då kan jag vara extremt lat en dag men ändå uppnå målet. :)
 
Alltså Corona har verkligen haft en negativ effekt på min stegmängd.
Innan gick jag till tåget, från tåget till jobb och sedan mellan x antal möten varje dag på olika våningsplan alternativt ute på verken dit jag lånade en elcykel från jobbet för att ta mig.
Jag hade alltid minst 8000 steg när jag kom hem. Ofta mycket mer än så. Många dagar i veckan landade jag på +20 000 steg och 30 trappor.

Nu landar jag oftast på 8000 steg om jag inte fått till ngn promenad och det är enbart tack vare att jag har små barn och långt hus 🙄
 
Och jag räknar även stegen som loggas när jag sitter på hästryggen :p Stegen och antal aktiva minuter per dag tillsammans är det jag kollar på. Jag kommer upp i puls och gör något aktivt även fast jag rider en lugn tur så jag räknar absolut in det i mina dagliga rörelse där steg mm räknas.
 
Själv har jag stegräknaren inställd på 5000 steg per dag. Tränar annat förvisso. Men ibland blir det mer och ibland mindre.

KL
Haft en bra men trött träningsvecka. Hade volympass i tisdags (knäböj) och körde 10or på 70 kg. Hemskt :rofl: Gillar mina 1-3 reps.

Bänken kändes också bra i onsdags, körde femmor på 50 kg. Ingen knas med axeln vilket även fysion bekräftade igår, var mycket bättre i överkroppen så slapp komma tillbaka hehe.

Och veckans dunderpass var igår. Inte kört mark sedan 17 februari och äntligen var det dags. Och ÄNTLIGEN seglade singeln på 100 kg upp hela fyra gånger. Kände mig som hulken :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
904
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 275
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp