Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inga mål alls kopplade till just steg, men eftersom jag har sportklocka så kan jag ju även se stegen. Jag tycker att har har tillräckligt med mål när jag sätter upp antal träningspass och antal promenader på en vecka, att allt annat får liksom bero. Rör jag mig 700 steg på en dag så får det vara så, men då kan jag också ha gått 25 000 dagen innan. 6000 steg dagen innan dess och 15 000 dagen innan dess. Jag skulle bli stressad av att ha mål att uppnå varje dag. Vissa dagar är extremt aktiva för mig, med både hårda träningspass och 25 000 steg. Så då vill jag liksom ligga platt andra dagar och bara dega. Tar även av mig klockan på helgerna och någon vardag då och då, för att inte vänja mig vid att allt måste mätas jämt.
 
Intressant att höra hur ni alla resonerar gällande stegen! Jag är helt enig med det några av er skriver att det kan vara bra att ha någon slags siffra att sträva efter för att upprätthålla någon slags aktivitetsnivå, därav att jag tittar på de där "intensiva minuterna" (som pulsklockan alltså börjar räkna automatiskt när jag gör något som är lite pulshöjande). För mig är det en bättre och mentalt hälsosammare siffra att titta på eftersom det slås ut över veckan - det är inget jag behöver gå runt och fundera över varje dag. Det blir liksom mer "helheten räknas", och just när det gäller hälsa så är det ju verkligen helheten som räknas. Sen har det hänt att jag känt mig lite stressad även av de intensiva minuterna, och gett mig ut på promenader mot slutet av veckan enbart för att skrapa ihop tillräckligt många intensiva minuter, men de gångerna kan jag räkna på ena handens fingrar.
 
Senast ändrad:
Personligen har jag 5000 steg per dag som "mål", det betyder inte att jag tycker att det är en rimlig nivå utan det är för att sänka tröskeln. Med det målet känner jag att jag är "good enough" om jag tar 20 minuter promenad på morgonen och 20 minuter på lunchen, även om jag gärna skulle röra mig mycket mer. Men ska det vara hållbart måste tröskeln vara låg, för mig i alla fall. Andra funkar kanske annorlunda :)
Just det här gick jag och funderade lite på så sent som häromdagen. Hade jag varit helt ovetande om allt vad stegmängd heter hade jag varit jättenöjd med att jag under rådande omständigheter ändå tar mig ut och promenerar i ungefär en halvtimme varje dag, trots att vädret ofta är skit och jag verkligen inte har någon som helst anledning att lämna hemmet egentligen. Hade nog tyckt att en halvtimmes promenad per dag var "good enough" och en ganska vettig nivå att sikta på, med längre promenader ett par gånger i veckan samt några träningspass utöver det. Men nu, när jag råkar veta att en så pass "kort" promenad ändå inte hjälper mig att uppnå de där 7500 stegen, så blir det liksom att jag inte alls är nöjd med att promenera i 30 minuter, för jag vet att det oftast krävs 45 minuter för att jag ska ha nått det förbannade stegmålet vid slutet av dagen. Den är himla jobbig, den där hjärnan!

Alltså Corona har verkligen haft en negativ effekt på min stegmängd.
Innan gick jag till tåget, från tåget till jobb och sedan mellan x antal möten varje dag på olika våningsplan alternativt ute på verken dit jag lånade en elcykel från jobbet för att ta mig.
Jag hade alltid minst 8000 steg när jag kom hem. Ofta mycket mer än så. Många dagar i veckan landade jag på +20 000 steg och 30 trappor.

Nu landar jag oftast på 8000 steg om jag inte fått till ngn promenad och det är enbart tack vare att jag har små barn och långt hus 🙄
Haha, jag har faktiskt funderat på det där med hur många fler steg folk som bor i villa tar per dag! För att inte tala om trappor! Jag bor i marklägenhet och har typ aldrig någon anledning att gå i trappor längre, ni andra får ju det på köpet så att säga :D
Jag har inga mål alls kopplade till just steg, men eftersom jag har sportklocka så kan jag ju även se stegen. Jag tycker att har har tillräckligt med mål när jag sätter upp antal träningspass och antal promenader på en vecka, att allt annat får liksom bero. Rör jag mig 700 steg på en dag så får det vara så, men då kan jag också ha gått 25 000 dagen innan. 6000 steg dagen innan dess och 15 000 dagen innan dess. Jag skulle bli stressad av att ha mål att uppnå varje dag. Vissa dagar är extremt aktiva för mig, med både hårda träningspass och 25 000 steg. Så då vill jag liksom ligga platt andra dagar och bara dega. Tar även av mig klockan på helgerna och någon vardag då och då, för att inte vänja mig vid att allt måste mätas jämt.
Låter väldigt sunt tycker jag. De gånger jag fokuserar på min stegmängd brukar jag just titta på klockans "7 day average" och se till att den ligger på en hyfsad nivå, för det är ju rätt naturligt att alla dagar ser lite olika ut.
 
Tar även av mig klockan på helgerna och någon vardag då och då, för att inte vänja mig vid att allt måste mätas jämt.
Jag har aldrig på mig min klocka till vardags. Sätter på mig den när jag ska träna eller om jag ska gå en promenad. Men när jag går i vardagen t.ex. till affären, en kompis etc har jag aldrig klockan på. Det hänger nog kvar sen förr när klockorna inte kunde så mycket mer än mäta lite träningsrelaterade saker och sen tycker jag den blir lite ivägen ibland (jag använder inte ens smycken för att jag tycker de stör). Sover dock med den ibland för att se pulsen under natten.
 
Just det här gick jag och funderade lite på så sent som häromdagen. Hade jag varit helt ovetande om allt vad stegmängd heter hade jag varit jättenöjd med att jag under rådande omständigheter ändå tar mig ut och promenerar i ungefär en halvtimme varje dag, trots att vädret ofta är skit och jag verkligen inte har någon som helst anledning att lämna hemmet egentligen. Hade nog tyckt att en halvtimmes promenad per dag var "good enough" och en ganska vettig nivå att sikta på, med längre promenader ett par gånger i veckan samt några träningspass utöver det. Men nu, när jag råkar veta att en så pass "kort" promenad ändå inte hjälper mig att uppnå de där 7500 stegen, så blir det liksom att jag inte alls är nöjd med att promenera i 30 minuter, för jag vet att det oftast krävs 45 minuter för att jag ska ha nått det förbannade stegmålet vid slutet av dagen. Den är himla jobbig, den där hjärnan!


Haha, jag har faktiskt funderat på det där med hur många fler steg folk som bor i villa tar per dag! För att inte tala om trappor! Jag bor i marklägenhet och har typ aldrig någon anledning att gå i trappor längre, ni andra får ju det på köpet så att säga :D

Låter väldigt sunt tycker jag. De gånger jag fokuserar på min stegmängd brukar jag just titta på klockans "7 day average" och se till att den ligger på en hyfsad nivå, för det är ju rätt naturligt att alla dagar ser lite olika ut.
Jag har 30 minuter promenad på lunchen som mål när jag jobbar hemifrån. Idag gick jag sakta, då jag har varit sjuk till och från i tre veckor nu. Känner jag mig pigg blir det powerwalk. Inger är sämre, jag har målet att komma ut i friska luften och röra mig. Men skulle det bli 30 riktigt effektiva minuter känns det såklart extra bra!
 
Tillbaka i tråden!

Vet inte om ni kommer ihåg mig men jag fick Corona för exakt 1 år sedan och har aldrig blivit helt bra, svårt med andningen, mycket dålig balans, trötthet, glömska, huvudvärk och feber som kommer och går osv osv. Fortfarande problem med feber men inte veckor och månader i sträck utan några dagar eller bara en dag och jag känner att andningen börjar bli lättare först nu.

Har insett att jag nog är redo att börja träna igen, men kommer få börja om helt från början. Har grunden i att jag promenerar 120-150 minuter per dag men vill tillbaka till löpningen och få någon slags ordning på styrkan.

Kommer ändra schemat med jämna mellanrum men just nu blir det löpning två dagar i veckan och styrka en dag. Har satt ihop ett schema för att få in alla muskelgrupper per pass, när jag är mer igång kommer jag kanske gå tillbaka till 2-3 pass styrka per vecka.

Tycker löpning är det absolut roligaste men när jag tränade sist så var andningen ett gigantiskt problem, jag hoppas av hela mitt hjärta att jag kommer upp i att springa 1-1,5 timme så lätt som innan Coronan.
 
Jag har 30 minuter promenad på lunchen som mål när jag jobbar hemifrån. Idag gick jag sakta, då jag har varit sjuk till och från i tre veckor nu. Känner jag mig pigg blir det powerwalk. Inger är sämre, jag har målet att komma ut i friska luften och röra mig. Men skulle det bli 30 riktigt effektiva minuter känns det såklart extra bra!
Nä precis, det där är ju jättebra! När man fastnar i ett sådant tänk som jag så blir det ju att man 1) inte är nöjd med sig själv trots att det man gör är rätt bra och 2) inte ens njuter särskilt mycket av promenaderna eftersom det blir för mycket fokus på att jaga siffror.

Nä fy, jag får skärpa mig lite och ge fasen i de där siffrorna nu känner jag! Min sambo var lite tveksam till att ge mig en pulsklocka i present när jag önskade mig en, eftersom han vet att jag har en tendens att snöa in och fastna i lite smådestruktiva mönster ibland. Jag tyckte inte alls att den tveksamheten var befogad, men de senaste månaderna har jag börjat förstå lite mer vad han kanske var orolig för.
 
Intressant diskussion! Jag mår som bäst av upp till ungefär 8000 steg om dagen. Då känner jag mig rätt stabil/positivt påverkad både mentalt och fysiskt. När det närmar sig 10’ och över slår det snarare tvärt om. Det är inte så illa att jag typ, ”nej nu har jag gått 7000 steg redan idag så nu kan jag inte gå och handla”, men jag blir liksom mör och matt. Som om jag behöver en tupplur. Såna dagar brukar oftast sluta med ryggläge, och lite känner jag väl att nog hellre lägger energin på typ ett yogapass och att leka med katten än att gå bara för att ”man ska”(syftar ej på nån i tråden nu) och sen dö i soffan i väntan på läggdags.

kl
I veckan har jag dansat en gång, svettigt, och yogat en gång, skakigt, och planerar att göra både och i morgon :)
 
Den här veckan har det blivit 2 dagar löpning och idag styrka. Sprang jäääääätte kort men andningen höll sig på plats och jag vill mest känna nu i början att jag klarar det, att jag är på rätt väg. Och det känns bra.

Styrkan idag tog så rejält att hela jag skakade redan under passet. Det borde vara olagligt att ha gymmet en trappa upp, fick krampaktigt hålla mig i räcket och kliva lite försiktigt ner, övervägde att sova över på övervåningen men tog mig ner på skakande ben.
 
Saken är ju att just löpning är extremt drabbat av överansträngningsskador eftersom det är en ganska slitande träningsform. Så det är nödvändigt att fundera lite extra på vila och återhämtning om man sysslar med löpning som huvudsaklig träningsform. Och man behöver fundera över vad som är aktiv vila och vad som inte är det. Är man van vid träning och hög belastning så kan aktiv vila fungera. Men även för dessa individer behövs helvila emellanåt.

Det tar lång tid att bygga upp sig för löpning. Och drar man på sig en förslitningsskada tar det oftast ett antal veckor att läka. Inte sällan så får man återkommande problem. Och det är tråkigt att behöva börja om igen efter skada.

Så mitt enda syfte var att påminna om vikten av vilodagar och att fundera över om man verkligen ger kroppen den återhämtning som behövs under sina vilodagar. För glömmer man bort det så är risken jättestor för att det smyger sig på en skada efter ett tag.
Och jag anser att jag vilar när jag inte joggar eller utför annan direkt pulshöjande träning. Jag tror inte att en dag helt i soffan är bra för varken kropp eller skalle.
 
C1681EC6-18A4-417B-A146-9275F9B0B3D6.png
 
Men steg som mått måste ju vara värdelöst? Det är ju en enorm skillnad på 8000 steg under en lugn promenad på asfalterad väg jämfört med 8000 steg springande uppför ett berg.

Sen om man t.ex. simmar, åker skidor eller cyklar, vad spelar det för roll att antalet steg blir färre? Vad är det för magiskt med steg?

Jag förstår meningen med att räkna steg för en inaktiv person som inte tränar. Som går lite promenader för att inte vara helt stillasittande. (Även om jag personligen hellre hade räknat tid.) Men annars känns det som ett värdelöst mått?
 
Men steg som mått måste ju vara värdelöst? Det är ju en enorm skillnad på 8000 steg under en lugn promenad på asfalterad väg jämfört med 8000 steg springande uppför ett berg.

Sen om man t.ex. simmar, åker skidor eller cyklar, vad spelar det för roll att antalet steg blir färre? Vad är det för magiskt med steg?

Jag förstår meningen med att räkna steg för en inaktiv person som inte tränar. Som går lite promenader för att inte vara helt stillasittande. (Även om jag personligen hellre hade räknat tid.) Men annars känns det som ett värdelöst mått?
Man gör precis hur man vill och värderar precis som man vill! För dig kanske det känns värdelöst men för mig är det toppen.
För mig passar det ha mål för mina träningsdagar och att ha hyfsat aktiva vilodagar. Och blir sporrad av steg. Andra blir stressade.
Någon tyckte att det var väldigt mycket med 15 000 steg, andra inte.
Jag har väldigt svårt att man ska bedöma andras vanor vad det än gäller.
Jag lägger ingen värdering i texten jag delade.
 
Man gör precis hur man vill och värderar precis som man vill! För dig kanske det känns värdelöst men för mig är det toppen.
För mig passar det ha mål för mina träningsdagar och att ha hyfsat aktiva vilodagar. Och blir sporrad av steg. Andra blir stressade.
Någon tyckte att det var väldigt mycket med 15 000 steg, andra inte.
Jag har väldigt svårt att man ska bedöma andras vanor vad det än gäller.
Jag lägger ingen värdering i texten jag delade.
Alltså om en del gillar att räkna steg så kör på, jag vände mig emot att ha steg som aktivitetsmål generellt. Jag tycker det funkar dåligt att rekommendera befolkningen x antal steg, eftersom det säger så lite.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Alltså om en del gillar att räkna steg så kör på, jag vände mig emot att ha steg som aktivitetsmål generellt. Jag tycker det funkar dåligt att rekommendera befolkningen x antal steg, eftersom det säger så lite.
Och jag vänder mig emot att folk ska ha åsikter om vad jag tycker.
Du tycker att det säger lite. För mig säger det och ger mig mkt.
 
Och jag vänder mig emot att folk ska ha åsikter om vad jag tycker.
Du tycker att det säger lite. För mig säger det och ger mig mkt.
Jag menar som generell rekommendation för människors aktivitetsnivå. Det är inget magiskt med steg. Cykling, simning, skidåkning etc fungerar lika bra som aktivitet. Samma mängd steg kan vara hur lugna eller hur krävande som helst. Så 10 000 steg säger inte mycket. Men om individer gillar att räkna steg så kör på! Jag roas av att räkna höjdmeter men tycker ändå att det är ett dåligt mått om man pratar aktivitetsnivå generellt. Kan nog inte förklara tydligare och tror inte jag lyckas få fram vad jag menar.
 
Jag menar som generell rekommendation för människors aktivitetsnivå. Det är inget magiskt med steg. Cykling, simning, skidåkning etc fungerar lika bra som aktivitet. Samma mängd steg kan vara hur lugna eller hur krävande som helst. Så 10 000 steg säger inte mycket. Men om individer gillar att räkna steg så kör på! Jag roas av att räkna höjdmeter men tycker ändå att det är ett dåligt mått om man pratar aktivitetsnivå generellt. Kan nog inte förklara tydligare och tror inte jag lyckas få fram vad jag menar.
Jag förstår precis vad du menar. Och det är din åsikt.
Och jag har min.
 
Just det här gick jag och funderade lite på så sent som häromdagen. Hade jag varit helt ovetande om allt vad stegmängd heter hade jag varit jättenöjd med att jag under rådande omständigheter ändå tar mig ut och promenerar i ungefär en halvtimme varje dag, trots att vädret ofta är skit och jag verkligen inte har någon som helst anledning att lämna hemmet egentligen. Hade nog tyckt att en halvtimmes promenad per dag var "good enough" och en ganska vettig nivå att sikta på, med längre promenader ett par gånger i veckan samt några träningspass utöver det. Men nu, när jag råkar veta att en så pass "kort" promenad ändå inte hjälper mig att uppnå de där 7500 stegen, så blir det liksom att jag inte alls är nöjd med att promenera i 30 minuter, för jag vet att det oftast krävs 45 minuter för att jag ska ha nått det förbannade stegmålet vid slutet av dagen. Den är himla jobbig, den där hjärnan!
Verkligen! 30 minuters promenad om dagen ska man verkligen inte se ner på, men ändå är man inte nöjd eftersom det blev för lite steg på klockan... eller när jag promenerade mycket med barnvagn och blev irriterad över att jag fick färre steg för att jag höll i handtaget på barnvagnen. Så orimligt egentligen! Promenaden är ju inte mindre värd för att det inte syns på stegräknaren...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
418
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 183
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp