Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick till en för mig bra runda nu i morse.
Nästa runda får bli utan Runkeepern för den pressar mig.
E036148C-84D0-4C12-B674-8B00F2CC20C3.jpeg
 
Tog mig en cykeltur igår och är så glad för det! Mina gamla damcykel visade sig bara fungera på 2:ans växel och i högre hastigheter så började det skaka... :angel: Men de har asfalterat många av grusvägarna här ute så det flöt på bra. Cyklade en runda som jag tycker mycket om genom byarna på ca 9 km . Ska be om hjälp att serva cykeln så att växlarna funkar igen. Att den skakar/vobblar, kan det vara barnstolens fel? Eller vad ska man kolla? Den har vält en hel del av blåst när den stått ute så jag funderar på om något hjul blivit lite skevt annars.

Ja vi är inte så strömlinjeformade jag och min tantcykel med barnstol. :D Men vill jag cykla snabbare får vi väl fundera på en ny cykel framöver. Älskar verkligen att cykla och jämfört med att börja springa igen känns det bra mycket bättre i kroppen! Även om jag vet att jag kan få ont i knäna av att cykla för mycket också, så jag får ta det varsamt med igångsättningen.
 
Tog mig en cykeltur igår och är så glad för det! Mina gamla damcykel visade sig bara fungera på 2:ans växel och i högre hastigheter så började det skaka... :angel: Men de har asfalterat många av grusvägarna här ute så det flöt på bra. Cyklade en runda som jag tycker mycket om genom byarna på ca 9 km . Ska be om hjälp att serva cykeln så att växlarna funkar igen. Att den skakar/vobblar, kan det vara barnstolens fel? Eller vad ska man kolla? Den har vält en hel del av blåst när den stått ute så jag funderar på om något hjul blivit lite skevt annars.

Ja vi är inte så strömlinjeformade jag och min tantcykel med barnstol. :D Men vill jag cykla snabbare får vi väl fundera på en ny cykel framöver. Älskar verkligen att cykla och jämfört med att börja springa igen känns det bra mycket bättre i kroppen! Även om jag vet att jag kan få ont i knäna av att cykla för mycket också, så jag får ta det varsamt med igångsättningen.
Så härligt! Den här tiden på året är det verkligen underbart att cykla!
 
Jag skulle egentligen ha vilat idag men vi har en alldeles underbar morgon här! Och snart väntas det regn sägs det. Så jag var ju bara tvungen att passa på! Sprang en kort runda i skogen vid havet. Näktergalen och skogens andra fåglar sjöng, solen gassade, det luktade skog och tång. Harar och råbockar korsade min väg. Alldeles, alldeles underbart... :love:
 
Tog mig en cykeltur igår och är så glad för det! Mina gamla damcykel visade sig bara fungera på 2:ans växel och i högre hastigheter så började det skaka... :angel: Men de har asfalterat många av grusvägarna här ute så det flöt på bra. Cyklade en runda som jag tycker mycket om genom byarna på ca 9 km . Ska be om hjälp att serva cykeln så att växlarna funkar igen. Att den skakar/vobblar, kan det vara barnstolens fel? Eller vad ska man kolla? Den har vält en hel del av blåst när den stått ute så jag funderar på om något hjul blivit lite skevt annars.

Ja vi är inte så strömlinjeformade jag och min tantcykel med barnstol. :D Men vill jag cykla snabbare får vi väl fundera på en ny cykel framöver. Älskar verkligen att cykla och jämfört med att börja springa igen känns det bra mycket bättre i kroppen! Även om jag vet att jag kan få ont i knäna av att cykla för mycket också, så jag får ta det varsamt med igångsättningen.
Åh jag funderar på om jag ska börja cykla lite jag med, för att få lite variation i träningen nu under graviditeten. Måste bara kolla om det finns luft i däcken, troligen inte :p
 
Nu blev jag också jättesugen på att cykla! Efter att ha vuxit upp med att man cyklar överallt, oavsett avstånd, årstid och väder, kan jag verkligen sakna att susa fram och det är en av de saker jag njuter av när jag är i Sverige (eh ja, förutom när det är motvind på båda hållen vilket det förvånansvärt ofta är i Malmö :grin:). Kanske skulle låna svärmors cykel och ta en sväng längs floden ikväll... :idea:

Annars avslutade jag veckan med att svettas i paddocken tillsammans med medryttarhästen, och träningsveckan landade därmed på 324 intensiva minuter vilket är mer än dubbelt så mycket som målet. Två intensiva ridpass, två crossfitpass och så lite promenader utöver det. Stegmängden ligger i snitt över 10 000 för de senaste 7 dagarna vilket är ovanligt för mig med stillasittande jobb och ingen löpning, transportpromenader eller liknande som drar in steg. Jag tittade också tillbaka på mina intensiva minuter och kan konstatera att jag nått målet à 150 minuter varje vecka utom två det här året - och de två veckorna satt jag i Covid-karantän :p

Planen för veckan som kommer är två pass crossfit och två pass ridning, som vanligt. Jag har dock lite svårt med tillgång till bil denna veckan, så eventuellt omvandlar jag det ena passet ridning till någon annan slags träning som kan göras hemma. Har känt mig lite sugen på att springa en sväng på senaste, så kanske blir det något sådant.
 
Jag har vågat mig tillbaka till gymmet igen efter 10 månaders uppehåll! :banana: Är själv vaccinerad och det var rimligt folktomt på plats. Tanken är att göra något av en omstart och följa Starting strength-programmet. Det är ett mycket simpelt nybörjarprogram med baslyften. Med halverade vikter från i fjol så var det jättekul att se att tekniken är kvar hyffsat i alla fall.
Tjoho, vad roligt att du är tillbaka! :love:
Jag skulle egentligen ha vilat idag men vi har en alldeles underbar morgon här! Och snart väntas det regn sägs det. Så jag var ju bara tvungen att passa på! Sprang en kort runda i skogen vid havet. Näktergalen och skogens andra fåglar sjöng, solen gassade, det luktade skog och tång. Harar och råbockar korsade min väg. Alldeles, alldeles underbart... :love:
När jag läser sådant där förstår till och med jag tjusningen med att ha löpning som sin huvudsakliga träningsform :D
 
Apropå cykla så körde jag mkt MTB förr om åren, hade gärna provat ha en racer. Men sen jag köpte hund slutade jag med cyklingen, kändes dumt att lägga flera timmar på nåt som inte hunden kan vara med på. Saknar det lite, men har ändå inte tid att både cykla, träna styrketräning, löpning, ha häst och jobba heltid....
 
Sååå dålig på att uppdatera här 😅 Men jag tränar och håller igång som vanligt.

Under helgen stannade Fitbiten på 28326 steg i lördags och igår på 17013 steg.
Förra veckan landade på två löppass, tre styrkepass, fem ridpass och promenader varje dag. Plus trädgårdsarbete.
 
Får väl göra ett försök att hoppa in i tråden då :)
Tanken är i dagsläget 3 "hårdare" pass (2 kondition, ett styrka)+2-3 yogapass per vecka. Kör bara hemma på egen hand i dagsläget.

Idag har jag varit ute och sprungit (tredje gången efter vinteruppehåll...) och dessutom fått hem nya skor (efteråt) :)
 
Mannen fick en pull-up bar/chinsstång i födelsedagspresent i höstas och jag satte då målet att kunna göra en pull up när 2021 är slut.

Jag har aldrig kunnat göra en, inte ens när jag tränade 10pass i veckan kunde jag göra en..

Konstaterade snabbt att jag inte kunde böja på armarna det minsta 🙈 och tänkte beställa hem ett gummiband för att få lite support. Corona = det band jag ville ha var slut precis överallt.

Spola fram till idag och jag fick hem ett band igår. Tog för säkerhets skull ett som i styrka skulle ta hela min kroppsvikt.
Satte upp det och kan nu böja 3cm på armarna 🙈🤣
Klarar 3 negativa pull-ups med hjälp av bandet och har idag konstaterat att det inte bara är teknik som totalsaknas utan även "vingarna" (tror ni förstår vilka muskler jag menar). Hur har jag kunnat gå ett helt liv utan att använda dessa? 🙈🤣🤣
Jag har ju trots allt tränat väldigt mycket under stora delar av mitt liv.

Återstår att se om det blir en pull - up på nyår eller inte.
 
Jag brukar parkträna med ett gäng och samma tid så är det en organisation lite längre bort som har en stor skylt med sig där det står ”1000 kcal på 45 min”. Idag såg jag dem i en annan park. Det låter ju helt befängt? Dels är väl kcal förbränning väldigt individuellt och dels undrar jag vad tusan det skulle vara för pass. I min erfarenhet bränner jag ca 300 kcal på ett vanligt träningspass (nåväl, enligt sportklockan) och kanske 500 ett riktigt tufft cardio pass på en timme. 1000 kcal på 45 min låter som ren fantasi och galenskap?!
 
Joggade 7 km idag, tog det väldigt lugnt för det var lite för varmt och hunden var med. Ville inte ta nån risk, jag tror det blev ett bra tempo för hon var trött efteråt men inte utslagen, skönt. Jag blir alltid nervös av jogging när det är varmt, men det stora regnmolnet som jag tyckte mig ha tajmat in drev iväg åt fel håll och vår joggingrunda blev inte sval som planerat :angel:
Blev i snitt ett 6.40-tempo och det var sååå långsamt och tråååkigt, fick bromsa och in hunden flera ggr så det var lite ryckigt men jag har verkligen svårt att hålla ett lågt tempo blir ju aldrig nåt flyt... Jag hade iofs kunnat springa hur långt som helst om det inte vore för hunden så nåt gott för det ju med sig. Jag tänker att jag bör kunna ligga i ett 6-minuterstempo på en mil, som en kompromiss. Ska prova det nån dag vid bättre träningsväder.

Hemma blev det en kvart med minibanden, kände mig ju inte så trött efter rundan :o
 
Jag brukar parkträna med ett gäng och samma tid så är det en organisation lite längre bort som har en stor skylt med sig där det står ”1000 kcal på 45 min”. Idag såg jag dem i en annan park. Det låter ju helt befängt? Dels är väl kcal förbränning väldigt individuellt och dels undrar jag vad tusan det skulle vara för pass. I min erfarenhet bränner jag ca 300 kcal på ett vanligt träningspass (nåväl, enligt sportklockan) och kanske 500 ett riktigt tufft cardio pass på en timme. 1000 kcal på 45 min låter som ren fantasi och galenskap?!
Jag kan (eller kunde i höstas och innan:meh:) bränna 1000 kcal på 45 minuter på spinning. Men då snackar vi maxpuls, inga pauser, och dit kommer en inte förrän efter minst 45 minuters upptrappning. Så själva passet som helhet blir ju inte så. Låter som upplagt med deras skylt att alla som går deras pass och kanske mäter förbränning ska känna sig dåliga, och de som inte gör det kanske får känna sig bra men de lär ju tyvärr överkompensera intag av kcal ganska mycket? Överhuvudtaget tycker jag att att "marknadsföra" sig med kcal-förbränning är jävligt dåligt. Det ska inte vara poängen med träning.
 
Veckans första intervaller fixade och det blev inte alls bra psykiskt.
Började med att 2 män gick efter mig från parkeringen (inte så märkligt), de kom hela vägen upp till mig men gick inte om sedan, utan valde samma spår typ 1m bakom, vilket fick mig att noja eftersom det är skogen och det står ju inte våldtäktsman i huvudet på dem som är det.
Lite stressad i andningen och i huvudet när jag började springa så jag råkade självklart pausa intervallerna på mobilen när jag skulle ta första gångpausen dvs jag gick för länge. Sedan råkade jag göra det igen så jag sprang för länge, och igen.. 🙄 På 4e intervallen fick jag till det men då var andningen rent åt skogen så det blev till att tampas med håll. Och hela tiden kolla över axeln för jag var verkligen obekväm även om jag inte såg männen efter det att jag började springa.

Tog mig runt men är sur över att jag inte fick till någon bra känsla. 😔
 
Har haft iPhonen på mig hela dagen idag och igår. Igår fältdag på jobbet som ändå mest var stillasittande i båt och 2,5 h bilresa. Men det blev 8 km gått ändå. Idag har jag mest kört bil och sen gått lite normalt här hemma samt kört åkgräsklippare. 5 km tydligen. Lite förvånande må jag säga och det ökar suget lite att skaffa en smart klocka. Särskilt efter att ha sett svärmors klocka som var riktigt stilig i vitt och såg ut precis som en vanlig klocka. :)
 
Mannen fick en pull-up bar/chinsstång i födelsedagspresent i höstas och jag satte då målet att kunna göra en pull up när 2021 är slut.

Jag har aldrig kunnat göra en, inte ens när jag tränade 10pass i veckan kunde jag göra en..

Konstaterade snabbt att jag inte kunde böja på armarna det minsta 🙈 och tänkte beställa hem ett gummiband för att få lite support. Corona = det band jag ville ha var slut precis överallt.

Spola fram till idag och jag fick hem ett band igår. Tog för säkerhets skull ett som i styrka skulle ta hela min kroppsvikt.
Satte upp det och kan nu böja 3cm på armarna 🙈🤣
Klarar 3 negativa pull-ups med hjälp av bandet och har idag konstaterat att det inte bara är teknik som totalsaknas utan även "vingarna" (tror ni förstår vilka muskler jag menar). Hur har jag kunnat gå ett helt liv utan att använda dessa? 🙈🤣🤣
Jag har ju trots allt tränat väldigt mycket under stora delar av mitt liv.

Återstår att se om det blir en pull - up på nyår eller inte.
Kul med ett så pass konkret mål! Negativa är definitivt det bästa sättet att öva upp dem på har jag fått lära mig av div. PT:s, så det på väg uppär ju toppen om du kan pyssla lite med det så länge och öva upp både styrka och muskelkontakt. Ett alternativ är att ställa upp en stol under och ta lite hjälp av benen (först båda och sedan bara det ena medan det andra får hänga fritt bredvid stolen som skjutits åt sidan lite).

Jag drömmer lite om att ha en pull up bar hemma i mitt nästa liv. I nuvarande boende har vi fönster ovanför alla dörrkarmar och allt är typ 150 år gammalt, så jag vågar inte riktigt experimentera med att försöka sätta upp en nånstans :nailbiting:
Jag brukar parkträna med ett gäng och samma tid så är det en organisation lite längre bort som har en stor skylt med sig där det står ”1000 kcal på 45 min”. Idag såg jag dem i en annan park. Det låter ju helt befängt? Dels är väl kcal förbränning väldigt individuellt och dels undrar jag vad tusan det skulle vara för pass. I min erfarenhet bränner jag ca 300 kcal på ett vanligt träningspass (nåväl, enligt sportklockan) och kanske 500 ett riktigt tufft cardio pass på en timme. 1000 kcal på 45 min låter som ren fantasi och galenskap?!
Usch, sådan marknadsföring skulle få mig att springa åt andra hållet - av så många anledningar! Har du nån koll på vad för sorts träning det rör sig om?
Har haft iPhonen på mig hela dagen idag och igår. Igår fältdag på jobbet som ändå mest var stillasittande i båt och 2,5 h bilresa. Men det blev 8 km gått ändå. Idag har jag mest kört bil och sen gått lite normalt här hemma samt kört åkgräsklippare. 5 km tydligen. Lite förvånande må jag säga och det ökar suget lite att skaffa en smart klocka. Särskilt efter att ha sett svärmors klocka som var riktigt stilig i vitt och såg ut precis som en vanlig klocka. :)
Låter som att det kanske är en sådan klocka som jag har (Garmin Vivomove HR), min ser precis ut som en analog klocka och jag får ofta komplimanger för den. Folk blir SÅ förvånade när jag säger att det är en pulsklocka :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
417
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
996
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 337
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp