Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sprungit på lunchen idag! Första gången på en månad pga benhinnorna. Körde mitt lättaste pass med 5 min gång, 10 min med 1 min jogg + 1 min gång och avslut med 5 min gång.

Inga känningar i benhinnorna :banana: Ganska bra fart också faktiskt. Kändes så himla skönt att komma ut. Hade ju planerat att fokusera på styrketräning den här månaden som jag inte fått springa men sjukgymnastiken tog typ död på all motivation att träna något mer. Men nu känns motivationskontot påfyllt igen!
Bara en vänlig påminnelse om att ta det lugnt även om det känns bra, det är lätt att bara köra på när det känns bra efter skada och risken är då stor att skadan går upp igen.. Långsam igångsättning! 💪
Jag behöver ett handledsskydd! Jag har en känslig handled och vill ha stöd när jag gymmar och spelar padel. Jag svettas även mycket och får halkiga händer, så kanske någon handske? Jag har noll koll!
Jag hade en period då jag behövde extra stöd i ena handleden efter en rejäl stukning, jag lindade med wetrap! Funkade skitbra! Bra grepp också! ^^
 
Jahopp, hugger i höger ankel så mina "luftsteg" har väl orsakat något dumt som vanligt 🙄
Kombinerat med att jag har en av mina underbara episoder med inflammation i bägge benen från höft och ner så kör jag stilen "Agda 110år som har gjort på sig" just nu. 😭
Hade ändå vissa förhoppningar om att jag skulle fixa 4 filmer hemmaträning idag men fick till slut se mig besegrad. 😔
/tjurig tjurigare tjurigast
 
Nej, jag vill kunna böja handleden, men få lite stöd när jag gör det. :) Jag anpassar en del övningar, kan till exempel inte göra armhävningar på vanligt sätt, det blir för stor vinkel i handleden, så jag gör armhävningar genom att hålla i hantlar till exempel. Men i alla "gränsfall" tänker jag att ett handledsskydd ger stöd så att jag kan utföra lite fler övningar. Eller "inte skada" handleden vid padel. Det är såklart höger handled och jag är högerhänt. :)

Jag har god erfarenhet av back on tracks handledsskydd även som stöd vid träning, men det är kanske inte tillräckligt? Det ger ju lite samma funktion som en linda om det sitter tight. Annars finns det ju skydd med skena, men de begränsar ju rörligheten mer...
 
Bara en vänlig påminnelse om att ta det lugnt även om det känns bra, det är lätt att bara köra på när det känns bra efter skada och risken är då stor att skadan går upp igen.. Långsam igångsättning! 💪

Jag hade en period då jag behövde extra stöd i ena handleden efter en rejäl stukning, jag lindade med wetrap! Funkade skitbra! Bra grepp också! ^^
Jo, det fungerar kanon! Men jag behöver stöd "för alltid" på grund av en skada från när jag var runt 13-15 år. Så det känns klokt att investera i ett bra skydd :)
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Joggade 4,7 km. Kändes helt ok i kroppen men fick bogsera hunden hela vägen, eftersom hon vägrade springa för det va blött :banghead: Gick ju inte så snabbt men det är intressant hur det kan vara jobbigare att springa långsammare bara för att det liksom blir helt fel takt. Frustrerande.
Så ironiskt att jag köpte en aktiv ras bla för att ha med på joggingrundor. Jajuste. Hon hatar det. Hon får följa mest för det känns dumt att inte motionera henne när jag ändå ska ut, spec idag när det bara blev en kortare halvtimmesrunda i skogen.
 
Jag körde magträning och hip dips
med Chloé Ting igår och har haft ont i magen sedan dess. Uppenbarligen är kroppen inte som den en gång var... Idag känns det mer som träningsvärk men även som rejält masserat tarmpaket. Det har verkligen kört igång magen också. :cautious: Ja det här var en ny erfarenhet, det blir vila tills magen återhämtat sig.
 
Jag körde magträning och hip dips
med Chloé Ting igår och har haft ont i magen sedan dess. Uppenbarligen är kroppen inte som den en gång var... Idag känns det mer som träningsvärk men även som rejält masserat tarmpaket. Det har verkligen kört igång magen också. :cautious: Ja det här var en ny erfarenhet, det blir vila tills magen återhämtat sig.
Hennes träningspass tar mer än vad man tror. ☺️
Jag brukar söka på Youtube på folk som gjort det programmet jag tänker köra. Kollar in folk som är ordentligt stora med amerikanska mått mätt och tänker "kan de så kan jag" och så kollar jag de riktigt tränade som kört hennes program för om de blir helt slut så är det inget konstigt att jag blir det. 😁
 
Hennes träningspass tar mer än vad man tror. ☺️
Jag brukar söka på Youtube på folk som gjort det programmet jag tänker köra. Kollar in folk som är ordentligt stora med amerikanska mått mätt och tänker "kan de så kan jag" och så kollar jag de riktigt tränade som kört hennes program för om de blir helt slut så är det inget konstigt att jag blir det. 😁
Ja det var inte dödsjobbigt medan jag gjorde det, tog extra pauser och vilade när jag behövde, så jag trodde inte det skulle bli såhär. Men magen fick nog en chock ändå. Det är inte bara musklerna som är upprörda. Men det går väl över. :p
 
Jag behöver ett handledsskydd! Jag har en känslig handled och vill ha stöd när jag gymmar och spelar padel. Jag svettas även mycket och får halkiga händer, så kanske någon handske? Jag har noll koll!
Jag får lite ont i handlederna när jag tränar crossfit ibland, särskilt om det är mycket frivändningar och liknande övningar. Jag har något i den här stilen och tycker att de funkar riktigt bra: https://www.gymgrossisten.com/gasp-branch-18-wrist-wrap-black-os/230123-999.html

Handskar är jag personligen inte förtjust i när jag gymmar då jag tycker de försämrar min greppstyrka för mycket, men det är lite av en smaksak!
 
Jag får lite ont i handlederna när jag tränar crossfit ibland, särskilt om det är mycket frivändningar och liknande övningar. Jag har något i den här stilen och tycker att de funkar riktigt bra: https://www.gymgrossisten.com/gasp-branch-18-wrist-wrap-black-os/230123-999.html

Handskar är jag personligen inte förtjust i när jag gymmar då jag tycker de försämrar min greppstyrka för mycket, men det är lite av en smaksak!
Tack för tips! Jag googlade lite och håller med om att handskar är nog inte rätt. Jag tyckte dock att många av handledsskydden var fruktansvärt fula dock :laugh: Vill ha både bra OCH lite snygga!
 
Äntligen fick jag till veckans andra träningspass :) Tog en ca 45 minuters promenad med lite lugn jogg på några ställen, sen bestämde jag mig för 4 övningar att köra: sittande press med hantlar, hantelrodd, viktade höftlyft och sidolyft med hantlar. Mest överkropp med andra ord. Var lite trött i ländrygg/bäcken innan så ville inte köra något som påfrestade. Höftlyften kändes bra, spände rumpan ordentligt :D

Två pass styrketräning i veckan hoppas jag kunna fortsätta med. Några av er kanske läser på Förälder här på buke så då vet ni redan, men jag är gravid igen och måste därför anpassa träningen en del :) De senaste veckorna har det framför allt varit enorm trötthet och en del illamående som satt stopp men jag tror att jag är på väg ut på andra sidan :up:
 
Tack för tips! Jag googlade lite och håller med om att handskar är nog inte rätt. Jag tyckte dock att många av handledsskydden var fruktansvärt fula dock :laugh: Vill ha både bra OCH lite snygga!
Aha, ja där kan jag nog inte hjälpa tyvärr... Min är chockrosa/svarta och det ser säkert inte klokt ut, men det gör en enorm skillnad för känslan i handlederna!
4,3 km jogg i solen + 1 km promenad. 10x3 man makers med hantlar när jag kom hem. Lite gott genomkörd ändå!
Låter som ett härligt pass! :)
Äntligen fick jag till veckans andra träningspass :) Tog en ca 45 minuters promenad med lite lugn jogg på några ställen, sen bestämde jag mig för 4 övningar att köra: sittande press med hantlar, hantelrodd, viktade höftlyft och sidolyft med hantlar. Mest överkropp med andra ord. Var lite trött i ländrygg/bäcken innan så ville inte köra något som påfrestade. Höftlyften kändes bra, spände rumpan ordentligt :D

Två pass styrketräning i veckan hoppas jag kunna fortsätta med. Några av er kanske läser på Förälder här på buke så då vet ni redan, men jag är gravid igen och måste därför anpassa träningen en del :) De senaste veckorna har det framför allt varit enorm trötthet och en del illamående som satt stopp men jag tror att jag är på väg ut på andra sidan :up:
Jajemen, jag har tjuvläst och sett det men tänkte vänta med att säga något tills du "berättat" i en tråd där jag faktiskt har att göra :angel: Alltså: GRATTIS! :love: Hoppas att du får mår bra även resten av tiden och kan träna på som du vill!
 
Förra lördagen chockades jag lite av hur jobbigt det var att hoppa bana - den här lördagen chockades jag lite av hur jobbigt det är att rida ett dressyrprogram 🥵 Det är liksom en helt annan grej än när man lullar runt lite själv i paddocken och tar pauser när det behövs :p Men det gick jättebra i alla fall, vi fick 68.6% och jag gjorde inte bort mig allt för mycket i alla fall.

Detta + lite mockning samt 2,5 km promenad får räcka för idag. Imorgon satsar jag på att spendera större delen av dagen i trädgården, men någon träning tror jag inte att jag bryr mig om. Känns som att jag fått ganska bra med rörelse den här veckan som det är!
 
Aha, ja där kan jag nog inte hjälpa tyvärr... Min är chockrosa/svarta och det ser säkert inte klokt ut, men det gör en enorm skillnad för känslan i handlederna!

Låter som ett härligt pass! :)

Jajemen, jag har tjuvläst och sett det men tänkte vänta med att säga något tills du "berättat" i en tråd där jag faktiskt har att göra :angel: Alltså: GRATTIS! :love: Hoppas att du får mår bra även resten av tiden och kan träna på som du vill!
Jag kommer köpa något skydd fast det inte är snyggt, blir bara irriterad över att jag inte lyckas med båda delarna :laugh:
 
Är det ngn som vet om dessa går att få tag i i Sverige?
812C7FF3-9D81-46A3-9F84-EE15B88A6DC0.jpeg
 
Är det ngn som vet om dessa går att få tag i i Sverige?Visa bifogad fil 67694
Eftersom att det finns både flux 5 och 6 så är det nog svårt att hitta en 4 överhuvudtaget.. 5 och 6 är ju efterföljare/förbättrade versioner av tidigare skor..
Samma sak med gel nimbus (som jag själv föredrar), ingen sko har någonsin passat min kropp så bra som den som hette gel nimbus 20, använde aldrig 21 då jag fick tag i ytterligare ett par 20 och har just nu 22 (fortfarande en bra sko, men inte lika bra som 20 - för mig) och ska bara ta mig tid för att prova 23 som är ny för i år..
 
Eftersom att det finns både flux 5 och 6 så är det nog svårt att hitta en 4 överhuvudtaget.. 5 och 6 är ju efterföljare/förbättrade versioner av tidigare skor..
Samma sak med gel nimbus (som jag själv föredrar), ingen sko har någonsin passat min kropp så bra som den som hette gel nimbus 20, använde aldrig 21 då jag fick tag i ytterligare ett par 20 och har just nu 22 (fortfarande en bra sko, men inte lika bra som 20 - för mig) och ska bara ta mig tid för att prova 23 som är ny för i år..
Inga problem att få fyra i den rosaaktiga men jag hade gärna haft en annan färg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
397
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
870
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp