Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken härlig stig! Jag planerar att åka på utflykt österut och springa på snöfria stigar :D
Ja det är helt underbart att springa där. Finns riktiga off trail stigar också men mitt lokalsinne är uruselt så jag håller mig till de uppmärkta 😁

19 grader i skuggan så fodrad långärmad var kanske inte helt optimalt, lös som ett stoppljus i ansiktet när jag var klar 😅
 
Blev 50min Chloe Ting också. Benpass fungerar sämre att kombinera med löpningen nu när jag springer i skogen märkte jag. Fick så mycket kramp i lår och vader på många övningar.
Får kanske byta dagarna på programmet så att det är mage /arm de dagar jag springer 🤔
 
Så otroligt jobbigt och jag bir rädd att jag kanske tappat all kondition på bara en vecka. Går det?
Nej nej, du har inte tappat all kondition på en vecka.
Kanske springer jag också för snabbt ute för inne orkar jag mer. Skäms dock över att springa sakta här i stan
Hade inte du klocka? Så du kan jämföra tempo? Jag tycker det är jättetråkigt att springa på löpband men upplever det ändå lättare. Det känns som löpbandet "hjälper till", aldrig motvind, inga ojämnheter i marken. Man ska ju ställa in det på viss lutning för att motsvara plan mark ute, men så länge man inte ställer in brant så tycker jag det känns lättare ändå.
 
Nej nej, du har inte tappat all kondition på en vecka.

Hade inte du klocka? Så du kan jämföra tempo? Jag tycker det är jättetråkigt att springa på löpband men upplever det ändå lättare. Det känns som löpbandet "hjälper till", aldrig motvind, inga ojämnheter i marken. Man ska ju ställa in det på viss lutning för att motsvara plan mark ute, men så länge man inte ställer in brant så tycker jag det känns lättare ändå.
Löpband går så otroligt mycket lättare. Ska kanske hålla mig där ett tag till, planerar att träna styrka en gång i veckan och löpning tre gånger. Då skulle två gånger kunna vara på band och en ute.

Jag har en ny klocka som jag inte är säker på om den kan mäta det men min mobil kan det. Har inte tänkt på att jag kan kolla upp det så.
 
Gick en dryg mil med päronen idag. Trodde att jag skulle vara trött efter gårdagens runda men kände mig pigg och glad.
Har fått mycket tips på Hoka one one. En chansning på 1700 kr men eftersom jag inte vet vad mina fötter accepterar så är det bara att göra det.
7BAD1D8C-2F05-4A7D-ABC4-0E985CD18E08.jpeg
 
Sprang vårruset igår i ca 100grader värme. Fick en tid som står sig rätt bra bland alla andra tider så nu blev jag lite motiverad att fortsätta springa och anmäla mig till något lopp i slutet av sommaren.

I morgon ska det regna så blir troligen inte någon yoga, isf så styrketränar jag istället.
 
Dagens crossfitpass kändes väldigt lagom på alla sätt! Svettigt och utmanande, men inte så att jag ville dö :D

Vi började med teknikträning militärpress där målet var att bygga upp till tunga 5 reps. Jag räknade med att ha typ 25 kg som min maxvikt eftersom jag inte gjort militärpress på väldigt länge men fick upp 30 kg ganska stadigt, jättenöjd! När jag tittade tillbaka bland gamla pass ser jag att jag klarade treor med 32,5 kg i februari 2020, så just axelstyrka verkar jag inte ha förlorat särskilt mycket av under pandemiåret :)

Efter detta blev det 4 rundor av:
21 kettlebell swings, unbroken
15 frontböj, unbroken
6 Turkish get ups

Sedan 3 rundor av:
12 marklyft med kettlebell
12 Russian twists
20 sekunder hålla hantel på rak arm ovanför huvudet

Jag har en ganska mentalt tung vecka där jag mest bara känner mig stressad, ledsen och less, men dagens träningspass var verkligen en skön paus från det och det var härligt att få känna sig lite glad ett tag :)
 
I ett starkt/svagt ögonblick vid 03:30 i morse signade jag 3 månader med online-pt :laugh: fast det är lite sköt-dig-själv, finns lite olika program att följa eller enstaka pass att plocka, kostscheman/recept för lite olika målbilder osv. Förhoppningsvis kan det vara en bra blandning av frihet och riktning :p Dagens pass bestod av 8x4 goblet squats, armhävningar, knäböj med upphopp, och russian twists, vila tre minuter och kör 8x4 igen. SVETTIGT. Var inte mycket stuns i hoppen sista 8 :angel: har valt en måltidsplan också så i morgon ska jag storhandla.
 
I ett starkt/svagt ögonblick vid 03:30 i morse signade jag 3 månader med online-pt :laugh: fast det är lite sköt-dig-själv, finns lite olika program att följa eller enstaka pass att plocka, kostscheman/recept för lite olika målbilder osv. Förhoppningsvis kan det vara en bra blandning av frihet och riktning :p Dagens pass bestod av 8x4 goblet squats, armhävningar, knäböj med upphopp, och russian twists, vila tre minuter och kör 8x4 igen. SVETTIGT. Var inte mycket stuns i hoppen sista 8 :angel: har valt en måltidsplan också så i morgon ska jag storhandla.
Spännande! Något sådant har jag aldrig testat men ska bli kul att höra hur det går :) Är det några PT-ledda pass alls, eller kör du alltid ensam och betalar mest för programmeringen m.m?
 
Är typ stadium/xxl/sånna affärer ”bra” på att hjälpa en att prova ut löparskor? Jag skulle vilja ha ett par som är mera anpassade för asfalt men jag har jättelångt till Löplabbet.
 
Hahaha jag minns inte heller exakt, men det var förmodligen ungefär så det lät! :D Jag minns fortfarande vilket totalt eureka moment det var för mig att ge mig ut och springa för första gången sedan jag läst ditt och någon annans (kan det ha varit @Bexzor kanske?) råd om att springa långsammare och tänka mer uppåt än framåt, att man liksom nästan ska studsa på stället men ändå ta sig framåt. Det förändrade min löpning totalt! Innan dess tror jag att jag, som total nybörjare, hade ett snittempo på typ 5:15 och var skitförbannad för att jag blev trött efter typ en kilometer :angel:

Stämmer, vet att jag råder till det ofta då det var det jag fick lära mig på en spring-kurs. Fördelen är att kroppen sakta vänjer sig vid belastningen, skaderisken är inte lika hög samt att ett långsamt tempo med korta fartintervaller ger mer i utbyte i träningen. Jag som mest körde trail innan jag blev gravid körde sällan fartintervaller då jag sprang lite offroad bland stenar och stubbar. Fartintervaller hade lett till att jag skadat mig.
 
Nu är skorna testade 6,5 km. Mjuka och sköna. Fick ett skavsår på ena tån men tror att jag knöt den skon för hårt. Har inlägg i den, ett vanligt sånt att lägga i hälen men jag tror att min vänsterfot skulle bli gladare om den fick även det andra inlägget i så det får det bli nästa runda. (Ville testa en sak i taget)
Rundan kändes lätt iaf.
58A457A0-3819-4CC9-88C3-BF6257022C3A.jpeg
 
Jag saknar att springa trail, och jag saknar min favoritrunda :(:love:. Men tänker inte springa nu när jag är gravid av olika skäl. Så det blir först nästa år, och undrar hur kroppen kommer reagera då med drygt ett år från löpning :rofl:
Känner verkligen igen mig! Tänk att få springa i skogen nu :love:
 
Två träningspass blev det den här veckan :) Idag cirkelträning tillsammans med mini-PT. Hon har lärt sig ordet knäböj och gör samtidigt som mig, det är otroligt gulligt :D

Lite rörlighet och musslan med lätt miniband som uppvärmning, sen tre varv av:

12 knäböj med miniband
12 höftlyft med miniband
12 utfall bakåt (6 per sida)
12 höga rodd i TRX
12 armhävningar på knä
 
Jag skulle springa 800 m-intervaller idag (400 m joggvila). Började ute. Gav upp efter tre intervaller. Det blåste så jäkligt, fast jag vände och sprang hemåt, att jag fick kämpa mig blå och ändå var jag en bit ifrån det tempo jag skulle springa i. Hela syftet med passet gick förlorat. Så jag sprang hem och körde resterande intervaller på löpbandet. Så himla skönt att bara kunna sätta tempot och sedan springa till klockan ringer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
889
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp