Träning och hälsa del 12

Simning är nog det allra mest skonsamma om du har några sådana möjligheter. Vila helt några dagar är inte fel så att du inte riskerar att åka på en skada tills du iallafall klarar av normal vardagsaktivitet som att gå kortare promenader utan att det gör ont.
Nja, är inte så förtjust i klor. Tänker undvika promenader några dagar, men gå lite måste jag ändå göra tänker jag. Tänkte träna överkropp tills knäna känns bra, men vill komma igång att röra mig så snart som möjligt och tänkte alternativ till promenader ett tag.
 
Nja, är inte så förtjust i klor. Tänker undvika promenader några dagar, men gå lite måste jag ändå göra tänker jag. Tänkte träna överkropp tills knäna känns bra, men vill komma igång att röra mig så snart som möjligt och tänkte alternativ till promenader ett tag.


Undrade först vad klor hade med simning att göra, tänkte på klor som sitter på djurtassar :confused::laugh: Annars låter det som en klok plan!
 
Här är en till som är lite skadad för tillfället 🙋‍♀️ Har haft en liten ömhet/stramhet på utsidan av vänster höft ett tag, precis under höftbenet och efter att jag joggade i måndags blev det mkt värre och jag hade ganska ont av det må kväll/natt och tisdag. Valde då att skippa gymet i onsdags och vila lite extra och det är mkt bättre nu iaf! På samma nivå som tidigare ungefär, känns av ibland men inte ont.
Kommer gyma som vanligt på lördag tänker jag men vara desto försiktigare med löpningen tills vad-det-nu-är är ordentligt utläkt.

MEN roade mig med lite chins (pronerat grepp) här hemma igår när jag lekte med barnen och klarade 4 strikta reps i ett set!!
4-3-2-1-1 med gott om vila mellan, SÅ kul 😃
 
Är helt slut i kroppen idag, jobbade nästan 3h övertid med att skrubba utemöblerna på jobbet igår...
Men blir ett snabbt benpass efter jobbet!
 
Här är en till som är lite skadad för tillfället 🙋‍♀️ Har haft en liten ömhet/stramhet på utsidan av vänster höft ett tag, precis under höftbenet och efter att jag joggade i måndags blev det mkt värre och jag hade ganska ont av det må kväll/natt och tisdag. Valde då att skippa gymet i onsdags och vila lite extra och det är mkt bättre nu iaf! På samma nivå som tidigare ungefär, känns av ibland men inte ont.
Kommer gyma som vanligt på lördag tänker jag men vara desto försiktigare med löpningen tills vad-det-nu-är är ordentligt utläkt.

MEN roade mig med lite chins (pronerat grepp) här hemma igår när jag lekte med barnen och klarade 4 strikta reps i ett set!!
4-3-2-1-1 med gott om vila mellan, SÅ kul 😃
:jawdrop::jawdrop::jawdrop:

Men jösses vad starkt! Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa en sådan där chinsbar som man kan sätta upp i dörrkarmen för att kunna öva lite här hemma. Var ganska bra på chins & pull ups en gång i tiden men har tappat det lite på senaste.

Hoppas höften kryar på sig!
 
Jag och ryggen har inte gjort något på en vecka.
Utom att tydligen sitta lite för länge/fel i förrgår när jag åt middag, så nu har jag massa mer ont igen :meh:

Men efter lunch ska jag iaf cykla till stallet, göra lite sysslor och rida ut i skogen.
Får se vad ryggen säger!
 
Jag och ryggen har inte gjort något på en vecka.
Utom att tydligen sitta lite för länge/fel i förrgår när jag åt middag, så nu har jag massa mer ont igen :meh:

Men efter lunch ska jag iaf cykla till stallet, göra lite sysslor och rida ut i skogen.
Får se vad ryggen säger!
Men vad drygt! Har du funderat på att uppsöka någon slags fysioterapeut? Det har ju ändå gått ett tag nu väl? Jag stukade en facettled i ländryggen genom marklyft en gång och fick mycket bra hjälp av en fysio.
 
Men vad drygt! Har du funderat på att uppsöka någon slags fysioterapeut? Det har ju ändå gått ett tag nu väl? Jag stukade en facettled i ländryggen genom marklyft en gång och fick mycket bra hjälp av en fysio.
En vecka på dagen!

Det blev bättre och bättre fram till onsdag, då blev den kränkt över att jag satt stilla för länge :angel:
Tänker att jag ger den över helgen med lite mer rörelse, och annars blir det till att kontakta mitt favorit-fysio-ställe :D
 
Är helt slut i kroppen idag, jobbade nästan 3h övertid med att skrubba utemöblerna på jobbet igår...
Men blir ett snabbt benpass efter jobbet!

Bra benpass! Det var svårt att ta sig nerför trappen efteråt. De borde installera en rutschkana istället.
1000043931.jpg
 
Idag blev det vattengympa igen. Tredje passet denna vecka.
Jag har problem med mina fotleder, speciellt en av dom. Märker av det ofta i just vattengympa då de gärna "fladdrar" runt lite i vattnet. Idag i en vändning gick den dåliga fotleden ur led, den gör så ibland. Som tur är rättade den till sig igen snabbt. Men det gjorde rejält ont och var obehagligt.

Funderade då på att gå upp från bassängen och avsluta min träning. Men jag kämpade på istället och var försiktig.
I övrigt var det ett roligt pass med en duktig instruktör som hade bra övningar och pushade lagom mycket.

Imorgon blir det veckans sista pass.
 
Idag blev det vattengympa igen. Tredje passet denna vecka.
Jag har problem med mina fotleder, speciellt en av dom. Märker av det ofta i just vattengympa då de gärna "fladdrar" runt lite i vattnet. Idag i en vändning gick den dåliga fotleden ur led, den gör så ibland. Som tur är rättade den till sig igen snabbt. Men det gjorde rejält ont och var obehagligt.

Funderade då på att gå upp från bassängen och avsluta min träning. Men jag kämpade på istället och var försiktig.
I övrigt var det ett roligt pass med en duktig instruktör som hade bra övningar och pushade lagom mycket.

Imorgon blir det veckans sista pass.

Gud vad obehagligt??! Går det att träna upp på nåt sätt?
 
@Trollunge Tolkar ditt inlägg om höften som att det är något som stramar på utsidan? Isåfall är det ganska vanligt vid löpning, och streching är a och o för att få ordning på det. Det finns ganska instruktiva strechövningar för just höfter och lår om man googlar, men en övning jag fick i min höftrehab som var enkel och effektiv var att sitta på en stol (på kanten) och lägga upp foten på det andra knäet (du kan hålla handen på fotleden så den hålls i läge över knäet) och sedan med rak rygg luta sig framåt eller snett framåt över knäet tills man känner att det drar på rätt ställe. Håll sedan så i minst 2 min på vardera sida. Finns även styrkeövingr man kan göra för höften i dessa lägen men jag är alldeles för opedagogisk för att instruera om det i text :o
 
Denna vecka har jag fokuserat på styrketräning eftersom det är fot-vänligt. Måndag cirkelträning med lite gympainslag, tisdag vilodag men höftrehab, onsdag kettlebells (ett intensivt fyspass 30 min med både styrka och puls), torsdag mountainbike 19 km och lite core och höftrehab, fredag styrka i grupp för hela kroppen. Nu tar jag lite ledigt i helgen, gör lite höftrehab och sen får det duga. Får se vad nästa vecka ger men löpargruppen är nog bara att utesluta...
 
@Trollunge Tolkar ditt inlägg om höften som att det är något som stramar på utsidan? Isåfall är det ganska vanligt vid löpning, och streching är a och o för att få ordning på det. Det finns ganska instruktiva strechövningar för just höfter och lår om man googlar, men en övning jag fick i min höftrehab som var enkel och effektiv var att sitta på en stol (på kanten) och lägga upp foten på det andra knäet (du kan hålla handen på fotleden så den hålls i läge över knäet) och sedan med rak rygg luta sig framåt eller snett framåt över knäet tills man känner att det drar på rätt ställe. Håll sedan så i minst 2 min på vardera sida. Finns även styrkeövingr man kan göra för höften i dessa lägen men jag är alldeles för opedagogisk för att instruera om det i text :o
Ja precis, jag har också en känsla av att jag vill stretcha området men har väldigt svårt att komma åt det. Det är liksom precis under/kring höftbenet. Tack för tips ska testa det!
 
Rumpbokens basprogram: Vecka 2, pass 2.png

Ben/rumpa idag på gymet! Känner mig inte jättestark i marken men helt ok. Tyckte bss provocerade höften lite men har inte blivit värre efter. Första gången jag gjorde hip thrust med band runt knäna så lite mindre vikt på men de kändes bra!
Rundan/cirkeln i slutet av passet är egentligen uppvärmningen och borde ligga först 😊

Tänkte försöka hinna ett litet hemmapass imorgon med armhävningar och enarmsrodd och dips eller nåt. Axlar kanske. Jaja, överkropp iaf!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 964
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 485
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 865
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 631
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp